Prislapp oväsentlig!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 19:58

Rydberg skrev:Du skriver ju tämligen obegripligt (lite randomiserat verkar det som) så att notera varje ord som du skriver kan du ju inte förvänta dig att folk gör. Sen kan du ju inte skriva en sak och sen lägga in ett "ev" och tro att du på så sätt återigen gör en helgardering. Och tror du det och bara vill skriva helgraderingar så kan du ju lika väl sluta skriva imho. Stå för det du skriver och ändra dig inte hela tiden beroende vad som känns bäst för tillfället.

snacka inte som en fjolla rydberg... Jag om någon står för vad jag säger.... :lol:

men passar inte det dig att fatta rätt enkel text som troligen varenda person som läser med vänligt sinne så.. skippa det bara helt enkelt..

För ska man missa min text som du gör så måste man först läsa den såsom en motståndartext och inte som en vänligt sinnad sådan...

för helt ärligt så tror jag du och jag har snudd samma syn på detta om jag hetat annat än Mayro...men nu är mitt nick förknippat med att jag är en ovänlig ovanligt jävlig person..Så därför har du innan du ens läst saker en dålig intro i skallen..därför läser du med negativ inställning från start. Vilket påverkar hur du uppfattar saker..

Men tyvärr är jag inte ens intreserad att ändra detta .. utan det är upp till dig eller andra. Mig är det helt skit samma faktiskt..

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 20:02

lägg av knoppen.. Du är offside så det dånar om det...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-08 20:03

Mayro skrev:
Hetsporren skrev:
Mayro skrev:Annars kan man gott bli missnöjd anser jag.. Det är en bra läxa..

Så, folk som inte fattar att en recensent är köpt bör skylla sig själva... Varför det?

Huahua..köpt???

Ja, eller åtminstone hyrd. Är det då recensenten eller läsaren som behöver en läxa?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 20:18

hetsporren..

Min syn på saken är redan där i ord o text...

Däremot så tillför du ord som "köpt".. vilket nu är ändrat till "hyrd"..

Detta tänker jag inte ge mig in på att ens delta i... det som däremot gäller hurvida tester är trovärdiga eller ej har jag sagt min åsikt om..

Därmed kan jag inte tillföra mer där...

ifråga om att delta mer i din "jakt" på en reporter i en tidning så är svaret att jag ej har intresse..

Däremot anser jag grejorna han gillar inte är så bra som han anser.. Därvid skilljer min åsikt stort ifrån hans...

"Slut i rutan"..har inget mer att tillföra egentligen som inte redan är sagt... 8)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-08 20:21

Mayro skrev:ifråga om att delta mer i din "jakt" på en reporter i en tidning så är svaret att jag ej har intresse..

Tur det finns andra som önskar att recensenter agerar som sådana, och inte som reklammakare.

PS: Är inte ute efter just PW men han får stå som exempel här.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-08 20:24

Mayro, din brist är att du ALLTID ska ha rätt, även om du sa precis tvärtom för en månad sen så hade du rätt då och du har rätt nu. Om du inte hela tiden utgår från att du är någotslags facit så skulle du säkert få mindre mothugg.

Så länge du saknar den självinsikten så lär jag nog inte ändra min syn på dig tyvärr.
Class only looks like arrogance from below.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-08 20:37

Mayro skrev:Och kaffekoppen.. 8O

Nu får du väl ta o tänka efter.. Inte fan kan han skriva som DU tycker heller.. det vore om möjligt ännu mer korkat i så fall...

Var tusan lyckades du hitta den logiken i något jag skrivit någonsin???? Inte en gång till vill jag att du lägger ord i min mun som inte kommer från mig. Då tar jag upp med de som hanterar forumet om de har någon policy för det. Är vi överrens om det?
Mayro skrev:Så lärde jag mig samt större delen av folk förr.. idag skall alla gullas med och inget ansvar själva ha ens..låt dumskallar som läser och köper på tester stå sina kast bara...)
Din poäng är rätt, även om din inhumana sida troligen förvånar en och annan - mig inkluderat. Man skall inte köpa något osett, det är riskabelt. Lika riskabelt som att förskottsbetala en vara på t ex blocket bara för att få en tegelsten istället när man löser ut ett postförskott. Men lika väl som det är fel att vilseleda i reklam, är det fel att skriva omdömen i en recention på ett sätt så att det framstår som om det är en vedertagen sanning. Det är att ljuga för sin läsare/åhörare. Och ljuga är fult.

Mayro skrev:Jag är aningen själv en som är "dumskalle" och köpt på tester.. ord samt åsikter ifrån andra.. DVS tagit chanser.. Men väl övervägda sådana däremot..

Jag ser ingen anledning att tvivla på det längre.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 21:27

kaffekoppen..
Du får ha vilken åsikt du vill..

Var tusan lyckades du hitta den logiken i något jag skrivit någonsin???? Inte en gång till vill jag att du lägger ord i min mun som inte kommer från mig. Då tar jag upp med de som hanterar forumet om de har någon policy för det. Är vi överrens om det?

Ta upp vad du vill du..

En recensent som gör sitt arbete korrekt skall objektivt och kritiskt granska varje enskilld produkt utifrån fastställda kriterier. En skribent skall inte lägga in personliga värderingar alls. Det är mottagaren, läsaren, som skall skapa sina egna värderingar utifrån recensentens framlagda fakta. Möjligen kan en recensent påtala personliga saker, men det skall klart framgå att det är en subjektiv bedömning.

Men efter du skriver som du gör så... Hmm då blir ju faktiskt mitt inlägg mer förståerligt kanske även för dig..

Och avslutet är ju nästan dumt som du skriver.. Självklart är en recention subjektiv.. Mätningar om sådana finns brukar finnas separat .

Så coola ner dig aningen va...

och ditt plumpa avslut skall jag skita i att komentera... För det är bara så barnsligt så det är skit samma..

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-03-08 21:31

PW's recensioner litade jag inte på när jag var prenumerant på High-Fidelity. Ett bra exempel är recensionen i High-Fidelity av Mumma Boren, där recensionen i mångt och mycket påminner om den som publicerades i HiFi&Musik av Mumma Mosen, trots att jag tycker att de låter ganska olika (dock även en del likheter). De stora brister som fanns i Boren (även jämfört mot Mosen); kraftig obalans i främst mellanregister vilket leder till stora klangliga fel, framkom inte alls i recensionen. Istället fanns fraser som kändes lånade från recensionen av Mosen. Om de hade låtit lika hade jag lättare kunnat köpa frasernas likhet, men skillnaderna framkom ej av texten.

För ordningens skull kan jag nämna att det även fanns en snubbe vid namn Lennart Jarde som i mina ögon skrev riktigt trovärdiga recensioner i samma tidning. Om jag hade tidningarna framför mig skulle jag lättare kunna illustrra vad jag menar men de är sålda.
sb17nbac till alla!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-08 22:20

Vill Mayro vara så vänlig att besvara min fråga?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-03-09 11:19

Mayro skrev:lägg av knoppen.. Du är offside så det dånar om det...

Ditt språkbruk är ohövligt, Mayro. Du undviker att argumentera för din egen åsikt. Du har ovan påstått saker som är tvärtemot vad du tidgare skrivit då du skällde ut halva forumet. Du kanske har ändrat din åsikt? Stå för det isåfall, och kanske ge en ursäkt till dem som du skällde ut förra gången.

Men eftersom du inte behagar svara så vet jag inte vad du tänker eller menar.

Jag tror du bara vill väl egentligen, men det verkar lätt halka in i okvädsord från din sida, och då blir det svårt att ha de "sunda diskussionsklimat" som du skrev i en annan tråd att du önskar ha. Lite trevligare stil från din sida bara, så blir nog allt bra! :)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 11:35

jag vet du är så intiligent knoppen.. Så om du läser ordentligt så kommer du se jag inte säger tvärt emot ett dugg..Nej föresten kan du nog inte det eftersom vi uppfattar den texten du refererar till helt olika ännu..

Och eftersom detta sker så är det inget jag spiller mer tid på..

och mitt språkbruk är som det alltid är.. rak på sak ..

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-09 11:37

Jag tror inte vi kommer längre med vem som sa vad och varför och varför inte. Så var så goda och fortsätt med tråden.

Mao, tillbaka till ämnet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 11:38

Men men.. Är tråden en förtäckt topic numera att diskutera mig eller PW och tidningsrepotage föresten?? börjar faktiskt undra lite här...

För ni har mer problem med mina åsikter än med topic just nu ...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 11:51

Mayro skrev:Men men.. Är tråden en förtäckt topic numera att diskutera mig eller PW och tidningsrepotage föresten?? börjar faktiskt undra lite här...För ni har mer problem med mina åsikter än med topic just nu ...

Det är nog få som förstår dina ev. åsikter och ämnet är hifirecensioner.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 11:57

tydligen förstår man i alla fall allt man vill för att alltid starta ett bråk .. och detta för jag säger vad jag anser ifråga om tester osv.. samt om skillnader i hur man läser o anser..

Så en del fattar man i alla fall rätt tydligt..

DVS det man VILL fatta.. :lol: :lol:

Sladd

Inläggav Sladd » 2006-03-09 11:57

Trode ämnet var "prislapp oväsentlig" med påföljande misstänkliggörande om köpt, kompis, skumt och annat som kanske luktar illa om man rör om en stund.

Igen...

Tror inte du också att PW menade något annat än han skrev? (eftersom svenskan haltar betänkligt)

Jag förstår om det inte är en lika spännande förklaring men i alla fall?

mvh

.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 12:03

Mayro skrev:Och kaffekoppen.. 8O

Nu får du väl ta o tänka efter.. Inte fan kan han skriva som DU tycker heller.. det vore om möjligt ännu mer korkat i så fall...

Jag upprepar min fråga om vi är överrens om att du aldrig mer skall ljuga om vad jag sagt. Det är en relativt rimmlig begäran för att kunna föra diskussioner i ett forum.

Är vi överrens om det Mayro?

Jag ser det som rimmligt att inte behöva läsa igenom alla inlägg i ett forum bara för att kontrollera om det som någon påstår har föränkring i tråden.

För övrigt så är visst trådställarens funderingar bl a som följer:
Hetsporren skrev:
Kaffekoppen skrev:Det finns väldigt många som har väldigt stor respekt för de här recensenterna. Jag tycker det vilar ett rätt stort ansvar på dem. Minns själv när jag var mindre och satt och drömde på biblioteket med Hifi&Musik - hade jag haft pengarna så hade jag nog köpt många saker som jag ångrat.

Precis. Bl a därför vill jag veta varför PW uttrycker sig så vårdslöst som han gör...

Jag skulle tro att det är för att han saknar föränkring i vanliga människors vardag. Han har det här som yrke, och kan inte relatera till andra saker än sin egen entusiasm. Han saknar referensramar och saknar trovärdighet i mina ögon.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 12:06

Mayro skrev:DVS det man VILL fatta.. :lol: :lol:

Vad vill man förstå enligt dig? Jag är verkligen nyfiken på om du kan anknyta till trådställarens frågeställning med det här svaret.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 12:07

va snackar du om.. Säger du att jag ljuger :?:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 12:13

Sladd skrev: Tror inte du också att PW menade något annat än han skrev? (eftersom svenskan haltar betänkligt)

Jag tror ingenting. Konstaterar bara att han är en professionell journalist och att han därför borde uttrycka sig som en sådan. När han nu inte alltid gör det så undrar jag varför? Det är, enligt min mening, långsökt att tro det beror på bristande språk- och skrivkunskaper...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 12:16

Mayro skrev:va snackar du om.. Säger du att jag ljuger :?:

Tyvärr, ja!

Har bett dig förklara det här tidigare, men du valde att inte svara på det vilket för mig kändes oerhört trist och kränkande.

Jag har inget emot att man har olika åsikter. Det är naturligt. Det är sällan saker är svart eller vitt. Men när man börjar hävda att någon sagt saker som är tagna ur luften, saker som man "tycker" att någon sagt och framställer det som om det är sant. Då ljuger man Mayro. Och det är inte första gången jag sett dig göra det i trådar.

Oerhört trist och oetiskt. Och oerhört oacceptabelt!

Jag skickar det här som PM också så att du inte missar det igen!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 12:20

Sladd skrev:Trode ämnet var "prislapp oväsentlig" med påföljande misstänkliggörande om köpt,
kompis, skumt och annat som kanske luktar illa om man rör om en stund.

Jag förstår att du trodde det. Varför skulle du annars titta in här
lite då och då, om det inte vore för att skydda dina intressen? :mrgreen:
Senast redigerad av Hetsporren 2006-03-09 12:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-09 12:22

Herregud sicket röra här är. 8O Vem sa vad och den sa det och den ändrade sig och Stina köpte glass, nej Stina köpte korv. Va fan sa du din jävel hon köpte Glass :evil: Jaså gjorde hon det din uppblåsta babian från Uppsala, hon köpte korv osv

Herregud jag får ont i huvude av att läsa allt det här. Det kanske är dags att börja från scratch. Det här kan knappast vara roligt för V8 och hans vänner.

Knoppen, se nu till att du inte springer offside nästa gång :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 13:00

En skribent skall inte lägga in personliga värderingar alls. Det är mottagaren, läsaren, som skall skapa sina egna värderingar utifrån recensentens framlagda fakta

Jaha..... Då bör du kanske inte skriva att recensenterna inte skall lägga in personliga värderingar då.. För inte fan anser jag dom kan tex använde dina värderingar i alla fall...

Sedan finns hela mitt svar till ditt inlägg att läsa också så hela sammanhanget inkommer för dig...

I övrigt så anser jag dig vara rent patetiskt..kallar mig för "saker" och sedan avkräver mig vara trevlig mot dig...fjolligt rent ut sagt... :lol:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-09 13:02

Vee-Eight skrev:Jag tror inte vi kommer längre med vem som sa vad och varför och varför inte. Så var så goda och fortsätt med tråden.

Mao, tillbaka till ämnet.

Nu har ni all chans i världen att styra upp denna tråd. Jag tycker inte detta är så överdrivet skoj att jag nämner detta en gång till.
Vidare vill jag påminna herr Sladd om följande:

6. Bransch-människor måste uppge det!
För de som har någon fot i hifi-branschen måste uppge det i sina signturer. Där ska åtminstone stå vilket företag som man står nära och om företaget tillverkar/säljer/marknadsför flera märken så bör dessa märken uppges. Branschmedlemmar är välkomna att ge en presentation under "medlemspresentationer".
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 13:06

Mayro skrev:Jaha..... Då bör du kanske inte skriva att recensenterna inte skall lägga in personliga värderingar då.. För inte fan anser jag dom kan tex använde dina värderingar i alla fall...

Snälla Mayro! Du blev jättearg på mig en gång då jag klagade på ditt sätt att använda versaler. Då fattade/visste jag inte att du är dyslektiker och jag bad om ursäkt. Nu vet jag bättre men jag måste konstatera att jag inte fattar vad du menar, inte i citatet ovan och inte heller i många av dina andra inlägg i denna tråd. Jag beklagar detta och skall försöka låta bli att kommentera de inlägg av dig som jag faktiskt inte förstår, det är nog ändå bättre än att råka i luven på varandra?

*no offence*

Edit: Sorry V8, jag skrev medan du publicerade ditt rödtextade inlägg.
Senast redigerad av Hetsporren 2006-03-09 13:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-09 13:10

Hetsporren:

nemas problemas
- Carlsson Illuminati -

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 13:21

Ber också V8 om ursäkt. Skall avhålla mig från att kommentera mer i detta ärendet som är OT.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 13:34

hetsporren

sista svaret på detta...

Om du läser så säger kaffekoppen att skribenten INTE skall lägga in sina egna värderingar.. I mitt huvud blir det då att denne skribent skall skriva andras värderingar..Annat alternativ finns ju knappast.. och att skribenten då skulle tex skriva in kaffekoppens värderingar blir ju banalt knäppt..

Saken är ju den att LÄSAREN skall lära sig sin skribent.. Läsaren bör varje gång oavsett vad han skall köpa kolla hurvida skribentens värderingar överenstämmer med sina.. Så texterna blir vidimerade vid EGEN test av apparat.. Oavsett om det är en stärkare eller en bil eller kaffekokaren man just köpt..

Att tro att andras ord alltid är helt stämmande mot våra allas värderingar är så otroligt naivt så då kan man gott stå där...

I fallet PW som tagits upp så visar det sig tidigt i tråden att troligen FBK anser PW texterna rätt bra överenstämmande med hans värderingar...

I mina ögon så stämmer inte testerna ens i närheten av vad JAG anser vara bra och prisvärt enligt mina värderingar..

Man måste ju ansvara o kolla själv.. tester är inte faktablad.. det är endast just testarens åsikt som utalas.. Ingen annans...

Och därmed är denna delen avslutad för mig...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi