Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:http://www.naqref.com/ekk.html
Det har hänrt rysligt mycket med CD-spelare de sista åren så resultatet är inte förvånande.
/Magnus
RogerGustavsson skrev:Jag tycker skillnaden mellan olika generationer av CD-spelare är förvånasvärt liten. Speciellt när man jämför med hur mycket olika högtalare eller lyssningsrum skiljer sig åt, där är skillnaderna tusenfalt större.
Saknad skrev:Kan det vara så att när du bytte kablar så fick du polariteten fel på ena högtalaren, då kan det ha blivit så att ena högtalaren är ur fas med den andra, det kan ställa till med hyfsat stora effekter. Så, kolla att + är kopplat till + och att - är kopplat till -. Värt att kollas i alla fall.
JTarnstrom skrev:Jag VILL så gärna tro att kablar saknar betydelse, men tyvärr är min upplevelse att de gör det. Det spelar ingen roll vad märket är, men den signalkabel jag har mellan cd och stärkare är av så kallad bättre kvalitet. Köpte en billigare, men som ändå hade fått fina recensioner runt om i världen, och den lät jävligt mycket sämre. Den skillnaden kan ingen ta miste på.
Men, det kan ju faktiskt vara så att en del kablar låter SÄMRE än en billig elkabel, just för att man har förbigått det enkla. Med andra ord, jag tror inte heller att man behöver köpa en svindyr kabel för att det ska låta bra.
Tärnström
JTarnstrom skrev:Hur ska jag vara säker på att inte högtalarna jobbar ur fas om jag kopplar in kablarna med förbundna ögon?
Jag ställer upp på ett blindtest. Ligger kablarna bara tillräckligt långt från varandra i karaktär så är det inga problem med att peka ut vilken som är vilken.
Jag är övertygad om att det finns en stor mängd dåliga (och säkert jävligt dyra) kablar på marknaden.
Jag har inga vetenskapliga belägg som förklarar varför jag tror mig höra skillnad på kablar, men jag är övertygad om att skillnaden existerar.
Och jag skulle faktiskt tycka att det vore jälvigt kul att bli överbevisad om det. Jag har ingen prestige när det gäller den här saken (eller något annat heller).
Tärnström
popedh skrev:Och som sagt... akustiken är så mycket mer än ni tror... det går inte att jämföra nåt om ni plötsligt är två i rummet...
popedh skrev:
testa själv..... motfasa med vilje..... du hör det direkt...
och om inte.. köp en sibastereo för 1000 spänn....
Användare som besöker denna kategori: FalloutBoy, nasse och 32 gäster