Man kan göra så, men jag gör det inte. Utgår ifrån vad som skrivs, inte ifrån vem som skrivit det.
RogerJoensson skrev:I det här fallet var det nog för de allra flesta uppenbart vad frågan gällde och jag tycker nog att det är rimligt att ta in vem man pratar med för att på så sätt undanröja missförstånd. Om man pratar med någon som man vet är insatt så behöver man inte slå ner på varenda forumleringmiss eller felstavning denne gör som vore det okunninghet, utan kan istället utgå ifrån att kommunikationen brustit. -Kanske ställa en följdfråga, om man nu är osäker på vad som avses, istället för att komma med en utläggning om att typ vatten är vått.
1. Jag kollar mycket sällan vem som skrivit något. Jag kommenterar inlägg baserat på innehållet. Alla borde göra det så man slipper alla inlägg där folk om och om igen riktar hat mot specifika personer.
2. Det fanns inget skäl att ställa någon följdfråga. Det fanns inget skäl att tro att det som frågades om inte var det som skrevs - frågan var ju vettig!
3. Oavsett allt det - det är skrämmande att jag skall få en massa ovett för att jag svarade på frågan. Jag var på inget sätt otrevlig. Utgick ifrån att det var en ärligt menad fråga och svarade på den.
4. Om jag hade kollat vem som frågade: Det finns skäl att tro att personen Morello med hygglig noggrannhet själv kan räkna ut utimpedansen för slutsteget ifråga. Han måste rimligen känna till eller kunna ta reda på rörests inre impedans och även kunna räkna ut transformatorns impedansomsättning (omsättningen^2), när han ju vet att den är återkopplingsslingefri. Så varför frågar han? Jag utgick ifrån att den som frågade var någon som undrade.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).