var har ni hört det bästa ljud någonsin ni hört?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-10 10:30

Hetsporren skrev:
Nattlorden skrev:Sennheiser Orpheus

...är chanslösa mot Stax Lambda! :wink:

I won't believe it until I hear it.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-03-10 10:33

Hetsporren skrev:
Material skrev:Stax Lambda

Det ljud som presenterades i Timbres Staxlurar är nog det bästa jag någonsin hört...

Jag lyssnade igenom hela sortimentet som Hifi-klubben (numera Lefflers) hade i Linköping och inget var tillräckligt bra tyckte jag. Jag hade tänkta att skulle ha ett par lurar och lyssnade på några Denon som jag tyckte lät rätt illa så vi bytte, bytte och bytte tills jag tyckte att det lät ganska OK. Då visade det sig att det var Stax som skulle kosta en bra bit över 10.000. Jag avstod...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-10 10:39

UrSv skrev:Då visade det sig att det var Stax som skulle kosta en bra bit över 10.000.

Timbres hörlursanläggning hade en prislapp på ca en kvarts miljon, CD-drive och DAC inkluderat...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-10 13:16

Hetsporren skrev:
UrSv skrev:Då visade det sig att det var Stax som skulle kosta en bra bit över 10.000.

Timbres hörlursanläggning hade en prislapp på ca en kvarts miljon, CD-drive och DAC inkluderat...

Frågan är om det låtit annorlunda med en välvald CD/DVD-maskin för 10 000 kr tex? :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-03-10 13:41

Morello skrev:
Hetsporren skrev:

Frågan är om det låtit annorlunda med en välvald CD/DVD-maskin för 10 000 kr tex? :)

Mycket troligt. Men det hænger ju på vad før DAC och drivverk Hr.Timbre anvænder. Det behøver ju inte vara skrutt bara før att det ær dyrt, æven om det ær fullt møjligt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-10 14:00

Max_Headroom skrev:
Morello skrev:
Hetsporren skrev:

Mycket troligt. Men det hænger ju på vad før DAC och drivverk Hr.Timbre anvænder. Det behøver ju inte vara skrutt bara før att det ær dyrt, æven om det ær fullt møjligt.

Tror knappast att han väljer skrutt. Snarare är det mer troligt att (felni) jag gör det :)

E vad säger mästararen? Jag skall det stå
Senast redigerad av matså 2006-03-10 14:25, redigerad totalt 1 gång.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-03-10 14:13

i källaren (min) :-)

edit: har inte varit i "källaren"
Senast redigerad av Pinnick 2006-03-10 16:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
x-43

Inläggav x-43 » 2006-03-10 15:15

Det bästa ?!

Jag vill nog påstå att i den berömda källaren i Lahäll låter det förträffligt!

Men det gör det även i en viss lägenhet i Charlottenberg också!

Jag skulle dock vilja höra killen i charlottenbergs anläggning med bättre rumskorrigeringar samt vassare ljudkälla (läs mer välljudande)!
Då tror jag det kan bli riktigt enastående?!
För det var anläggningen som efterfrågades och inte kombinationen anläggning rum eller?

Men men där har ni min åsikt!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-03-10 15:56

Det bästa jag hört är den hembiograf jag designat till ett mindre slott.

Hela rummet akustikreglerat. Ja, jag rankar det högre än Studio Blue, tacke vare följande:
- Avslappnad sittställning
- Större rum än Studio Blue (väl genomförd aksutikreglering funkar att sitta på fler platser)
- Surroundljud, vilket ännu inte finns på studio Blue
- Fronthögtalarna helt dolda bakom filmduken* (gör att man inte kan peka på var ljudet kommer ifrån)
- Mycket bra basabsorption. Jag kan nämna att det är måååånga kubikmeter som är dimensionerat för detta.
- Synintryuck som ej störs av apparater (helt mörkgrått rum med mörkröd matta, inga fönster)

Jag tycker det är trevligare att lyssna där trots ett stort övertag hos Studio Blue i ljudtrycksförmåga och lägre distorsion.

Sedan tycker jag det låter mycket bra i ett hus i Bromma också. (ett av de första paren i56s + prof. Z-2)

Först därefter tycker jag att min egen anläggning hamnar, mycket på grund av brister i ljudtrycksförmåga och distorsion i basregistret, samt min otrevliga granne som klagar så att jag inte kan vrida upp så som jag önskar. Grrrrr.

Bästa mässljudet jag hört var 1990 på HiFi Consults mässa som då var på hotell Opalen. Ljudet alstrades av Wilson Watt/Puppy i den då senaste versionen samt en platt subbwåffer mer med formen av ett soffbord. Det var Audio Research eller Krell som drev prylarna. Fast egentligen var nog Amphion Xenons ljud på Frankfurtmässan 1993(?) bättre. Fast att jämföra mässljud generellt med de anläggningar jag nämnt ovan går egentligen inte, det är inte en samma planhalva, typ olika världsdelar.

* som är 4,2 m bred och mikroperforerad
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-03-10 16:38

Det är en rolig tråd, detta!

Jag har inte hört så förfärligt många goda anläggningar, trots min aktningsvärda ålder, men några sticker ut:

1. Klipschorn drivna av en budgetförstärkare (AA-50?) i en kompis studentrum(!). Detta får räknas som det mest slående jag någonsin lyssnat till. Anno 1975

2. Sonab OA6 (typ 1) med Quad 33. Tidigt 70-tal.

3. Apogee Diva drivna av Krell KSA-50

4. Fylkingen; de fyra stora hornen drivna av gud vet vad. Också tidigt 70-tal?

5. Mina egna Stax Lambda är inte så tokiga, inte heller dito ESL/SW-63.

Jag har inte lyssnat i den så ofta refererade källaren.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-10 23:41

Johan_Lindroos skrev:Först därefter tycker jag att min egen anläggning hamnar, mycket på grund
av brister i ljudtrycksförmåga och distorsion i basregistret, samt min
otrevliga granne som klagar så att jag inte kan vrida upp så som jag
önskar. Grrrrr.

Får man fråga om du lider av ljudtryckskapacitetsbristen (puh) och om
disten i basen alls är hörbar på de ljudtryck du är tvungen att hålla dig till?

Du har väl LTS-basar har jag för mig.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-03-11 00:09

Ljudande apparater som jag i en viss stund har fascinerats av och velat ha absolut ha tror jag är;

Lowther PM4 i tractrixhorn
Tympani
Krell KSA100
JBL2441 med nått horn som jag har glömt vad det var
Leak TL12
Klangfilm 15" i kvartsvågshorn
AudioNote IO med ANS7 trafo
Tandberg 3001
AR SP3
Snell typ C

En del skaffade jag, en del svalnade intresset för. Men jag har aldrig hett velat haft en vanlig lådhögtalare. Och "bästa" ljudet har jag aldrig hört ifrån neutrala grejor. Alla har haft en viss del eller till och med tydlig färgning men det är ändå dom som har gett mest gåshud och gett största lyssningsupplevelsen.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2006-03-11 01:23

Bästa återgivna ljud av inspelad musik på skiva:

1. IÖs källare, pi60s (+ surround).
Här snackar vi tyst lyssningsrum, störnivån utifrån var obefintlig.
IÖ var mycket trevlig och hade mycket intressant att förtälja.
Dessutom lirande IÖ otroligt välljudande skivor och bjöd dessutom på en imponerande 5.1 demo med både musik-dvd och dvd-film.
Grym dynamik, grym!
I övrigt var ljudbild, klang, renhet och upplösning det bästa jag hört hittills.

2. Johan Lindroos system (ino r56, 4 basmoduler med NHT 1259 element, inos surroundhögtalare, NAD 208 slutsteg och lite annan finfin elektronik).

Egentligen har detta system säkerligen möjlighet att låta minst lika bra som det gör i IÖs källare men eftersom riktigt höga ljudnivåer inte kunde åtnjutas pga. Lindroos granne samtidigt som lyssningsmiljön ej är riktigt lika optimerad som i IÖs källare (kanske framförallt störnivån utifrån) får det bli en andraplats.
Men bra låter det (minst sagt!), ljudåtergivningen upplevs som fullständigt obesvärad. Renheten och dynamiken är verkligen superb, ingen tendens till vasst ljud överhuvudtaget, helt obesvärad återgivning som sagt. Hade varit sjukt nöjd om jag hade fått ha möjlighet att ha samma klass på musikåtergivningen i min egen lägenhet. Bör även tillägga att Lindroos också var en väldigt trevlig filur som även bjöd på mycket gott kaffe.

Systemet på Studio blue har jag aldrig hört men med tanke på vad som skrivits om det här vore det verkligen kul om man kunde få möjlighet att höra det någon gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-11 01:38

Mig själv sjungandes i duschen. Eller en konsert av Göteborgssymfonikerna, Göteborgs konserthus.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-11 09:17

Rätt Kaffekoppen.
Göteborgs konserthus har underbar akustik.
/Jonas

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-11 23:06

Vad gäller återgiven musik, antar jag tråden gällde, så:
Hemma hos mig i min tidigare bostad (grandios Östermalmsvåning). Rummet måste helt enkelt ha varit optimalt.

Flera goda leverantörer av godsaker har demat hemma hos mig, just för att det lät så gott ur min egen anläggning.

Jag har suttit nöjd i många år med smärre uppgraderingar, fast kostsamma.

Sen jag flyttade till villa, lät allt skit, har fått tänka om rejält.

Rummets betydelse är nu i mitt medvetande och håller som bäst på att bygga om detta och försöka hitta högtalare som spelar med mitt nya rum. Som audiofil bör man noga kontrollera att lämpligt lyssningsrum existerar i det hus man spekulerar på. :cry:

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-03-11 23:15

hifirocker skrev:1. IÖs källare, pi60s (+ surround)

Tycker det var riktigt bra. När vi lyssnade på piP så tyckte jag att det bara lät bra men inte i närheten av pi60s , men med piP hemma så är jag helt såld på högtalarna.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-11 23:58

Ragnwald skrev:Vad gäller återgiven musik, antar jag tråden gällde, så:
Hemma hos mig i min tidigare bostad (grandios Östermalmsvåning). Rummet måste helt enkelt ha varit optimalt.

Flera goda leverantörer av godsaker har demat hemma hos mig, just för att det lät så gott ur min egen anläggning.

Jag har suttit nöjd i många år med smärre uppgraderingar, fast kostsamma.

Sen jag flyttade till villa, lät allt skit, har fått tänka om rejält.

Rummets betydelse är nu i mitt medvetande och håller som bäst på att bygga om detta och försöka hitta högtalare som spelar med mitt nya rum. Som audiofil bör man noga kontrollera att lämpligt lyssningsrum existerar i det hus man spekulerar på. :cry:

Nu blir jag nyfiken... Vad tror du det var, som gjorde rummet i lägenheten, så speciellt?

Storlek, form, mtrl? Kan du rita en skiss med ungefärliga mått?

/Rolle

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-12 00:40

paradigm skrev:Nu blir jag nyfiken... Vad tror du det var, som gjorde rummet i lägenheten, så speciellt?

/Rolle

Faktiskt är mina rent rumsakustiska kunskaper lika med 0.
Har tack vare detta eminenta forum just fått upp ögonen på att fenomenet går att överblicka med hjälp av vissa uträkningar.
Fråga mig igen om ett år, så kan jag förmodligen svara dig.

Rummet var ca L:6m B:5,5m H:3,5m och mycket tjocka tegelväggar.
Jo i ett hörn stod en kakelugn, på ena kortväggen två fönster med tjocka sammetsgardiner ända upp i taket, tre takhöga, fullproppade bokyllor utplacerade längs väggarna, mycket konst med tjocka ramar överallt, stor persisk matta på golvet (träbjälklag) och avslutningsvis en grandios lyssnarsoffa. Och så anläggningen förstås. :roll:

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2006-03-12 01:49

nl1970 skrev:
Tycker det var riktigt bra. När vi lyssnade på piP så tyckte jag att det bara lät bra men inte i närheten av pi60s , men med piP hemma så är jag helt såld på högtalarna.

Ja piP är helt klart en ruskigt bra högtalare (inte minst med priset i beaktande). I min lilla lägenhet är piP verkligen den perfekta högtalaren. Men framförallt vid återgivning av vissa inspelningar (med mycket lågbas och mycket dynamik) vid höga ljudtryck så tillför pi60s helt klart ytterligare en dimension i musikåtergivningen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-12 03:22

Bästa ljud? Det måste vara något i verkligheten det, någon konsert, eller varför inte tystnaden på landet med nysnö runtikring. Det är fint det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-12 09:43

Ragnwald skrev:
paradigm skrev:Nu blir jag nyfiken... Vad tror du det var, som gjorde rummet i lägenheten, så speciellt?

/Rolle

Faktiskt är mina rent rumsakustiska kunskaper lika med 0.
Har tack vare detta eminenta forum just fått upp ögonen på att fenomenet går att överblicka med hjälp av vissa uträkningar.
Fråga mig igen om ett år, så kan jag förmodligen svara dig.

Rummet var ca L:6m B:5,5m H:3,5m och mycket tjocka tegelväggar.
Jo i ett hörn stod en kakelugn, på ena kortväggen två fönster med tjocka sammetsgardiner ända upp i taket, tre takhöga, fullproppade bokyllor utplacerade längs väggarna, mycket konst med tjocka ramar överallt, stor persisk matta på golvet (träbjälklag) och avslutningsvis en grandios lyssnarsoffa. Och så anläggningen förstås. :roll:

OK, tack, hade du gardineroch kakelugn, bakom, eller framför högtalarna?
Bokhyllorna var på båda låndsidorna, för att ta hand om sidoreflexerna, eller!?
Var öppningarna till angränsande rum, med dörrar eller öppna valv?
Om det var dörrar, brukade dessa vara stängda när du spelade, eller spelade det ingen roll?

Klart så här långt, är ju att stora rum, ofta är bättre än små.
Sen är det detaljerna som gör det, på nåt sätt.:D

/Rolle

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-12 11:39

Högtalarna var placerade mot en fri vägg, utan dörr och fönster, fast med kakelugnen i hörnet till vänster om dem.
Samma vänstervägg hadde jättebokhylla.
Högerväggen satt fönstren med tjockgardinerna.
Bakom mig i lyssningsposition, tre jätte bokhyllor, delade av väggen i både absorberande och reflekterande ytor.
Högtalarväggen klädd med mycket konst och några smärre absorbenter i hörnen.
Hmm... blir ju lite snurrigt när man ska beskriva på detta vis. :wink:

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-12 23:40

Ragnwald skrev:Högtalarna var placerade mot en fri vägg, utan dörr och fönster, fast med kakelugnen i hörnet till vänster om dem.
Samma vänstervägg hadde jättebokhylla.
Högerväggen satt fönstren med tjockgardinerna.
Bakom mig i lyssningsposition, tre jätte bokhyllor, delade av väggen i både absorberande och reflekterande ytor.
Högtalarväggen klädd med mycket konst och några smärre absorbenter i hörnen.
Hmm... blir ju lite snurrigt när man ska beskriva på detta vis. :wink:

Det tycks ju tala för, att du hade ett typiskt s.k. "Live end, dead end" rum, med ordentligt med absorbtion/difussion på sidorna, såväl som bakom dig.

Skulle du säga att rummet var mer dämpat än "normalt"?
Gjorde du nå't "klapptest" nå'n gång? (Jag antar att det var stumt isf)
Hur stor del av golvet var täckt av mattan? ( En del hävdar ju att man ska ha heltäckningsmatta)
Var väggarna rundade mot taket?
Puts, vass och hönsnät, i väggar och tak?
Några synliga träbjälkar?

Förlåt att jag ställer en massa frågor så här, men jag tar tacksamt emot allt som kan göra det lättare för mig att förstå, vad som kan skilja bra rum från dåliga och du hade ju helt uppenbart ett bra rum och då blir iaf jag väldigt nyfiken på VAD som gjorde ditt rum så bra. Hoppas du inte misstycker och tycker att jag är tjatig. :)

/Rolle

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-13 00:58

He he, för all del, jag har inget att dölja.

Väggarna bestod av tapet på ett mycket tunt lager puts.
Taket putsat på vass, vill jag minnas och en kraftig gipsstukatur runt om.
Golvet var som sagt ett mycket kraftigt plankgolv (furu) på ett enormt bjälklag (kikade med ficklampa i en springa.
Dörr på sidovägg och bakvägg. Kunde inte höra någon skillnad om de var öppna, men sannolikt en viss skillnad.

Klapptestet gjorde jag innan två av bakbokhyllorna kom på plats och var anledningen att de kom dit. Det blev mycket bättre, men volymkontrollen blev mer uppvriden för lika ljudstyrka.

Mattan täckte ca 75% av golytan.

Jag är motståndare till att dämpa ut ett ljudrum helt, inte kul att lyssna då. Har provat.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-13 10:24

Ragnwald skrev:He he, för all del, jag har inget att dölja.

Väggarna bestod av tapet på ett mycket tunt lager puts.
Taket putsat på vass, vill jag minnas och en kraftig gipsstukatur runt om.
Golvet var som sagt ett mycket kraftigt plankgolv (furu) på ett enormt bjälklag (kikade med ficklampa i en springa.
Dörr på sidovägg och bakvägg. Kunde inte höra någon skillnad om de var öppna, men sannolikt en viss skillnad.

Klapptestet gjorde jag innan två av bakbokhyllorna kom på plats och var anledningen att de kom dit. Det blev mycket bättre, men volymkontrollen blev mer uppvriden för lika ljudstyrka.

Mattan täckte ca 75% av golytan.

Jag är motståndare till att dämpa ut ett ljudrum helt, inte kul att lyssna då. Har provat.

På mig låter det ändå som att rummet var mer dämpat, än vad de flesta lyssningsrum är, med reflekterande ytor, i huvudsak samlade bakom högtalarna, även om tavlorna säkert diffuserar en del även där, samt med ett golv som täcktes med mer matta än de flesta har på sina golv.

När du upplevde att återgivningen blev livlös, fanns det då inga reflekterande ytor kvar?
Var skulle du säga att gränsen går på ett ungefär, när musiken börjar kännas livlös och tråkig?

/Rolle

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-13 12:22

paradigm skrev:När du upplevde att återgivningen blev livlös, fanns det då inga reflekterande ytor kvar?
Var skulle du säga att gränsen går på ett ungefär, när musiken börjar kännas livlös och tråkig?

/Rolle

Livlöst blev det när bakväggen (bakom mig i lyssningsposition) bestod av ännu en jättebokhylla och de stod ihop.
Så efter att ha tagit bort en hylla och delat hyllorna med jämna luckor, blev det mycket bättre.
Men som du säger, kan hända att det var mycket i alla fall (gränsfall).
Inte helt lätt att få till en integrerad dämpning upp till 3,5 m höjd.

Har ju även provat att spela i rummet, helt utan möblering och fy tusan vad illa det lät, men makalöst hög ljudnivå var lätt att uppnå.
He he böcker är inte så tokiga varken för läsning eller lyssning. :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-13 12:47

I ett tomt rum spelar anläggningens kvalité mindre roll :-)

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-13 14:21

Ragnwald skrev:
paradigm skrev:När du upplevde att återgivningen blev livlös, fanns det då inga reflekterande ytor kvar?

/Rolle

Livlöst blev det när bakväggen (bakom mig i lyssningsposition) bestod av ännu en jättebokhylla och de stod ihop.
Så efter att ha tagit bort en hylla och delat hyllorna med jämna luckor, blev det mycket bättre.
Men som du säger, kan hända att det var mycket i alla fall (gränsfall).
Inte helt lätt att få till en integrerad dämpning upp till 3,5 m höjd.

Har ju även provat att spela i rummet, helt utan möblering och fy tusan vad illa det lät, men makalöst hög ljudnivå var lätt att uppnå.
He he böcker är inte så tokiga varken för läsning eller lyssning. :wink:

VA, har inte IKEA några bokhyllor som täcker en 3,5 m hög vägg? 8O

Skämt åsido, tusen tack för att du tog dig tid att svara på mina frågor.

De slutsatser jag tycker man kan dra, är att lyssningsrum mår bra av att vara på gränsen till övermöblerade. En gräns som ibland kan vara svår att hitta. För mitt ljudideal, tycks det rent av vara en förutsättning för välljud. Därmed inte sagt att andra kan ha andra preferenser, men dina erfarenheter stämmer iaf väl överens med vad jag själv har kommit fram till, även om jag aldrig haft 3,5 m i takhöjd.

/Rolle

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-13 17:51

:D Det bästa jag har hört är följande anläggning hos en kompis:

Allt Linn!

Högtalare: Espek.
3 st 5250 för aktiv drift.
Exotic försteg.
Lp 12:a med Adikt p.u. Samt Linns motorstyrning och RIIA-steg.
Ikemi cd-spelare.

Låter grymt bra med aktiv drivning! :lol:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi