Tack för mig!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Tack för mig!

Inläggav Strmbrg » 2020-03-20 11:35

Jag har tröttnat på detta forum ännu en gång.
Jag har insett att jag har alltför avvikande infallsvinklar och aspekter på detta med hifi för att få tillräckligt mycket ut av att engagera mig här.
Det blir i mitt tycke alldeles för mycket koncentration på metoder och detaljer och ältanden utan att det motiveras av den faktiska nyttan ljudmässigt av det.
Åtminstone som jag ser det.

Jag är inte särskilt intresserad av att påstå saker utan är mer lagd åt att dela med mig av funderingar och reflektioner.
Det synkar väl inte alltid så där jättebra med hur trådarna ofta utvecklar sig.

Hoppas att ni som trivs och får mycket ut av forumandet fortsätter så.

Själv ska jag ägna nyvunnen tid till att bland annat spisa musik.

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Ronnie

Re: Tack för mig!

Inläggav Ronnie » 2020-03-20 11:40

Välkommen åter! Spisa friskt! :)
Men du kan ju inte avsluta med att citera ditt sista inlägg i djuptråden ...i djuptråden.
Man blir ju nyfiken på vad du hade tänkt skriva egentligen.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-03-20 12:07

Nej. Alltså det här tänker jag inte acceptera.

Faktiskt blir mycket roligare med dig ombord! Hoppas att vetskapen om det gör att det känns meningsfullt att engagera sig.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

JM

Inläggav JM » 2020-03-20 13:20

Beviljas ej!
Dina tankar utanför boxen är befriande.
Du behöver inte besvara alla tokigheter. Besvara och för dialog bara med intressanta personer.
Personer med verbal diarre självdör när du inte svarar. Även mer filosofiska tankar vilka jag tycker du med framgång framför har sin plats här. Du lyfter fram komplexiteten i audiofilin på ett genombrytande sätt.

I Corona tider har jag lite annat att göra än att hänga här men du kommer bli saknad av mig.

Vänligen Jan
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-20 13:31

Strömberg, vi ses vid pumpen på IC :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-03-20 13:44

Trist. Håller med JM.
Så definitivt behöver inte ett beslut vara Strmbrg.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-03-20 13:50

Ska du gå i karantän ett tag?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-03-20 13:52

Jag förstår inte varför det inte kan få förekomma både filosofiska funderingar och tekniskt snack om varför det låter som det låter, att någon skriver hur det går till tekniskt sett hindrar väl inte någon från att diskutera hur det upplevs låta, samt ge tips och exempel på inspelningar man tycker passar in i ämnet?

Varför bestämma sig så abrupt att man inte ska skriva här alls, allt är väl inte svart eller vitt, på eller av?
Senast redigerad av goat76 2020-03-20 14:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-03-20 13:56

Med tanke på forumets normala förmåga att alltid vidga en diskussion till något mer än trådtiteln säger borde det inte vara någon överraskning att det även i dina trådar blir bredspårigt.
Stanna kvar och fortsätt att skapa tankeväckande trådar som vi kan fördjupa oss i.
Du behövs om vi ska kunna utvecklas.
"Utan tvivel är man inte riktigt klok"
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-03-20 16:01

Strmbrg skrev:Jag har tröttnat på detta forum ännu en gång.
Jag har insett att jag har alltför avvikande infallsvinklar och aspekter på detta med hifi för att få tillräckligt mycket ut av att engagera mig här.
Det blir i mitt tycke alldeles för mycket koncentration på metoder och detaljer och ältanden utan att det motiveras av den faktiska nyttan ljudmässigt av det.

Jag är inte särskilt intresserad av att påstå saker utan är mer lagd åt att dela med mig av funderingar och reflektioner.

Mycket tråkigt, men jag förstår dig. Mångfald är inte detta forums ledstjärna och det kommer sluta i att alla som skriver tycker likadant. *I stort sett* Jag har hört massor av folk som reggat sig här, men när de ser ut hur samtalsklimatet är så slutar de att skriva. Mycket tråkig utveckling som jag ser det. Ps. Sedan har jag hört att det knapps finns några moderatorer/redaktörer kvar, har de också tröttnat?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-03-20 16:04

Jag är lite förvånad över att jag många gånger får svar via PM istället för i aktuell forumtråd. Ofta får jag medhåll om något, men varför inte skriva det i tråden? Mig icke förstå, men jag är glad ändå :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-03-20 16:17

hifikg skrev:Jag är lite förvånad över att jag många gånger får svar via PM istället för i aktuell forumtråd. Ofta får jag medhåll om något, men varför inte skriva det i tråden? Mig icke förstå, men jag är glad ändå :)

Jag har också varit med om att ha fått PM från folk som hålller med mig om saker och ting och förstår också varför de väljer att göra så, vilket jag tror även du innerst inne också vet. (Om inte så kan jag kanske berätta det för dig via PM.)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-03-20 16:27

Fast jag e ju aldrig kontroversiell :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-03-20 16:53

hifikg skrev:Jag är lite förvånad över att jag många gånger får svar via PM istället för i aktuell forumtråd. Ofta får jag medhåll om något, men varför inte skriva det i tråden? Mig icke förstå, men jag är glad ändå :)

Folk är rädda för att bli påhoppade eller måste försvara sin synpunkter i absurdum . *tror jag*
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-20 16:54

Jag tycker du har bra infallsvinklar. Jag försöker hitta fysikaliska förklaringar till det man hör. Det är vad jag kan tillföra diskussionen. Det finns många filosofiska aspekter. De aspekter som har bäring har också förklaringsmodeller som fungerar i både teori och praktik. Du gillar filosofin, jag gillar fungerande förklaringsmodeller och filosofin. :)

Oavsett så har du full frihet att göra det du vill och att ta dina egna beslut i frågan. Det gäller alla. Det kallas personlig integritet. Du kan faktiskt även välja att starta nya intressanta och udda trådar. :)
Spisa musik är ju helt ok också.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-03-20 16:56

FBK skrev:

Mycket tråkigt, men jag förstår dig. Mångfald är inte detta forums ledstjärna och det kommer sluta i att alla som skriver tycker likadant. *I stort sett* Jag har hört massor av folk som reggat sig här, men när de ser ut hur samtalsklimatet är så slutar de att skriva. Mycket tråkig utveckling som jag ser det. Ps. Sedan har jag hört att det knapps finns några moderatorer/redaktörer kvar, har de också tröttnat?

Har, liksom på många andra fora, accepteras inte att det finns olika åsiker om ett ämne utan all kraft
inriktas på att "döda avvikande åsikter" och att fullständit förgöra den som frmfört dessa åsikter.
I ett mera öppet diskussionsklimat nöjer man sig med att man kan ha olika åsikter i ett ämne, tom att
olika åsikter kan "på något sätt" vara rätt i begränsad omfattning. I ett sådant diskussionsklimat är
utbyte av åsikter uppbyggligt och en källa till kunskap.
I den andra miljön där endast en åsikt är accepterad tenderas kunskapen att utarmas då avvikande åsikter
bekämpas med ärliga och mindre ärliga metoder. Detta leder inte till vare sig önskad kunskap
eller ett utbyta av kunskap utan snarare till en "majoritetens diktatur".

Jag skulle önska lite högre takhöjd och en mer intelligent debatt vid de tillfällen olika åsikter möts.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-03-20 18:52

Bekymret med en del skribenter på Faktiskt är inte de som framhåller att de med tvärsäkerhet vet hur ting råder och fungerar, bekymret är de som tvärsäkra på hur det absolut inte är.

Fritt från Mark Twain
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2020-03-20 18:59

Fast är inte att det faktum att Faktiskt är Faktiskt just det som många av oss faktiskt gillar mest med Faktiskt?

Jag är själv periodare, jag får nog men kommer tillbaka.

Jag sällar mig till de som önskar "välkommen tillbaka" när suget blir för stort.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2020-03-20 19:12

jonaz81a skrev:Fast är inte att det faktum att Faktiskt är Faktiskt just det som många av oss faktiskt gillar mest med Faktiskt?

Jag är själv periodare, jag får nog men kommer tillbaka.

Jag sällar mig till de som önskar "välkommen tillbaka" när suget blir för stort.

+1.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2020-03-20 19:16

Att hänga här är ett tidsfördriv.
Den här hobbyn får man inte ta på för stort allvar :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-03-20 19:26

NADifierad skrev:Att hänga här är ett tidsfördriv.
Den här hobbyn får man inte ta på för stort allvar :)

+1,45 miljoner

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-03-20 19:28

Jag ber att få modifiera mitt inlägg;
det är inte så att det alltid blir stenhårda kamper om den "rätta lösningen", ofta hålls
den mera trivsamma akademiska nivån. Men ibland tänder det till och då blir det trist.

Så om någon tagit åt sig ber jag om ursäkt.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2020-03-20 20:01

Det är väl bara att läsa/skriva när man känner för det, Strmbrg fyller sin plats i forumet såväl som någon annan enligt mig, har själv haft uppehåll på bortåt ett år men brukar inte säga hej och hejdå :mrgreen:
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-03-20 20:03

Bekymret är inte de skilda åsikterna, utan det sätt på vilket en del framhåller motståndarna uselhet. Ofta under täckmantel att de, och bara de, har fakta i målet. En känd ingenjör är den store mästaren.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2020-03-20 20:12

PerStromgren skrev:Bekymret är inte de skilda åsikterna, utan det sätt på vilket en del framhåller motståndarna uselhet. Ofta under täckmantel att de, och bara de, har fakta i målet. En känd ingenjör är den store mästaren.

Jo, sant, messerschmitt och diplomatisk hänger kanske inte ihop

Det går att informera om att någon har missuppfattat saker på fler än ett sätt, men samtidigt, vem är perfekt ibland gnisslar hjulen kanske alla lär sig något varje gång
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
NonMorales

Inläggav NonMorales » 2020-03-20 20:22

PerStromgren skrev:Bekymret är inte de skilda åsikterna, utan det sätt på vilket en del framhåller motståndarna uselhet. Ofta under täckmantel att de, och bara de, har fakta i målet. En känd ingenjör är den store mästaren.

+100
Frasses fulflyttar

Användarvisningsbild
Rockdude

Inläggav Rockdude » 2020-03-20 20:51

Är det inte lite ironiskt när en ökänd stalinist försöker göra ner en högtalarkonstruktör på detta vis?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-03-20 20:56

Rockdude skrev:Är det inte lite ironiskt när en ökänd stalinist försöker göra ner en högtalarkonstruktör på detta vis?

Förklara ironin.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Rockdude

Inläggav Rockdude » 2020-03-20 20:58

sprudel skrev:
Rockdude skrev:Är det inte lite ironiskt när en ökänd stalinist försöker göra ner en högtalarkonstruktör på detta vis?

Förklara ironin.

Inser att det inte finns någon ironi i detta. Sorry.

Användarvisningsbild
NonMorales

Inläggav NonMorales » 2020-03-20 21:02

Är det inte lite magstarkt att kalla högtalarkonstruktören för "ökänd stalinist" ? Eller har jag missat något?
Frasses fulflyttar

Nästa

Återgå till Generellt om hifi