Är svenska hifi-recensenter sämre än andra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-10 13:44

Mayro skrev:Tat lugnt.... Jag tog det inte dåligt... Så ömhudad är ja inte.. Haakan W har man ju "lärt sig" hur han utrycker sig.. Vi är stundtals rätt "lika" i sättet att skriva med aningen gift på spettsen.. Men utan att mena illa... :)

(om det va den kommentaren det gällde iofs)

hetsporren vet mycket väl att jag inte menade nåt illa....han verkar vara ledsen för tidigare trådar och försöker jävlas på detta vis...

men som han skrev själv så är det hans tråd och nu ska vi inte få den låst...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-10 13:46

Rydberg skrev:Jag blev lite nyfiken av relationen Bladelius - Peter Westberg. Jag har ju en massa High Fidelity-tidningar liggandes och jag tänkte att jag skulle kolla upp vilken eller vilka av de 14 recensenter som skriver om Bladelius produkter, det borde ju vara hyffsat jämnt fördelat för att tillgodose läsarna med trovärdiga recensioner kan man tycka.

Detta är vad jag fann:

Nr 2/1998 Advantage P1 och A300 av Peter Westberg
och Michael Madsen(mätningar)

Nr 5/1998 Advantage T-1 och DAC-1 av Peter Westberg

Nr 3/1999 Advantage CD1S av Peter Westberg

Nr 6/1999 S.A.T. Ampifix av Peter Westberg

Nr 7/2000 Advantage S-2 och S-250 av Peter Westberg

Nr 8/2000 S.A.T. CDfix av Peter Westberg

Nr 3/2002 Advantage S1 av Peter Westberg

Nr 5/2003 Bladelius Grendel av Peter Westberg

Nr 2/2004 Advantage Thor av Peter Westberg

Nr 8/2004 Bladelius Gondul av Peter Westberg

Peter Westberg har alltså skrivit ALLA* recensioner av produkter som kommer från bladelius design group och som publicerats i High Fidelity. Jag tänker dock inte dra några slutsatser av detta mer än att jag tycker det är olyckligt. Alldeles oavsett om det som står är sant blir man ju lätt skeptisk till att bara höra samma killes åsikt igen och igen. Recensionerna är också i genomgående väldigt positiva, Peter Westberg sparar inte på superlativen.

Edit: * Ska tillägga att jag saknar en del tidningar 1998 och 1999 så om testerna av Phonofix och M300 som också recenserats i High Fidelity är skrivna av Peter Westberg vet jag inte. Det är ju dock ingen högoddsare att de är det direkt :wink:

Sidbyte 8)

Edit: Uppdaterad lista
Senast redigerad av Rydberg 2006-03-10 16:33, redigerad totalt 4 gånger.
Class only looks like arrogance from below.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-10 13:50

Följande skickades till ansvarig utgivare för den svenska upplagan. Det skall bli intressant att se svaret.

Hej!

På vilket sätt säkerställer ni att utförda tester/recentioner är objektiva? Som jag kan se det så har ni 14 personer som frekvent testar produkterna.

Har ni någon policy för att samma testare inte enbart utvärderar en specifik leverantörs produkter?

Vänligen
Magnus Östberg

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-10 13:52

Ska bli spännade att höra om/vad de svarar :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-10 15:55

De kanske är medlemmar på Faktiskt.. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-10 16:05

Vee-Eight skrev:De kanske är medlemmar på Faktiskt.. :wink:

om inte annat vore det kul att skicka en inbjudan på medlemskap ;)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-10 16:15

Efter att ha sökt lite i på danska bibliotek hittade jag även:

Nr 6/1997 Lyttehappenings : en lyttesession i Skandinaviens måske mest imponerende HIFI butik byder på det meste af det bedste fra high-end klassen, av Peter Westberg

I: High fidelity (Kbh.). - Årg. 30, nr. 6 (1997). - S. 18-20, 22 : ill.
Emne: Mårtensson, Ole ; Hi-Fi Consult ; radiohandel ; handel ; underholdningselektronik ; stereofoni ; hi-fi
Ole Mårtenssons Hi-Fi Consult

Nr 7/1997 The Michael Bladelius Saga, Peter Westberg, intervju med Michael Bladelius

Nr 2/1998 Advantage P1 och A300 av Peter Westberg

Nr 3/1999 Advantage CD1S av Peter Westberg

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-10 16:18

"Faktiskt.se - grävande journalistik i realtid."
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-10 16:21

Det är fantastiskt hur en del sätter sig i knät på industrin. Tyvärr gäller det även andra områden, exempelvis biltidningar. Robert Collin på Aftonbladet menar ju att problemet är lika vanligt utomlands. Senast var han ju och hackade på en känd, tysk, biljournalist, som hade nära kopplingar med Mercedes. Problemet blir särskilt allvarligt när det gäller tidningar där journalisterna ska företräda ett konsumentintresse. Jag jobbar själv med en del journalistik, motorsport, och det är oerhört svårt att förhålla sig oberoende inom den branschen. Många som skriver inom gebitet sitter på mer än en stol. Samtidigt som de rapporterar från STCC skriver de pressreleaser åt något av de deltagande teamen. Så blir det i branscher är det finns för lite pengar. Man är tvungen att dubblera om man ska överleva. Nu handlar ju det inte om köpråd, som i fallet med Hifi och Musik. Där måste nog kraven ställas ännu högre. Annars tycker jag at det är bättre att avhålla sig från att recensera produkterna. Då är det bättre att intervjua tillverkaren och låta dem berätta. Då står det åtminstone klart för läsaren varifrån kommentarerna kommer.

Tärnström

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-10 16:42

Lite mer läsning i just detta ämnet här, behöver jag tillägga att signaturen "lambda" är avstängd? 8)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 16:51

En ny "jakttråd"... :?:

Jag trodde från start topic va en annan.... 8O

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-10 17:02

Mayro skrev:En ny "jakttråd"... :?:

Jag trodde från start topic va en annan.... 8O

Jag personlig tror att situationen är liknande i andra delar av hifivärlden också. Hifi-Sverige är ganska litet så jag tror det är ofrånkomligt att man som recensent får kompisar både här och där. Som tidning bör man dock försöka sköta detta på ett bättre sätt, både för tidningens egen skull och för läsarnas. Exemplet med att Peter Westberg skriver alla recensioner för Bladelius-produkter är ju ett lysande exempel på att tidningarna inte tar sitt ansvar mot sina läsare. Jag menar Highfidelty-redaktionen innehåller 14 stycken recensenter, vorde det då inte rimligare att produker från samma producent recenserades av olika recensenter.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 17:27

Borde snudd nu finnas en egen avdelning för "peterWsladdskitprat" på forumet.. :lol:

Jaja.. Jag håller med om det du säger Rydberg.. Till stora/största delar i varje fall..

Men ändå får detta "jaktande" löjets skimmer över sig..Det är ju värre än då jag anklagas för jaga Iö för utalanden han fäller ibland....
Men men. Det är enbart mina tankar det...

Då ämnet är uppe ändå.. Menar advantage.. Någon som har nån länk ifrån nån/några INTE possetiva tester av advantage grejor?????

ELLER possetiva också???

Dom har ju testats lite här o där väl?? Eller är det endast Svenska tidningar som provat dom? då kan man ju jämföra dessa aningen kanske och få mer klar bild av saker o ting...

Och jag skall ju även få själv låna advantage av Sladd.. Så det blir skoj..

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-10 17:30

Bladelius saker är säkert pärlor, men jag håller med om att det är lite trist att det är samme journalist varje gång. Det vore väl likvärdigt med att jag sattes att testa carlsson... :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 17:36

Vee-Eight skrev:Bladelius saker är säkert pärlor, men jag håller med om att det är lite trist att det är samme journalist varje gång. Det vore väl likvärdigt med att jag sattes att testa carlsson... :wink:

eller ino folk som intygar dess företräden kanske också 8O Eller LTSáre som klagar på kablar..Eller studiofolk som kalla hififolk för nördar..

Ja listan kan nog göras lång på folk som INTE borde utala sig här o där :lol:
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-03-10 17:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-10 17:37

Vee-Eight skrev:Bladelius saker är säkert pärlor, men jag håller med om att det är lite trist att det är samme journalist varje gång. Det vore väl likvärdigt med att jag sattes att testa carlsson... :wink:

:roll:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-10 17:48

Mayro skrev:eller ino folk :lol:

:-)

Fan, jag är nog med i en sekt :-) Jag borde ta betalt av Ino för att jag gillar hans produkter :-)

Men du har rätt Mayro, man skall vara kritiskt lagd mot all information som ges. Jag är extremt kritisk mot all information och vill gärna jämföra/se bevis innan jag övertygas! Det är bara sunt tycker jag!

Skillnaden är väl när man får betalt för att vara objektiv och det kan ifrågasättas... Därför tycker jag att det skall bli intressant att se om och vad de svarar på mitt mail. Märk väl att frågan till dem är generellt skriven. Jag nämner varken recensent eller specifika produkter. Det handlar inte alls om någon "jakt" från min sida iallafall.

Men jag håller absolut med Rydberg: Det ser inte bra ut på pappret..

Edit: lite stavning. HJärnan är snabbare än pekfingret ;-)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-03-10 17:59

Rydberg, UNDERBART med grävande journalistik!!! :)
11010000

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-10 18:31

Mr_Ekan skrev:Rydberg, UNDERBART med grävande journalistik!!! :)

Intressant möjligtvis, det ser ju tyvärr inte så underbart ut dessvärre :( Tycker tidningen borde tänka på sitt rykte som trovärdig faktiskt. Kan ju även flika in att jag anser att det är till fullo tidningens fel och inte Bladelius eller för den delen Hificonsults fel.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 18:34

Man kan ju klart anse att Ino audio har sin marknadsföring hos sina köpare.. Nöjda kunder är bra marknadsförare som sagt.. Och om peter w skall anses partisk så torde varenda en som äger ino även anses partiska.. Sedan om peterw får sina grejor för pengar eller gratis är en helt annan diskution.. PARTISKHET gäller ändå...ÄVEN om man är kund eller ej..

Detta gäller även alla andra saker där man tillber sina egna märken..Då är man partiskt i sina utalanden...

Är man LTS ansluten så är man omgående att anse såsom EJ opartisk då man utalar sig tex om cd spelare...eller annat..

Lika lite som jag kan anses opartisk då jag utalar mig om mina grejor.. Eller saker jag tidigare sålt osv...

Så vart man sedan drar gränsen är avägningsfråga upp till var o en självklart...

Så ifråga om partiskhet för ev skribent i tidning eller inoägare..krellägare operaägare osv via nätet är helt utan skillnad..textskribenten har oftast en viss koppling till sina bedömmningar.. Och väldigt få ggr är dom basserade på just denna avkrävda opartiskhet..

Moraliskt finns ekonomisk skillnad. Men igen är det en helt annan diskution anser då jag i alla fall..

Nu hoppas jag att någon duktig goglare kan finna länkar till ANDRAS tester av just samma saker som peterw testat så man kan jämföra utlåtanden o se... Kan ju vara så att flera kommer till ungefär lika slutsattser..

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-10 18:36

Mayro: Måste du väva in Ino i alla trådar du är med i? :?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 18:38

Rydberg skrev:
Mr_Ekan skrev:Rydberg, UNDERBART med grävande journalistik!!! :)

Intressant möjligtvis, det ser ju tyvärr inte så underbart ut dessvärre :( Tycker tidningen borde tänka på sitt rykte som trovärdig faktiskt. Kan ju även flika in att jag anser att det är till fullo tidningens fel och inte Bladelius eller för den delen Hificonsults fel.

fetmarkerade text som jag anser vara kanonbra skrivet i rydbergs text.....nyanserat rydberg!!!!!!! :D

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 18:42

Rydberg skrev:Mayro: Måste du väva in Ino i alla trådar du är med i? :?

det är här ett så bra exempel så det vore rent fel att INTE ta detta som ett exempel......bredvid då även andra..

För saken är densamma ifråga om just opartiskhet i bedömmanden.. Oavsett om man äger ditt eller datt...

ino eller opera.. Krell eller carlsson.. Vee eight ser ju sin partiskhet och utalar den.. Då blir han med carlsson inte upptagen som exempel eftersom han själv ju ser kopplingen rydberg.. Detta gör sällan eller aldrig inos kunder.. Så ett bra exempel som är talande får jag nog tycka..

och likaledes att alltid man INTE skall ta just ino blir rätt talande också..
Där går tydligt en gräns "ej att gå över"..andra kan man ta.. inga problem alls..

För mig är ino audio endast en tillverkare som vem som helst.. och talar man partiskhet på detta forum så vore det "tjänstefel" att inte ta upp inopartiskheten också.. såsom här i ett exempel...

skribent på forum eller i tidning. partiskhet är exakt samma sak..

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-10 19:09

Ja att om vissa här skulle recensera Ino (inget ont om Ino eller Ingvar) hade inte varit trovärdigt eftersom många här tillber Ino, Nad 208 osv Nej då testar jag hellre själv.

Ino är säkert bra, men även om det inte hade varit det så hade vissa här höjt dom till skyarna 8)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 19:18

"recenserar" man lyssning av ino så blir man hängd högt omgående här..Såvida man dristar sig till att även nyansera sin upplevda lyssning..

Så därför kan man ju klart "anse" att man avkrävs i stort sätt att skriva just lika lyriskt som peter w gör om advantage..

Jag har förbaskat svårt att se skillnaden i vad som avkrävs "recensenten" av ino och ev "recensenten" av advantage...

Kravet är total lyriskhet utöver alla trovärdiga gränser...

Lite lustig vinkel detta fått tycker jag.. Även om jag nu är partisk mot mig själv som kom på denna rätt "talande" likhet i "kravspec" av bedömmningar...

:lol:

Fasiken grabbar.. Även en inbiten inoist o faktiskt.se medlem torde kunna se en viss humor i "sammanträffandet" här..

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-10 19:26

Mayro, tänk att den sympati jag kände för dig i en annan tråd nu är som bortblåst igen.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 19:33

för sjutton MP.. även du torde klart kunna ha aningen distans o garva lite åt detta "fenomen"...

:lol:

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-10 19:41

Ja det skulle jag kunna göra om jag tyckte det var en relevant jämförelse.

Men ! Det är som att hoppa på Råd & Rön för att de sågar en produkt och att tala om för dem att det finns inga dåliga produkter och att allting är lika bra eller dåligt det är bara en fråga om smak.

Det blir så tröttsamt att du inte kan skilja på säljare och entusiaster.

Förstår du mig ?
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-10 19:53

Men förtusan, det är ju klart som korvspad att man skall ta alla sk "tester" med en tillräcklig nypa salt redan när det kommer från en privatperson som med största sannolikhet skriver partiskt. Jag har gjort en grej av min fanatism och den är med rätta övertydlig. Jag skriver det folk på näsan. Det är ju likaliedes fullt uppskattat att INOiter klappar sig på sina egna axlar. Helt ok för mig.

Men eftersom vi drar en parallell till carlsson så kanske problematiken kan belysas på ett annat sätt. Tänk er att en i Carlssonstiftelsen SSC, till exempel herr Medel Svensson, haft jobbet som journalist på en hifiblaska. Skulle han recensera Carlsson-produkter så skulle jag absolut uppmärksammat detta. Även om det bara handlar om obetydligheter som hifi och audiofilism, så är det ett tydligt steg bort från journalistisk objektivitet. Han har näringsintressen och därmed ett visst jäv.

Men, om nu inte herr Svensson hade varit medlem i SSC, utan bara varit en glad entusiast som gillat carlsson, hade han då varit lämplig som testare av carlsson-grejjer?

Vad tycker ni? Är PW en entusiast? Var drar man gränsen?

Jag tycker det är viktigt att man får veta detta, så man vet med vilka "glasögon" man skall läsa artiklarna i framtiden.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 19:57

:lol: :lol:

Jag har inget mer att säga.. God jakt pojkar... Ert beteende blir kanonroligt jämt då man uppvisar era knepigheter i sätt att avkräva OLIKA sätt i bedömmningar osv.. Alla andra skall ha nyanserade recentioner.. om Ino skall man aldrig ha nyanserade bedömmningar..

Där KRÄVER ni att man skall endast skriva "rosor o poesi" rent av.. Kritik?? absolut NEJ!! Då kommer tillverkare som kallar folk för grejor.. kunder som går bärsärk.. ja listan är rent sjuk på vad som händer..

Jag tror bara ni är avis på advantagetesterna.. Så skulle ni vilja att alla skrev om ino nad o ekk grabbar.. Då hade ni inte gnällt ett pip..

Och knappast avkrävt mer "seriösa" tester heller..

Då stog ni lit de parad med lovord om hur förbaskat bra och kunnig den o dom skribenterna är..

DET är opartiskhet det.. :lol: :lol:

nej.. Nu går ja o sparkar igång min V8 en sväng i stället...

Det mullrar trevligare än här på forumet just nu i alla fall.. :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi