Är svenska hifi-recensenter sämre än andra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-11 01:15

Entusiaster kommer alltid att lovorda det de är entusiaster för, det är ju det som är grejjen med att vara entusiast. Man kan inte kräva att en INOit kommer att tala om brister med INO, lika lite som man kan kräva att en Linn-entusiast kommer att kritisera Linn. Det kommer ju aldrig att hända. Iaf mkt sällan.

Det finns mkt få här som tagit på sig rollen att vara opartisk här, och skulle det mot förmodan hända så anges det väl ganska tydligt?!
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-11 01:15

Mayro skrev:Peter w är som troligen varenda en vet inte "kritisk" i sina bedömmningar enligt oss alla.. Men så är inte ni heller till stora delar här..Så var aningen mer nyanserade så slipper ni också bli jagade exakt på samma sätt som ni jagar andra..

Skillnaden är ju att ingen av oss som skriver här har något som helst ansvar för några läsare. Ingen av oss som skriver här på faktiskt gör det som ett jobb och tjänar pengar på det. Att du ens jämför en recensent som jobbar på en av skandinaviens största hifitidningar med kreti och pleti som skriver, på sin fritid, på ett internetforum är ju inget annat än bedrövligt. Det finns ju ingen logik i en sådan jämförelse och det vet du ju om Mayro om du tänker efter. Det du visar upp här har inget med sakfrågan att göra utan handlar enbart om dina personliga inställning till Ino Audio, drop it! :roll:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 01:27

Nej haakan..
partiskhet är ämnet.. Och den är densamma för alla..

Man skall alltid vara så objektiv man kan.. Detta är ett ansvar för oss alla om vi så har ino eller opera eller krell nad ellr sentec med ekk..ELLER skriver för en tidning..

Och är man inte detta.. Och samtidigt sitter o vräker på om att andra inte har denna förmåga.. Ja då är det klädsamt om man börjar själv använda en viss form av objektivt sätt innan man ger sig på jakt i grupp...

och notera att jag exakt som alla här INTE anser pw helt korekt i sitt sätt.... Så därvid är mina tankar som era..

MEN!! Jag har upplevt detta forum då man med objektiva öron säger vad man anser.. Om då ino... Då är man stenad.. Och avkrävs total lydnad att INTE ha åsikter om saker av negativ karaktär...

Du behöver enbart läsa i den tråden jag tänker på så ser du snabbt vad som händer på detta forum...Då kräver man att man skall helt släppa all sans o vett och aggera exakt som PW gör om advantage i texten för att det skall va ok...

Nej.. NU får detta va.. Ha en god jakt... Jag ska upp tidigt i morron.. Så natti..

dessutom finns inte mer att säga..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-11 01:30

Mayro skrev:Så lite grabbar bör man passa rumpan då man går ut för hårt med sin "jakt"... Och nu fattar någon kanske att detta inte är med humor längre jag skriver här..utan med bestämdhet att alltid möta er exakt som ni gör mot andra då ni går för långt..

Ska ni ha jaktlag här.. :lol: Då vill jag också ha ett litet eget sådant...sedan om ni så är trettio st här som anser jag är en idiot så är det helt ok för mig.. Jag står för mina ord .. varenda ett...

Jag är jäkligt trött på att du inte vill förstå något av vad jag skriver. Är det med vilje, eller skriver jag på ett sätt som inte riktigt går fram till dig? Om du vill kan vi ta det på telefon. Det är lite tröttsamt när alla verkar förstå poängen, men sen kontrar du med sektsnack, hetsjakt eller något kränkande.

Jag har inte i något inlägg varit kritisk mot en specifik skribent, någon tidning eller generalagent. Jag pratar generellt. och har gjort hela tiden. Det är du som hänger upp dig på PW, Ino eller vad tusan det nu kan vara. Ge tusan i det och läs vad jag skriver istället.

Använd inte ett citet av mig och koppla det till en text om hetsjakt, sektskap (vilket jag ser som en jävla förolämpning om sanningen skall fram - inte som någon kul ploj sak. Det är fördjävla nedvärderande!) eller nått annat skit du häver ur dig.

Trött på dig Myro. Trött på att du vill förstöra all konstruktiv debatt genom att föra in skitsnack hela tiden.

Är det din önskan att jag skall sluta vara här så skall jag överväga det.
Det är inte kul längre. Du har lyckats få bort en "sektmedlem". Grattis.

Det är du Mayro som går för långt. och jag är less på det nu. Känner inte för att vara tyst och spela med längre.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-11 01:38

Magnus,

Du skrev mycket bra och skriver alltid mycket bra och vänligt, ja till och med föredömligt.

Låt dig inte nedlåtas av trollet Mayros illasinnade provokation hur medveten eller omedveten den än är.
Jag tror Mayro lider mest av den själv.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-11 01:54

Kan vi låta bli att diskutera enskilda individer på forumet? Problemet är tydligt som det är utan att det behövs diskuteras ytterligare.

Fortsätt gärna med ämnet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-03-11 03:44

Kul att fler än jag gillade AudioVideo, en väldigt kunnig samling skribenter i den tidningen. Bred med både hem-HiFi och Pro-Audio i form av när-radio och PA.

Trist att denna tråden, som så många andra, får helt fel fokus (från trådskapearens avsikt) tack vare folk som inte har läsförståelse.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-03-11 08:23

Kan vi inte avsluta diskussionen om Ino och återgå till ämnet genom att konstatera att Mayro's poäng (såsom jag upplever det han försöker framföra) är att människor har preferenser och är mer eller mindre glada i olika saker, därav parallellen till detta forum:-. 'Opartiskhet' och objektivitet är eftersträvansvärt, men svårt i praktiken.

Några (bla Rydberg) menar att rollen är starkt annorlunda mellan att som privatperson skriva på forum och att vara betald skribent på tidning, vilket jag håller med om.
Men hur skall man då göra när man testar saker? Hur uppnår man i praktiken obektivitet/opartiskhet?
Det kanske inte finns så många recensenter att tillgå för en viss tidning? Inarbetade rutiner som 'fungerar' praktiskt kanske föredras framför jakten på objektivitet? Någon stans måste gränsen dras och HUR gör man detta?

Att PW's recensioner* lämnar mycket att önska tycker jag är klart, men hur tillser en tidning att kopplingar, kontakter, kundrelationer etc, samt förutfattade meningar inte inverkar?

* Jag tycker att de flesta recensenter i HF, High-Fidelity samt Ljud och Bild skulle kunna förbättra sin saklighet genom att genomföra och redovisa tester på annat vis. Dock tycker jag att High-Fidelity är klart bättre än HF och Ljud&Bild. Den sistnämnda är sämst då tidningen försöker få in så många recensioner som möjligt och trovärdigheten är enligt mig noll.
sb17nbac till alla!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-11 09:35

Rydberg skrev:Lite mer läsning i just detta ämnet här, behöver jag tillägga att signaturen "lambda" är avstängd?

Fantastiskt. Men jag är inte det minsta förvånad, nästan alla aktörer i hifi-branschen håller varandra hårt om ryggen (för att i slutänden säkra deras existensberättigande) och detta är ju knappast någon nyhet. Det bevisas istället gång efter annan och Rydbergs intressanta exempel är tyvärr bara två i mängden. Det riktigt sorgliga är - enligt min mening - att man inte spelar med öppna kort, dvs. reklammakare kallas för recensenter, branschfolk infiltrerar olika forum osv. Tur att det trots allt finns ett och annat undantag (samt tänkande entusiaster!) annars hade jag nog lagt ned denna hobby för gott...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 11:29

Kan vi inte avsluta diskussionen om Ino och återgå till ämnet genom att konstatera att Mayro's poäng (såsom jag upplever det han försöker framföra) är att människor har preferenser och är mer eller mindre glada i olika saker, därav parallellen till detta forum:-. 'Opartiskhet' och objektivitet är eftersträvansvärt, men svårt i praktiken.

Tack markih.
Du har halt snappat....Och även den delen där ino kommer in som exempel samt varför..

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-11 11:32

problemet ligger ju hos tidningarna...dom är helt enkelt inte populära nog....hade h&m sålt 10miljoner upplagor hade säkerligen tillverkarna och återförsäljarna köat för att få sina saker "testade" och förhoppningsvis då eftersom det finns så mycket att välja på en objektiv inställning från tidningens sida....

nu känns det mer som att det är tidningarna som kanske tom får ringa runt efter olika saker....kanske får en personlig relation som dom gärna inte pajjar osv osv osv alla fattar poängen...

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-11 11:37

BACH skrev:Den enda Svenska HiFi- tidskriften som jag anser är något att ha är MoLtV

En liten tillbakatitt i MoLT nummer 1 årgång 36 och bland lite av varje hittar vi 10 sidor skriverier om Fosgate Model-4 samtidigt som NHT presenteras i ett projekt på 7 sidor.
Bläddrar vi bland annonserna (som man ju så gärna gör i Stereophile) finns det bara två stycken men bägge är helsidesannonser. Den ena från Reference Audio i Stockholm och den andra från Svenska Laserföreningen med lokal i Alvik som sålde bl.a. just NHT och Fosgate.
Hifipressens situation i ett nedbantat och avklätt skick...?

En Hifi & Musik i flerfärgstryck kostade vid den här tiden 39:50 och en amatörtryckt MoLT kostade 60 kr där t.o.m. bilderna saknade skärpa.
Blåst eller asgarv?

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-03-11 11:37

Det är ändå skönt att konstatera att detta forum är det enda som du och jag kan framföra sådana här åsikter om branschfolk, recensenter mm. På andra ställen på nätet blir du avstängd direkt medans branschtupparna får bete sig hur som helst.

Faktiskt.se är det enda fria forumet vilket admin och ni alla skall ha all heder åt. Vi som har synpunkter på hifibranschens många märkliga turer och rena lurendrejerier på andra forum blir obönhörligen avstängda medans diverse troll och branschfolk kan bete sig hur som helst här utan att bli avstängda.

Det är styrkan med Faktiskt.se även om friheten också innebär många trätotrådar.

Jag håller med om dom som anser att ingen recensent kan vara helt opartisk i alla lägen och att det är lätt att bli polare med både tillverkare och handlare. Både med och utan någon gåva då och då om dom nu får det ;-)
I fallet High Fidelity hoppas man ju att PW inte får ta nästa Bladeliusrecension utan att någon helt annan får det nöjet annars så är ju utgången given.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-11 11:37

Haakan_W skrev:problemet ligger ju hos tidningarna...

Ja, delvis.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-11 11:39

Mayro skrev:Tack markih.
Du har halt snappat....Och även den delen där ino kommer in som exempel samt varför.

Jag har sedan länge också fattat varför du rörde in Ino men förklarade samtidigt varför det inte var relevant. Om du blandade in det bara för att visa att entusiaster inte kan vara objektiva så underskattar du nog folks intelligens här kraftigt Mayro.
Class only looks like arrogance from below.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-11 11:46

Birger skrev:Det är ändå skönt att konstatera att detta forum är det enda som du och jag kan framföra sådana här åsikter om branschfolk, recensenter mm. På andra ställen på nätet blir du avstängd direkt medans branschtupparna får bete sig hur som helst.

Faktiskt.se är det enda fria forumet vilket admin och ni alla skall ha all heder åt. Vi som har synpunkter på hifibranschens många märkliga turer och rena lurendrejerier på andra forum blir obönhörligen avstängda medans diverse troll och branschfolk kan bete sig hur som helst här utan att bli avstängda.

Det är styrkan med Faktiskt.se även om friheten också innebär många trätotrådar.

Förbannat bra skrivet och jag passar härmed på att tacka alla
er bakom faktiskt.se, ni gör ett oerhört bra och viktigt jobb
:!:

Timbre skrev:Blåst eller asgarv?

Eufånig? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-11 11:51

fast nog är det ju så att kraven på att en entusiast ska vara lika objektiv som en recensent existerar ju inte ens...

jag lyssnar då strikt subjektivt och nu är det ju så att mina högtalare faller mig precis i smaken, även fast det nu inte är ino så faller det tydligen i den kategorin enligt mayro och gänget...och det är väl klart att jag lovordar dom eftersom jag inte tror det finns några högtalare jag skulle trivas bättre med (förutom då morellos med nya mellanregistret, kanske...men förhoppningsvis inte). samtidigt som att mayro då kanske skulle tycka si och så om dom eftersom dom påminner starkt om pi60...

å precis samma sak fast tvärtom kanske om jag skulle lyssna hos mayro...

så på så sätt tycker man kanske att en recensent ska försöka hålla sina subjektiva åsikter lite åt sidan och bedömma dess naturtrogenhet? kanske inte lovorda lika mycket som nu och kanske mäta lite mer, jag saknar total kapningar av saker...utan kapningar faller förtroendet enormt

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-11 11:53

Hetsporren:

Timbre har iaf en poäng.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-11 11:58

Hetsporren skrev:[size=18]
Birger skrev:
Timbre skrev:Blåst eller asgarv?

Eufånig? :mrgreen:

Asgarv med andra ord och det är bäst för hälsan.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-03-11 12:02

Timbre skrev:En Hifi & Musik i flerfärgstryck kostade vid den här tiden 39:50 och en amatörtryckt MoLT kostade 60 kr

Har det gått att köpa lösnummer av MoLT? Att medlemmar kan köpa äldre exemplar vet jag, men detta verkar ju som "vem som helst" kunde köpa ett nytt exemplar.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2006-03-11 12:11

När det gäller svenska hifi-tidskrifter anser jag att Radio&Television fram till mitten på sjuttiotalet är i särklass tom i ett internationellt perspektiv.

Ni som inte var med på den tiden, försök att hitta något exemplar på biblioteket eller någon secondhand butik, läs och begrunda.

Men den tidningen förutsatte att läsaren hade ett eget förstånd och kanske en smula bildning/utbildning. Så är inte fallet med dagens blaskor. Eller är det så att just dessa egenskaper har blivit en bristvara i dagens sverige?

Det som skrivs i blaskorna speglar väl den nivå som redaktionen förväntar sig att den tilltänkta läsekretsen har.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-03-11 12:13

Timbre, hur upplevde du att recensionen var skriven, var den saklig, omfattande, fanns det kritik med och hur objektiv kändes beskrivningen mm.

Mig veterligen så är det bara i Molt som jag har läst där jag har funnit kritik som redovisats på ett bra och förklarande sätt.

Molt är ju nu för tiden helt utan annonser.

Timbre skrev:
BACH skrev:Den enda Svenska HiFi- tidskriften som jag anser är något att ha är MoLtV

En liten tillbakatitt i MoLT nummer 1 årgång 36 och bland lite av varje hittar vi 10 sidor skriverier om Fosgate Model-4 samtidigt som NHT presenteras i ett projekt på 7 sidor.
Bläddrar vi bland annonserna (som man ju så gärna gör i Stereophile) finns det bara två stycken men bägge är helsidesannonser. Den ena från Reference Audio i Stockholm och den andra från Svenska Laserföreningen med lokal i Alvik som sålde bl.a. just NHT och Fosgate.

En Hifi & Musik i flerfärgstryck kostade vid den här tiden 39:50 och en amatörtryckt MoLT kostade 60 kr där t.o.m. bilderna saknade skärpa.
Blåst eller asgarv?
:wink: :wink:
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-11 12:14

markih skrev:Men hur skall man då göra när man testar saker? Hur uppnår man i praktiken obektivitet/opartiskhet?
Det kanske inte finns så många recensenter att tillgå för en viss tidning? Inarbetade rutiner som 'fungerar' praktiskt kanske föredras framför jakten på objektivitet? Någon stans måste gränsen dras och HUR gör man detta?

Det är just det en del av oss försöker ta reda på!

Vi får se vad de svarar på det. Iallafall jag är intresserad av det. Jag delgav det mail jag skickade till dem innan tråden välte igen.

Jag regerade starkt, mycket beroende på andra trådar. Ber om ursäkt för detta. Jag redovisar här deras svar på min mycket generella fråga (se nu till att inte kalla den hetsjakt, särskillt utan att ha läst den, se ovan). I övrigt lämnar jag trådärendet.

Jag vill passa på att tacka för alla PM jag fått - de värmer.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-03-11 13:07

Timbre skrev:

Blåst eller asgarv?

Jag vet ju inte vad årgång 36 är för år, men om Hifi & Musik kostade 39:50 så är det väl ett tag sedan, så jag vet inte hur MoLT var då, vid den tidpunkten visste jag inte ens att den existerade.

Att den ena tidningen har snyggare bilder hjälper inte så mycket om man inte kan tro på vad de skriver.

Jag skall förresten erkänna att jag ljög nyss, :wink: citatet i mitt förra inlägg var påhittat. Exakt så där har de aldrig skrivit (vad jag vet) men väldigt liknande. :wink:

Vh :P

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-11 13:34

Sanny_X skrev:
Timbre skrev:En Hifi & Musik i flerfärgstryck kostade vid den här tiden 39:50 och en amatörtryckt MoLT kostade 60 kr

Har det gått att köpa lösnummer av MoLT? Att medlemmar kan köpa äldre exemplar vet jag, men detta verkar ju som "vem som helst" kunde köpa ett nytt exemplar.

Ingen aning men priset finns angivet på omslaget.

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-11 13:47

LarsR skrev:Timbre, hur upplevde du att recensionen var skriven, var den saklig, omfattande, fanns det kritik med och hur objektiv kändes beskrivningen mm.

Mig veterligen så är det bara i Molt som jag har läst där jag har funnit kritik som redovisats på ett bra och förklarande sätt.

Molt är ju nu för tiden helt utan annonser.

Timbre skrev:

Blåst eller asgarv?
:wink: :wink:

Omfattande definitivt och resten blir ju en subjektiv bedömning men visst finns här kritiska synpunkter för den som orkar ta sig igenom.
Dagens Moltar har jag ingen erfarenhet av. "50 meter lång tång" som Jax skrev... :)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-03-11 13:54

Mayro skrev:
Kaffekoppen skrev:Två påståenden:

1. Det finns ingen som förväntar sig att en entusiast skall vara opartisk.

2. Det förväntas att en professionell bedömmare är neutral.

FInns det verkligen någon på detta forum som tycker annorlunda??

Jag förväntar mig att ALLA som recenserar något skall ha en viss förmåga att vara självkritiskt objektiv..

OCH där finns rätt mycket att önska av inogänget minst sagt.. Och därvid anser jag det är exakt lika viktigt eftersom detta "inogäng" genom sitt ideliga mantra om ino till varenda en som ens ser ut att vilja köpa en högtalare bör vara exakt lika eller mer noga med detta eftersom en som köpare oftare litar just på "sk opartiska fria rådgörare" mer än ev tidningar där man vet att det kan vara vinklat...

Och eftersom inte en enda har någonsin framför ett ord ens som går att missförstå som en "notering" av minsta lilla kritik av ino så blir därvid det rent att förknippa med löjeväckande att ens påstå man är opartiska ..

Att sedan sitta o gnälla hejdlöst på en tidningskille som skriver okritiskt om en elektronikfirmas grejor som advantage blir rent patetiskt...

Innan man piper och gnäller bör man själv ha en viss insikt om sitt eget sätt att aggera..Och just fenomenet med "marknadsföringen" kunder gör för ino audio är totalt befriad från all sans.. Inte en enda säger ett ord i kritik.. och kommer någon som jag tex och framför kritik så hängs jag i tjugo sidor.. En vän till mig.. En klart seriös lyssnare blir förlöjligad..genom att påstås höra illa.. Eller inte höra bra.. Och detta av tillverkaren...och man anklagas för att ljuga o gud vet allt..

Så lite grabbar bör man passa rumpan då man går ut för hårt med sin "jakt"... Och nu fattar någon kanske att detta inte är med humor längre jag skriver här..utan med bestämdhet att alltid möta er exakt som ni gör mot andra då ni går för långt..

Ska ni ha jaktlag här.. :lol: Då vill jag också ha ett litet eget sådant...sedan om ni så är trettio st här som anser jag är en idiot så är det helt ok för mig.. Jag står för mina ord .. varenda ett...

Peter w är som troligen varenda en vet inte "kritisk" i sina bedömmningar enligt oss alla.. Men så är inte ni heller till stora delar här..Så var aningen mer nyanserade så slipper ni också bli jagade exakt på samma sätt som ni jagar andra..

Så tycker jag.. Och jag vet ingen av er troligen anser mig ha rätt..Men det kan jag leva med hur enkelt som helst.. Jag förväntar mig knappast er mentalitet skall gå att påverka. Men jag hoppas att ev andra läsare i alla fall skall ta till sig och ifrågasätta ER noga också.. och inte falla platt för ert mantra utan att själva kolla upp mer noga

Se bara hur ni snudd kan anses dölja info om hur man faktiskt MÅSTE jobba med sitt rum för ino skall kunna prestera det dom gör i källaren hos iö....

bedrövligt helt enkelt..

Att en högtalare behöver ett bra rum för att prestera bra är inte konstigt och det tycker jag väl inte att någon döljer, IngÖhman säger ju till och med att man bör ha heltäckningsmatta osv (för optimalt ljud alltså).

Och att personer som äger Ino-högtalare tycker de är bra är väl inte heller konstigt, man köper antagligen inte Ino-högtalare om man tycker de är dåliga. :wink:

För att överhuvudtaget få köpa pi60 så måste man ju provlyssna dem först, och då är det väl osannolikt att någon som tycker de är dåliga köper dem. :)

Jag tror för övrigt inte att det är så många som tycker de är dåliga efter att ha hört på dem. 8)

Vh :P
Senast redigerad av BACH 2006-03-11 15:26, redigerad totalt 1 gång.

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-03-11 14:05

Kaffekoppen skrev:
markih skrev:Men hur skall man då göra när man testar saker? Hur uppnår man i praktiken obektivitet/opartiskhet?

Det är just det en del av oss försöker ta reda på!

Vi får se vad de svarar på det. Iallafall jag är intresserad av det. Jag delgav det mail jag skickade till dem innan tråden välte igen.

Jag regerade starkt, mycket beroende på andra trådar. Ber om ursäkt för detta. Jag redovisar här deras svar på min mycket generella fråga (se nu till att inte kalla den hetsjakt, särskillt utan att ha läst den, se ovan). I övrigt lämnar jag trådärendet. ...

Kul om du delger svaret och personligen tycker jag att du får gärna stanna kvar i debatten, - om du har lust.

I övrigt:

Bengt! Roligt att du också deltar.
Vad är din erfarenhet från 'branschen' map på opartiskhet/objektivitet?
Vad känns seriöst resp oseriöst för dig? Vad betyder redovisade tester/avlyssningar i olika tidningar för dig? Vilka tidningar känns mest seriösa och varför?
Vilken roll spelar HiFi-magasinen?
(Om du nu tycker att frågeställningarna är intressanta?)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 14:27

För att överhuvudtaget få köpa pi60 så måste man ju provlyssna dem först, och då är det väl osannolikt att någon som tycker de är dåliga köper dem

Ska jag säga vad jag "tror" så är det att en firma inte ens får nobba att sälja till efterfrågande kund... Tror det är så faktiskt..

Som privatperson får man nobba. Men inte som saluförande firma...

Tror inte heller man får ens reglera med att höja priserna ÖVER listpris för att hindra att sälja...

Jag TROR detta.. Inte helt säker .. men faktiskt är jag snudd säker ändå...Men detta va ju bara en liten parentes...

Och Rydberg.. Jag har sett att du snappade... faktiskt dumt av mig att inte notera även det....

kaffekoppen.

Det ser aningen ut som du tror jag är EMOT just dig.. Så är det inte.. Jag talar generellt. Vilket gör att en del tar åt sig.. En del inte.. Kanske beroende på hur man ser sitt eget aggerande...

Så ...inget riktat personligt mot just dig...

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-11 14:39

markih skrev:
markih skrev:Bengt! Roligt att du också deltar. Vad är din erfarenhet från 'branschen' map på opartiskhet/objektivitet? Vad känns seriöst resp oseriöst för dig? Vilken roll spelar HiFi-magasinens? Vad betyder redovisade tester/avlyssningar i olika tidningar för dig? Vilka tidningar känns mest seriösa och varför? (Om du nu tycker att frågeställningarna är intressanta?)

Hej markih!

Dagens tidningspriser är ju ganska höga (en Stereophileprenumeration undantaget då) så läsarens tillfälliga läge får väl avgöra valet. Går jag i köptankar kan en seriös test vara intressant och då faller ju valet på vilken tidning som testat vad men att låta det bli avgörande skulle jag passa mig för. Är det förströelseläsning (vilket jag tror är vanligare än vi föreställer oss) måste man ju ställa krav på både layout och entusiastiska skribenter och vill jag njuta av ren fotokonst finns ju alltid image hifi.
Det värsta jag vet är rankinglistor och "bäst i test".
Egentligen handlar det väl om valuta för pengarna på många sätt och totalt sett är Stereophile fortfarande favoriten... :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi