usb-kablar mina intryck

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Morello » 2020-03-15 16:10

De allra flesta kvalitets-USB-DA-omvandlare använder asynkron kommunikation, dvs klockan sitter i USB-mottagaren. Det är alltså inte fråga om klockåtervinning som i tex SPDIF.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-15 17:24

Den skillnaden som jag kan se som kan uppstå är då olika jordsystem kopplas ihop och då kan ett jordsystem kontaminera ett annat med exempelvis HF.
Om det blir skillnad beroende på kabel låter jag vara osagt men kapacitanser och impedanser lär nog komma in. Det finns dock ganska bra transformatorer för USB överföring som gör att man eliminerar påverkan mellan olika apparater. Dessa är normalt sett framtagna för medicinsk utrustning så att man skall kunna koppla ihop känslig medicinsk utrustning utan att de skall påverkas av annan utrustning.

Jag har köpt en sådan som Lilltroll mest använder då mätningar görs med USB-mätutrustning. Det är ingen tvekan om att mätresultat blir renare, d v s fri från störningar, med sådan mellantransformator. Sedan kan man spekulera i orsaker. Bättre blir det i alla fall.

Skall jag lyssna på musik där koppling med USB ingår så vill jag helst använda denna transformator. Den är tysk och gjord för medicinsk utrustning, som sagt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-15 17:29

Kan du inte länka till en sådan trafo?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2020-03-15 17:34

sprudel skrev:
Morello skrev:Den initiala frågan är felformulerad som jag ser det - det borde stå något i stil med "Kan olika USB-kablar medföra hörbara/mätbara skillnader?"

Men, du förstår uppenbarligen vad som avses? :)
Men vill du ha hypotesform så blir det istället

”USB-kablar kan inte medföra hörbara skillnader”

Å hur skall dä kunna (be)visas . . . typ ? :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-15 17:40

Morello skrev:De allra flesta kvalitets-USB-DA-omvandlare använder asynkron kommunikation, dvs klockan sitter i USB-mottagaren. Det är alltså inte fråga om klockåtervinning som i tex SPDIF.

Gubben i intervjun pratar huvudsakligen om asynkrona USB-DACar...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-15 18:16

RogerJoensson skrev:
Morello skrev:De allra flesta kvalitets-USB-DA-omvandlare använder asynkron kommunikation, dvs klockan sitter i USB-mottagaren. Det är alltså inte fråga om klockåtervinning som i tex SPDIF.

Det tyder i så fall ännu mer på överförda störningar från jordplan till jordplan.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-15 18:25

RogerGustavsson skrev:Kan du inte länka till en sådan trafo?

Jag googlade lite och jag tror det var detta märke. Jag ser att det kallas isolator. Idag finns den för USB 3.0 också, men jag vet inte om USB-Audio har nytta av det?

https://intona.eu/en/products/ jag tror det var Model 7054-X-DK.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-15 18:48

Optisk dataöverföring tycks inte ge drop-outs då jag använder en och samma dator samtidigt till både musikspelning och allmänt surfande.
Det jag har noterat är att med elektronisk dataöverföring (USB) så blir det lätt ljud-drop-outs när det dyker upp reklam-pop-ups i form av rörliga bilder och slikt trams.
Så, emellanåt undrar jag varför jag fick för mig att ersätta den långa optikkabeln med en lång USB-dito.
Nåja, nu är det gjort och jag ids inte dra om alltsammans igen.

Den enkla lösningen är såklart att låta en dator spela musik och en annan användas för samtidigt surfande och Faktiskt-skrivande.

En ännu enklare lösning är att INTE ALLS pula med annat samtidigt som jag lyssnar på musik. Då kan min inbyggda ljudprocessor jobba på ostörd och illusionen av orkestermusiken bli riktigt god.
Senast redigerad av Strmbrg 2020-03-15 18:53, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-15 18:49

petersteindl skrev:
RogerJoensson skrev:

Det tyder i så fall ännu mer på överförda störningar från jordplan till jordplan.

Och långt ifrån optimala konstruktioner, om det nu resulterar i stora skillnader.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-15 18:52

Strmbrg skrev:Optisk dataöverföring tycks inte ge drop-outs då jag använder en och samma dator samtidigt till både musikspelning och allmänt surfande.
Det jag har noterat är att med elektronisk dataöverföring (USB) så blir det lätt ljud-drop-outs när det dyker upp reklam-pop-ups i form av rörliga bilder och slikt trams.
Så, emellanåt undrar jag varför jag fick för mig att ersätta den långa optikkabeln med en lång USB-dito.

Det har nog mycket med datorn att göra och vad den prioriterar, men även hur mycket buffer det finns i ljudkortet och vad annat som är kopplat till samma USB-anslutning.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-15 18:57

RogerJoensson skrev:
Strmbrg skrev:Optisk dataöverföring tycks inte ge drop-outs då jag använder en och samma dator samtidigt till både musikspelning och allmänt surfande.

Det har nog mycket med datorn att göra och vad den prioriterar, men även hur mycket buffer det finns i ljudkortet och vad annat som är kopplat till samma USB-anslutning.

Det där med ljudkort förresten:
Jag har alltid trott att ett ljudkort är datorns D/A-omvandlare för ljud. Och att det alltså inte är involverat när jag vidarebefordrar signalen digitalt till en extern D/A-omvandlare.
-Är det en missuppfattning?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-15 19:16

Förr i tiden fanns ingen ljudutgång på "PC-datorer". Därför fick man köpa till ett ljudkort (som då monterades på en ISA eller PIC-kortplats inne i datorn). Namnet ljudkort följde med när det blev vanligt med external enheter som är ett ljudkort i en extern lådda (som ju är samma sak, fast inkopplat via en annan anslutning). Ljudet till det externa ljudkoret går inte genom det interna (om det är det du undrar), men bägge kan verka parallellt. Jag använder ibland det interna till systemljud och det externa till Musik och annan multimedia.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-15 19:24

RogerJoensson skrev:Förr i tiden fanns ingen ljudutgång på "PC-datorer". Därför fick man köpa till ett ljudkort (som då monterades på en ISA eller PIC-kortplats inne i datorn). Namnet ljudkort följde med när det blev vanligt med external enheter som är ett ljudkort i en extern lådda (som ju är samma sak, fast inkopplat via en annan anslutning). Ljudet till det externa ljudkoret går inte genom det interna (om det är det du undrar), men bägge kan verka parallellt. Jag använder ibland det interna till systemljud och det externa till Musik och annan multimedia.

Men, alltså, om jag tar ut digital signal ur exempelvis USB-porten på datorn. Då är det ju liksom rådata och inte något ljud. Det kunde ju lika gärna varit rådata avsett att konverteras till bild eller film eller text. Det vill säga - då är väl porten på datorn förbunden med en sändare i datorn för just digital datasignal och inte med något "ljudkort"?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-15 19:29

Jag har inte tittat på videon - har man de facto fastställt en hörbar skillnad mellan två fungerande USB-kablar eller är det ett löst antagande?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-03-15 19:40

Laila skrev:
sprudel skrev:
Morello skrev:Den initiala frågan är felformulerad som jag ser det - det borde stå något i stil med "Kan olika USB-kablar medföra hörbara/mätbara skillnader?"

Men, du förstår uppenbarligen vad som avses? :)
Men vill du ha hypotesform så blir det istället

”USB-kablar kan inte medföra hörbara skillnader”

Å hur skall dä kunna (be)visas . . . typ ? :wink:

Det är en hypotes som kan falsifieras. Jag får börja där och om det visar sig vara fallet att det finns skillnad är det utgångspunkten för att gå vidare.
Just nu har jag Supra som är min ordinarie kabel, Oyaide Neo d+ Class A USB 2.0 Cable, omskriven men billig 500 spänn,
ett fint gäng från Nordost, Blue Heaven, Heimdall 2 och Tyr 2.
Tänkte börja att köra Oyaide mot Blue Heaven, så får vi se hur det går. Nu behöver jag någon eller några veckor att lyssna in mig. Bekymret är att det är så himla kul att lyssna via Tyr 2 så de andra får inte så mycket tid.
Under tiden får mina vänner på forat gärna diskutera detta och slira lite från fokus på Corona. :)
Senast redigerad av sprudel 2020-03-15 19:54, redigerad totalt 1 gång.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-15 19:43

Morello skrev:Jag har inte tittat på videon - har man de facto fastställt en hörbar skillnad mellan två fungerande USB-kablar eller är det ett löst antagande?

Kan du inte titta på videon då?
Jag vore betjänt av din kommentar.
:)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-15 19:43

Jag tycker ofta man ser detta mönster i kabeldebatter: någon påstår tvärsäkert att det föreligger en hörbar skillnad när det inte borde finnas en sådan - givetvis utan att ha studerat saken ordentligt, sedan letar man efter en teknisk förklaring - den ena blir mer långsökt än den andra.

Det är exakt det vi ser i den här tråden.

Vore det inte vettigare att börja med att fastställa om en hörbar skillnad över huvud taget föreligger?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-15 19:52

Morello skrev:Jag tycker ofta man ser detta mönster i kabeldebatter: någon påstår tvärsäkert att det föreligger en hörbar skillnad när det inte borde finnas en sådan - givetvis utan att ha studerat saken ordentligt, sedan letar man efter en teknisk förklaring - den ena blir mer långsökt än den andra.

Vore det inte vettigare att börja med att fastställa om en hörbar skillnad över huvud taget föreligger?

Det vore det.
Ännu vettigare - rent av riktigt vettigt ur ett absolut perspektiv - vore väl att strunta i huruvida hörbar skillnad föreligger. Alltså helt enkelt därför att den eventuella skillnaden är av såpass diminutiv art att man borde kunna bortse från den. Åtminstone ur ett musiklyssningsperspektiv.
Ur ett strikt tekniskt perspektiv kan det såklart vara intressant. Så, man bör nog just därför börja med att definiera syftet med sitt engagemang i frågan.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-03-15 19:56

Strömberg, om du skulle blindtesta högtalare någon gång så inser du alla de svårigheter som uppstår i situationen. Det ska till skillnader för att du ska ta dem i blindtest.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-03-15 20:04

sprudel skrev:Strömberg, om du skulle blindtesta högtalare någon gång så inser du alla de svårigheter som uppstår i situationen. Det ska till skillnader för att du ska ta dem i blindtest.

Det är väl skönt om det är så, då är det bara att luta sig tillbaka o lyssna på musiken. Jag tycker att ESL 63 o OA52 har mycket gemensamt, det hävdar t ex IÖ att de inte har, men det är så klart jättebra, är man konstruktör ska man lyssna efter småsaker här o där och kunna förklara varför det är si eller så, medan vi andra kan njuta ohämmat av musiken. En gång i tiden hade jag korrekturläsning som arbetsuppgift under en ganska lång period, det lider jag delvis av än idag, 35 år senare, jag ser nästan alltid stavfel innan jag läst texten, men när det var som värst kunde jag inte läsa utan att sätta korrekturtecken i marginalen. Vad det gjorde för sammanhanget i den boken kan var och en räkna ut. Vore hemskt om det blev så med musik pga för idogt lyssnande efter avvikelser.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-15 20:05

sprudel skrev:Strömberg, om du skulle blindtesta högtalare någon gång så inser du alla de svårigheter som uppstår i situationen. Det ska till skillnader för att du ska ta dem i blindtest.

Så kanske det är.
Jag kan förstå syftet och meningen med blindtester.
Jag var en av mycket få som lyckades bra på "nåt fågelkvitter-vindsus-ljudtest" som hölls på Tekniska Nämndhuset i Stockholm i LTS regi på 90-talet. Det kanske handlade om olika grad av datareducering, jag minns inte.
Det kan ha varit ren tur att det gick bra, ingen aning. Jag tyckte att det var tråkigt att delta i testet. Men det kan säkert vara nyttigt och lärorikt.

Jag skippar nog blindtestandet och bevisandet och tar helt enkelt smällen emellanåt av att ha fått för mig att köpa någon apparat som kanske inte är värd pengarna.
Det är mitt val och jag behöver inte hjälp med att bli avrådd från beteendet.
:)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-03-15 22:09

Tråden visar på olämpligheten av att använda en dator som musikspelare i vart fall.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-03-15 22:14

Morello skrev:Jag tycker ofta man ser detta mönster i kabeldebatter: någon påstår tvärsäkert att det föreligger en hörbar skillnad när det inte borde finnas en sådan - givetvis utan att ha studerat saken ordentligt, sedan letar man efter en teknisk förklaring - den ena blir mer långsökt än den andra.

Vem påstår tvärsäkert i den här tråden?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-03-15 22:18

Jag antar att det kan gå att höra skillnad på usb-kablar då det inte finns någon begränsning i vad som sitter i de olika ändarna. En olämplig kombo och det kan vara skillnad, en optimal kombo kanske inte medför några skillnader.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-15 22:27

Harryup skrev:Tråden visar på olämpligheten av att använda en dator som musikspelare i vart fall.

Hur menar du då

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-03-15 22:30

Harryup skrev:Jag antar att det kan gå att höra skillnad på usb-kablar då det inte finns någon begränsning i vad som sitter i de olika ändarna. En olämplig kombo och det kan vara skillnad, en optimal kombo kanske inte medför några skillnader.

Då påstår jag att alla kombinationer är icke-optimala. :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-15 22:35

Tack och lov finns det standarder avseende USB.

Har nyligen testkört ett USB-DAC-kort då jag gör en DAC åt en kamrat. Samma kort som jag har i min egen.

Om jag mäter THD och störnivå med tex tre olika kablar och det inte föreligger någon skillnad - tror ni fortfarande att ni skulle höra en skillnad?
-Innehar F-skattsedel-

jansch

Inläggav jansch » 2020-03-15 22:38

sprudel skrev:@Jansch: Kan jag tolka ditt inlägg att det inte finns hörbara skillnader mellan usb-kablar.

Ja!
Fast vad menar du med hörbara skillnader????

Digital överföring bygger nästan undantagslöst på att att överföra och verifiera att varje bit är rätt överförd. En USB överföring bygger på att kontroll görs så att felrisken för att ett bifel "slinker igenom" är obefintlig så länge kommunikationen upprätthålls. Det är bättre att satsa på att vinna 1 miljon på en Trisslott än att bitfel slinker igenom så att ljudkvalitet påverkas.
Det finns dock en gräns när kommnikationen blir så dålig att det inte spelar roll hur många gånger man repeterar omläsningen p g a att mottagaren inte godkänner mottagen data och "ger upp".
Tekniskt sett har man då 2 val:
- antingen stoppa överföringen helt och displaya t.ex ""read error""... eller...
- .....då det är "bara musik" hoppa över det oläsbara. Då erhålls en "drop out" eller flera. Dessa kan höras som tysta partier eller "skrapningar".

Att dålig digital överföring skulle höras som t.ex.
- mindre luftigare diskant
- bumligare bas
- detaljer i musiken blir luddigarre
- sämre stereoperspekiv
- mindre närvaro
och annat "analogt nonsens" är helt orimligt.

Det är lika orimllgt som att en brist i en analog värld påstå att en sångares språk övergår från svenska till franska ju sämre återgivningen är.

Fördelen med en digital överföring är att den antingen är 100% eller kass. Att upptäcka blindest"nyanser" (som verkligen exiisterar) är som att vinna högsta vinsten..... minst.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-03-15 22:50

@Jansch!

Skillnader i framförandet helt enkelt som tonala skillnader, inte klicks och pops.

Vilken utmaning du ger mig. :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Tell

Inläggav Tell » 2020-03-15 22:52

Harryup skrev:Tråden visar på olämpligheten av att använda en dator som musikspelare i vart fall.

Har använt datorn som musikspelare i säkert 20 år, funkar finfint.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi