gopnik skrev:Är inte dessa dipoler, så som THX-normen föreskrev att surroundhögtalare skulle vara?
Jag har mailat Klipsch och frågat.
Moderator: Redaktörer
gopnik skrev:Är inte dessa dipoler, så som THX-normen föreskrev att surroundhögtalare skulle vara?
rajapruk skrev:gopnik skrev:Är inte dessa dipoler, så som THX-normen föreskrev att surroundhögtalare skulle vara?
petersteindl skrev:Jag fastnade då jag började titta på denna.[ YouTube ]
Har alltid gillat Kate. Minst sagt, en helt egen artist. Hade inte sett denna förut.
petersteindl skrev:shifts skrev:Har åkt tåg på Hanoi-banan som visas där. Tåget går helt galet nära husen. Säger det bara om man nu var av en annan uppfattning efter att ha sett klippet ovan.
Peter: Hanoi-tåget hade toalett. En vanlig vattenspolande porslinstoalett, vilket kändes en smula lustigt. Toalettpappret tog slut vill jag minnas, i övrigt fungerade den finfint.
Fantastiskt att någon på forumet har åkt på något av dessa roliga tåg.![]()
Det ser faktiskt helknasigt ut. Men de är människor precis som vi här. Med drömmar och visioner och vardagsproblem och sjukdomar och glädje och familjeliv osv.
Berätta gärna om människorna där och lite mer om tågen.
Nu har jag skiftat till sommartid. Bara 23 timmar idag. Kortare karantän med välbehag. Man får väl stå ut ett tag.
Mvh
Jag
petersteindl skrev:rajapruk skrev:gopnik skrev:Är inte dessa dipoler, så som THX-normen föreskrev att surroundhögtalare skulle vara?
Den ser ut så här idag.
[ Bild ]
Jag har sett att på vissa sådana surrounder så kan man skifta polaritet i ena diskanten med en vippströmställare. Ett problem man har med sådant arrangemang är vid delningen till basen. Det blir ju olika integrering beroende vilken diskant som integrerar med basen d v s frekvensgången vid delning kan vara i fas i ena riktningen och ur fas i andra. Då är det bäst att ha 3e ordningens filter med +/- 45 grader fasdifferens i delningen och med +3dB summation. Jag har provat sådana lösningar och jag har inte fått bra resultat.
Mvh
Peter
Thank you for for contacting Klipsch. I am sorry to say, but we do not have any charts or curves that we can publish for this model. However, this is not a true dipole or bipole speaker. The phasing of the speakers kind of makes it a 2.5 way speaker, but it is not a true dipole or bipole design.
rajapruk skrev:Jag blev lite intresserad av konceptet bipol med horn nu när du visade detta. Jag hittar bara Klipsch-surrounder som är det idag. Som dessa Klipsch RS-52 II:
Skulle vilja se mätningar på dem. För jag antar att det är bipoler. De kanske är bra för mig. Jag letar billiga surrounds. De har Tractrix-horn också står det.
mrGaskill skrev:I alla fall vore ett par Bremen 3d och en stor fin fyrkantig vägghängd OLED väldigt snyggt (och gömda sladdar). Jag får hålla ögonen öppna. Det kanske blir världskrig om man blandar tillverkares högtalare.Men Atmos och basstöd, diskret installerat vore trevligt.
Det löser sig nog.
paa skrev:Oj över 650.000! Det trodde nog aldrig TS när han startade tråden!
Var är han förresten?
petersteindl skrev:paa skrev:Oj över 650.000! Det trodde nog aldrig TS när han startade tråden!
Var är han förresten?
Jag vet inte riktigt. Då tråden skapades hade han Rookie som alias. Sedan var han borta ett tag men återkom med annat alias eftersom inga inloggningsuppgifter fanns kvar. Jag minns dock inte vilket.
Mvh
Peter
gflar skrev:petersteindl skrev:paa skrev:Oj över 650.000! Det trodde nog aldrig TS när han startade tråden!
Var är han förresten?
Jag vet inte riktigt. Då tråden skapades hade han Rookie som alias. Sedan var han borta ett tag men återkom med annat alias eftersom inga inloggningsuppgifter fanns kvar. Jag minns dock inte vilket.
Mvh
Peter
Svarte Petter kallade han sig då. Kalle Dussin fixade tillbaka hans uppgifter. Men Rookies senaste inlägg är från 2015
Maccis skrev:Mycket fint!!
Kommer det finnas blåtandsversion?
Kanske det gör kundkretsen större än med enbart sladd.
EDIT: Stavfel.
darkg skrev:De är fina! Möjligen i synnerhet i sitt rättaste element i offentlig miljö eller hos folk som gillar sådan stil. Vilket inte är så få.
(Är akustikplattorna i taket egentligen isolerplattor för golvvärme?)
darkg skrev:De är fina! Möjligen i synnerhet i sitt rättaste element i offentlig miljö eller hos folk som gillar sådan stil. Vilket inte är så få.
(Är akustikplattorna i taket egentligen isolerplattor för golvvärme?)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster