Skäl att använda en grammofon?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Skäl att använda en grammofon?

Inläggav Strmbrg » 2020-03-06 15:24

Bortsett från att en skivspelare kan spela grammofonskivor - vad är egentligen skälet att använda tekniken som sådan?
Är det lite som med mekaniska klockor: Tekniskt fascinerande och lite charmigt?
Är det för att det låter så mycket bättre än vad digitaltekniken medger (för överkomliga summor)?
Ofta talar vi ju här om sådant som korrekt återgivning och vad det innebär av krav på minimala fel i signaltransmissionen. Är verkligen en grammofonskiva med tillhörande avspelnings-/och tonkurvejusteringsutrustning ett bra exempel på ofärgande återgivning?

Jag frågar inte för att jag menar att grammofonspelande är fel. Då hade det varit betydligt enklare för mig att bara skriva det.
Nä, jag frågar för att förstå.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
nuffe

Re: Skäl att använda en grammofon?

Inläggav nuffe » 2020-03-06 15:39

Jag har en grammofon bara för att kunna spela de skivor som köptes på 70 talet.
Men numera blir det allt mer sällan. Är nu utan RIAA så det går inte om ens jag vill...

Henrik

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-03-06 15:41

Känslan av en mer levande återgivning är där, samt närvaron av ljud som digitaltekniken sorterar bort då ju CD skär av det som ligger under 40 dB under nyttosignalen.
Min åsikt och min smak där, inget annat
Senast redigerad av Perfector 2020-03-06 16:15, redigerad totalt 1 gång.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-03-06 15:42

Jag har en skivspelare för att spela mina gamla skivor och för att jag gillar att ha en skivspelare. Och den låter bra med bra skivor.
Skulle inte säga att den låter bättre än CD men den kan utan problem uppfattas att låta så pass bra att det inte är givet att det är en skivspelare man använder.

/Harry Up

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-06 15:50

Perfector skrev: digitaltekniken sorterar bort då ju CD skär av det som ligger under 40 dB under nyttosignalen.

Detta är ren gallimatias! CD-systemet har en samplingsfrekvens på 44.1 kHz och en upplösning om 16 bitar, vilket medger en bandbredd om styva 20 kHz och ett dynamiskt omfång om 96 dB.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-03-06 16:17

Morello skrev:
Perfector skrev: digitaltekniken sorterar bort då ju CD skär av det som ligger under 40 dB under nyttosignalen.

Detta är ren gallimatias! CD-systemet har en samplingsfrekvens på 44.1 kHz och en upplösning om 16 bitar, vilket medger en bandbredd om styva 20 kHz och ett dynamiskt omfång om 96 dB.

Det är inte en fråga om det utan att man normalt inte uppfattar ljud som ligger 40 dB under normalnivån.
Det klargjorde Philips både när CD kom och minidisc som ju hade den begränsning.
Se'n var det en personlig uppfattning och jag fattar inte varför går till personangrepp när du skäller på IÖ varje gång han har åsikter.
"kastar in en kam i forumet"
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-03-06 16:30

Det är väl så att det finns CD-skivor som låter bättre än LP-skivor, och LP-skivor som låter bättre än CD-skivor, främst pga olika mastring.
Och sen finns det div komprimerade format, som kan låta olika bra eller dåligt i förhållande till dessa.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2020-03-06 16:42

Jag äger en skivspelare av samma anledning som att jag har en kassettbandspelare, för att spela redan innehavd musik, Så nostalgi i första hand.
Vill jag lyssna på ett medium som inte färgar gäller FLAC/WAV eller CD, helst första utgåvor.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-03-06 16:50

Det finns inga objektiva skäl att använda en grammofon, Punkt.

Men LP skivan är ett så förbaskat attraktivt format att man inte kan motstå dem :oops:
Där av grammofonen :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-03-06 17:13

Håller med Dewpo, förutom att det visst finns objektiva skäl att spela vinyl. Det är en helt annan känsla att sitta med ett LP-omslag i handen och kunna läsa all information. Man ser vilka låtar det är, hur långa, vem som skrivit dem, ser vem som producerat osv. Visst, med lite tur finns den infon även på en CD, men då måste man leta fram glasögonen... :-)

Att vissa vinylskivor låter bättre än motsvarande CD/fil handlar om mix och master, men anledningen är ju egentligen ointressant om man vill åt välljudet. En riktigt bra vinylspelare är dock inte direkt billig, det är enklare/billigare att få välljud ur en CD-spelare eller strömmare.

Att spela en LP är lite som att äta på en restaurang, det är inte bara att bedöma hur maten smakar utan det är hela paketeringen runt om som påverkar. Är servicen flott, inredningen snygg, gästerna trevliga så kan man tom acceptera en mindre miss från köket.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

pontareee

Inläggav pontareee » 2020-03-06 17:17

För min del så är det av nostalgiska skäl + att jag upplever att jag lyssnar på musiken på ett annat sätt än när man hoppar runt mellan låtar i Spotify.

Började lyssna på musik när jag var runt 7 år på min fars Sonab anläggning:
Sonab R4000 Reciever
Sonab S85 Skivspelare
Sonab OA5 Högtalare

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-06 17:24

Perfector skrev:Känslan av en mer levande återgivning är där, samt närvaron av ljud som digitaltekniken sorterar bort då ju CD skär av det som ligger under 40 dB under nyttosignalen.

Helt galet! Det skärs inte bort något som ligger 40 dB under nyttosignalen. Det är ju vinylmediet som har begränsat dynamikomfång. Det är ingen fråga om åsikt eller smak. Philips slog väl på stora trumman och basunerade att CD-systemet hade omfång på 96 dB, dvs. 16 bitar? Jag hat ju fått en fil från dig där du digitaliserat en vinylskiva. Den har långt mera 40 dB i S/N!

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2020-03-06 17:31

Perfector skrev:
Morello skrev:

Det är inte en fråga om det utan att man normalt inte uppfattar ljud som ligger 40 dB under normalnivån.
Det klargjorde Philips både när CD kom och minidisc som ju hade den begränsning.
Se'n var det en personlig uppfattning och jag fattar inte varför går till personangrepp när du skäller på IÖ varje gång han har åsikter.

Men om du sprider faktoider och myter så får du ju räkna med att bli korrigerad.
"om man normalt inte uppfattar ljud som ligger 40 dB under normalnivån." så gäller det ju oavsett media inte bara specifikt CD.
Tekniskt är CD-mediet överlägset LP dynamikmässigt eftersom man har 96 dB dynamik till sitt förfogande medan LP i absolut bästa fall kan komma upp till strax över 70 dB men normalt ligger närmare 60 dB.
Idea what a great ID

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-06 17:36

Perfector skrev:
Morello skrev:

:roll: Ja, Minidisk och andra snålkodande format "filtrerar" bort/förvränger delar av ljud som inte bedöms vara viktiga/hörbara och/eller maskeras av andra ljud. I högre bithastigheter så är det ändå nära lögn i helvete att höra skillnad. Det är inte så att alla ljud 40dB under normalnivån tas bort. Något sådant format för musiklyssning känner i alla fall jag inte till. Var har du fått detta ifrån?

CD som format snålkodar inte och det sorteras inte bort några ljud överhuvudtaget över brusnivån. Svaga ljud överlever bättre än på vinyl.

Visa gärna var Philips skulle påstått det om där CD-systemet. Jag tror inte att du kan det, eftersom de nog aldrig har påstått något så korkat.
Senast redigerad av RogerJoensson 2020-03-06 17:40, redigerad totalt 2 gånger.
-På självvald "semester".

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-03-06 17:37

Perfector skrev:
Morello skrev:

Det var väl inget personangrepp. Bara klargörande av fakta. Det får man tåla.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-03-06 17:39

Förutom att spela de skivor jag äger så kan jag vilja spela de skivor jag hittar på second hand och
liknande, och om de faller i smaker vill jag digitalisera dem med god kvalitet. Det har också
hänt att bekanta kommer med skivor och ber mig göra CD av dem. På samma sätt ger det
mig en möjlighet att göra CD för t.ex. bilbruk.

f.ö. uppfattar jag att mina CD ha¨ller högre kvalitet är de jag kan köpa, många gånger är
de "söndermixade" och av sämre hörbarhet än de jag digitaliserar och "avknäpper"
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-06 17:41

Ja, hittar man en vinyl i bra skick och en bra pressning/mastring, så kan den (och en hembränd kopia) mycket väl låta bättre än senaste köpe-CDn.
-På självvald "semester".

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-03-06 17:46

Strmbrg skrev:Bortsett från att en skivspelare kan spela grammofonskivor - vad är egentligen skälet att använda tekniken som sådan?
Är det lite som med mekaniska klockor: Tekniskt fascinerande och lite charmigt?
Är det för att det låter så mycket bättre än vad digitaltekniken medger (för överkomliga summor)?
Ofta talar vi ju här om sådant som korrekt återgivning och vad det innebär av krav på minimala fel i signaltransmissionen. Är verkligen en grammofonskiva med tillhörande avspelnings-/och tonkurvejusteringsutrustning ett bra exempel på ofärgande återgivning?

Jag frågar inte för att jag menar att grammofonspelande är fel. Då hade det varit betydligt enklare för mig att bara skriva det.
Nä, jag frågar för att förstå.

1. Man äger en samling vinylskivor sedan många år. Kul att kunna spela dem.
2. Man kan absolut uppfatta det som charmigt.
3. För att få någorlunda återgivning med vinyl måste du investera mycket mer än vad du behöver göra med digitalteknik.
4. Vinyl har egentligen ingen riktig förutsättning för korrekt återgivning. Men det kan låta trevligt för det.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-03-06 18:25

Jag kan tilägga att "gammal" vinyl ( pressad för 2000) saknar mycket av nytida möjligheter att
manipulera ljudet - alltså generellt bättre och mer naturligt ljud.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2020-03-06 18:52

Jag har inga vidare skäl att spela vinyl, men jag kan uppskatta lite knaster (har ingen öppen spis hemma).
Jag köpte aldrig CDs när de började ta över, för de var fortfarande så jäkla dyra. Sen kom Internet och jag tänkte att all världens musik nog snart skulle finnas att ladda ner okomprimerat.
Såhär några decennier senare är man nästan där, med Tidal. :D
Troligare att jag främst spelar vinyl än CD framöver, p g a skivsamlingens storlek, men just nu har jag inget inkopplat för att spela snurrande skivor.

gcs

Inläggav gcs » 2020-03-06 19:03

En normal vinyl har en brusnivå på -47dB linjärt. När man jämför en massproducerad vinyl med en 180gr skiva nypressad från t.ex Blue Note. Då kan man märka att brusnivån sjunker något. Men en sak som man aldrig
kommer ifrån är buller nivån från pressningen som kan höras eller åtminstone mätas mellan låtarna, ja t.o.m under musiken. Jag har gjort flera sådana mätningar med en DK Audio FFT MSD600M analyzer.
Om man gör samma mätning på den motsvarande CD skivan , ja då försvinner bullret men i många fall kan man se att det finns frekvenser hos viss musik ända ner till 4Hz. Det är den lägsta frekvensen som jag kan se.
På en från början analogt inspelad vinyl kan man ibland se att de högsta frekvenserna rullar av lite försiktigt efter 21,6KHz och jag kan beräkna att den övre gränsfrekvensen ligger runt 24-25KHz.
Jag har köpt många vinylskivor sedan 50-talet och det är lite kul att se hur ljudkvaliteten har förbättrats under decennierna som gått. Ett exempel som jag kan ta upp är att under 60-talet när man började med att
använda mångkanalsbandspelare. Man kan se (med FFT) hur man använt tekniken för pålägg. Om man spelar in analogt på en banspelare vid den tidpunkten fick man en frekvensgång upp till 20KHz. Om man nu ska göra pålägg
och spelar upp grunden via selsync (Ampex kallade det så). Då sjunker det övrefrekvensomfånget till c:a16KHz. Spelar man sedan in analogt med bandhastigheten 76,2cm/sek. (30") då får man en lägsta frekvens i basen
som är sämre än vid 38,1cm(15"). Det beror på tonhuvudets spaltbredd. För min egen del så föredrar jag digitalt inspelad musik men jag måste även kunna spela vinylskivor-mono/stereo-78:or och andra format som MD, DAT.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-06 19:11

Hm, vi ägnar oss både åt att optimera "det väldigt bra digitala ljudet" och att optimera "det ganska dassiga analoga ljudet".
Lite som att ge sig fasen på att få en helt mekanisk klocka att gå så exakt det bara går - trots att det blir jättekrångligt och tokdyrt. Och likafullt ganska inexakt.

:D
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-03-06 19:29

gcs skrev:En normal vinyl har en brusnivå på -47dB linjärt. När man jämför en massproducerad vinyl med en 180gr skiva nypressad från t.ex Blue Note. Då kan man märka att brusnivån sjunker något. Men en sak som man aldrig
kommer ifrån är buller nivån från pressningen som kan höras eller åtminstone mätas mellan låtarna, ja t.o.m under musiken. Jag har gjort flera sådana mätningar med en DK Audio FFT MSD600M analyzer.
Om man gör samma mätning på den motsvarande CD skivan , ja då försvinner bullret men i många fall kan man se att det finns frekvenser hos viss musik ända ner till 4Hz. Det är den lägsta frekvensen som jag kan se.
På en från början analogt inspelad vinyl kan man ibland se att de högsta frekvenserna rullar av lite försiktigt efter 21,6KHz och jag kan beräkna att den övre gränsfrekvensen ligger runt 24-25KHz.
Jag har köpt många vinylskivor sedan 50-talet och det är lite kul att se hur ljudkvaliteten har förbättrats under decennierna som gått. Ett exempel som jag kan ta upp är att under 60-talet när man började med att
använda mångkanalsbandspelare. Man kan se (med FFT) hur man använt tekniken för pålägg. Om man spelar in analogt på en banspelare vid den tidpunkten fick man en frekvensgång upp till 20KHz. Om man nu ska göra pålägg
och spelar upp grunden via selsync (Ampex kallade det så). Då sjunker det övrefrekvensomfånget till c:a16KHz. Spelar man sedan in analogt med bandhastigheten 76,2cm/sek. (30") då får man en lägsta frekvens i basen
som är sämre än vid 38,1cm(15"). Det beror på tonhuvudets spaltbredd. För min egen del så föredrar jag digitalt inspelad musik men jag måste även kunna spela vinylskivor-mono/stereo-78:or och andra format som MD, DAT.

Det där var intressant, för jag kan höra muller som jag först trodde kom från spelarens lager.
Därför bytte jag och smorde om det, men mullret kvarstår.
Jag har även hört ljud från Telarc när dom körde sin AC för att det var så varmt i lokalen, trots att det stod att det inte borde vara hörbart på de flesta anläggningar.
Alltid lär man sig något
Tack, tack.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-06 19:51

Jag samlade på mig en del vinyl under åren 1970-88. Började köpa CD innan jag hade CD-spelare, alltså innan 1988 eller vad det nu var. Runt milliennieskiftet hade någon mindre varelse varit och pillat på skivspelarens pickup och skivspelaren ställdes på undantag. På hutruns uppmaning skulle skivspelaren fixas till ett antal år senare. Det visade sig vara svårare än tänkt. En av mina 6 skivspelare är fungerande men jag är inte med prestationer. Det blir extremt lite vinyler spelat. Allt finns inte på CD eller strömmande tjänster, därför kan det vara intressant med vinyl. Hade en plan att digitalisera en del vinyler men då måste en bättre skivspelare till.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-03-06 20:32

Strmbrg skrev:Hm, vi ägnar oss både åt att optimera "det väldigt bra digitala ljudet" och att optimera "det ganska dassiga analoga ljudet".
Lite som att ge sig fasen på att få en helt mekanisk klocka att gå så exakt det bara går - trots att det blir jättekrångligt och tokdyrt. Och likafullt ganska inexakt. :D

Visst är det så. Men så är mekaniska klockor mycket charmigare än digitala! Dessutom är analoga klockor mycket bättre på att förmedla tid. Står båda visarna rakt upp så är det antingen dags för lunch - eller för att lägga sig. I en digital klocka ska man översätta siffrorna till något för hjärnan hanterbart, om klockan visar 11:23 och bussen går 11:32, har jag då bråttom eller inte? Med en analog visning får man snabbt ett hum om tiden utan att behöva dra igång kalkylatorn i skallen.

Men analogt ljud är inte "ganska dassigt", må vara att vissa vinyler kan låta bedrövligt. Jag har just renoverat klart (nästan) min ERA444 och därför spelat min "Ljud och hur det ska låta" och så mycket knaster har jag inte hört på år och dag! Jag vågar dock påstå att typ 90% av mina vinyler är helt acceptabla i det avseendet. De senaste jag köpt har har max ett knaster per skivsida.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-03-06 20:34

RogerGustavsson skrev:Hade en plan att digitalisera en del vinyler men då måste en bättre skivspelare till.

Du kan få en tillräckligt bra spelare/riaa för knappt 100 tusen så det är väl bara att sätta igång?

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2020-03-06 20:35

Jag funderade ett tag på att digitalisera mina bäst ljudande vinylskivor men kom fram till att det tar alltför lång tid. De tre, fem eller sju gånger jag kommer att spela vinylskivorna under återstoden av mitt liv kan jag lika gärna göra det manuellt.

Apropå några inlägg i tråden har jag svårt att förstå det återkommande talet om vinylens trevlighet. Hur kan man, om man är musikintresserad, tycka att svaj, buller, knaster, knäppar och distorsion är trevligt eller ens acceptabelt? Frågan framstår som än mer relevant när man betänker att det sedan 37,5 år finns entydigt bättre alternativ för hemmalyssning – och att många som deltar i debatten var med innan kompaktskivan kom.

Senare års förstörda cd-utgåvor kan inte med den intellektuella hederligheten i behåll användas för att hävda att vinyl är bättre. Förstörda produktioner på cd ska förstås undvikas på samma sätt som vinyl bör undvikas om man är välljudsintresserad. Jag vet inte hur många gånger jag har spelat även fina vinylpressningar som visar sig vara underlägsna motsvarande tidiga cd. Nyligen spelade jag en halvfartsgraverad MoFi-utgåva av Kim Carnes "Mistaken identity" som förvisso lät rimligt bra även på vinyl. Kompaktskivan sopade golvet med vinylen. Visst, genom åren har jag hittat en handfull vinylskivor som är mer dynamiska än motsvarande (sent utgivna) cd men övriga tillkortakommanden, framför allt distorsionsnivån, gör det ändå svåruthärdligt att höra dem.

Vinyl (samt kompaktkassett och stenkaka) är berättigat när musiken inte finns på bättre medium. Den som vill betrakta en skulptur eller en maträtt från olika perspektiv kan göra det genom att ställa den på en skivtallrik och snurra igång verket. Se där ett alternativt användningsområde för grammofonen!

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2020-03-06 20:54, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-03-06 20:53

pekka, vi har lite olika åsikter när det gäller vinyl kontra cd. För min del är inte det viktigaste vad man slipper (brum, brus, knaster) med vinylen utan vad man vinner med de bättre mixarna/mastringarna på vinylen. Jag tar gärna några knäpp per skivsida om ljudet är mycket bättre.

Men som med allt annat så är det en balansgång, blir knastret alltför intensivt så blir det klart störande. Har ju på senare tid plågat mig igenom "Ljud och hur det ska låta" och enbart för att kolla vänster/höger/rakt fram/odefinierat och resten är inte kul - hur bra det än låter rent ljudmässigt.

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2020-03-06 21:11

Jo, jag vet att vi har olika åsikter - och möjligen också olika insikt och erfarenheter. Du talar i bestämd form om "de bättre mixningarna/mastringarna på vinylen". Det är grovt missvisande. Problemet med mixning och mastering på cd är ganska litet så länge som man håller sig till utgåvor före 1990. Med vinyl har du alltid antingen problemet med ommastringar, det taffliga mediet, dåliga pressningar och sena analogkopior - eller allt på en gång. Med samma (original-)mix och utan ytterligare mastering (eller minimal processering) är alltid cd-skivan bättre - helt enkelt för att det är ett bättre medium. Det finns tusentals inspelningar som är väl överförda till cd varav många håller god klass. Faktum är att även vissa ommixningar låter riktigt bra på cd. På vinyl går eventuell spjutspetsåtergivningspotential per automatik förlorad. Det är, menar jag, ett mer än tillräckligt skäl för att avstå det.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2020-03-06 21:24

Strmbrg skrev:Hm, vi ägnar oss både åt att optimera "det väldigt bra digitala ljudet" och att optimera "det ganska dassiga analoga ljudet".
Lite som att ge sig fasen på att få en helt mekanisk klocka att gå så exakt det bara går - trots att det blir jättekrångligt och tokdyrt. Och likafullt ganska inexakt.

:D

OBS! att allt ljud som når högtalaren måste vara analogt, oavsett vilket media det ligger lagrat på, vinyl, kassett, rullband, CD, dator mm.

Henrik

Nästa

Återgå till Generellt om hifi