Moderator: Redaktörer
Perfector skrev: digitaltekniken sorterar bort då ju CD skär av det som ligger under 40 dB under nyttosignalen.
Min åsikt och min smak där, inget annat
Morello skrev:Perfector skrev: digitaltekniken sorterar bort då ju CD skär av det som ligger under 40 dB under nyttosignalen.
Detta är ren gallimatias! CD-systemet har en samplingsfrekvens på 44.1 kHz och en upplösning om 16 bitar, vilket medger en bandbredd om styva 20 kHz och ett dynamiskt omfång om 96 dB.
Perfector skrev:Känslan av en mer levande återgivning är där, samt närvaron av ljud som digitaltekniken sorterar bort då ju CD skär av det som ligger under 40 dB under nyttosignalen.
Perfector skrev:Morello skrev:Perfector skrev: digitaltekniken sorterar bort då ju CD skär av det som ligger under 40 dB under nyttosignalen.
Detta är ren gallimatias! CD-systemet har en samplingsfrekvens på 44.1 kHz och en upplösning om 16 bitar, vilket medger en bandbredd om styva 20 kHz och ett dynamiskt omfång om 96 dB.
Det är inte en fråga om det utan att man normalt inte uppfattar ljud som ligger 40 dB under normalnivån.
Det klargjorde Philips både när CD kom och minidisc som ju hade den begränsning.
Se'n var det en personlig uppfattning och jag fattar inte varför går till personangrepp när du skäller på IÖ varje gång han har åsikter.
"kastar in en kam i forumet"
Perfector skrev:Morello skrev:Perfector skrev: digitaltekniken sorterar bort då ju CD skär av det som ligger under 40 dB under nyttosignalen.
Det är inte en fråga om det utan att man normalt inte uppfattar ljud som ligger 40 dB under normalnivån.
Det klargjorde Philips både när CD kom och minidisc som ju hade den begränsning.
Se'n var det en personlig uppfattning och jag fattar inte varför går till personangrepp när du skäller på IÖ varje gång han har åsikter.
Strmbrg skrev:Bortsett från att en skivspelare kan spela grammofonskivor - vad är egentligen skälet att använda tekniken som sådan?
Är det lite som med mekaniska klockor: Tekniskt fascinerande och lite charmigt?
Är det för att det låter så mycket bättre än vad digitaltekniken medger (för överkomliga summor)?
Ofta talar vi ju här om sådant som korrekt återgivning och vad det innebär av krav på minimala fel i signaltransmissionen. Är verkligen en grammofonskiva med tillhörande avspelnings-/och tonkurvejusteringsutrustning ett bra exempel på ofärgande återgivning?
Jag frågar inte för att jag menar att grammofonspelande är fel. Då hade det varit betydligt enklare för mig att bara skriva det.
Nä, jag frågar för att förstå.
gcs skrev:En normal vinyl har en brusnivå på -47dB linjärt. När man jämför en massproducerad vinyl med en 180gr skiva nypressad från t.ex Blue Note. Då kan man märka att brusnivån sjunker något. Men en sak som man aldrig
kommer ifrån är buller nivån från pressningen som kan höras eller åtminstone mätas mellan låtarna, ja t.o.m under musiken. Jag har gjort flera sådana mätningar med en DK Audio FFT MSD600M analyzer.
Om man gör samma mätning på den motsvarande CD skivan , ja då försvinner bullret men i många fall kan man se att det finns frekvenser hos viss musik ända ner till 4Hz. Det är den lägsta frekvensen som jag kan se.
På en från början analogt inspelad vinyl kan man ibland se att de högsta frekvenserna rullar av lite försiktigt efter 21,6KHz och jag kan beräkna att den övre gränsfrekvensen ligger runt 24-25KHz.
Jag har köpt många vinylskivor sedan 50-talet och det är lite kul att se hur ljudkvaliteten har förbättrats under decennierna som gått. Ett exempel som jag kan ta upp är att under 60-talet när man började med att
använda mångkanalsbandspelare. Man kan se (med FFT) hur man använt tekniken för pålägg. Om man spelar in analogt på en banspelare vid den tidpunkten fick man en frekvensgång upp till 20KHz. Om man nu ska göra pålägg
och spelar upp grunden via selsync (Ampex kallade det så). Då sjunker det övrefrekvensomfånget till c:a16KHz. Spelar man sedan in analogt med bandhastigheten 76,2cm/sek. (30") då får man en lägsta frekvens i basen
som är sämre än vid 38,1cm(15"). Det beror på tonhuvudets spaltbredd. För min egen del så föredrar jag digitalt inspelad musik men jag måste även kunna spela vinylskivor-mono/stereo-78:or och andra format som MD, DAT.
Strmbrg skrev:Hm, vi ägnar oss både åt att optimera "det väldigt bra digitala ljudet" och att optimera "det ganska dassiga analoga ljudet".
Lite som att ge sig fasen på att få en helt mekanisk klocka att gå så exakt det bara går - trots att det blir jättekrångligt och tokdyrt. Och likafullt ganska inexakt.
RogerGustavsson skrev:Hade en plan att digitalisera en del vinyler men då måste en bättre skivspelare till.
Strmbrg skrev:Hm, vi ägnar oss både åt att optimera "det väldigt bra digitala ljudet" och att optimera "det ganska dassiga analoga ljudet".
Lite som att ge sig fasen på att få en helt mekanisk klocka att gå så exakt det bara går - trots att det blir jättekrångligt och tokdyrt. Och likafullt ganska inexakt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster