goat76 skrev:Ogjort, jag föreslår att du tar och läser manualen till ditt trum-program, om det har en funktion som heter "swing" och du läser beskrivningen så kommer det nog stå klart för dig att swing rent tekniskt endast har med tidsdomänen att göra.
Det enda du hittills demonstrerat är varför det låter så fantastiskt mycket bättre när trummor spelas dynamiskt, det tror jag nog ingen motsätter sig, men blanda inte ihop dynamik med sving. Dynamik är amplitud, sving är variabler i tidsdomänen.
Oavsett om det är raka beats eller sving beats så låter det för det mesta bättre om det spelas smakfullt dynamiskt, inget konstigt med det. Det här börjar bli aningen missledande.![]()
Vilket trum-program använder du?
Alltså... Vad saker kallas i ett program eller i en manual är totalt ointressant för sakfrågan. Att de flesta TROR att sväng handlar om (enbart till och med) timing leder till texter som den du presenterade. Folk skriver ju det de tror. Inget konstigt med det.
Men svänger gör det när folk tycker att det svänger. Sväng bedöms subjektivt och det är inte alltid folk är överens heller - igen - eftersom det är subjektivt.
När man förstått saken så långt så kan man gå vidare och börja undersöka vad det är för egenskaper som på riktigt får folk att tycka att det svänger, och gör man det så finner man att dynamiska nyanser/markeringar är mycket viktigare än de flesta tror, för att sväng skall uppstå.

Därmed inte sagt att timing inte har med saken att göra. Tror ingen påstått något sådant.
Vh, iö