mayro!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

mayro!

Inläggav Haakan_W » 2006-03-08 19:28

om du finner att erat kommande BT visar på mindre skillnader än vad du tror kommer du då omvärdera ditt sätta att testa prylar?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-08 19:36

Öhm... det råkade bli en tråd istället för PM, haakan... :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-08 19:51

Vee-Eight skrev:Öhm... det råkade bli en tråd istället för PM, haakan... :)

intressant juh ;) pm är trist

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-03-08 19:57

h?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-08 19:57

Johan_Lindroos skrev:h?

retar morello ;)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Re: mayro!

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 20:04

Haakan_W skrev:om du finner att erat kommande BT visar på mindre skillnader än vad du tror kommer du då omvärdera ditt sätta att testa prylar?

återkommer... :lol: skoj fråga faktiskt.. Skall bara fika... :)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Re: mayro!

Inläggav Haakan_W » 2006-03-08 20:39

Mayro skrev:
Haakan_W skrev:om du finner att erat kommande BT visar på mindre skillnader än vad du tror kommer du då omvärdera ditt sätta att testa prylar?

återkommer... :lol: skoj fråga faktiskt.. Skall bara fika... :)

ska bli intressant å höra ditt svar ;)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 21:14

det första är att jag förväntar mig inte mindre skillnader..Skillnader vet jag redan kommer uppstå. Jag är ju inte helt grön direkt på området att testa mig själv via att inte veta vad som gör vad osv...fast inte under former som nu kommer gälla.. Det blir skoj..

Jag tror redan faktiskt tex nagref och ranefjord lätt skulle kunna urskilja mina silver res kablar mot nagrefs signalisar.. Både blint samt öppet.. Där är rätt stora skillnader vi talar om..och då talar jag inte om bättre eller sämre.. utan endast att det skiljer rätt mycket mellan dom..

Dessa två kablar har dom hört här redan.. Ävendå tyvärr i en rätt dåligt spelande kombo som det var då ....

Men ifråga om detta BT testträff kommer förändra min syn.. Ja och nej troligen.. Jag har redan benen i båda åsiktslägren ifråga om kablar.

Vad jag personligen mest hoppas på är att diskutionen kan bli aningen mer nyanserad då man förstår vad vi talar om allihopa.. En som inte hört skillnader även fast man provat finner ju självklart detta som sant.. Dom som hört skillnader finner detta sant..

Fast jag anser BÅDA parterna ha rätt... Och detta hoppas jag mest att träffen skall kunna påvisa med tydlighet också..

och att detta att man ses gör alla mer nyfikna på varför olika resultat uppstår och att döörrar öppnas till mer öppnare synsätt och förståelse..

För jag är 100% säker vi alla lite till mans kommer få oss en näsbränna.. :lol:

Ingen kommer gå härifrån med samma åsikter i allt som dom ansåg troligen då man anläde...Det är jag helt övertygad om...

Sedan om MINA 100% stämmer.. Eller om mina troende osv stämmer.. Ja detta åtestår ju det med att se efteråt..

Självklart kommer mina referencer flyttas om saker påvisar dom bör flyttas... Att stela i en åsikt fastspikat är endast stagnation i mina ögon Haakanw..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-08 21:17

ok gäller det alla komponenter?

ni måste ju BTa både cdspelare å slutsteg också...det vore intressant

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 21:48

Haakan_W skrev:ok gäller det alla komponenter?

ni måste ju BTa både cdspelare å slutsteg också...det vore intressant

det blir nog tid för att titta på flera saker denna helg. Så jag utgår ifrån att någon nu raggar fram en LTS vinnande pioneer 668 till Bt också mot en dropplet cd... Det blir en ekel test att ordningställa i alla fall troligen.. Det är ju testledarna som styr uppstället...Dom lär ju veta hur detta skall gå till..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-08 22:25

Man får verkligen hoppas att träffen dokumenteras noga, men både bilder och skrift.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-03-09 14:38

Mayro, men om du INTE hör någon som helst skillnad mellan dessa kablar i blindtest, kommer du fortfarande hävda att det är skillnad?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-09 15:06

Ja ? :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 15:12

Min slutledning är ju först efteråt möjliga att diskutera.. Så därför har jag självklart inte ens tankarna fulla med förutfattade hypotetiska frågor...Och därvid heller ju inga som helst svar..

Jag går in med öppna ögon.. Och efter jag varit med och sett hört osv.. Då fattar jag min EV nya reference...

Att ifrågasätta testens resultat innan via dagens referens gör ju mig inte direkt tjänsten att få in ev NY info...

Så.. Denna fråga får man titta på efteråt...Hypotetiska diskutioner är knappast något som ens intreserar mig ju heller.. Dom brukar sluta alltid i rätt knepiga situationer då man antingen skall ändra sig.. Eller åsikt.. osv.. Via att tidigare slagits för något och behöva sedemera ändra sig..

Då målar man ofta in sig i ett "prestighörn" som alla vet...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-03-09 15:17

Nja, är det verkligen så svårt? Om man inte hör skillnad i blindtesten, ska man då lita på sig själv eller ska man fortsätta hävda det man hävdat innan?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-09 15:18

Mayro skrev:Då målar man ofta in sig i ett "prestighörn" som alla vet...

Jag har hört talas om prestige men det tycker jag är riktigt fjolligt, det är det säkraste sättet att inte kunna lära sig något nytt förutom ren dumhet.

Inget angrepp på dig Mayro, bara det att jag avskyr prestige..så är det.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-09 15:20

Kommentar struken av författaren.
Senast redigerad av Nattlorden 2006-03-09 15:27, redigerad totalt 1 gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-09 15:22

Det var ett väldigt hackande på varann just nu, det är väl bra att det görs en test?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-09 15:24

paa skrev:Det var ett väldigt hackande på varann just nu, det är väl bra att det görs en test?

Instämmer, om nu Mayro var så bunden till prestige som vissa verkar insinuera så hade han väl inte initierat testet till att börja med :?
Class only looks like arrogance from below.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 15:27

Nej, jag hoppas verkligen att testet utförs på ett sådant sätt att ingen känner sig tvungen att tvivla på resultatet efteråt.

Som sagt, ett väldigt trevligt initiativ av mayro som jag hoppas faller ut på ett för alla positivt sätt.

Sen vill jag påpeka att hur testet än faller ut, så är det var och en fritt att fortsättningsvis ha egna preferenser, även om de strider mot det redovisade resultatet. Det kan vara okej att ha en produkt bara för att den är snygg med (kanske inte ekonomiskt försvarbart, men det är i frågan ovässentligt)

Aspedistra

Inläggav Aspedistra » 2006-03-09 15:34

Visst är det stora och hörbara skillnader mellan olika kablar! Men, låter det bättre, eller är det en distorsion på "dyrkablar" som vi människor tar till oss? Jag tycker i alla fall att priserna på "dyrkablar" är orimliga! Helt sjukt sanslöst!! Som många andra på detta forum tidigare har tyckt, så kan, eller gör en akustikförbättring av rummet en mycket större, och framförallt billigar förbättring! Som jag har skrivit i ett tidigare inlägg, så har jag haft dyra kablar, men har insett att de är mycket överskattade!!
"Sörj ej det du saknar. Gläds åt det du har"!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 15:34

Nattlorden skrev:

Är det inte tvärtom? Att du inte svarar på frågan nu för att kunna behålla ditt prestigehörn även om testen inte utfaller till din belåtenhet?

:?: :?: vad har jag att besvara iför dig eller andra? Absolut ingenting... Så skärp dig..

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-03-09 15:36

Rydberg skrev:
paa skrev:Det var ett väldigt hackande på varann just nu, det är väl bra att det görs en test?

Instämmer, om nu Mayro var så bunden till prestige som vissa verkar insinuera så hade han väl inte initierat testet till att börja med :?

Nej, det är sant. Han verkar dock extremt säker på att han kommer höra skillnad så det ska bli intressant med testet. Jag kommer åka dit om Knoppen lr dyl håller i det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-09 15:39

Mayro skrev: :?: :?: vad har jag att besvara iför dig eller andra? Absolut ingenting... Så skärp dig..

Inget. Det har bara med om du vill framstå som trovärdig eller ej. Och du kan låta bli att citera borttagna poster, den blev lite för spetsig därför strök jag den.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 15:39

Mayro skrev:
Nattlorden skrev:

Är det inte tvärtom? Att du inte svarar på frågan nu för att kunna behålla ditt prestigehörn även om testen inte utfaller till din belåtenhet?

:?: :?: vad har jag att besvara iför dig eller andra? Absolut ingenting... Så skärp dig..

Skärp dig. Det han menade var att om man inte släpper sina preferenser innan är det kanske svårt att vara objektiv inför resultatet.

Men jag håller inte med honom, jag tycker allt att man kan gå in med förutfattade meningar, bara man är beredd att ändra sig. Så ni har rätt inställning båda två.

Inte vara elaka nu ;-)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-09 15:40

Nattlorden skrev:Och du kan låta bli att citera borttagna poster, den blev lite för spetsig därför strök jag den.

De ska man tänka på innan man skriver. En del tar god tid på sig att skriva. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-09 15:43

Naqref™ skrev:De ska man tänka på innan man skriver. En del tar god tid på sig att skriva. ;)

Det går faktiskt att kolla på övriga poster när man förhandsgranskar...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-09 15:44

subjektivisten skrev:
Rydberg skrev:

Nej, det är sant. Han verkar dock extremt säker på att han kommer höra skillnad så det ska bli intressant med testet. Jag kommer åka dit om Knoppen lr dyl håller i det.

Jo att han är säkert på det har väl ingen missat, därav håller jag med dig att det är viktigt att någon med erfarenhet, typ Knoppen, håller i det.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 16:29

Är det mig vi skall testa eller BT av produkter? För just nu ser det mer ut som det är jag som är testobjektet 8O

Jag vill tydligt markera att det kommer vara fler deltagare än jag här.. Och därför är besvarandet av testerna som utförs ju basserade på fleras resultat..Därav mitt är ett..Som skall exakt som andras utsättas för bedömmning via sina egna svar..

Och för att igen för hundrade gången... Jag har redan via okontrollerade bt tester fått fram både resultat att saker skiljer.. men även det omvända..Jag har fötterna i båda sidorna i tex kabeldiskutionerna vilket man tydligen INTE kan förstå..

Så jag förhåller mig strikt till att inte ens försöka spekulera i resultat innan man ser dom... Då man ser dom är det tid för att ifrågasätta eller intyga bi eller bu...

Jag provar aldrig något med förutfattade meningar.. Dyrt eller billigt.. Bt eller öppet.. svart eller grått.. Hoppas man snappar här..

I alla fall försöker jag med mina mänskliga fel och brister hålla mig till den linjen så mycket jag kan.. Och brukar faktiskt lyckas bra också med detta förhållningsätt..

Men här helt plötsligt avkrävs jag att aggera helt tvärt emot mitt eget synsätt.. Vilket inte kommer ske.

Och jag hoppas ni sköter er "uppvärmning" på ert sätt så sköter jag min på mitt sätt...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-03-09 16:44

Mayro har ju redan skrivit att han vill vänta. Vad är problemet?
Däremot kanske Mayro blir så sugen på blindtester att han i framtiden kommer blindtesta amerikanare också.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi