Moderator: Redaktörer
Martin skrev::) Glömde fråga. Är det ok om jag använder din filterdesign så länge Anders?
Högtalarhål. Enkelt hål för diskant, försänkta hål för basen och terminalen.Beror på vad du ska fräsa för något.
Ok, alltså klossar som hyvlas ner tillsammans med objektet då?MP skrev:Se till att du har en bekväm arbetshöjd, bra belysning och att allting är ordentligt fäst som det ska, fuska inte med ögonskydd
Om du ska elhyvla är det lämpligt att ha klossar före och efter objektet som hyveln startar och slutar i annars blir det lätt ojämnt.
Martin skrev:Ok, alltså klossar som hyvlas ner tillsammans med objektet då?MP skrev:Se till att du har en bekväm arbetshöjd, bra belysning och att allting är ordentligt fäst som det ska, fuska inte med ögonskydd
Om du ska elhyvla är det lämpligt att ha klossar före och efter objektet som hyveln startar och slutar i annars blir det lätt ojämnt.
Duger en vanlig hopvikbar arbetsbänk?
Martin skrev: Ok, alltså klossar som hyvlas ner tillsammans med objektet då?
Martin skrev:Jag räknar med någon timmes övande innan jag kör skarpt.Högtalarhål. Enkelt hål för diskant, försänkta hål för basen och terminalen.Beror på vad du ska fräsa för något.
16mm MDF (hade tänkt använda 12 men det fanns inte i garaget så kajsa varg- räkna om måtten på plats )
För avfasningarna på baffeln tänkte jag använda elhyvel.
Martin skrev:Vill du ha? Jag har data som jag hämtade för någon vecka sedan.
Martin skrev:Det ser ut som en basreflexhistoria det där. Vad är det för filter? Är det Naqrefs filter du använt? Får nog fila lite på basfiltret sen då.
Martin skrev:Toppen vid 1000Hz får jag även i mina baffelsimuleringar. Frågan är om det går att göra något åt svackan, tveksamt.
Så kanske det är. Eller så bygger de flesta ett par* stativare som surroundhögtalare eller har inte så höga krav helt enkelt.Jag är lite förvånad att man inte ser detta diskuteras mer på forumen, jag menar surrounder är ju utmärkta som DIY-projekt. Blir folk blyga när de ser hur illa de mäter och vågar inte publicera kurvorna, eller? Eller ligger problemen i ett område där det är svårt att mäta, så att ingen litar på mätningarna?
Martin skrev: Men basfiltret ser ut att behöva anpassas en aning om inte q-et blir lägre i verkligheten pga bipolära kondensatorns resistans.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 116 gäster