Prislapp oväsentlig!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 14:01

Mayro skrev:Om du läser så säger kaffekoppen att skribenten INTE skall lägga in sina egna värderingar.. I mitt huvud blir det då att denne skribent skall skriva andras värderingar..Annat alternativ finns ju knappast..

Jodå, vad sägs om INGA värderingar?

I övrigt orkar jag inte bry mig, tack för ditt klargörande i alla fall.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-09 14:07

Mayro skrev:Om du läser så säger kaffekoppen att skribenten INTE skall lägga in sina egna värderingar.. I mitt huvud blir det då att denne skribent skall skriva andras värderingar..Annat alternativ finns ju knappast..

Jo, det uppenbara (och det med god sannolikhet åsyftade) alternativet är att inte skriva värderingar alls.

Edit: Hetsporren hann först...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Sladd

Inläggav Sladd » 2006-03-09 14:11

Nu har jag varit inne och fixat med profilen men vet inte om det funkar ännu.

Hetsporren:

Det där gamla misstänkliggörandet om varför man lever, andas, håller på, besöker hemsidor och så där är väl ganska urvattnat. Att utmåla andra som hin håle eller allt igenom onda eller bara ute efter att skydda sina intressen funkar ju ganska dåligt. (jag har ett intresse att skydda i form av sakliga invändningar eller förslag när du går ut på den gamla vanliga Bladeliusjakten och det tänker jag väl inte be om ursäkt för)
Du angriper dessutom mig som person med snack om vad som hände på nätterna för flera år sedan.

Det är inte så svårt att sparka in bollar i öppna mål och den där tonen och aggressiviteten och gamla oförrätter trodde jag tillhörde en annan tid?

Eller är den tiden tillbaka?

Jag gav en fullt möjlig förklaring till det konstiga språkbruket PW använde. Kan inte förstå hur man kan tolka in något konstigt i det. Men det föll för att det kom från mig. Fin diskussionsteknik. Från den gamla tiden. Det gav inget då så jag avstår från att ens försöka kommentera vidare. Självklart tittar jag in igen om någon har frågor av mer substansiell natur eller varför inte en infallsvinkel på trådämnet som är mer trovärdig än vad Hetsporren lyckas få till.

mvh

ps, om min profil inte börjat funka:
Signaturen "sladd" heter Ingemar Carlsson och är numer delägare av Hificonsult AB i Alingsås.

ds.

.
Arrangör av Nordens största mässa för Ljud och Bild

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 14:14

Sladd skrev:Det gav inget då så jag avstår från att ens försöka kommentera vidare.

Tja, ingen har ju bett om din partiska kommentar så jag förstår inte varför du gör sån affär av det?
Senast redigerad av Hetsporren 2006-03-09 14:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-03-09 14:15

FBK skrev:Bara nästan :wink: I fallet Advantage S250 så tycjte både jag och kompisen att de inte riktigt hade de kvaliteter i basen som Peter W skrev, inte när körde dem på ett par B&W N802 i alla fall.

Menar du på fullt allvar att du jämför förstärkare med olika högtalare och olika rum? Och framförallt, vid olika tidpunkter??

Jag undrar om herr Mayro kör på samma stil han med?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 14:20

8O 8O 8O

NU går ni i ut med ett av dom mest besynnerliga saker jag sett på detta forum under hela min tid här...

Hur skall en recensent kunna skriva en recention om inte med sina egna värderingar som utgångspungt :?:

8O Utveckla gärna era resonemang här så man INTE (som jag gör just nu) tror ni helt tappat verklighetsförankringen.. 8)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 14:24

subjektivisten skrev:
FBK skrev:Bara nästan :wink: I fallet Advantage S250 så tycjte både jag och kompisen att de inte riktigt hade de kvaliteter i basen som Peter W skrev, inte när körde dem på ett par B&W N802 i alla fall.

Menar du på fullt allvar att du jämför förstärkare med olika högtalare och olika rum? Och framförallt, vid olika tidpunkter??

Jag undrar om herr Mayro kör på samma stil han med?

Om du har frågor till FBK så håll dom till honom.. Dra inte in mig i det ..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 14:26

Det jag skriver nu är inte personligt menat, och jag anser att det är i trådskaparen anda. Om jag har fel får Hetsporren rätta mig.

Mayro skrev:Om du läser så säger kaffekoppen att skribenten INTE skall lägga in sina egna värderingar.. I mitt huvud blir det då att denne skribent skall skriva andras värderingar..Annat alternativ finns ju knappast.. och att skribenten då skulle tex skriva in kaffekoppens värderingar blir ju banalt knäppt.

Jag ser en fundamental skillnad i följande två stycken nedan:

alt 1: Ljudet från högtalaren är transparent och ljudet kommer ut ofärgat.
alt 2: Jag anser att ljudet från högtalaren förmedlas på ett liknande sätt som högtalare Y som testats tidigare. Det är inte så konstigt då mätvärdena är likartade. Se tabell. Det upplevs som transparent och ofärgat av testpanelen.

För mig är det stor skillnad på innebörden i texterna. Om någon påtalar intresse så skall jag utveckla mig.

För övrigt tycker jag Mayros resonemang ovan säger en hel del om varför jag reagerade förut. Det som skapades i hans huvud var helt enkelt inte alls det jag sa. Mer än så skall jag inte utveckla mig.

Mayro skrev:Saken är ju den att LÄSAREN skall lära sig sin skribent.. Läsaren bör varje gång oavsett vad han skall köpa kolla hurvida skribentens värderingar överenstämmer med sina.. Så texterna blir vidimerade vid EGEN test av apparat.. Oavsett om det är en stärkare eller en bil eller kaffekokaren man just köpt.
Konstigt nog är vi inte alls ense i den här frågan ;-) Jag tycker inte att man skall lägga ansvaret på läsaren. Jag anser att det är skribentens plikt att förhålla sig till sin uppgift så objektivt som möjligt så länge vi pratar om att skribenten utför en test. En test är något kvalifikativt, styrt av referenser som man objektivt kan förhålla sig till.

En test är en test. En recention är en recention. Och aldrig skall de gifta sig!

Det är ju sällan någon ber en recensent av en operapjäs vara objektiv. Det är ju förväntat i det fallet att skriften är subjektiv.
Jag tycker te x ofta att Nils petter Sundgrens filmrecentioner speglar min smak. Men så testar han inte film heller! Han recenserar! I väldigt stor omfattning kallas recentioner för tester - tyvärr!
Mayro skrev:I mina ögon så stämmer inte testerna ens i närheten av vad JAG anser vara bra och prisvärt enligt mina värderingar.
Jag tror att du blandar ihop test och recention. Det är inte samma sak. Tyvärr blandar skribenter ihop det här också och tror att deras recentioner är tester.
Mayro skrev:Man måste ju ansvara o kolla själv.. tester är inte faktablad.. det är endast just testarens åsikt som utalas.. Ingen annans...
Tester är fakta. En test skall tolkas som fakta. En test är ingen åsikt. Det är skrämmande att en sammanblandning av utrycken sker på så sätt som det gör. Hur skall man förklara för någon som spenderat pengar på en produkt eftersom det skrivits att det är hög kvalité - (utan test som påvisar att påståendet är sant) när produkten visar sig vara undermålig?

Jag föreslår att man tittar lite på Råd&Rön för hur de utför sina tester. texten är väldigt mycket torftigare. Men innehållet mycket trovärdigare.

Mayro skrev:Och därmed är denna delen avslutad för mig...

Synd. Hade varit trevligt att höra din åsikt om en del konspiratoriska vinklingar man kan ha på skribenter och korruption.

Har du aldrig märkt att ibland blir en skribent som vanligtvis är väldigt restriktiv, försiktig och analytisk väldigt positiv och berömmande. På ett sätt som han/hon inte brukar vara? Det har jag.

Jag har ofta funderat på vilket pris de då fått betala för den utrustningen som de bestämmer sig för att ha hemma...

Jag tror inte de betalar fullt pris. Eller är jag bara avundsjuk nu? Vad tror du?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 14:27

Mayro skrev:Hur skall en recensent kunna skriva en recention om inte med sina egna värderingar som utgångspungt :?:

Gissa! :lol:
Senast redigerad av Hetsporren 2006-03-09 14:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-03-09 14:32

Mayro skrev:Om du har frågor till FBK så håll dom till honom.. Dra inte in mig i det ..

Ja, men nu frågar jag dig. Hur har du jämfört förstärkare? Är det under kontrollerade former, i samma rum, med samma musik och samma högtalare/CD? Eller är det "hörde dom på mässa A, och va bra den förstärkaren låt" och "B hörde jag hos pelle och dom låt ännu bättre". etc.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 14:35

Mayro skrev:8O 8O 8O

NU går ni i ut med ett av dom mest besynnerliga saker jag sett på detta forum under hela min tid här...

Hur skall en recensent kunna skriva en recention om inte med sina egna värderingar som utgångspungt :?:

8O Utveckla gärna era resonemang här så man INTE (som jag gör just nu) tror ni helt tappat verklighetsförankringen.. 8)

Oh, det är enkelt att förklara.

Om han gör en [url]recention[/url] får skribenten använda rätt mycket av sina egna värderingar, tom sin hunds värderingar om han tror läsaren är intresserad.

Om han [url]testar[/url] ber jag honom avstå från personliga värderingar och redogör sina resultat. Ev. kan han få hänvisa till produkter han anser likvärdiga, om han redogör kvalifikativt på vilka grunder. Då kan man ju göra egna tester på båda produkterna och jämföra pris/prestanda.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 14:43

ordbajseri om test eller recention får ni pyssla med själva.. där skiter jag i det helt enkelt..

Angående hetsporrens svar..

läs faktabladen på tillverkarsidorna så finner du det du vill läsa..läs då inte testerna i tidningarna..enklare än enkelt hetsporren..

Och kaffekoppen igen.. Din sk ofärgade är er term och "sektbetendeform" jag helt skippar som trams..Men jag tror du varit på "kurs" vid inköp av ino.. Så din "skolbok" får du gärna behålla för dig själv..Jag är totalt ointreserad..Så dra dina mantra om ofärgat för nån som finner intresse att diskutera detta med dig..

Angående olika personers kopplingar eller inte kopplingar ... Denna nivå av fjantig barnslighet är ert nöje.. Gå med i elit.... Tips från mig...där finns en bunt fjollor som vill ha skitsnack som ämne om olika personer o ämnen...

Jag sköter mitt är mitt

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 14:49

Med ovanstående beteende framstår du som en XXX, förstår du det?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-09 14:50

Mayro skrev:ordbajseri om test eller recention får ni pyssla med själva.. där skiter jag i det helt enkelt..

Okej. Snygg grävmaskin du har på bilden, förresten.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-09 14:51

Det där var ett påhopp på 12 åringar :?
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 14:53

Nåväl, back to topic! Varför tror ni att journalisten/recensenten/reportern PW skriver som han gör, är det för att kunna få juste rabatt på prylarna han "recenserar" eller är det pga hans (enligt Sladd, ni vet han som har agenturen för Bladelius) taskiga svenskakunskaper?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-09 14:53

Mayro skrev:ordbajseri om test eller recention får ni pyssla med själva.. där skiter jag i det helt enkelt..

Hur förklarar du då alla dina inlägg ? :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-09 14:54

Hetsporren skrev:Nåväl, back to topic! Varför tror ni att journalisten/recensenten/reportern PW skriver som han gör, är det för att kunna få juste rabatt på prylarna han "recenserar" eller är det pga hans (enligt Sladd, ni vet han som har agenturen för Bladelius) taskiga svenskakunskaper?

En vågad gissning är att han får betalt för att skriva just så som han gör.
Ha ett fint liv.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 14:54

Du är riktigt kul du. Men du förstår inte det som ligger bakom innebörden lilla vän.

Mayro skrev:Angående hetsporrens svar..

läs faktabladen på tillverkarsidorna så finner du det du vill läsa..läs då inte testerna i tidningarna..enklare än enkelt hetsporren.

:-)

Mayro skrev:Och kaffekoppen igen.. Din sk ofärgade är er term och "sektbetendeform" jag helt skippar som trams..Men jag tror du varit på "kurs" vid inköp av ino.. Så din "skolbok" får du gärna behålla för dig själv..Jag är totalt ointreserad..Så dra dina mantra om ofärgat för nån som finner intresse att diskutera detta med dig..

Nu förstår jag inte alls vad INo har med det här att göra. Kan påtala att du verkligen inte alls förstod poängen med det jag skrev. Inte ett skit. Du läser, men förstår inte. Det är synd.

Vad gäller mitt inköp av Pip så behöver jag egentligen inte kommentera din mycket plumpna, konspiratoriska och väldigt OT anledning till mitt sätt att se på saker. Jag har ingen som helst aning om Ingvar Öhman ens tycker som jag gör, eller resonerar som jag gör. Men det vet du? Trevligt. För om han resonerar som mig tar jag det verkligen som positivt eftersom jag har stor respekt för hans kunnande.

Jo, jag var hemma hos INo Audio i ca 10 minuter eftersom Ingvar hade bråttom och jag hade lovat min flickvän att inte sitta och nörda mig och prata teknik ;-)

Mayro skrev:Angående olika personers kopplingar eller inte kopplingar ... Denna nivå av fjantig barnslighet är ert nöje.. Gå med i elit.... Tips från mig...där finns en bunt fjollor som vill ha skitsnack som ämne om olika personer o ämnen...

Okej, var bara intresserad om din synpunkt.

För övrigt undrar jag om du just kallade mig fjolla, om du var ohövlig eller om du bara skriver i vrede utan att tänka på vad du säger. Det verkar ju vara rätt vanligt .[/quote]

Mayro skrev:Jag sköter mitt är mitt

Jag måste verkligen erkänna att jag inte fattade ett skit nu... konstig mening

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-09 14:54

själv litar jag på johans tester
men efter att ha sätt en hs 50 är jag lite skeptisk till projektortestet
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 14:55

MP skrev:
Hetsporren skrev:Nåväl, back to topic! Varför tror ni att journalisten/recensenten/reportern PW skriver som han gör, är det för att kunna få juste rabatt på prylarna han "recenserar" eller är det pga hans (enligt Sladd, ni vet han som har agenturen för Bladelius) taskiga svenskakunskaper?

Ja, det är ju fullt tänkbart. Onekligen.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-03-09 14:55

Läs om läs rätt Mayro! Om du ändå inte har insett att du inte förstått inlägget första gången bör du läsa ytterligare en gång tills det klarnar. Det vore mycket trevligare för alla här på faktiskt.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 14:57

Hetsporren skrev:Med ovanstående beteende framstår du som en XXX, förstår du det?

XXX

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 14:59

Mayro skrev:
Hetsporren skrev:Med ovanstående beteende framstår du som en XXX, förstår du det?

XXX

Bra, då vet jag var jag har dig.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-09 15:00

Hetsporren skrev:
MP skrev:

Ja, det är ju fullt tänkbart. Onekligen.

Vem som betalar och hur det betalas vill jag inte spekulera i :wink:
Men jag tror att det finns anledning att tro att ett sanningsenligt svar inte är entydigt :wink: :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-09 15:06

En dumhet till, så låses det. Känns som om jag varit snäll tillräckligt för idag.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 15:08

profbd skrev:själv litar jag på johans tester
men efter att ha sätt en hs 50 är jag lite skeptisk till projektortestet

Hej!

Vad fick dig att vara tveksam till testet?
(jag har inte sett det själv)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 15:08

Vee-Eight skrev:En dumhet till, så låses det. Känns som om jag varit snäll tillräckligt för idag.

Uppfattat! (men det är ju precis det två personer vill åstadkomma) :wink:

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-09 15:11

Vilka då ?
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-09 15:12

MP:

Långa farbrorn och lilla spöket laban. Mao; tillbaka till ämnet och sluta älta.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi