Hetsporren skrev:Nattlorden skrev:Sennheiser Orpheus
...är chanslösa mot Stax Lambda!
I won't believe it until I hear it.
Moderator: Redaktörer
Hetsporren skrev:Nattlorden skrev:Sennheiser Orpheus
...är chanslösa mot Stax Lambda!
Hetsporren skrev:Material skrev:Stax Lambda
Det ljud som presenterades i Timbres Staxlurar är nog det bästa jag någonsin hört...
UrSv skrev:Då visade det sig att det var Stax som skulle kosta en bra bit över 10.000.
Hetsporren skrev:UrSv skrev:Då visade det sig att det var Stax som skulle kosta en bra bit över 10.000.
Timbres hörlursanläggning hade en prislapp på ca en kvarts miljon, CD-drive och DAC inkluderat...
Morello skrev:Hetsporren skrev:UrSv skrev:Då visade det sig att det var Stax som skulle kosta en bra bit över 10.000.
Timbres hörlursanläggning hade en prislapp på ca en kvarts miljon, CD-drive och DAC inkluderat...
Frågan är om det låtit annorlunda med en välvald CD/DVD-maskin för 10 000 kr tex?
Max_Headroom skrev:Morello skrev:Hetsporren skrev:UrSv skrev:Då visade det sig att det var Stax som skulle kosta en bra bit över 10.000.
Frågan är om det låtit annorlunda med en välvald CD/DVD-maskin för 10 000 kr tex?
Mycket troligt. Men det hænger ju på vad før DAC och drivverk Hr.Timbre anvænder. Det behøver ju inte vara skrutt bara før att det ær dyrt, æven om det ær fullt møjligt.
Johan_Lindroos skrev:Först därefter tycker jag att min egen anläggning hamnar, mycket på grund
av brister i ljudtrycksförmåga och distorsion i basregistret, samt min
otrevliga granne som klagar så att jag inte kan vrida upp så som jag
önskar. Grrrrr.
hifirocker skrev:1. IÖs källare, pi60s (+ surround)
Ragnwald skrev:Vad gäller återgiven musik, antar jag tråden gällde, så:
Hemma hos mig i min tidigare bostad (grandios Östermalmsvåning). Rummet måste helt enkelt ha varit optimalt.
Flera goda leverantörer av godsaker har demat hemma hos mig, just för att det lät så gott ur min egen anläggning.
Jag har suttit nöjd i många år med smärre uppgraderingar, fast kostsamma.
Sen jag flyttade till villa, lät allt skit, har fått tänka om rejält.
Rummets betydelse är nu i mitt medvetande och håller som bäst på att bygga om detta och försöka hitta högtalare som spelar med mitt nya rum. Som audiofil bör man noga kontrollera att lämpligt lyssningsrum existerar i det hus man spekulerar på.
paradigm skrev:Nu blir jag nyfiken... Vad tror du det var, som gjorde rummet i lägenheten, så speciellt?
Storlek, form, mtrl? Kan du rita en skiss med ungefärliga mått?
/Rolle
Tycker det var riktigt bra. När vi lyssnade på piP så tyckte jag att det bara lät bra men inte i närheten av pi60s , men med piP hemma så är jag helt såld på högtalarna.
Ragnwald skrev:paradigm skrev:Nu blir jag nyfiken... Vad tror du det var, som gjorde rummet i lägenheten, så speciellt?
Storlek, form, mtrl? Kan du rita en skiss med ungefärliga mått?
/Rolle
Faktiskt är mina rent rumsakustiska kunskaper lika med 0.
Har tack vare detta eminenta forum just fått upp ögonen på att fenomenet går att överblicka med hjälp av vissa uträkningar.
Fråga mig igen om ett år, så kan jag förmodligen svara dig.
Rummet var ca L:6m B:5,5m H:3,5m och mycket tjocka tegelväggar.
Jo i ett hörn stod en kakelugn, på ena kortväggen två fönster med tjocka sammetsgardiner ända upp i taket, tre takhöga, fullproppade bokyllor utplacerade längs väggarna, mycket konst med tjocka ramar överallt, stor persisk matta på golvet (träbjälklag) och avslutningsvis en grandios lyssnarsoffa. Och så anläggningen förstås.
Ragnwald skrev:Högtalarna var placerade mot en fri vägg, utan dörr och fönster, fast med kakelugnen i hörnet till vänster om dem.
Samma vänstervägg hadde jättebokhylla.
Högerväggen satt fönstren med tjockgardinerna.
Bakom mig i lyssningsposition, tre jätte bokhyllor, delade av väggen i både absorberande och reflekterande ytor.
Högtalarväggen klädd med mycket konst och några smärre absorbenter i hörnen.
Hmm... blir ju lite snurrigt när man ska beskriva på detta vis.
Ragnwald skrev:He he, för all del, jag har inget att dölja.
Väggarna bestod av tapet på ett mycket tunt lager puts.
Taket putsat på vass, vill jag minnas och en kraftig gipsstukatur runt om.
Golvet var som sagt ett mycket kraftigt plankgolv (furu) på ett enormt bjälklag (kikade med ficklampa i en springa.
Dörr på sidovägg och bakvägg. Kunde inte höra någon skillnad om de var öppna, men sannolikt en viss skillnad.
Klapptestet gjorde jag innan två av bakbokhyllorna kom på plats och var anledningen att de kom dit. Det blev mycket bättre, men volymkontrollen blev mer uppvriden för lika ljudstyrka.
Mattan täckte ca 75% av golytan.
Jag är motståndare till att dämpa ut ett ljudrum helt, inte kul att lyssna då. Har provat.
paradigm skrev:När du upplevde att återgivningen blev livlös, fanns det då inga reflekterande ytor kvar?
Var skulle du säga att gränsen går på ett ungefär, när musiken börjar kännas livlös och tråkig?
/Rolle
Ragnwald skrev:paradigm skrev:När du upplevde att återgivningen blev livlös, fanns det då inga reflekterande ytor kvar?
Var skulle du säga att gränsen går på ett ungefär, när musiken börjar kännas livlös och tråkig?
/Rolle
Livlöst blev det när bakväggen (bakom mig i lyssningsposition) bestod av ännu en jättebokhylla och de stod ihop.
Så efter att ha tagit bort en hylla och delat hyllorna med jämna luckor, blev det mycket bättre.
Men som du säger, kan hända att det var mycket i alla fall (gränsfall).
Inte helt lätt att få till en integrerad dämpning upp till 3,5 m höjd.
Har ju även provat att spela i rummet, helt utan möblering och fy tusan vad illa det lät, men makalöst hög ljudnivå var lätt att uppnå.
He he böcker är inte så tokiga varken för läsning eller lyssning.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 54 gäster