Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

rajapruk

Re: Peter Steindl?

Inläggav rajapruk » 2020-04-14 19:00

gopnik skrev:Är inte dessa dipoler, så som THX-normen föreskrev att surroundhögtalare skulle vara?

Jag har mailat Klipsch och frågat.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-04-14 19:31

rajapruk skrev:
gopnik skrev:Är inte dessa dipoler, så som THX-normen föreskrev att surroundhögtalare skulle vara?

Den ser ut så här idag.

Bild

Jag har sett att på vissa sådana surrounder så kan man skifta polaritet i ena diskanten med en vippströmställare. Ett problem man har med sådant arrangemang är vid delningen till basen. Det blir ju olika integrering beroende vilken diskant som integrerar med basen d v s frekvensgången vid delning kan vara i fas i ena riktningen och ur fas i andra. Då är det bäst att ha 3e ordningens filter med +/- 45 grader fasdifferens i delningen och med +3dB summation. Jag har provat sådana lösningar och jag har inte fått bra resultat.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-04-18 03:44

Jag fastnade då jag började titta på denna.

Har alltid gillat Kate. Minst sagt, en helt egen artist. Hade inte sett denna förut.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-04-18 05:56

petersteindl skrev:Jag fastnade då jag började titta på denna.

[ YouTube ]

Har alltid gillat Kate. Minst sagt, en helt egen artist. Hade inte sett denna förut.

Tack för tipset!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2020-04-18 11:08

petersteindl skrev:
shifts skrev:Har åkt tåg på Hanoi-banan som visas där. Tåget går helt galet nära husen. Säger det bara om man nu var av en annan uppfattning efter att ha sett klippet ovan. :lol:

Peter: Hanoi-tåget hade toalett. En vanlig vattenspolande porslinstoalett, vilket kändes en smula lustigt. Toalettpappret tog slut vill jag minnas, i övrigt fungerade den finfint.

Fantastiskt att någon på forumet har åkt på något av dessa roliga tåg. :D
Det ser faktiskt helknasigt ut. Men de är människor precis som vi här. Med drömmar och visioner och vardagsproblem och sjukdomar och glädje och familjeliv osv.

Berätta gärna om människorna där och lite mer om tågen.

Nu har jag skiftat till sommartid. Bara 23 timmar idag. Kortare karantän med välbehag. Man får väl stå ut ett tag.
Mvh
Jag

Besökte Hanoi och norra Vietnam i november förra året. Första gången i Asien, så intrycken får tas med det som bakgrund. Resan började med en halvdag i Peking och sedan vidare till Hanoi. I Vietnam gick resan Hanoi - Sapa - Hanoi - Ninh Bin - Hanoi - Ha Long - Hanoi. Tåget gick mellan Hanoi och Sapa nära kinesiska gränsen och var ett nattåg. Vi kostade på oss VIP-upplevelsen och fick därmed en egen hytt på tåget. Där fanns AC, som stod på fullt blås. Antingen svinkallt eller panikvarmt och alla hytter fick leva med samma inställning, oavsett om man delade hytt med fem andra eller som vi endast med en annan person.

I början på resan gick personalen runt och sålde choklad, öl, vatten, osv. Vi köpte. Tågpersonalen som inte var biljettkontrollant sov i slutet av tågvagnarna. Toaletter fanns i båda ändar av vagnen, men den närmaste den sovande tågpersonalen stängdes när de låg och sov utanför.

På morgonen gick de runt med en gonggong och väckte alla passagerare och försvann inte från utanför dörren förrän man faktiskt visat att man lever och gjort en ansats till att faktiskt stiga upp. Precis innan ankomst gick servicepersonalen som var ansvarig för vagnsettet runt och bad oss ranka hur bra servicen varit på tåget i en liten förberedd enkät. ”Five five five yes?”. När vi anmärkte på att toalett papper inte funnits på en av toaletterna blev det lite irriterat. ”FIVE FIVE FIVE YES!”. Vi gav femmor.

Det där var något som återkom även på några hotell, där personalen som haft kontakt med oss bad om positiv ranking på sidor som Google och Booking. En sa till och med ”of our score goes below 4.7 my boss yells at me” med ett ursäktande skratt. Vi gav sällan något annat än femmor i betyg. Gissar att det direkt påverkar deras anställning och lön, och då bryr jag mig mindre om att turister inte ser ett rättvisande betyg i sina appar än att en person slipper bli gapad på.

Hela vistelsen i Vietnam var fantastisk och mötte inget annat än fantastiska människor. Tror var enda en jag pratade med längre än en hälsningsfras än för penning-och-vara-utbyte lyckades charma mig på ett eller annat sätt, från barn till medelålders till äldre. Finurliga om jag ska generalisera, men så uppfattade jag rätt många.

Ska som jag har någon bild från VIP-hytten. I så fall postar jag den här. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-04-18 18:41

:D Tack shifts för jättefin info. Nån rolig bild vore kul att se. För ett tag sedan blev ja lite intresserad av Vietnam. Det var då jag tittade på befolkningsmängd i olika länder. Där ligger Vietnam på 15 plats med 92 miljoner invånare. Jag trodde Vietnam var i storleksordning som Belgien eller Holland så jag blev jätteförvånad. Då förstod jag att jag i princip vet noll om Vietnam annat än att det var tossiga länder i Väst som försökte invadera. Sedan såg jag dessa roliga tågbilder och försökte sätta mig in hur livet kan te sig där borta. Jag har varit i Japan och i Hongkong och i Kina. Undrar vad USA försökte åstadkomma i Nam? Har Vietnam måhända världens största oljetillgångar? Eller är deras risfält så åtråvärda? Hursomhelst jag bedömer det som en tämligen risig strategi från USA. Frankrike hade Vietnam som koloni sedan 18-talet, tillsammans med en massa andra kolonier. Dessförinnan var det inte heller ett stabilt självständigt land. Det är på något sätt som om hela den gamla historian gör sig påmind. Människor behöver kanske någon generation för att anpassa sig till större frihet eller till mindre frihet. Att våga ta ansvar för sig själv och för andra är svårt och speciellt om man inte är van. Det enda som drillas är ödmjukhet och det är inte det sämsta. Det är en bra källa till vänlighet och omtanke.

Det vore faktiskt intressant att kunna resa lite och se sig omkring på denna planet. Först får man väl vänta ut coronavirusets uppgång och fall.

Skall se om jag under tiden hinner skriva lite om direktljud och reflexer. Det har ju varit populärt på forumet på senare tid, men där det skrivits en del som vittnar om att ämnet är svårt och svåröverskådligt och speciellt skillnaden mella reella ljudkällor t.ex. en trumpet eller violin eller en högtalare kontra fantomprojicerade ljudobjekt vid stereolyssning.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-04-18 19:29

Jag har en ungdomskompis som bor i Vietnam sedan ca 20 år. Kring midsommar 2011 var vi och hälsade på honom då han bodde i Ho Chi Minh City (tidigare kallat Saigon). Det var en fantastisk resa på många sätt.

Naturligtvis handlade mycket om Vietnam-kriget när det gällde rundturer, museum osv. En ögonöppnare var att det naturligtvis inte heter Vietnam-kriget där. De kallade det för "Det amerikanska kriget".
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2020-04-20 09:30

"Skall se om jag under tiden hinner skriva lite om direktljud och reflexer. Det har ju varit populärt på forumet på senare tid, men där det skrivits en del som vittnar om att ämnet är svårt och svåröverskådligt och speciellt skillnaden mella reella ljudkällor t.ex. en trumpet eller violin eller en högtalare kontra fantomprojicerade ljudobjekt vid stereolyssning. "

Detta ser jag verkligen fram emot att få läsa mer om !
/ Tord

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-05-01 16:27

petersteindl skrev:
rajapruk skrev:

Den ser ut så här idag.

[ Bild ]

Jag har sett att på vissa sådana surrounder så kan man skifta polaritet i ena diskanten med en vippströmställare. Ett problem man har med sådant arrangemang är vid delningen till basen. Det blir ju olika integrering beroende vilken diskant som integrerar med basen d v s frekvensgången vid delning kan vara i fas i ena riktningen och ur fas i andra. Då är det bäst att ha 3e ordningens filter med +/- 45 grader fasdifferens i delningen och med +3dB summation. Jag har provat sådana lösningar och jag har inte fått bra resultat.

Mvh
Peter

Fick svar från Klipsch support nu angående den högtalaren.

Thank you for for contacting Klipsch. I am sorry to say, but we do not have any charts or curves that we can publish for this model. However, this is not a true dipole or bipole speaker. The phasing of the speakers kind of makes it a 2.5 way speaker, but it is not a true dipole or bipole design.

Jag fattar inte vad de menar alls :) Jag lär ju inte köpa den högtalaren i alla fall.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2020-05-01 17:15

Märkligt och svävande svar.....
:roll:
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-01 18:42

Då man menar 2,5 vägs så brukar man antingen mena att två basar går parallellt med varandra eller att 2 diskanter går parallellt med varandra fast med olika delningsfrekvens. Hur det skulle kunnat åstadkommas i Klipsch-högtalaren vet jag inte. Enklast är kanske att låta ena basen gå upp till ungefär 300 - 600 Hz medans den andra basen går upp till delningsfrekvensen till diskant som kan vara 1,5 kHz - 2,5 kHz.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-05-02 10:36

rajapruk skrev:Jag blev lite intresserad av konceptet bipol med horn nu när du visade detta. Jag hittar bara Klipsch-surrounder som är det idag. Som dessa Klipsch RS-52 II:
33A8626D-DA0C-4269-95B4-7EFF20FF445F.jpeg

Skulle vilja se mätningar på dem. För jag antar att det är bipoler. De kanske är bra för mig. Jag letar billiga surrounds. De har Tractrix-horn också står det.

Finns ju ifs JBL https://www.jblsynthesis.com/products/loudspeakers/type/discontinued-loudspeakers/S4AI-.html även om det inte är horn. Personligen tror jag horn blir för riktade i surrounder om du inte har en jättebio.

/Harry Up

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2020-05-02 10:45

I alla fall vore ett par Bremen 3d och en stor fin fyrkantig vägghängd OLED väldigt snyggt (och gömda sladdar). Jag får hålla ögonen öppna. Det kanske blir världskrig om man blandar tillverkares högtalare. 8) Men Atmos och basstöd, diskret installerat vore trevligt.

Det löser sig nog.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-03 11:31

mrGaskill skrev:I alla fall vore ett par Bremen 3d och en stor fin fyrkantig vägghängd OLED väldigt snyggt (och gömda sladdar). Jag får hålla ögonen öppna. Det kanske blir världskrig om man blandar tillverkares högtalare. 8) Men Atmos och basstöd, diskret installerat vore trevligt.

Det löser sig nog.

Ja, en sådan kombination ser snygg och stilren ut. Världskrig blir det inte, snarast fred. Du har självmant sökt en lång semester från forumet så jag önskar dig frid och att saker löser sig.

Nyss passerades 650.000 strecket i denna tråd av mig själv då jag gick in för att skriva detta inlägg. Ha det bra.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-05-03 14:18

Oj över 650.000! Det trodde nog aldrig TS när han startade tråden!
Var är han förresten?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-03 14:28

paa skrev:Oj över 650.000! Det trodde nog aldrig TS när han startade tråden!
Var är han förresten?

Jag vet inte riktigt. Då tråden skapades hade han Rookie som alias. Sedan var han borta ett tag men återkom med annat alias eftersom inga inloggningsuppgifter fanns kvar. Jag minns dock inte vilket.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2020-05-03 15:42

petersteindl skrev:
Var är han förresten?

Jag vet inte riktigt. Då tråden skapades hade han Rookie som alias. Sedan var han borta ett tag men återkom med annat alias eftersom inga inloggningsuppgifter fanns kvar. Jag minns dock inte vilket.

Mvh
Peter

Svarte Petter kallade han sig då. Kalle Dussin fixade tillbaka hans uppgifter. Men Rookies senaste inlägg är från 2015 :(

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-03 16:15

gflar skrev:
petersteindl skrev:
Var är han förresten?

Mvh
Peter

Svarte Petter kallade han sig då. Kalle Dussin fixade tillbaka hans uppgifter. Men Rookies senaste inlägg är från 2015 :(

Han pluggade. Han hade packat ner sin stereo och lyssnade enbart i hörlurar. Rookie kanske kommer tillbaka? :)

Livet är en evig repetition inför en föreställning som aldrig äger rum.

I avvaktan kan man ju alltid kolla in Tintin och Hergé. https://www.svtplay.se/video/26521386/tintin-och-herge :) Rekommenderas verkligen att ses. Oerhört intressant att ta del av tekniken bakom teckningarna. Man förstår verkligen det exceptionella i Tintin.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-16 16:52

Inatt fick jag ett sms från min Norske distributör. Igår var det premiäröppning för en ny restaurang i Oslo och ägaren hade köpt flera par högtalare förra sommaren som skulle vara i restaurangen. Restaurangen heter Egget och namnet sattes långt innan de kände till mina högtalare. Det är egentligen ett gammalt Kafé som stängt igen i maj 2019 och lokal och namn köptes sedan upp av en av Oslos större krögare. Egget har egentligen med platsen att göra, Rathkes plass. Miljön är en av de trivsammare i Oslo. De översta 2 bilderna är från det gamla Kaféet.

Bild

Bild

Sedan såg han bilder på högtalarna och kom med en förfrågan. Ägaren är hifi-intresserad och har massor med fina prylar. Han bestämde sig då han förstod att det är ljudet som är det centrala i Bremen 3D8. Jag levererade högtalarna i augusti 2019. Då var lokalen helt tom och urblåst och skabbig eftersom den stått tom en tid. Den ligger jättebra till.

Premiäröppnandet skulle ägt rum tidigare i år men fick skjutas på tills restaurangnäringen i Norge kunde öppna upp igen för besökare. Det skedde för några dagar sedan.

Fick 2 fotografier på sms och den ena togs strax innan öppnandet igår och den andra togs vid en visning i veckan som var.

BREMEN 3D8 Restaurang Egget i Oslo 2.jpg
BREMEN 3D8 Restaurang Egget i Oslo 2.jpg (259.63 KiB) Visad 19859 gånger

BREMEN 3D8 Restaurang Egget i Oslo 1.jpg
BREMEN 3D8 Restaurang Egget i Oslo 1.jpg (97.41 KiB) Visad 19859 gånger

På denna bild syns Egget utanför i dammen.

Min distributör skrev inatt:
" 'Egget' restaurant åpnet i dag. Til stor suksess. Dine Bremen høyttalere er noe av det mest som ble mest kommentert!"

Det blev fulla hus på premiären och högtalarna var tydligen i fokus på allas läppar. Inredningsarkitekter och alla andra undrade vad det var för något. :)

Jag tycker de pryder sin plats. Kablarna ligger inuti väggen.

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2020-05-16 17:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-05-16 17:00

Verkligen! Alltså bryder platsen.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2020-05-16 17:18

Mycket fint!!

Kommer det finnas blåtandsversion?
Kanske det gör kundkretsen större än med enbart sladd.

EDIT: Stavfel.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-05-16 17:18

Snyggt jobbat Peter. Dina ägg passar perfekt!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2020-05-16 17:28

Klart Egget ska ha ägg. Så perfekt! :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-16 17:55

Maccis skrev:Mycket fint!!

Kommer det finnas blåtandsversion?
Kanske det gör kundkretsen större än med enbart sladd.

EDIT: Stavfel.

Vi tittar på en version med inbyggd elektronik och digitala delningsfilter samt nätverksanslutning och wireless wifi/WLAN och/eller bluetooth och batteridrift d v s helt utan kablar (inga nätkablar) där man kan spela 10 timmar i sträck på 90 dB medelvärde. Batteriet byts ut framifrån. Den skall kunna anslutas med vanlig nätverkskabel för bästa ljud och med USB om man vill ladda batteriet. Extra batterier medföljer i vart fall. Batterierna byts ut som på en batteridriven skruvdragare med externt laddare, men kan också laddas som en bärbar dator. Dubbel redundans. Man skall exempelvis kunna streama från mobilen.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-05-16 18:00

De är fina! Möjligen i synnerhet i sitt rättaste element i offentlig miljö eller hos folk som gillar sådan stil. Vilket inte är så få.

(Är akustikplattorna i taket egentligen isolerplattor för golvvärme?)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-16 18:15

darkg skrev:De är fina! Möjligen i synnerhet i sitt rättaste element i offentlig miljö eller hos folk som gillar sådan stil. Vilket inte är så få.

Ingen aning? Skall fråga vid tillfälle. :)

Mvh
Peter

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-05-16 18:19

Fint!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-05-16 18:29

Mycket stiligt. Bilden med urnan ser det ut som om den lyser.... undrar om man kan bygga i något semi-transparent material så de hade kunnat fungera som ljusprydnad samtidigt.... det hade ju varit något!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2020-05-16 21:05

darkg skrev:De är fina! Möjligen i synnerhet i sitt rättaste element i offentlig miljö eller hos folk som gillar sådan stil. Vilket inte är så få.

Förstår hur du tänker (just där) men spåren ligger för tätt. Och spåren ska, i ett rum vara en obruten slinga. Eller flera obrutna slingor i större rum. Tycker inte riktigt det går att få till med det mönstret.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-05-16 21:22

Snyggt! Jobbar du fortfarande med No Picnic?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi