Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Som sagts tidigare ändrar apparaten på nivån - har du beaktat det vid lyssning?
Morello skrev:sprudel skrev:Din slutsats alltså, att det kan inte bli bättre M-scaler?
Nej - det beros ju på huruvida DA-omvandlaren i systemet hanterar översampling och efterföljande rekonstruktion på ett riktigt sätt eller ej.
Strmbrg skrev:Jag är fortfarande mest (enbart) intresserad av VARFÖR jag hör den påtagliga förbättring jag hör.
Alla förklaringar, från inbillning till apparattekniska är välkomna. Så länge förklaringarna är välgrundade och inte bara uttalanden.
Wittgenstein skrev:Wovon man nicht sprechen kann, darüber muß man schweigen.
Strmbrg skrev:Nu gjorde jag just ett litet lyssningsförsök på en helt annan musikgenre än den jag brukar lyssna på. Nämligen låten "Thunder" med grabbarna Clarke, Miller och Woten.
https://tidal.com/track/68956721
Rätt trist musik, inte mist enformig men dock...
Inte mycket till djup i det ljudet. Men visst blir alltsammans mer "uppskärpt", stringent, klart, separerat och lättlyssnat med uppsamplingen.
"Konturerna" blir avsevärt mycket tydligare.
Strmbrg skrev:Jag förstår inte det du skriver. Men du kan ju ha en poäng likafullt.
Max_Headroom skrev:jansch skrev:dewpo skrev:I äkta 192 kHz ser det ut så här
Dewpo - Skillnaden i en "äkta" 192kHz och t.ex en 44,1kHz sampling är ju de frekvenser som människan inte kan höra.
Det kan ju presenteras, TILL SYNES, ännu värre om man t.ex tar en 16kHz fyrkantvåg och begränsar den till 20-22kHz bandbredd... hur ser fyrkantvågen ut då?
Du har nog "tvärkoll" på detta men personer som inte är helt insatta i ämnet kan nog bli lurade.
Jag har inte orkat läsa alla nlägg efter detta, men kan nämna att somliga inte har förstått vad frekvens är för något. En fyrkantvåg är en teoretisk sak som inte är möjlig att åstandkomma i praktiken. En fyrkantvåg innhåller nämligen oändlig hög frekvens vilket alltså är en praktisk omöjlighet.
Det är vanligt att folk blandar ihop period och frekvens, men det är alltså 2 helt olika saker. Tyärr framställs det i mindre nogräknad literatur, tidskrifter och annat som att det är samma sak, men det är alltså INTE det. Tror man att det är samma sak så blir lksom allt angående filter, samplingsfrekvenser och allt sånt helt galet.
sprudel skrev:
Jag måste låna hem en M-scaler och prova. Tveksam till lika stora förbättringar som Strömberg då jag har en Melco N1/A2 som skickar signalen till Qutest och den är bättre än en vanlig dator.
Strmbrg skrev:sprudel skrev:
Jag måste låna hem en M-scaler och prova. Tveksam till lika stora förbättringar som Strömberg då jag har en Melco N1/A2 som skickar signalen till Qutest och den är bättre än en vanlig dator.
Kan Qutest ta emot 705/768kHz?
Vad har den för ingångar?
Av någon anledning har M Scalern dubbla BNC ut. In i Hugo 2 blir det via 3,5mm stereopropp.
hifikg skrev:Attans, Ingvar hann före. Har inget att tillägga.
Strmbrg skrev:Jag är fortfarande mest (enbart) intresserad av VARFÖR jag hör den påtagliga förbättring jag hör.
Alla förklaringar, från inbillning till apparattekniska är välkomna. Så länge förklaringarna är välgrundade och inte bara uttalanden.
Strmbrg skrev:En annan fundering - beträffande de misstankar som några här har publicerat - om att Chord luras genom att trixa med bypass-läget:
Så kan det såklart vara. Jag brukar undvika att helt utesluta någonting. Rimligheten i misstanken tycks mig dock vara ganska liten.
jansch skrev:Strmbrg skrev:Jag tror inte att en 16kHz-ton överhuvudtaget är speciellt intressant ljudmässigt. De flesta hör den inte och inte mycket av musikens energitotal finns där uppe.
Men det kanske är ett felaktigt antagande, här utesluts ingenting.
Lite vid sidan av hur ljud ser ut på skärmen: Hur låter ett piano med distorderade eller fimpade transienter? Eller för den delen en trumpet?
Rätt antagande!
Morgan skrev:Jag har en fråga: Om man spelar upp en 18kHz-sinuston och en 18.1kHz-sinustonton samtidigt och med stark nivå (via förstärkare och högtalare som klarar av att återge dessa utan att addera nämnvärd distorsion), kommer då en 100Hz blandton ("beat frequency" på engelska) att bli hörbar för en person som inte hör ett dyft över 16kHz?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster