Är svenska hifi-recensenter sämre än andra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 19:43

Så du anser inte man spekulerar rätt hejvilt ifråga om andra tidningskribenters opartiskhet menar du?

I så fall tror jag partiskheten gör dig "blind" Men sådant är ju välkända fenomen också.. Att då man är partisk så uteblir objektiviteten..

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-11 19:44

Så var ligger egentligen problemet... :?: Vi har en annonsör som har fått sina produkter ordentligt recenserade i ett nummer av MoLT. Bläddrar man i världens hifipublikationer tar det inte lång tid innan den företeelsen dyker upp. Detta får gärna tas upp men inte när det gäller MoLT. Varför så känsligt... :?:

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-03-11 19:50

Timbre
OK, du säger att du redovisar. Till skillnad från antyder.
Rydberg redovisar att alla Bladeliusprodukter i H&M har recenserats av PW. Redovisningen var komplett såvitt jag kan förstå, dvs omfattde alla tillfällen då nämnda produkter recenserades*.
Detta kallar jag en redovisning.
Vad har du redovisat?
Jo "En liten tillbakatitt i MoLT nummer 1 årgång 36 och bland lite av varje hittar vi 10 sidor skriverier om Fosgate Model-4 samtidigt som NHT presenteras i ett projekt på 7 sidor.
Bläddrar vi bland annonserna (som man ju så gärna gör i Stereophile) finns det bara två stycken men bägge är helsidesannonser. Den ena från Reference Audio i Stockholm och den andra från Svenska Laserföreningen med lokal i Alvik som sålde bl.a. just NHT och Fosgate.
Hifipressens situation i ett nedbantat och avklätt skick...? "

För det första varför skriver du nr 1 årgång 36? Står det inte året på Molten? Eller ville du antyda något.

För det andra: årgång 36 torde vara 1986 om LTS bildats 1950. Det är lite gammalt nu, eller hur? Och sedan märk väl: LTS fortfarande pratar varmt om NHT och rekommenderar deras element trots att Svenska Laserföreningen kanske inte finns längre eller iaf inte annonserar.

Och för det tredje: Du "redovisar" ett nummer av MOLT. ETT bara. Var det allt du kunde hitta? Är det då inte imponerande av MOLT?
För du vet, man kan säga 10% är dumma. Men kan också säga 90% är snälla.
Så ja, jag måste hålla med en av föregående talarna, du antyder vilket är synd med bäring på dina kvaliteter.

*en komplett redovisning gränsande till en forskningsinsats skulle vara att även titta på PW's övriga recensioner

En sak till, jag har aldrig läst Molt.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-11 19:53

Så var ligger egentligen problemet... Vi har en annonsör som har fått sina produkter ordentligt recenserade i ett nummer av MoLT. Bläddrar man i världens hifipublikationer tar det inte lång tid innan den företeelsen dyker upp. Detta får gärna tas upp men inte när det gäller MoLT. Varför så känsligt...

För att det har hänt en enda gång?
/Jonas

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 19:57

Mayro skrev:Så du anser inte man spekulerar rätt hejvilt ifråga om andra tidningskribenters opartiskhet menar du?

I så fall tror jag partiskheten gör dig "blind" Men sådant är ju välkända fenomen också.. Att då man är partisk så uteblir objektiviteten..

Det går knappt att nå fram till dig...

För det första:
GE ETT EXEMPEL!

För det andra:
VARFÖR FÅR JAG INTE REAGERA NÄR EN SPEKULATION/ANTYDNING JAG SER SKRIVAS ÄR EN SOM JAG VET ÄR LÖGNAKTIG OCH ILLASINNAD?

För det tredje:
VARFÖR ÄR DET ENLIGT DIG MITT ANSVAR ATT BEDÖMA VAD SOM ÄR SPEKULATIONER, OCH ATT PROTESTERA, I DE FALL DÅ JAG INTE VET NÅGOT OM SAKFÖRHÅLLANDENA, DET VILL SÄGA ORIMLIGEN KAN BEDÖMA VAD SOM ÄR FALSKT OCH SANT?

Sammanfattning: Hur kan det bli så fel så ofta när du försöker tänka / hur tänker du egentligen?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-11 20:04, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-11 19:58

Mayro dina inlägg är eviga pinsamma upprepningar utan poäng

Gör något vettigt istället, tvätta bilen eller XXX
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-11 19:58

mayro:
Iö frågade detta:

Men att detta oavsett: Vem pratar du om Mayro, som skulle ha spekulerat om något som jag (enligt dig) borde ha klagat på?

Ge ett exempel på någon spekulation. Jag har inte sagt att ingen har spekulerat, bara att jag isåfall missat det. Ge ett exempel!

Och du svarar:

Så du anser inte man spekulerar rätt hejvilt ifråga om andra tidningskribenters opartiskhet menar du?

Känns som om du missförstod frågan, eller att ni pratar förbi varandra.

/Jonas

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 20:06

Såja.. Nu känner man sig hemma igen.. Vad vore forumet utan Iö´s "fotsoldater" säg.. :lol:

Iö... Samt andra.. Har ni inte fattat tills nu kommer ni inte göra så framöver heller..Så spilla mer tid på att ens försöka är noll ide..

Ni är så förblindade av er egen partiskhet så det går inte ens med 1000w strålkastare få er att se detta..

Humor är det.. :lol:

Men nu ska det bli tv ...

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-11 20:08

Jag tycker inte att det är humor att du skämmer ut dig och därmed din familj på det här sättet, men du verkar ju helt sakna självinsikt :(

För jävla tragiskt anser jag.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 20:09

Det blev inga exempel. Stor surprize...

Du kallar istället folk för någons fotsoldater när de bara (på grund av ditt eget agerande som visar att det inte gått att nå fram till dig) gör en ansträngning att på något sätt nå fram till dig - de försöker få dig att förstå det som praktiskt taget alla andra fattar.

De försöker ju hjälpa dig Mayro!

Men försök att förstå, att det som folk skriver till DIG har med DIG att göra Mayro, inte med mig. Det de skriver till dig, är ett resultat av de inlägg som DU skrivit. Men du tycks vara nästan helt oförmögen att inte blanda in mig, alltid.

Vadan denna fixering vid mig?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-11 20:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-11 20:16

Såja.. Nu känner man sig hemma igen.. Vad vore forumet utan Iö´s "fotsoldater" säg..

Menar du mig????
mayro, du fick mig att hoppa av HiFiforum och det var väl ingen större skada :? men det är så oerhört förolämpande att du inte ser vad du skriver. Du vägrar konsekvent svara på frågor. När det "hettar till" kommer du med oerhört dåliga bortförklaringar och ger dig av, bara du får sista ordet. Femtioelva gånger har du bett om ursäkt. Du kallar alla som inte håller med dig för fotsoldater, sektmedlemmar, LTS´are osv utan att du har en aning om vad de har för anläggningar, är LTS-medlemmar mm. Du ser inget mönster??? Självkritik? Ironi? Paranoid?
/Jonas Nilsson

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-11 20:20

dimitri skrev:Timbre
Vad har du redovisat?

Två annonser och två recensioner i MoLT NR1 MAJ 1995.
Ansvarig utgivare: Ingvar Öhman

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-11 20:23

Fortsätt gräva Timbre.
Behövs mer en ett exempel på de senaste 11 åren för att jag ska höja på ögonbrynen.
/Jonas

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 20:28

Okej, underbart, nu berättar du att jag var ansvarig utgivare också... Du har fortfaranade ingen agenda menar du?

Timbre skrev:Så var ligger egentligen problemet... :?:

Vi har en annonsör som har fått sina produkter ordentligt recenserade i ett nummer av MoLT. Bläddrar man i världens hifipublikationer tar det inte lång tid innan den företeelsen dyker upp. Detta får gärna tas upp men inte när det gäller MoLT. Varför så känsligt... :?:

Berätta tydligare, så alla förstår:

Vilket "fenomen" är det som du tar upp?

Menar du att LTS har testat något på grund av att någon annonserat i tidningen? Menar du att den som skrivit recensionen vetat något om att generalagenten tänkt annonsera?
Och detta på grund av vad du ser i EN ENDA TIDNING? En enda tidning av de snart 50 nummer jag varit ansvarig utgivare för? Eller vad har annonsen (den ena av de två) med det hela att göra?

Jag kan lova att LTS inte har testat "någon annonsörs" produkter" någonsin! Vi testar en apparat. Om något skulle vilja annonsera så är det deras sak.

Tala ut - sluta antyd! Sluta så ont blod. :(

Vad är det för "fenomen" du talar om egentligen? Vad är det du vill säga om MoLt? I klarspråk.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-11 20:46

IngOehman skrev:Vad är det för "fenomen" du talar om egentligen? Vad är det du vill säga om MoLt? I klarspråk.

Den ofta diskuterade företeelsen att annonsörer i första hand får sina produkter recenserade i hifitidningar. Det här kan ju vara en slump, ett undantag, ett specialarrangemang eller vad som helst men skall hifipressen ifrågasättas tycker jag nog att även "Den enda Svenska HiFi- tidskriften som jag anser är något att ha är MoLT" skall vara med i den debatten.

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2006-03-11 20:55

Timbre skrev:
IngOehman skrev:Vad är det för "fenomen" du talar om egentligen? Vad är det du vill säga om MoLt? I klarspråk.

Den ofta diskuterade företeelsen att annonsörer i första hand får sina produkter recenserade i hifitidningar. Det här kan ju vara en slump, ett undantag, ett specialarrangemang eller vad som helst men skall hifipressen ifrågasättas tycker jag nog att även "Den enda Svenska HiFi- tidskriften som jag anser är något att ha är MoLT" skall vara med i den debatten.

Det intressanta i sådana här sammanhang är att finna mönster. Mönster kräver flera exempel för att ha någon validitet. Du har granskat ett nummer av MoLT, och det är liksom det som är kärnan i mycket av kritiken här.
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-11 20:59

Timbre.
Du tycker inte att det finns en liten, liten gradskillnad mellan PW´s 10 recensioner, alla possitiva, om Bladelius/Grendel och ditt? Med tanke på hans inblandning osv?
Ah, jag glömde din avsikt................
Du ville bara belysa debatten från flera sidor :lol: :lol: :lol:
/Jonas

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 21:08

Ja, ja...

Du är fortfarande inte helt tydlig Timbre, men har jag förstått det rätt om du Timbre säger att:
När någon är positiv till något så skall/bör alltså en "balanserande spekulation" introduceras - så att det som någon gillar "kommer med i debatten"?

Och denna spekulation (som du har vänligheten att fabulera ihop) behöver alltså inte stödjas av varken fakta, statistik eller förnuft? 8O
Och den eller det som utsätts har inte mandat att protestera över spekulationen, utan skall bara acceptera förtalet? :(

Det var i så fall något av det västa nihilistiska dravel jag hört på länge.

Betyder inte sakernas faktiska tillstånd någonting längre??? :(

Vh, iö

- - - - -

Och vad är målet? Att alla saker skall i snitt vara "lika populära som alla andra" - oavett hur de är i verkligheten?

Vad är det för en vansinnig strävan? På vilket sätt är det "balans" att det som är dåligt höjs, medan det som är bra skall sänkas? Nivelering, rättvisa och balans är ju helt olika saker.

Vad är syftet med en utjämning som saknar verklighetsförankring? För vems skull är den bra?

Är det inte vettigare att göra ansträngingar för att försöka skilja det som är bra från det som är dåligt, så att det blir lättare att välja rätt?

Självutnämnda ekvalisatorer med ambitionen att motverka det populära och hjälpa det impopulära förstör ju bara möjligheten att man skall kunna ta ställning på ett sätt som är förnuftigt för en själv. De sprider ju bara spekulationer och rökridåer.

Jag kan i varje fall säga detta: Inte tusan vill jag ha en massa "balanserare" som gjort det till sin uppgift att, utan att intressera sig för fakta, förstöra alla möjligheter för mig att kunna se skillnad på vad som är bra och dåligt, genom att motarbeta det populära och haussa det som inte är det. :x

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-03-11 21:55

Måste hålla med IÖ här Timbre? Vad är din agenda?? att rädda anseendet hos några av branschens fulaste trynen???

Är det någon blaska som är någorlunda opartisk lär det vara lite småtrista MOLT
:wink:

..och Mayro... din dumhet och okunskap lyser igenom i varje inlägg och tråd du är med i. Vad är din agenda?? En liten ryggdunkning från en snobbaffär i Alingsås eller??

Jonas Nilsson, låt inte en så liten pys som DenverMayro jaga bort dig från diverse fora. Den mannen förtjänar bara total tystnad...ignorera trollet bara :twisted:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-03-11 22:05

Måste hålla med IÖ här Timbre? Vad är din agenda?? att rädda anseendet hos några av branschens fulaste trynen

Vilka är några av branchens fulaste trynen??
snobbaffär i Alingsås

:o

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-03-11 22:07

Birger skrev:..och Mayro... din dumhet och okunskap lyser igenom i varje inlägg och tråd du är med i. Vad är din agenda?? En liten ryggdunkning från en snobbaffär i Alingsås eller??

Tror du är helt ute och cyklar nu. Seciellt i sista meningen.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 22:11

MP... detta forum är jag med i. Inte min familj...

Iö.. Vad skall jag förklara? Allt står redan.. bara att läsa själv..Och om du inte fattar så står även vad jag antar är skälet.. Så därmed finns noll mer för mig att förklara...

Och varför jag är "fixerad" som du väljer att säga... OK.. det ordet kan få gälla eftersom du gillar dramatiska ord..

Att du o dina grejor kommer upp för mig beror på att folk samt du så ofta dömmer andra, och själva stup i kvarten gör exakt samma saker som tex PW gör.. osv osv...
och därför så är det för mig skoj att då man här går på andra i branchen påvisa att du eller andra gör hela tiden samma sak fast under "lite andra flaggor" om du förstår..

Du kallar istället folk för någons fotsoldater när de bara (på grund av ditt eget agerande som visar att det inte gått att nå fram till dig) gör en ansträngning att på något sätt nå fram till dig - de försöker få dig att förstå det som praktiskt taget alla andra fattar.

De försöker ju hjälpa dig Mayro!

Hur skall dom kunna nå fram då dom inte ens kan se eget aggerande..Partiska mäniskor som inte ens skyr att dra in min familj här tex...

Haleluja... Iö.. Du är verkligen helt inne i din roll..Och trivs finfint med det.. Kunder som säljer allt dom kan.. Som glorifierar dina produkter utöver allt annat..

är dom så bra.. Sänd då ut dom dit till dom hemska tidningarna... Låt dom testa dina burkar bredvid andra...

Men nej.. detta gör du inte.. men jag gissar det också är därför du så hängivet här vägrar se egna partiskheten också..

För i din värld passar det kanonbra att tidningar anses vara branchens ondo i text o bild.. förljugna osv.. Då kan du skriva lite rara ord som här om dom och veta ingen kommer efterfråga ett öppet test av dina högisar..Och via rara orden anses du INTE ha något alls emot dom.. utan det är "ju andra duktiga kunniga" som anser "dom förljugna" bluffare enbart i branchens ledband... :lol:

Du är allt en rätt lustiger säljare får man säga...

Och birger..."Liten pys"... :lol: För nån dag sedan va jag "lilla vän" eller nåt för kaffekoppen.. Och nu "liten pys" :lol: ....

Du är ju riktigt skoj du.. Humor .. detta är förbaskemig humor.. :lol:

Maken till sektbeteende får man jäklar leta efter även om man söker på ordet "sekt".. Eller va det "insekt".hmm.. det va nog det sistnämnda ju jag tänkte på.. För du viftas ju bort som en insekt enbart..

Besvärande men inget att bry sig om.. 8)

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-03-11 22:13

Timbre,
Blev det en tummetott till slut?
Bättre kan du väl! Jag har hittills respekterat dig.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-03-11 22:17

Mayro
"Och varför jag är "fixerad" som du väljer att säga... OK.. det ordet kan få gälla eftersom du gillar dramatiska ord.."

Ja du Tobias, du ÄR fixerad, eller rättare sagt besatt av IÖ/INO. Och jag tror inte att det är hat...

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-03-11 22:20

nl1970:

Tror tyvärr inte det. Fast säker kan man ju inte vara. Trollet vill ju ha uppmärksamhet. Fast gänget i den boutiquen borde betacka sig för denna "hjälp"..

Frågan är vad karln verkligen har för agenda med alla sina stupida inlägg???
Å andra sidan behöver man inte ha någon agenda om man är ett forumtroll :twisted:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 22:20

dimitri skrev:Mayro
"Och varför jag är "fixerad" som du väljer att säga... OK.. det ordet kan få gälla eftersom du gillar dramatiska ord.."

Ja du Tobias, du ÄR fixerad, eller rättare sagt besatt av IÖ/INO. Och jag tror inte att det är hat...

Jaha.. Sedan när "blev" jag Tobias?? 8O

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 22:22

Nä, Torbjörn eller Tor-Björn, är det väl kanske...

Birger skrev:En liten ryggdunkning från en snobbaffär i Alingsås eller??

Njae... Jag tror inte att Mayro är positivt sedd av den affären du tänker på. Jag vet inte om det finns några affärer överhuvudtaget som är positiva till honom.

Finns det det, Tor-Björn?

Vh, iö

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-03-11 22:28

OK, Tobbe. Ursäkta. Mitt fel.
Men kontentan?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 22:31

Birger skrev:nl1970:

Tror tyvärr inte det. Fast säker kan man ju inte vara. Trollet vill ju ha uppmärksamhet. Fast gänget i den boutiquen borde betacka sig för denna "hjälp"..

Frågan är vad karln verkligen har för agenda med alla sina stupida inlägg???
Å andra sidan behöver man inte ha någon agenda om man är ett forumtroll :twisted:

Du är fortfarande den första här på forumet som började baktala mig fast jag inte ens var medlem här.. .. Och du håller stilen oförändrat ser jag...

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-03-11 22:35

Birger skrev:Frågan är vad karln verkligen har för agenda med alla sina stupida inlägg???

Stupida får stå för dig. Vilken agenda han har vet jag inte. Tycker han ofta går för hårt åt Ino och IÖ. Men inte alltid.

Edit: bytte ett ord.
Senast redigerad av nl1970 2006-03-11 22:50, redigerad totalt 1 gång.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi