Kabelproblem

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Kabelproblem

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-07 12:37

Hej,

jag antar att mitt första inlägg kommer att få en del av er att sucka - "Nej, inte en fråga till om högtalarkablar".

Nåja, har under den senaste tiden sysslat med att integrera stereoljudet med hemmabioanläggningen. Hade tidigare en Copland CSA-28 och en Arcam FMJ 23 cd-spelare men nu körs allt genom Marantz reciever Sr7500 och Marantz multispelare 7600. Till detta har jag ett par Dynaudio 52 som frontar. Vid jämförelse kan jag tycka att det inte skiljer speciellt mycket mellan Arcamen och Marantzen (som cd-spelare. Har fortfarande min Arcam kvar) vilket får mig att undra över om utvecklingen på cd-fronten har tagit stora steg framåt de senaste åren. Arcam-spelaren var ju klasser bättre än det mesta i sin prisklass när jag köpte den. Nåväl, till min fråga: Hade tidigare ett par av Reference Audio:s högtalarkabel (vilken jag tror är densamma som Supras billigaste) men bytte till Silspeaks billigaste variant (cirka en hundring per meter). Ljudbilden kollapsade fullständigt. Nu låter det verkligen som om ljudet kommer inifrån högtalarna.

Någon som har en bra förklaring och förslag på någon annan, billig och bra kabel, som funkar med mina grejer (för jag misstänker att det är någon form av misspassning mellan kabel och komponenter som är i görningen).

Och visst, någon kanske föreslår att jag går tillbaka till den gamla kabeln och det lär jag göra om inget alternativ dyker upp, men det kan ju finnas verkligt bra och billiga alternativ.

Tärnström

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-03-07 12:41

ekk 4x1.5 mm2 bob(billigt och bra) :mrgreen:
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-07 12:43

Jag har haft de kablarna (silspeak 415) men upplevde aldrig några problem med ljudet.

Det första jag kommer och tänka på är att du borde göra några ordentliga tester för att ta reda på om det verkligen är kablarna som ställer till det. Det verkar riktigt skumt, borde inte kunna bli så då kablarna har väldigt "universellt" bra elektriska värden. Det kan ju även vara så att något är felkopplat eller glapp osv.

edit: kan de möjligen vara så att du satt en tv mellan högtalarna? :wink: Jag menar att det kan vara ide att utvärdera alternativa orsaker då det verkar otroligt att det skulle vara kablarna i detta fallet.
Senast redigerad av Martin 2006-03-07 12:47, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-07 12:45

http://www.naqref.com/ekk.html

Det har hänrt rysligt mycket med CD-spelare de sista åren så resultatet är inte förvånande.

/Magnus

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-03-07 12:47

"Ljudbilden kollapsade fullständigt. Nu låter det verkligen som om ljudet kommer inifrån högtalarna. "

Låter som att du har kopplat fel. Olika kablar kan rimligen inte inte ha den inverkan som du beskriver. Kolla att + går till + øverallt. Gør det det, prova att byt på en av dom (førutsætter att detta bara gæller fronthøgtalare).

"Arcam-spelaren var ju klasser bättre än det mesta i sin prisklass när jag köpte den. "

Korrelationen mellan pris/prestand nær det gæller CD-spelare ær mycket svag, i många fall helt obefintlig. Du kan hitta såvæl bra som dåliga CD-spelare i dom flesta prisklasser. Låt dig inte luras av HiFi-blaskorna som bjæbbar om "bæst i sin prisklass" mm.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-03-07 12:54

Kaffekoppen skrev:http://www.naqref.com/ekk.html

Det har hänrt rysligt mycket med CD-spelare de sista åren så resultatet är inte förvånande.

/Magnus

Ditt påstående är motsatsen till JTarnströms påstående vilket gör det minst sagt obegripligt. Ditt påstående kan jag inte alls hålla med om, då det faktiskt inte alls hänt särskilt mycket med ljudkvaliteten hos CD/DVD-spelare under de senaste åren. Kom gärna med påstående om vad som verkligen hänt om du vill påstå att "det hänt rysligt mycket".
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-07 12:55

Jag tycker skillnaden mellan olika generationer av CD-spelare är förvånasvärt liten. Speciellt när man jämför med hur mycket olika högtalare eller lyssningsrum skiljer sig åt, där är skillnaderna tusenfalt större.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-07 12:55

I det här fallet var det stor skillnad. Jag använde öronen när jag köpte arcam-spelaren och den lät helt klart bättre än de jag testade den mot (Musical Fidelity, Copland med flera) och det hade inte med detaljer att göra. Något som många tycks glömma är att det också handlar om tajming.; att ljudet når öronen i rätt tid. Därvidlag har jag alltid tyckt att Marantz och Arcam har delat ljudfilosofi. Anslagsljud och avklingande låter helt rätt. Piano är ett utmärkt instrument för att testa detta. Vad gäller transparens och detaljer tycker jag inte att det skiljer så mycket mellan de flesta cd-spelare (med reservation för att det säkert finns riktigt dåliga spelare ute på marknaden). Inte så att det går att säga att en låter mer korrekt än en annan.

Det som gjorde mig förvånad var att Marantzen låg så pass nära min Arcam i ljudet.

Nåja, det är ju en sidotopic. Ska prova den där EKK-kabeln.

Tärnström

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-07 13:43

RogerGustavsson skrev:Jag tycker skillnaden mellan olika generationer av CD-spelare är förvånasvärt liten. Speciellt när man jämför med hur mycket olika högtalare eller lyssningsrum skiljer sig åt, där är skillnaderna tusenfalt större.

Där är vi ense.

Jag tror helt enkelt att jag lyssnat/använt CD-spelare soim kanske inte riktigt är i samma prissegment som ni. Eftersom jag inte ägt ett stort antal spelare, utan jämfört generellt i butiker, så är min subjektiva bedömning att billigare CD-spelare faktiskt närmat sig de lite högre prissegmenten. Med billig menar jag 2-3000:- nivån.

Om inte min subjektiva bedömning stämmer, är det säkert för att den är fel. Tänker inte argumentera för det eftersom jag utgår från att ni har ett klart större bedömningsunderlag än jag har.

För övrigt så använder jag en DVD-spelare till ljudet just nu eftersom jag bor hos min flickvän, vilket troligen totalt diskvalificerar mig från åsikter om CD-spelare och undergräver min trovärdighet totalt ;-)

/Magnus

.. som håller med alla ovanstående att det skulle vara märkligt om byte av kablar skulle ha så negativ påverkan.

adagio

Inläggav adagio » 2006-03-07 16:13

Jag var uppe på vinden och rotade, hittade till min stora glädje High Fidelity från 94 och framåt. Hög nostalgifaktor samt underbar läsning från förr. :D
Något som slog mig var hur billiga CD-spelare ofta avek från idealet, likaså "dyra"spelare. Mätmässigt var det stora skilnader. En "trend" var dock att billiga ofta hade mer "ripple" i de högre registren samt att utnivån mellan höger och vänster skiljde sig åt mer. De lite dyrare hade oftast bättre kanalbalans och nivålinjäretet än billiga, men det förekom avikelser med de dyra också, de dyrare hade lite mer "harmoniska avikelser från "normen" medans de billigas fel ofta såg märkliga ut.
För att nämna några Holfi (helskumma värden) Wadia snyggt men väldigt avrullat. En annan skilnad var den sk CD-impulsen en del var asymetriska och en del helt atypiska bla Denon och Wadia utan någon riple på grafen, kanske är det bra jag vet inte. Vad jag ville komma till var att ju nyare mätningar och tester man ser desto högre likheter och liknande grafer ser man, rent mätmässigt iaf.
Så kvaliteten att följa "normen" kanske blivit bättre med åren.

Saknad

Inläggav Saknad » 2006-03-08 21:52

Kan det vara så att när du bytte kablar så fick du polariteten fel på ena högtalaren, då kan det ha blivit så att ena högtalaren är ur fas med den andra, det kan ställa till med hyfsat stora effekter. Så, kolla att + är kopplat till + och att - är kopplat till -. Värt att kollas i alla fall.

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-09 23:07

Saknad skrev:Kan det vara så att när du bytte kablar så fick du polariteten fel på ena högtalaren, då kan det ha blivit så att ena högtalaren är ur fas med den andra, det kan ställa till med hyfsat stora effekter. Så, kolla att + är kopplat till + och att - är kopplat till -. Värt att kollas i alla fall.

Skrattar så jag dööör....

Detta påminner mig när jag var med hetsporren på hifi-konsult i Alingsås för några år sedan... jag var ute och rökte och komer in mitt i en provlyssning på ett par elektrostater... logan eller va dom hette...
alla sitter och lyssnar så koncentrerat och fint.. å jag kommer in å 7 meter bort, och jag hör att det slängs superlativ om högtalarna..... och frågar... vad gör ni de e ju motfas.... plötsligt vrider alla på sig,, å säger "jag visste att det va nåt som inte stämde" hallå eller...

Hör man inte att högtalarna är i motfas på mindre än 0.5 sek så skall man inte prata ljud alls....
Senast redigerad av popedh 2006-03-09 23:19, redigerad totalt 1 gång.

popedh

kablar

Inläggav popedh » 2006-03-09 23:15

Anställd i denna Alingsåsaffär var en mycket insnöad man, jag minns inte vad han heter... han flyttade i af till Norge vet jag,,
han skulle i af ha ett högtalarkabeltestmöte... Jag var inbjuden och föreslog då att jag skulle ta med en vanlig elsladd som jämförelse...
då var jag inte längre välkommen;(
hmmm du minns va? hetsporren...
Senast redigerad av popedh 2006-03-09 23:20, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 23:17

skrattar :-)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-09 23:18

Nja, så illa som att mina lådor jobbar ur fas är det inte. Men jag ska koppla tillbaka till de gamla kablarna, förutom att jag ska köpa den där EKK-kabeln i morgon, så får vi se vad det ger.

Tärnström

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 23:20

Lycka till!

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-09 23:24

JTarnstrom skrev:Nja, så illa som att mina lådor jobbar ur fas är det inte. Men jag ska koppla tillbaka till de gamla kablarna, förutom att jag ska köpa den där EKK-kabeln i morgon, så får vi se vad det ger.

Tärnström

Kablar har INGEN BEYTYDELSE::::

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 23:27

Är det nu Popedh skall skapa lite turbulens ;-)

Kablar har betydelse. Utan kablar kommer det ju inte fram någon signal :-)

Däremot så är faktiskt en telefonkabel 2x0,25 kvadratmillimeter, inte tillräcklig.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-09 23:36

Jag VILL så gärna tro att kablar saknar betydelse, men tyvärr är min upplevelse att de gör det. Det spelar ingen roll vad märket är, men den signalkabel jag har mellan cd och stärkare är av så kallad bättre kvalitet. Köpte en billigare, men som ändå hade fått fina recensioner runt om i världen, och den lät jävligt mycket sämre. Den skillnaden kan ingen ta miste på.

Men, det kan ju faktiskt vara så att en del kablar låter SÄMRE än en billig elkabel, just för att man har förbigått det enkla. Med andra ord, jag tror inte heller att man behöver köpa en svindyr kabel för att det ska låta bra.

Tärnström

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 23:40

Det viktigaste är att man är nöjd själv. Det är ju sällan man har sin utrustning för någon annans skull...

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-09 23:40

JTarnstrom skrev:Jag VILL så gärna tro att kablar saknar betydelse, men tyvärr är min upplevelse att de gör det. Det spelar ingen roll vad märket är, men den signalkabel jag har mellan cd och stärkare är av så kallad bättre kvalitet. Köpte en billigare, men som ändå hade fått fina recensioner runt om i världen, och den lät jävligt mycket sämre. Den skillnaden kan ingen ta miste på.

Men, det kan ju faktiskt vara så att en del kablar låter SÄMRE än en billig elkabel, just för att man har förbigått det enkla. Med andra ord, jag tror inte heller att man behöver köpa en svindyr kabel för att det ska låta bra.

Tärnström

Den måste ju såklart tåla effekten.... annars,.. nix...

ni måste blinda.... ni kan ju inte bara byta kablar å sen lyssna dan efteråt..... det har så mycket med humör och sånt att göra...

snälla... rannsaka er själva... hjälp mej IÖ.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-09 23:45

Hur ska jag vara säker på att inte högtalarna jobbar ur fas om jag kopplar in kablarna med förbundna ögon?

Jag ställer upp på ett blindtest. Ligger kablarna bara tillräckligt långt från varandra i karaktär så är det inga problem med att peka ut vilken som är vilken.

Jag är övertygad om att det finns en stor mängd dåliga (och säkert jävligt dyra) kablar på marknaden.

Jag har inga vetenskapliga belägg som förklarar varför jag tror mig höra skillnad på kablar, men jag är övertygad om att skillnaden existerar.

Och jag skulle faktiskt tycka att det vore jälvigt kul att bli överbevisad om det. Jag har ingen prestige när det gäller den här saken (eller något annat heller).

Tärnström

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 23:50

Blir du besviken om jag säger att ljudet skulle påverkas mer i ditt rum om du hängde upp en tung gardin på bakväggen som dämpade reflexerna? ;-)

Bra att du inte har prestige. Jag skulle gärna hjälpa till vid en sådan test. Skulle vara kul... man kan ju äta en bit och lyssna på trevlig musik samtidigt..

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-09 23:55

Förmodligen har vi snart en diskussion igång om man kan höra skillnad på olika gardiner (vilket man alldeles säkert gör, när jag tänker efter).

Prestige är bara dumt. Då lär man sig aldrig något. Men jag tror ju att det är många med mig som, utan att känna sig manipulerade eller lurade, känner sig rätt säkra på att de har uppfattat skillnader vad gäller kablar. Vad ska vi göra? Jag låter mig mer än gärna övertygas om motsatsen. Jag vill ju att det ska vara billigt och bra. Och vem vill inte det?

Tärnström

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 23:57

Jag tycker du skall följa med hem till Mayro och leka lite...

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=10603

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-10 01:13

JTarnstrom skrev:Hur ska jag vara säker på att inte högtalarna jobbar ur fas om jag kopplar in kablarna med förbundna ögon?

Jag ställer upp på ett blindtest. Ligger kablarna bara tillräckligt långt från varandra i karaktär så är det inga problem med att peka ut vilken som är vilken.

Jag är övertygad om att det finns en stor mängd dåliga (och säkert jävligt dyra) kablar på marknaden.

Jag har inga vetenskapliga belägg som förklarar varför jag tror mig höra skillnad på kablar, men jag är övertygad om att skillnaden existerar.

Och jag skulle faktiskt tycka att det vore jälvigt kul att bli överbevisad om det. Jag har ingen prestige när det gäller den här saken (eller något annat heller).

Tärnström

testa själv..... motfasa med vilje..... du hör det direkt...
och om inte.. köp en sibastereo för 1000 spänn....

popedh

kablar

Inläggav popedh » 2006-03-10 01:31

Och som sagt... akustiken är så mycket mer än ni tror... det går inte att jämföra nåt om ni plötsligt är två i rummet...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Re: kablar

Inläggav Haakan_W » 2006-03-10 01:39

popedh skrev:Och som sagt... akustiken är så mycket mer än ni tror... det går inte att jämföra nåt om ni plötsligt är två i rummet...

tro mig...på detta forum är folk sansade och förstår att det är högtalare + rum som har störst inverkan...det är alltså knappt snack om stenar kablar å en massa hokuspokus som på många andra forum

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-10 08:41

popedh skrev:

testa själv..... motfasa med vilje..... du hör det direkt...
och om inte.. köp en sibastereo för 1000 spänn....

Ja, folk utan humor har alltid rätt...

Vet inte om skämtet gick dig helt förbi, eller? Om jag inte vet hur jag har kopplat, eller vilken kabel jag har kopplat in, hur vet jag då om den upplevda skillnaden beror på att det är ur fas eller om det beror på att det är en annan kabel? Men det är klart, har man åsikten att alla kablar låter lika så måste det ju vara kopplat ur fas om det låter olika.

Jaja, köp en begagnad MAD för en tjuga på ett antikvariat...

Tärnström

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-10 09:08

Har du lyssnat på hur det låter när något är ur fas med vilje någon gång?

Testa det!

Det Popedh menar är att det är så vansinnigt tydligt att du inte behöver fundera över om det är kabeln som låter annorlunda eller inte. Så skulle du i din blindhet koppla fel så skall du genast kunna höra det. Gör du inte det, så behöver du faktiskt inte kosta på din anläggning mycket mer än en billig anläggning på SIBA.

Så var inte orolig för att i mörkret koppla fel. Du märker när du gjort det.

Om du är orolig får du väl göra en liten testbox och sätta en knut på minuskablarna så du känner vilken kabel som är vilken. Och nej, knuten gör ingen skillnad - du har ju satt en knut på båda kablarna ;-)

Jag håller med Popedh, och alla andra som påtalar att en så dramatisk förändring som du har måste bero på felaktig koppling. Ingen kabel gör så stor skillnad att en ljudbild kollapsar. Det är ett fasfel som kan göra det. Och då har man kopplat fel.

Edit: rättat stavfel

Nästa

Återgå till Generellt om hifi