Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Morello skrev:Den initiala frågan är felformulerad som jag ser det - det borde stå något i stil med "Kan olika USB-kablar medföra hörbara/mätbara skillnader?"
Men, du förstår uppenbarligen vad som avses?
Men vill du ha hypotesform så blir det istället
”USB-kablar kan inte medföra hörbara skillnader”
Morello skrev:De allra flesta kvalitets-USB-DA-omvandlare använder asynkron kommunikation, dvs klockan sitter i USB-mottagaren. Det är alltså inte fråga om klockåtervinning som i tex SPDIF.
RogerJoensson skrev:Morello skrev:De allra flesta kvalitets-USB-DA-omvandlare använder asynkron kommunikation, dvs klockan sitter i USB-mottagaren. Det är alltså inte fråga om klockåtervinning som i tex SPDIF.
Gubben i intervjun pratar huvudsakligen om asynkrona USB-DACar...
RogerGustavsson skrev:Kan du inte länka till en sådan trafo?
petersteindl skrev:RogerJoensson skrev:Morello skrev:De allra flesta kvalitets-USB-DA-omvandlare använder asynkron kommunikation, dvs klockan sitter i USB-mottagaren. Det är alltså inte fråga om klockåtervinning som i tex SPDIF.
Gubben i intervjun pratar huvudsakligen om asynkrona USB-DACar...
Det tyder i så fall ännu mer på överförda störningar från jordplan till jordplan.
Strmbrg skrev:Optisk dataöverföring tycks inte ge drop-outs då jag använder en och samma dator samtidigt till både musikspelning och allmänt surfande.
Det jag har noterat är att med elektronisk dataöverföring (USB) så blir det lätt ljud-drop-outs när det dyker upp reklam-pop-ups i form av rörliga bilder och slikt trams.
Så, emellanåt undrar jag varför jag fick för mig att ersätta den långa optikkabeln med en lång USB-dito.
Nåja, nu är det gjort och jag ids inte dra om alltsammans igen.
RogerJoensson skrev:Strmbrg skrev:Optisk dataöverföring tycks inte ge drop-outs då jag använder en och samma dator samtidigt till både musikspelning och allmänt surfande.
Det jag har noterat är att med elektronisk dataöverföring (USB) så blir det lätt ljud-drop-outs när det dyker upp reklam-pop-ups i form av rörliga bilder och slikt trams.
Så, emellanåt undrar jag varför jag fick för mig att ersätta den långa optikkabeln med en lång USB-dito.
Nåja, nu är det gjort och jag ids inte dra om alltsammans igen.
Det har nog mycket med datorn att göra och vad den prioriterar, men även hur mycket buffer det finns i ljudkortet och vad annat som är kopplat till samma USB-anslutning.
RogerJoensson skrev:Förr i tiden fanns ingen ljudutgång på "PC-datorer". Därför fick man köpa till ett ljudkort (som då monterades på en ISA eller PIC-kortplats inne i datorn). Namnet ljudkort följde med när det blev vanligt med external enheter som är ett ljudkort i en extern lådda (som ju är samma sak, fast inkopplat via en annan anslutning). Ljudet till det externa ljudkoret går inte genom det interna (om det är det du undrar), men bägge kan verka parallellt. Jag använder ibland det interna till systemljud och det externa till Musik och annan multimedia.
Laila skrev:sprudel skrev:Morello skrev:Den initiala frågan är felformulerad som jag ser det - det borde stå något i stil med "Kan olika USB-kablar medföra hörbara/mätbara skillnader?"
Men, du förstår uppenbarligen vad som avses?
Men vill du ha hypotesform så blir det istället
”USB-kablar kan inte medföra hörbara skillnader”
Å hur skall dä kunna (be)visas . . . typ ?
Morello skrev:Jag har inte tittat på videon - har man de facto fastställt en hörbar skillnad mellan två fungerande USB-kablar eller är det ett löst antagande?
Morello skrev:Jag tycker ofta man ser detta mönster i kabeldebatter: någon påstår tvärsäkert att det föreligger en hörbar skillnad när det inte borde finnas en sådan - givetvis utan att ha studerat saken ordentligt, sedan letar man efter en teknisk förklaring - den ena blir mer långsökt än den andra.
Det är exakt det vi ser i den här tråden.
Vore det inte vettigare att börja med att fastställa om en hörbar skillnad över huvud taget föreligger?
sprudel skrev:Strömberg, om du skulle blindtesta högtalare någon gång så inser du alla de svårigheter som uppstår i situationen. Det ska till skillnader för att du ska ta dem i blindtest.
sprudel skrev:Strömberg, om du skulle blindtesta högtalare någon gång så inser du alla de svårigheter som uppstår i situationen. Det ska till skillnader för att du ska ta dem i blindtest.
Morello skrev:Jag tycker ofta man ser detta mönster i kabeldebatter: någon påstår tvärsäkert att det föreligger en hörbar skillnad när det inte borde finnas en sådan - givetvis utan att ha studerat saken ordentligt, sedan letar man efter en teknisk förklaring - den ena blir mer långsökt än den andra.
Det är exakt det vi ser i den här tråden.
Vore det inte vettigare att börja med att fastställa om en hörbar skillnad över huvud taget föreligger?
Harryup skrev:Tråden visar på olämpligheten av att använda en dator som musikspelare i vart fall.
Harryup skrev:Jag antar att det kan gå att höra skillnad på usb-kablar då det inte finns någon begränsning i vad som sitter i de olika ändarna. En olämplig kombo och det kan vara skillnad, en optimal kombo kanske inte medför några skillnader.
sprudel skrev:@Jansch: Kan jag tolka ditt inlägg att det inte finns hörbara skillnader mellan usb-kablar.
Harryup skrev:Tråden visar på olämpligheten av att använda en dator som musikspelare i vart fall.
Användare som besöker denna kategori: Conan och 26 gäster