Kabelproblem

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-10 13:54

Jax skrev:
JTarnstrom skrev:Äntligen en som medger att det går att höra skillnad på kabel.

Mja, det är väl ingen här som förnekar att det kan vara skillnad på kablar? Jag menar det går ju till och med att mäta sig fram till skillnader.

Läser jag en del tidigare inlägg så har jag svårt att tolka dem som något annat än att de förnekar att det kan finnas skillnad.

Tärnström

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-10 13:56

Läs om ;-)

Andemeningen är att kablar har liten påverkan i förhållande till mycket annat. Det hoppas jag du kan hålla med om?`

Jag tror ett och annat inlägg möjligen är en reaktion på din lite överdrivna beskrivning över dina egna undersökningar avseende kablage. Lika mycket fel åt båda hållen.

En kabel som har rimmligt låg induktans och klarar av att överföra den energi som krävs utan att påverka signalen vid olika utnivåer kommer göra sitt jobb så bra att högtalarens delningsfilter förblir opåverkat och således göra ett adekvat arbete. En kabel som inte klarar det är dålig.

Således är en telefonkabel inte adekvat för arbetet om längden på den är längre än någon meter. Men är sträckan mindre än det fungerar en tun och ful telefonkabel lika bra som mina Supra Ply 3.14 (men så är denna flertrådiga kabel förtennad med så den agerar liknande en EKK)

En trasig kabel är alltid en dålig kabel.

En felkopplad kabel kan fortfarande vara en bra kabel även om resultatet är dåligt ;-)

Och innan du deltagit i en riktig blind lyssningsövning så spekulerar du bara. Eller använder din omedvetna förförståelse. Sålunda kan inga uttalanden vara korrekta sålunda du inte har otroligt tur när du gissar.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2006-03-10 14:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-10 14:04

Har vi haft en icke-diskussion?

Tärnström

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-10 14:15

Diskussionen är intressant. OM än dragen ett antal gånger - med exakt samma resultat som alltid :-)

Skulle vara oerhört kul att ta ett par öl, kaffé, thé eller whiskey och testa kablar som en frågesport. Jag skulle inte ha många rätt :-)

Kan som ankedot berätta att jag varit på en spelning med ett par fantastiska och udda konstruerade högtalare. Det var kanske 100 amerikanska "audiofiler" (eller som jag anser det, intresserade personer) närvarande. Alla var rörande överrens om att det lät helt underbart, dynamiskt "närvarande". Bara konstruktören gick omkring med bekymmrad min. När vi plockade ner systemet log han. Han hade sett varför han inte varit nöjd. En kabel (!) hade lossnat vid uppsättningen till ett av de fyra mellanregistrena på högra kanalen. Sålunda låg nivån lägre på den sidan.

Jo, en kabel kan göra skillnad. Men det är inte alltid man märker det!

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-10 14:20

Jo, jag anade ju att det skulle bli en diskussion. Jag har alls inget emot att diskutera kablar i ett generellt perspektiv, men frågan gällde ju från början om det fanns några tips på billiga alternativ. Jag slängde ju också in en brasklapp redan i första inlägget (om att en del kanske skulle sucka en aning).

Har för fjärde gången undersökt om det är felkopplat. Ska alldeles strax iväg och köpa mig lite enkardeligt. Återkommer med rapport.

Tärnström

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-10 14:22

köp EKK

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-10 14:25

Åh, trodde nog att du varit nyfiken nog till att ha köpt lite EKK (jordens mirakel till audiofilerna) ;-) Nä... har ingen sån kabel själv. Det var för dyrt att byta när jag redan var nöjd...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-10 14:27

ja det e ju sant...lite ormolja är det ju i EKK...den kostar ju faktiskt 4kr/m ;)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-10 14:33

ja, jag har ju redan betalt det fyrdubbla per meter skulle jag tro... så det skulle ju bli ytterliggare ett hål i plånboken om jag skulle byta redan fungerande kablar. Jag menar, vem vill köpa mina begagnade kablar för mer pengar än det kostar att köpa EKK nytt? Vilken kapitalförstöring det skulle bli. Bäst jag behåller mina kabelsnuttar och inser att jag betalade 400% extra för att få en kabel som ligger snyggare på golvet (jag använder inte kabelstativ som jag sett utrustningar ha för att de inte skall påverkas av golvets vibrationer).

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-10 14:37

använder du inte kabelstativ??!! 8O 8O spring nu direkt till närmaste ormoljehandlare och köp dig minst 6st/m

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-10 14:39

Faktum är att EKK är så styv att det kan löna sig att se till att den inte ligger mot hårt golv eller vägg så det skallrar vid höga ljudtryck.

Det kan vara knepigt att hitta 2-ledad EKK men 4-ledad finns och då parallellkopplar man ledarna två och två, antingen bredvidliggande eller korsvis (som ger lite lägre induktans).
- Militant slacker

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-10 14:40

Som Nagrefs lösning som jag hänvisar till i trådens början...

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-10 22:34

tog bort, eftersom jag var elak mot dom som tillber ekk, eller lampsladd :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-10 23:04

mats skrev:tog bort, eftersom jag var elak mot dom som tillber ekk, eller lampsladd :lol:

Jag tror faktiskt inte att någon "tillber" några kablar över huvud taget. :) Det är bara du som tjatar om det mer religösa. Går du i kyrkan?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

dimitri

!

Inläggav dimitri » 2006-03-10 23:08

Bra inlägg Morello!
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

adagio

Inläggav adagio » 2006-03-11 01:42

Kablar är ju nödvändiga för att få en signal från den ena enheten till den andra. Kablar kan påverka ljudet eller klangen, om det är korrekt eller inte är svårt att säga, rent subjektivt, objektivt så bör ju klangen påverkas i minsta möjliga mån. Men som vi alla vet finns det andra aspekter som påverkar mycket mer procentuellt än kablar.
Det kan rent faktiskt bli(låta) bättre med en kabel som ändrar signaturen i ljudet eller låta mer som den som lyssnar vill ha det.
Egentligen en onödig diskusion eftersom kablar gör så lite skillnad borde det inte finnas några dåliga bara olika och olika dyra, att folk kallar det ena eller andra för dåligt eller bäst är lite löjligt.
Hade själv RedDawn och gillade/gillar deras signatur skarpt, har/har haft allt från RG59, Clou, Galaxy, CoganHall, Taralab mm. Har provat Transparent, Purist mfl. Tycker att det låter lite olika mellan olika designer, ingen dramatisk skilnad med några undantag.
Hur som helst bytte jag till Q-fil vilka jag tycker låter klart bättre på de flesta parametrar än RD, lånade hem Valhalla över helgen och har nu suttit några timmar och lyssnat fram och tillbaka. Vid tidigare försök har jag rätt snabbt hört vissa skilnader men mellan Q-fil och Valhalla kan jag inte höra ett dyft, de är såå lika i sin klang och karaktär. Jag tycker mig ana en lite hårdare mer detaljerad topp hos Q-fil, Valhallan flyter lite lugnare men detta kan bero på att Q-filen körs balanserad och Valhallan i RCA. Jag har ju bestämda steg på vol så nivå matchningen är relativt lätt att göra. Jag hör ingen skilnad och skulle det vara så att det lilla jag tycker mig höra (öppet) stämmer så föredrar jag Q-fil.
Valhalla är ju mycket snyggare, bägge låter skitbra.
Lite trist då jag trott att jag skulle uppleva ett rejält lyft.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-11 09:55

Morello skrev:
mats skrev:tog bort, eftersom jag var elak mot dom som tillber ekk, eller lampsladd :lol:

Jag tror faktiskt inte att någon "tillber" några kablar över huvud taget. :) Det är bara du som tjatar om det mer religösa. Går du i kyrkan?

Nej men du gör, och jag har sagt till dig att inte svara på mina inlägg eftersom jag hatar sådana som du :evil:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-11 09:59

mats skrev:
Morello skrev:

Nej men du gör, och jag har sagt till dig att inte svara på mina inlägg eftersom jag hatar sådana som du :evil:

Lugn och fin nu Mats, tänk på att det är den stora Melodifestivaldagen idag och att du kommer få se den gudomlige Hetsporren i TV-rutan kl 20:)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-11 10:08

Hetsporren skrev:
mats skrev:
Morello skrev:

Lugn och fin nu Mats, tänk på att det är den stora Melodifestivaldagen idag och att du kommer få se den gudomlige Hetsporren i TV-rutan kl 20:)

Hatar jag gör jag väl inte är bara sur på honom. Jag gillar inte människor som bara för att de har 250 IQ när det gäller mattedelen så gör det inte honom till att se ner på andra speciellt mig. Om man trodde att jag var dum så trodde han fel :evil: Men jag blir ännu mer arg att han kan köra sin politik och moderatorerna inte säger till honom. Jo jag har också varit mycket dum i ungdomens dar men då säter moderatorena snabbt till mig.

Samtidigt beundrar jag Gustaf men tycker det är synd att han skall ha en så mallig attityd mot andra. Vi behöver mattesnillen i landet :)

Skall du sjunga på melodifestivalen?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-11 10:26

mats skrev:Skall du sjunga på melodifestivalen?

Självklart, ring in och rösta på bidrag nr. 9. :wink:
SVT skrev:Bidrag nr 9
099-599 09 (samtal kostar 2,95 kr eller sms)
099-329 09 (samtal kostar 9,90 kr varav 8,50 kr skänks till Radiohjälpen)

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-11 10:46

Mer info Hetsporren.
Vad gör du i melodifestivalen????????
/Jonas

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-11 11:20

JonasNilsson skrev:Mer info Hetsporren.
Vad gör du i melodifestivalen????????
/Jonas

Får inte ge mer info. Kolla kl 20 (missa inte starten)! :)

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-11 11:23

Vad har du för kläder ?
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-11 12:09

Ååå så dum jag är bidrag nummer nio finns inte. Det är nog Hetsporren som hånglar med Lena tror jag :D

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-11 12:17

mats skrev:Ååå så dum jag är bidrag nummer nio finns inte. Det är nog Hetsporren som hånglar med Lena tror jag :D

Klart jag gör, men inte i bild;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-11 12:58

Hetsporren skrev:
mats skrev:
Morello skrev:

Jag tittar som bekant ytterst, ytterst sällan på televisionen, men ikväll måste jag nog synda. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-11 13:00

mats skrev:
Morello skrev:

Vad har jag gjort dig :?:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-11 13:07

mats skrev:...jag hatar sådana som du :evil:

Det är nog bättre om du skriver "jag har mindrevärdeskomplex och är avundsjuk på dina kunskaper"
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-11 13:22

Men pöjkar då... vad är det för ton? Står månen fel eller nåt, ovanligt många trådar med diverse trista tillmälen.

Kan vi inte försöka vara sams och när vissa klämmer ur sig någon dumhet så ignorerar vi helt enkelt uttalandet/messet istället för att trigga på detsamma? Jag menar, till slut går väl luften ur dessa herrar (vars nick ofta börjar på M...) om dom inte får någon näring?

Jag tycker vi ska börja vara snälla mot varandra istället!

/ B

DTH

Inläggav DTH » 2006-03-11 13:38

Bill50x skrev:Kan vi inte försöka vara sams ...

Jag tycker vi ska börja vara snälla mot varandra istället!

Hur jäkla OT får man vara utan moderatoringrepp egentligen?

Det framgår ju entydigt redan av topictiteln att detta är en kabeltråd...

Mvh

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi