Det jag skriver nu är inte personligt menat, och jag anser att det är i trådskaparen anda. Om jag har fel får Hetsporren rätta mig.
Mayro skrev:Om du läser så säger kaffekoppen att skribenten INTE skall lägga in sina egna värderingar.. I mitt huvud blir det då att denne skribent skall skriva andras värderingar..Annat alternativ finns ju knappast.. och att skribenten då skulle tex skriva in kaffekoppens värderingar blir ju banalt knäppt.
Jag ser en fundamental skillnad i följande två stycken nedan:
alt 1: Ljudet från högtalaren är transparent och ljudet kommer ut ofärgat.
alt 2: Jag anser att ljudet från högtalaren förmedlas på ett liknande sätt som högtalare Y som testats tidigare. Det är inte så konstigt då mätvärdena är likartade. Se tabell. Det upplevs som transparent och ofärgat av testpanelen.
För mig är det stor skillnad på innebörden i texterna. Om någon påtalar intresse så skall jag utveckla mig.
För övrigt tycker jag Mayros resonemang ovan säger en hel del om varför jag reagerade förut. Det som skapades i hans huvud var helt enkelt inte alls det jag sa. Mer än så skall jag inte utveckla mig.
Mayro skrev:Saken är ju den att LÄSAREN skall lära sig sin skribent.. Läsaren bör varje gång oavsett vad han skall köpa kolla hurvida skribentens värderingar överenstämmer med sina.. Så texterna blir vidimerade vid EGEN test av apparat.. Oavsett om det är en stärkare eller en bil eller kaffekokaren man just köpt.
Konstigt nog är vi inte alls ense i den här frågan

Jag tycker inte att man skall lägga ansvaret på läsaren. Jag anser att det är skribentens plikt att förhålla sig till sin uppgift så objektivt som möjligt så länge vi pratar om att skribenten utför en test. En test är något kvalifikativt, styrt av referenser som man objektivt kan förhålla sig till.
En test är en test. En recention är en recention. Och aldrig skall de gifta sig!
Det är ju sällan någon ber en recensent av en operapjäs vara objektiv. Det är ju förväntat i det fallet att skriften är subjektiv.
Jag tycker te x ofta att Nils petter Sundgrens filmrecentioner speglar min smak. Men så
testar han inte film heller! Han
recenserar! I väldigt stor omfattning kallas recentioner för tester - tyvärr!
Mayro skrev:I mina ögon så stämmer inte testerna ens i närheten av vad JAG anser vara bra och prisvärt enligt mina värderingar.
Jag tror att du blandar ihop test och recention. Det är inte samma sak. Tyvärr blandar skribenter ihop det här också och tror att deras recentioner är tester.
Mayro skrev:Man måste ju ansvara o kolla själv.. tester är inte faktablad.. det är endast just testarens åsikt som utalas.. Ingen annans...
Tester är fakta. En test skall tolkas som fakta. En test är ingen åsikt. Det är skrämmande att en sammanblandning av utrycken sker på så sätt som det gör. Hur skall man förklara för någon som spenderat pengar på en produkt eftersom det skrivits att det är hög kvalité - (utan test som påvisar att påståendet är sant) när produkten visar sig vara undermålig?
Jag föreslår att man tittar lite på Råd&Rön för hur de utför sina tester. texten är väldigt mycket torftigare. Men innehållet mycket trovärdigare.
Mayro skrev:Och därmed är denna delen avslutad för mig...
Synd. Hade varit trevligt att höra din åsikt om en del konspiratoriska vinklingar man kan ha på skribenter och korruption.
Har du aldrig märkt att ibland blir en skribent som vanligtvis är väldigt restriktiv, försiktig och analytisk väldigt positiv och berömmande. På ett sätt som han/hon inte brukar vara? Det har jag.
Jag har ofta funderat på vilket pris de då fått betala för den utrustningen som de bestämmer sig för att ha hemma...
Jag tror inte de betalar fullt pris. Eller är jag bara avundsjuk nu? Vad tror du?