Moderator: Redaktörer
popedh skrev:Anställd i denna Alingsåsaffär var en mycket insnöad man, jag minns inte vad han heter... han flyttade i af till Norge vet jag,,
han skulle i af ha ett högtalarkabeltestmöte... Jag var inbjuden och föreslog då att jag skulle ta med en vanlig elsladd som jämförelse...
då var jag inte längre välkommen;(
hmmm du minns va? hetsporren...
JTarnstrom skrev:Jag upplevde att ljudbilden krympte. Om den skillnaden är dramatisk i andras öron har jag ingen aning om, men i mina öron är den långt ifrån så dramatisk som en felkoppling skulle innebära.
Någon form av förändingar i akustiken måste det väl innebära, eller?Nåja, har under den senaste tiden sysslat med att integrera stereoljudet med hemmabioanläggningen.
JTarnstrom skrev:Men rent pyskologiskt vet jag inte om testet kommer att ha några större meriter. Det är fortfarande så att man hör det man vill höra och är man inte en anhängare till teorin att kablar låter olika så är det ju bara att svara nekande på alla frågor om eventuell skillnad. Ett riktigt test bör ju ske med ett annat urval än ur populationen hifi-nördar...
JTarnstrom skrev:Jag är inte så mycket för det subtila. Det lät direkt illa. Lyssningströtthet var bara förnamnet.
Tärnström
Hetsporren skrev:Den "insnöade mannen" heter förresten Björn Wiman och är numera någon slags exportchef* på Bladelius/Advantage. Vilka Hifi Consult är generalagent för.
Innebär alla dessa kablar att DA-omvandlingen sker i förförstärkaren? Om inte kan det ju vara så att din DA-omvandlare i förförstärkaren är bättre/sämre än den i din signalkälla... Med optisk kabel överförs ju digitala-analog översättningen från signalkällan. Således används ju inte DA-omvandlaren i signalkällan alls!JTarnstrom skrev:Däremot kunde jag inte höra någon större skillnad, om ens någon, när jag jämförde Harmonitech-kabeln med en billig optisk kabel och en lika billig koax (ur min Marantz 7600) Tärnström
Kaffekoppen skrev:Innebär alla dessa kablar att DA-omvandlingen sker i förförstärkaren? Om inte kan det ju vara så att din DA-omvandlare i förförstärkaren är bättre/sämre än den i din signalkälla... Med optisk kabel överförs ju digitala-analog översättningen från signalkällan. Således används ju inte DA-omvandlaren i signalkällan alls!JTarnstrom skrev:Däremot kunde jag inte höra någon större skillnad, om ens någon, när jag jämförde Harmonitech-kabeln med en billig optisk kabel och en lika billig koax (ur min Marantz 7600) Tärnström
Det är väl trevligt för dig om du märker så STORA skillnader. Det gör inte jag. Skulle vara intressant att veta om du visste vilka kablar som var inkopplade?
JTarnstrom skrev:I ett strikt vetenskapligt perspektiv håller jag ju med dig, men i ett mer pragmatiskt perspektiv, nämligen med de förutsättningar som råder hemma hos mig så uppstod ju det intressanta faktumet att jag klarar mig med betydligt billigare, no-name-kablar, än den dyra Harmonitech-historien.
JTarnstrom skrev:Nåväl, jag tycker att det är intressant med denna hårdnackade inställning till att det inte går att höra någon skillnad mellan kablar. Trots det rekommenderar DIY-fantasterna att det ska vara enkardeligt. Jag citerar Ing Öhman från ett inlägg i en annan tråd:
"Huvudskälet till EKK-användningen är inte att bokstäverna ser så kantigt trevliga ut, utan skälet är fysikaliskt. Poängen är; den rena kopparn, närheten mellan kardelerna, det mekaniskt stumma höljet och viktigast - ENKARDELIGHETEN! "
Om det finns en fördel med enkardeligt så kan jag inte förstå det på annat sätt än att det också tar sig uttryck i ljudet. Och det kryllar ju av flerkardeliga kablar på marknaden, så enligt denna logik bör ju dessa ha en nackdel gentemot EKK:n. Eller är det så att skillnaden inte tar sig uttryck i ljudet? Varför i så fall använda just EKK? Då finns det väl andra kablar som till och med är billigare per meter?
Lite förbryllad av argumentationen.
Tärnström
Silspeak-kablarna är har tennpläterade ledare vilket nästan är lika bra som enkardeligt iom att sannolikheten för elektronhopp mellan ledarna minskar dramatiskt. Fördelen med flerkardeligt är ju inte ljudmässig utan rent praktisk, att man slipper välta ut prydnadssaker och möbler när man kopplar om kablarna för att enkardeligt är så styva.Om det finns en fördel med enkardeligt så kan jag inte förstå det på annat sätt än att det också tar sig uttryck i ljudet. Och det kryllar ju av flerkardeliga kablar på marknaden, så enligt denna logik bör ju dessa ha en nackdel gentemot EKK:n. Eller är det så att skillnaden inte tar sig uttryck i ljudet? Varför i så fall använda just EKK? Då finns det väl andra kablar som till och med är billigare per meter?
Nattlorden skrev:
Ja alltså... det är inte frågan om att det inte kan vara skillnad på kabel. Det går alltid att försämra kabel genom att ge den filterverkan på ena eller andra sättet (avrullad bas eller avrullad diskant). Att det inte går att höra skillnad på kabel gäller alltså bara bra designad kabel - dåligt designad kabel kan man höra skillnad på. Men det blir aldrig BÄTTRE än EKK, enbart lika bra.
JTarnstrom skrev:Äntligen en som medger att det går att höra skillnad på kabel.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster