Bränna in kablar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2003-12-29 18:47

Nej, man kan bara höra om det är nymålat eller inte. Nymålade lok låter lite illa det första veckorna.

:D

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2003-12-29 19:15

Sanny_X skrev:Nymålade lok låter lite illa det första veckorna. :D

För att inte tala om hur de luktar. :)
__
/ony

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2003-12-29 23:19

...Nordost CBID 1 kabelbrännare.

Nordost CBDI 1 kostade för ett år sedan när jag köpte den 16000 kr.
För mig är den värd varenda krona.

Bild

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23557
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-29 23:51

Nordost CBDI 1 kostade för ett år sedan när jag köpte den 16000 kr.
För mig är den värd varenda krona.

Trevligt att någon är nöjd med den produkten.

Jag köpte en cykel för samma summa förra hösten. Ett fynd, tyckte jag eftersom jag fick den så billigt (skulle ha kostat 26000). Många tycker jag är idiot som betalar så mycket för en cykel, särskilt när jag redan har ett antal. En cykel får man ju för att par tusen, och man kommer fram på den också. Men jag tycker fortfarande att jag gjort en bra affär och anser att folk är korkade som köper bilar för 200kkr men tycker att en cykel för 16000 är dyrt.

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2003-12-30 00:40

Herregud.. Jag kan också bygga en oscillator kopplad till en effektförstärkare och konstlast och kalla för "kabelinbrännare". Förmodligen under tusenlappen i kvantitet 1 med ELFA-priser. Sedan kan jag alltså stoppa 15000 rakt ner i fickan..

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-01-02 11:43

Hallo.

För att lägga sig i debatten :D

Jag har alltid tyckt att det där med att kablar som ska brännas in är ren mumbo jumbo, men har faktiskt upplevt det hemma ett flertal gånger... (är jag knäpp?).

Visst kan det vara så som flera säger att hjärnan och öronen vänjer sig efter en tids lyssnande, men frågan är ju om det bara är den anledningen när flera personer uppfattar samma sak?

Som sist då jag flätade en jäkla massa meter kabel och kopplade in dem mellan förstärkare och högtalare. Körde tidigare med 6 st 1.5 mm2 OFC ledare och nu blidde det 8 st försilvrade kopparledare (per högtalare). Skillnader fanns det gott om och de försilvrade ledarna tyckte jag lät vasst, lite spretigt i toppen medan OFC ledarna var mer homogena i ljudet. Frugan (som inte är ett dugg ljudintresserad, förmodligen pga att hon har en hörselskada på höger öra) tyckte precis som jag att de "nya" kablarna lät lite otäckt och skrikigt. Efter en sådär 3-4 veckor så började det skrikiga ljudet att lugna ner sig lite, och jag bytte kablar fram och tillbaka några gånger för att på något sätt kunna verifiera detta.
Visst de försilvrade ledarna lät inte längre lika spretiga och sssss-betonade som tidigare men ljudet upplevdes mer detaljrikt och släppte lite bättre än med OFC-kablarna. Skumt!

Det bör nämnas att jag finner detta fenomen väldigt intressant då jag vid en DCS-demo inte hörde någon som helst skillnad med av/på-kopplad uppsampling 8O
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-02 13:15

Det är ett välkänt faktum att silver oxiderar, det finns en tänkbar möjlighet att det kan ha orsakat din upplevelse.
Efter lite bytande av kabel blev kontaktytan "renare" :wink:
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-01-02 13:28

Harryup

Inbränning av klass-D, jag tror inte mina ögon 8O
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-01-02 14:28

mattepatte skrev:Det är ett välkänt faktum att silver oxiderar, det finns en tänkbar möjlighet att det kan ha orsakat din upplevelse.

Det är sant :D
Däremot så är silveroxid en väldigt bra ledare det oxo...
Samt så har kablarna alltid varit terminerade med förgylda banankontakter 8O

Strömmen kanske drev iväg silveroxid demonerna ur kablarna? :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-01-02 14:30

Pabo skrev:Harryup

Inbränning av klass-D, jag tror inte mina ögon 8O

De switchande transistorerna kanske ändrar slewrate med tiden? :lol: 8O
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-02 18:59

mattepatte skrev:Det är ett välkänt faktum att silver oxiderar, det finns en tänkbar möjlighet att det kan ha orsakat din upplevelse.

Silver reagerar med svavel och bildar silversulfid i normal miljö 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-02 19:09

Morello: Även den bästa kan ibland vara näst bäst :wink:

Att i varje kontaktering gå från koppar till silver och sedan guldpläterad metall (kanske koppar men det vete f*n) låter som ett ganska onödigt steg.

Tror det blir bättre om du löder direkt. :)
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-02 19:19

Wolfie skrev:Däremot så är silveroxid en väldigt bra ledare det oxo...

Den som inte har erfarit kontakt problemen med silverpläterade omkopplare har saker att upptäcka. 8)

Silversulfid var det visst för övrigt. :D
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-01-02 21:30

Antagligen skulle förespråkarna av inbränning "höra skillnad" på inbrända kondensatorer, motstånd, transistorer, mönsterkort, lödtenn osv. Eftersom det ju finns sådana komponenter även i klass-D förstärkare så blir ju resultatet att de även "hör skillnad" på dessa.

Enligt vad jag erfar så blir alla apparater sämre från och med den första sekunden du kopplar in den. Kondensatorer och motstånd åldras och det gör även lödningar och kontaktövergångar. De enda förstärkarna jag kan gå med på behöver stabiliseras är kritiskt förspända klass-B steg med bipolära trissor. De 22mV som skall finnas över varje emittermotstånd (förutsatt att det är en emitterföljare) får inte variera mer än några mV utan att det ger försämrad linjäritet. I övrigt skall det nog inte behövas mer än några minuter för att uppnå termisk stabilitet.

Det är klart att vissa konstruktioner är mer känsliga än andra så det jag skriver här kanske inte stämmer i vissa avseenden.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-01-04 14:28

Vet inte vad det var som orsakade skillnaderna... Lite hokus pokus känns det ändå :D

Förmodligen bara min hjärna som adapterat sig till det "nya" ljudet och tolkar det som normalt. Psyokoakustiska fenomen finns det ju gott om...

Pabo: Det där med slewrate var ett skämt.. Hoppas jag ni förstod :D

Att elektronik måste "spela in sig" har jag oxo svårt att ta till mig... Visst kan ett förstärkarsteg behöva en liten tid på sig att hamna i rätt vilopunkt (pga temperatur drift etc) men det ska ju gå på någon minut... inte flera 100 timmars speltid 8O
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2004-01-04 15:32

Wolfie skrev:Visst kan ett förstärkarsteg behöva en liten tid på sig att hamna i rätt vilopunkt (pga temperatur drift etc) men det ska ju gå på någon minut... inte flera 100 timmars speltid 8O

Japp, att förstärkare, CD-spelare mm måste stå på i ett par timmar för att värmas upp låter också som nys. Hur det är med rörelektronik vet jag inte, men 10 minuter (om ens det, bildröret i en TV behöver ju bara några sekunder) borde vara fullt tillräckligt för att uppnå korrekt drifttemperatur.

Däremot finns det vissa apparater som helst ska värmas upp i timmar. Nätverksanalysatorer behöver tex ca 5 timmar innan oscillatorn uppnåt optimal stabilitet, men det går att utföra fullt korrekta mätningar direkt efter att instrumentet slagits på och kalibrerats. Dock handlar det i detta fall om mätinstrument för 400000 och inte den generellt sett ganska simpla HiFi-trustningen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-01-04 15:44

Ghost skrev: men 10 minuter (om ens det, bildröret i en TV behöver ju bara några sekunder) borde vara fullt tillräckligt för att uppnå korrekt drifttemperatur.

Nja, detta stämmer inte. Man rekomenderar att ett bildrör ska på iaf 30 min innan man kalibrerar det med t ex DVE. Så några sekunder stämmer inte.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-01-04 16:37

"Tekniskt lagda personer kan inte tro på gud eftersom det inte finns mätningar eller tester som bevisar att han finns "

Hihi jag tror heller ej på Gud 8O

Men ett spöke eller två får man väl ändå tro på :twisted:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2004-01-04 16:47

subjektivisten skrev:
Ghost skrev: men 10 minuter (om ens det, bildröret i en TV behöver ju bara några sekunder) borde vara fullt tillräckligt för att uppnå korrekt drifttemperatur.

Nja, detta stämmer inte. Man rekomenderar att ett bildrör ska på iaf 30 min innan man kalibrerar det med t ex DVE. Så några sekunder stämmer inte.

Det tar ju iaf knappast 30 minuter innan man får bra bild. Låter du TV:n vara på i 30 minuter innan du tittar på en film?

Som sagt, jag lade in en reservation för rörelektronik i mitt inlägg. ;)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-01-04 20:11

Ghost skrev:
subjektivisten skrev:

Det tar ju iaf knappast 30 minuter innan man får bra bild. Låter du TV:n vara på i 30 minuter innan du tittar på en film?

Som sagt, jag lade in en reservation för rörelektronik i mitt inlägg. ;)

Det tar iaf 30 min innan du har optimal bild, JA! Jag skulle vilja veta om du har någon annan info om detta. T ex på kalibreringsskivor så säger dom samma sak, låt tv'n vara på i 30 min innan man ska kalibrera den. Samma med CRT projektorer där konvensen ändrar efter varit på ett tag.
Så om du har någon info som motsäger detta mer än att du tror det så vill jag gärna höra det eftersom både DVE och VE och andra kalibreringsskivor säger samma sak.

Nja, jag försöker ha projektorn på lite extra innan jag kollar på film eftersom konvensen ändrar på sig efter en viss tiden på.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-04 20:58

För CRT-teveapparater så behöver man knappast vänta 30 minuter innan systemet stabiliserats rimligt väl, gissningsvis räcker ett par minuter. För CRT-projektorer (inkl. bakprojektion) ändras dock konvergensen tydligt under den första halvtimmen eller så. I något mindre grad gäller detta även fokus, både optisk och elektromagnetisk. Den generella rekommendationen är nog anpassad för att gälla i samtliga fall.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-01-04 23:25

Isidor skrev:För CRT-teveapparater så behöver man knappast vänta 30 minuter innan systemet stabiliserats rimligt väl, gissningsvis räcker ett par minuter. För CRT-projektorer (inkl. bakprojektion) ändras dock konvergensen tydligt under den första halvtimmen eller så. I något mindre grad gäller detta även fokus, både optisk och elektromagnetisk. Den generella rekommendationen är nog anpassad för att gälla i samtliga fall.

Skulle vara intressant VART du har fått den infon, eller om det är bara något du tror.
För det jag fått min ifrån är DVE, standarden som man kalibrerar perfekt bild ifrån. Där säger dom att CRT tv's bör stå på minst 30 min innan man gör några slutgilltiga inställningar.

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2004-01-05 01:36

Kalibrera perfekt bild på en normal CRT-TV är knappast något som man ger sig på annat än vid service. Det enda som går att justera är ju kontrast och ljusstyrka. Dessa parametrar bör stabiliseras rätt snabbt efter påslag. Konvergens, fokus mm är ju justeringar som man normalt aldrig når på en vanlig TV utan att öppna apparaten eller gå in i servicemenyn. Dessa ska dessutom ha ställts in rätt redan på fabrik.

Jag har aldrig hållit på med CRT-projektorer eller CRT-baserade storbildsapparater, så dessa kan jag inte tala för. Jag har bara läst att konvergensen kan vara ett litet helsike att ställa in oavsett hur länge apparaten har stått på.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-05 02:01

Distmätning på kabel. Inga övertoner utöver generatorns syns 8)

Bild
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-01-05 02:25

Ghost skrev:Kalibrera perfekt bild på en normal CRT-TV är knappast något som man ger sig på annat än vid service. Det enda som går att justera är ju kontrast och ljusstyrka. Dessa parametrar bör stabiliseras rätt snabbt efter påslag. Konvergens, fokus mm är ju justeringar som man normalt aldrig når på en vanlig TV utan att öppna apparaten eller gå in i servicemenyn. Dessa ska dessutom ha ställts in rätt redan på fabrik.

Jag har aldrig hållit på med CRT-projektorer eller CRT-baserade storbildsapparater, så dessa kan jag inte tala för. Jag har bara läst att konvergensen kan vara ett litet helsike att ställa in oavsett hur länge apparaten har stått på.

För det första. Ska man seriöst se på hemmabio så BÖR man kalibrera TV'n eller projektorn hemma. Det gör alla seriösa hemmabio snubbar. Du ställer inte bara in kontrast och ljusstyrka utan även, färg, tint, skärpa. Oftast så kan man ta reda på service koden och gå själv in i service läge för att ställa bl a overscann mm, det har jag själv gjort på flera av mina TV-apparater.
Detta gör FULLT med folk som har hemmabio, inget man sysslar med på en service. Så jag frågar ÄNNU en gång;
VART finns den faktan som du hävdar? Eller är det något som du tror eller? JAG har berättat vart min info kommer ifrån; Joe Kane's kalibrerings DVD, DVE, något som dom flesta seriösa filmfantaster använder.

Sedan detta att TV'n är rätt inställd från fabriken. Nej, det stämmer inte i 99% av fallen. I don flesta fallen så är TV'n helt felaktigt inställda. Därför behöver man, om man vill ha ut det mesta av tv'n, kalibrera den med en kalibrerings DVD.

Sedan, jag HAR en CRT projektor så jag kan berätta att konvergensen inte är speciellt svår att ställa in på en med digitalt chassi.

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-01-05 10:13

Morello

Din mätning säger absolut ingenting. Vem vet ju hur spektrumanalysatorn låter :wink: :wink:

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-01-05 10:30

Morello skrev:Distmätning på kabel. Inga övertoner utöver generatorns syns 8)

Bild

Borde inte en impedansmätning säga mer? :D

Varifrån kommer dippen vid ca. 1(?) kHz? Frekvensreflex pga kabelns längd?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-05 11:02

Distmätning f.ö.
Kolla x och y axeln bättre. :)
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2004-01-05 13:03

subjektivisten skrev:
Ghost skrev:Kalibrera perfekt bild på en normal CRT-TV är knappast något som man ger sig på annat än vid service. Det enda som går att justera är ju kontrast och ljusstyrka. Dessa parametrar bör stabiliseras rätt snabbt efter påslag. Konvergens, fokus mm är ju justeringar som man normalt aldrig når på en vanlig TV utan att öppna apparaten eller gå in i servicemenyn. Dessa ska dessutom ha ställts in rätt redan på fabrik.

För det första. Ska man seriöst se på hemmabio så BÖR man kalibrera TV'n eller projektorn hemma. Det gör alla seriösa hemmabio snubbar. Du ställer inte bara in kontrast och ljusstyrka utan även, färg, tint, skärpa. Oftast så kan man ta reda på service koden och gå själv in i service läge för att ställa bl a overscann mm, det har jag själv gjort på flera av mina TV-apparater.
Detta gör FULLT med folk som har hemmabio, inget man sysslar med på en service. Så jag frågar ÄNNU en gång;
VART finns den faktan som du hävdar? Eller är det något som du tror eller? JAG har berättat vart min info kommer ifrån; Joe Kane's kalibrerings DVD, DVE, något som dom flesta seriösa filmfantaster använder.

Sedan detta att TV'n är rätt inställd från fabriken. Nej, det stämmer inte i 99% av fallen. I don flesta fallen så är TV'n helt felaktigt inställda. Därför behöver man, om man vill ha ut det mesta av tv'n, kalibrera den med en kalibrerings DVD.

De texter om TV-reparation jag läst gör gällande attt det inte tar 30 minuter att värma upp TV:n, men jag kan förstås ha fel.

TV:n är rätt inställd från fabrik för minst 99% av folket. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-01-05 14:45

Ghost skrev:De texter om TV-reparation jag läst gör gällande attt det inte tar 30 minuter att värma upp TV:n, men jag kan förstås ha fel.

TV:n är rätt inställd från fabrik för minst 99% av folket. :)

Ja, som sagt, info jag fått är från både VE och DVE, båda är standarden att kalibrera en bild för optimal återgivning.

Ja, det stämmer nog att 95% av folket gillar en bild med för hög kontrast, för hög skärpa och felaktiga färger. Samma folk anser att en micro stereo för 2000kr låter kanon och dyrare är bara design och status och 128 kbps MP3:or låter lika bra som en CD. Har då dom rätt? 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum