Moderator: Redaktörer
Mayro skrev:Peter w är som troligen varenda en vet inte "kritisk" i sina bedömmningar enligt oss alla.. Men så är inte ni heller till stora delar här..Så var aningen mer nyanserade så slipper ni också bli jagade exakt på samma sätt som ni jagar andra..
Mayro skrev:Så lite grabbar bör man passa rumpan då man går ut för hårt med sin "jakt"... Och nu fattar någon kanske att detta inte är med humor längre jag skriver här..utan med bestämdhet att alltid möta er exakt som ni gör mot andra då ni går för långt..
Ska ni ha jaktlag här..Då vill jag också ha ett litet eget sådant...sedan om ni så är trettio st här som anser jag är en idiot så är det helt ok för mig.. Jag står för mina ord .. varenda ett...
Rydberg skrev:Lite mer läsning i just detta ämnet här, behöver jag tillägga att signaturen "lambda" är avstängd?
Kan vi inte avsluta diskussionen om Ino och återgå till ämnet genom att konstatera att Mayro's poäng (såsom jag upplever det han försöker framföra) är att människor har preferenser och är mer eller mindre glada i olika saker, därav parallellen till detta forum:-. 'Opartiskhet' och objektivitet är eftersträvansvärt, men svårt i praktiken.
BACH skrev:Den enda Svenska HiFi- tidskriften som jag anser är något att ha är MoLtV
Mayro skrev:Tack markih.
Du har halt snappat....Och även den delen där ino kommer in som exempel samt varför.
Birger skrev:Det är ändå skönt att konstatera att detta forum är det enda som du och jag kan framföra sådana här åsikter om branschfolk, recensenter mm. På andra ställen på nätet blir du avstängd direkt medans branschtupparna får bete sig hur som helst.
Faktiskt.se är det enda fria forumet vilket admin och ni alla skall ha all heder åt. Vi som har synpunkter på hifibranschens många märkliga turer och rena lurendrejerier på andra forum blir obönhörligen avstängda medans diverse troll och branschfolk kan bete sig hur som helst här utan att bli avstängda.
Det är styrkan med Faktiskt.se även om friheten också innebär många trätotrådar.
Timbre skrev:Blåst eller asgarv?
Timbre skrev:En Hifi & Musik i flerfärgstryck kostade vid den här tiden 39:50 och en amatörtryckt MoLT kostade 60 kr
Timbre skrev:BACH skrev:Den enda Svenska HiFi- tidskriften som jag anser är något att ha är MoLtV
En liten tillbakatitt i MoLT nummer 1 årgång 36 och bland lite av varje hittar vi 10 sidor skriverier om Fosgate Model-4 samtidigt som NHT presenteras i ett projekt på 7 sidor.
Bläddrar vi bland annonserna (som man ju så gärna gör i Stereophile) finns det bara två stycken men bägge är helsidesannonser. Den ena från Reference Audio i Stockholm och den andra från Svenska Laserföreningen med lokal i Alvik som sålde bl.a. just NHT och Fosgate.
Hifipressens situation i ett nedbantat och avklätt skick...?
En Hifi & Musik i flerfärgstryck kostade vid den här tiden 39:50 och en amatörtryckt MoLT kostade 60 kr där t.o.m. bilderna saknade skärpa.
Blåst eller asgarv?
markih skrev:Men hur skall man då göra när man testar saker? Hur uppnår man i praktiken obektivitet/opartiskhet?
Det kanske inte finns så många recensenter att tillgå för en viss tidning? Inarbetade rutiner som 'fungerar' praktiskt kanske föredras framför jakten på objektivitet? Någon stans måste gränsen dras och HUR gör man detta?
Timbre skrev:BACH skrev:Den enda Svenska HiFi- tidskriften som jag anser är något att ha är MoLtV
En liten tillbakatitt i MoLT nummer 1 årgång 36 och bland lite av varje hittar vi 10 sidor skriverier om Fosgate Model-4 samtidigt som NHT presenteras i ett projekt på 7 sidor.
Bläddrar vi bland annonserna (som man ju så gärna gör i Stereophile) finns det bara två stycken men bägge är helsidesannonser. Den ena från Reference Audio i Stockholm och den andra från Svenska Laserföreningen med lokal i Alvik som sålde bl.a. just NHT och Fosgate.
En Hifi & Musik i flerfärgstryck kostade vid den här tiden 39:50 och en amatörtryckt MoLT kostade 60 kr där t.o.m. bilderna saknade skärpa.
Blåst eller asgarv?
Sanny_X skrev:Timbre skrev:En Hifi & Musik i flerfärgstryck kostade vid den här tiden 39:50 och en amatörtryckt MoLT kostade 60 kr
Har det gått att köpa lösnummer av MoLT? Att medlemmar kan köpa äldre exemplar vet jag, men detta verkar ju som "vem som helst" kunde köpa ett nytt exemplar.
LarsR skrev:Timbre, hur upplevde du att recensionen var skriven, var den saklig, omfattande, fanns det kritik med och hur objektiv kändes beskrivningen mm.
Mig veterligen så är det bara i Molt som jag har läst där jag har funnit kritik som redovisats på ett bra och förklarande sätt.
Molt är ju nu för tiden helt utan annonser.Timbre skrev:BACH skrev:Den enda Svenska HiFi- tidskriften som jag anser är något att ha är MoLtV
Blåst eller asgarv?![]()
Mayro skrev:Kaffekoppen skrev:Två påståenden:
1. Det finns ingen som förväntar sig att en entusiast skall vara opartisk.
2. Det förväntas att en professionell bedömmare är neutral.
FInns det verkligen någon på detta forum som tycker annorlunda??
Jag förväntar mig att ALLA som recenserar något skall ha en viss förmåga att vara självkritiskt objektiv..
OCH där finns rätt mycket att önska av inogänget minst sagt.. Och därvid anser jag det är exakt lika viktigt eftersom detta "inogäng" genom sitt ideliga mantra om ino till varenda en som ens ser ut att vilja köpa en högtalare bör vara exakt lika eller mer noga med detta eftersom en som köpare oftare litar just på "sk opartiska fria rådgörare" mer än ev tidningar där man vet att det kan vara vinklat...
Och eftersom inte en enda har någonsin framför ett ord ens som går att missförstå som en "notering" av minsta lilla kritik av ino så blir därvid det rent att förknippa med löjeväckande att ens påstå man är opartiska ..
Att sedan sitta o gnälla hejdlöst på en tidningskille som skriver okritiskt om en elektronikfirmas grejor som advantage blir rent patetiskt...
Innan man piper och gnäller bör man själv ha en viss insikt om sitt eget sätt att aggera..Och just fenomenet med "marknadsföringen" kunder gör för ino audio är totalt befriad från all sans.. Inte en enda säger ett ord i kritik.. och kommer någon som jag tex och framför kritik så hängs jag i tjugo sidor.. En vän till mig.. En klart seriös lyssnare blir förlöjligad..genom att påstås höra illa.. Eller inte höra bra.. Och detta av tillverkaren...och man anklagas för att ljuga o gud vet allt..
Så lite grabbar bör man passa rumpan då man går ut för hårt med sin "jakt"... Och nu fattar någon kanske att detta inte är med humor längre jag skriver här..utan med bestämdhet att alltid möta er exakt som ni gör mot andra då ni går för långt..
Ska ni ha jaktlag här..Då vill jag också ha ett litet eget sådant...sedan om ni så är trettio st här som anser jag är en idiot så är det helt ok för mig.. Jag står för mina ord .. varenda ett...
Peter w är som troligen varenda en vet inte "kritisk" i sina bedömmningar enligt oss alla.. Men så är inte ni heller till stora delar här..Så var aningen mer nyanserade så slipper ni också bli jagade exakt på samma sätt som ni jagar andra..
Så tycker jag.. Och jag vet ingen av er troligen anser mig ha rätt..Men det kan jag leva med hur enkelt som helst.. Jag förväntar mig knappast er mentalitet skall gå att påverka. Men jag hoppas att ev andra läsare i alla fall skall ta till sig och ifrågasätta ER noga också.. och inte falla platt för ert mantra utan att själva kolla upp mer noga
Se bara hur ni snudd kan anses dölja info om hur man faktiskt MÅSTE jobba med sitt rum för ino skall kunna prestera det dom gör i källaren hos iö....
bedrövligt helt enkelt..
Kaffekoppen skrev:markih skrev:Men hur skall man då göra när man testar saker? Hur uppnår man i praktiken obektivitet/opartiskhet?
Det kanske inte finns så många recensenter att tillgå för en viss tidning? Inarbetade rutiner som 'fungerar' praktiskt kanske föredras framför jakten på objektivitet? Någon stans måste gränsen dras och HUR gör man detta?
Det är just det en del av oss försöker ta reda på!
Vi får se vad de svarar på det. Iallafall jag är intresserad av det. Jag delgav det mail jag skickade till dem innan tråden välte igen.
Jag regerade starkt, mycket beroende på andra trådar. Ber om ursäkt för detta. Jag redovisar här deras svar på min mycket generella fråga (se nu till att inte kalla den hetsjakt, särskillt utan att ha läst den, se ovan). I övrigt lämnar jag trådärendet. ...
För att överhuvudtaget få köpa pi60 så måste man ju provlyssna dem först, och då är det väl osannolikt att någon som tycker de är dåliga köper dem
markih skrev:markih skrev:Bengt! Roligt att du också deltar. Vad är din erfarenhet från 'branschen' map på opartiskhet/objektivitet? Vad känns seriöst resp oseriöst för dig? Vilken roll spelar HiFi-magasinens? Vad betyder redovisade tester/avlyssningar i olika tidningar för dig? Vilka tidningar känns mest seriösa och varför? (Om du nu tycker att frågeställningarna är intressanta?)
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Trassel och 31 gäster