Är svenska hifi-recensenter sämre än andra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 22:39

nl1970 skrev:
Birger skrev:Frågan är vad karln verkligen har för agenda med alla sina stupida inlägg???

Stupida får stå för dig. Vilken agenda han har vet jag inte. Tycker han ofta går för hårt åt Ino och IÖ. Men inte alltid.

Jag håller med.

Inte alltid. Bara när han talar om något som har med mig att göra, vilket är häpnadsväckande ofta...

De mest absurda är, att det är svårt att värja sig mot den (från min sida oönskade) populäritet som kommer av att ha en person som beter sig som en komplett omdömeslös ninkamput och skittövel, på sig hela tiden.

Ingen kommer nog någonsin att få folk "över på min sida", bättre än Tor-Björn gör. Det är nästan så jag är orolig att någon skall tro att jag betalar honom för att bete sig som han gör...

För mig är det dock tragiskt, för jag vill ju att folk skall tänka och reflektera och förstå, inte hamna på en trång korkad "sida".

Jag vill inte att val skall vara en fråga om att väga två poläriserade sidor, utan om att man skall kunna studera, fundera, se en helhet och förstå sina egna önskamål och ambitioner. Att några håller med mig är ju rätt värdelöst om det leder till att val görs som de inte blir nöjda med. :(

Att tänka och förstå själv - är ju enda sättet som någon kan välja det som är rätt för dem själv. Ingenting säger att det är samma sak som det som är rätt för mig.

Så, jag vill verkligen inte att någon skall "välja min sida". I synnerhet inte genom att de reagerar med avsky mot en person som står för förnuftets, förståndets och det goda omdömets absoluta motsats - och som attackerar mig till synes utan ände. :(

Men om jag märker, när jag tittar runt omkring mig, att jag väljer samma syn på saker (inte sida!*) som andra också har, så blir jag förstås glad - över att vi som gör så förstår varandra. :P
Om någon ser saker på ett helt annat sätt så är det också bra, om det gör att de når sina mål och ambitioner. :P

Om differenta synsätt möts i en givande diskussion är det alltid intressant och trevligt, men ändlösa påhopp och försök att både smutskasta och diktera lögner om ens vilja och synsätt är INTE roligt. Även om det ökar populäriteten av det synsätt man har, eller det synsätt som man inte har, men som smutskastaren tror att man har. :(

Vh, iö

- - - - -

*Sidor är inskränkta - verkligheten är mycket komplicerad, inte en sida.
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-11 23:09, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 22:57

Njae... Jag tror inte att Mayro är positivt sedd av den affären du tänker på. Jag vet inte om det finns några affärer överhuvudtaget som är positiva till honom.

Kanske stämmer det.. Kanske inte.. Sladd o jag sågs i Sthlm.. och vi hälsade på varann och log... Ingen blåtira o ingenting...

Jag får prova saker från sladd...Vilket ger mig intrycket att han samt jag skiljer på forumens diskutioner och l faktiska situationer..

Man kan kriga o käfta med respekt.. Det kan se mycket våldsammt ut.. men ändå innehålla respekt..

Sladd är värd sådan respekt ...Jag har sett honom inbjuda er flertalet ggr.samt ha er hos sig... Belöningen är enbart skit o hån...samt noll respekt..

Jag har bråkat med sladd och han med mig.."om vart annat".... men ändå så bjuder han mig prova saker.. Och jag ger hans rörelse den respekt han och den förtjänar..

Jag kritiserar advantage.. Sladd erbjuder mig få prova dom nya...

Hualigen.. Sådant är RESPEKT för mig...

Då man surnar till på Iö och besvarar hans dumheter..... Ja då säger iö.. " du skulle aldrig få köpa högtalare av mig".. Sådant är INTE värt respekt.. det är enbart larvigt..

Så.. Även om sladd och jag kanske inte ringer varann varje dag och småpratar så finns där en respekt för varandra.. och den tror jag är ömsesidig..Jag har i alla fall respekt för han och hans rörelse..och troligen skulle han aldrig någonsin öppet på ett forum som här erbjuda mig provspela sina grejor såvida han inte hade en viss respekt han heller för mig..

Sådant som ni ofta missar..vuxet aggerande kallas det.. :)

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-11 22:57

mayro.
Kan du överhuvudtaget svara på en enda fråga???
Läser du andras inlägg?
/Jonas

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 23:00

JonasNilsson skrev:mayro.
Kan du överhuvudtaget svara på en enda fråga???
Läser du andras inlägg?
/Jonas

vilken fråga eftersöker du svar på?

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-11 23:04

Dom 300 som jag, iö och ett helt gäng andra frågat........
Du har väl 200 från mig på Hififorum som du också vägrade besvara.
När frågorna blir obehagliga så................
Eller fakta saknas.
Ditt agerande ändras inte, fegare person får man leta efter.
Fast själv tycker du givetvis att du är oerhört rakryggad.
/Jonas

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 23:10

jaha... :?: va de en fråga?? jaha..

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-11 23:13

Du är väl läskunnig?
Det är bara att läsa igenom tråden!
Sen kan du fortsätta med alla andra du deltagit i.
Svårt?
/Jonas

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 23:19

dom frågor jag sett är besvarade.. Så finner du inget mer du vill ha svar på så kan jag inget göra för dig...sorry..

och Iö... Du är fan humorn personifierad..

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-11 23:20

Jag hoppas Mayro, för din skull, att du åtminstone kan tänka på din familj och låta bli att ideligen göra dig till åtlöje och vanära inför andra på ett sätt som saknar motstycke.
Men du kanske inte ens har så mycket empati i dig att du kan inse att dina familjemedlemmar rimligen skadas av ditt agerande.

Mycket mycket tragiskt. :cry:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-11 23:24

Birger skrev:Måste hålla med IÖ här Timbre? Vad är din agenda?? att rädda anseendet hos några av branschens fulaste trynen???

Det blir väl lite långsökt. Däremot är det intressant att en fråga kan få närmast tabubelagd status. En ifrågasättande tråd som övergår i en försvarstråd kan man säga.

Hifi & Musik testade förresten Linn Tukan vid samma tid. I det numret hade LINN HI-FI en helsidesannons.
Listan kan göras lång... :wink:

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-03-11 23:26

MP skrev:Jag hoppas Mayro, för din skull, att du åtminstone kan tänka på din familj och låta bli att ideligen göra dig till åtlöje och vanära inför andra på ett sätt som saknar motstycke.
Men du kanske inte ens har så mycket empati i dig att du kan inse att dina familjemedlemmar rimligen skadas av ditt agerande.

Mayro är ett nick på ett forum. Varför drar du in hans familj i detta? Vilken agenda har du?
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 23:26

MP skrev:Jag hoppas Mayro, för din skull, att du åtminstone kan tänka på din familj och låta bli att ideligen göra dig till åtlöje och vanära inför andra på ett sätt som saknar motstycke.

dra inte in min familj .. hoppas på att du inte upprepar detta igen här nu.. Gå inte över den gränsen mer är du snäll...

den gränsen är inte diskutabel mp...gå inte över den är du snäll..

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-11 23:32

Finns ju en annan anledning till att det är helsides annonser med från samma företag som testobjekten....gör en tidning ett test så är ju naturligtvis företaget som säljer/tillverkar objektet mycket intresserad av att annonsera i just det numret(om objektet får bra omdömmen speciellt) sen kan det ju vara tvärtom också, att annonsören har "krav" på tidningen att deras produkt blir bra i "testet" för att dom ska annonsera. Och utan annonser så finns inte tidningen längre. Tror båda alternativen förekommer, men jag har ingen aning om vilket som är vanligast.....det vet nog bara tidningen(och det är nog inget dom berättar så gärna)
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-11 23:32

Får jag vänligen be alla inblandade att hålla sig till topic istället för att återfalla till gamla roller som antagonister. Tackar på förhand.

/Ae

ps.
för de som inte kan hålla sig kommer alla inlägg obönhörligen om de innehåller ett litet korn av tendens till påhopp att eradikeras.
ds.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-11 23:32

dom frågor jag sett är besvarade.. Så finner du inget mer du vill ha svar på så kan jag inget göra för dig...sorry..

Jag tänker inte komma till dig och läsa högt......
Jag tänker inte klippa och klistra. Det har jag fått kritik från dig innan.
Detta bekräftar bara min tidigare tes, sorgligt men sant.
/Jonas

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 23:41

Naqref™ skrev:Får jag vänligen be alla inblandade att hålla sig till topic istället för att återfalla till gamla roller som antagonister. Tackar på förhand.

/Ae

ps.
för de som inte kan hålla sig kommer alla inlägg obönhörligen om de innehåller ett litet korn av tendens till påhopp att eradikeras.
ds.

Okej!

Mycket bra och trevligt!

Då försöker jag igen (on topic!):

Svaret på trådfrågan (är svenska hifi-recensenter sämre än...), det korta svaret, som jag skulle vilja komma med är:

Nej, det är dom inte!

En annan bra grej med Svenska hifi-skribenter är att de är så trevliga. :P

Bertil Hellsten är väldigt torr-rolig, och en oerhört bra person att diskutera precis vad som helst med. Fast han är nog mera intresserad av ord än av toner tror jag. Nästan vet. Han har för övrigt tänkt på väldigt mycket "liksom redan i förväg", och går därför svårligen att överrumpla med någon synvinkel, men jag har inte givit upp ännu...

Ett mysigt minne är när jag och Mats Meijer-Lie var hemma hos Olle Linder och vi blev bjudna på Olles berömda Korvgryta :P , och sedan gick vi ned i Olles Källare och lyssnade på musik hela kvällen, i hans alldeles för lilla lyssningsrum. Det är bra tycker jag, att de som skriver om hifi-verkligen har ett genuint musikintresse.

En grej som inte många känner till är att Peter Westberg inte bara är utbildad jurist (akta er! :wink: ) utan även som bäst har lyft en förfärlig massa kilo i bänkkpress. Mer än dubbelt så mycket som jag har klarat, och jag tror kanske faktiskt att det är mer än Haakan pressat också. 8O Det trodde ni inte va? :wink:
Vidare Har han bidragit med att stoppa ett flygplan så att jag inte skulle missa det! Han fick hela flygplatsen så engagerad att de stod uppradade allihopa (flygplatspersonalen alltså) och applåderade och ropade: -Där är han ju!, när jag kom inspringande. En verklig hjälteinsats från Peter W.

De danskar som skriver i High Fidelity är förstås genomtrevliga allihopa, det är ju nästan alla danskar. De (som jag känner i varje fall en smula) är så trevliga att jag tror det är omöjligt att bli ovän med dem. Jag har ju så att säga inte sparat på kritiken av och till... :oops:

Däremot tycker jag att de kommersiella svenska själva hifi-tidskrifterna (pratar nu inte om skribenterna alltså) har en lite begränsande inriktning. Jag tycker de borde försöka objektivisera sig mera. Idag utgörs tidningarna mest av texter som redogör för subjektiviteter, och inte sällan är de formulerade på ett sådant sätt att i varje fall jag ibland inte känner mig säker på att det de skriver verkligen är någonting som är ordentligt undersökt - alltså så att man kan lita på att det är som de skriver att det är.

Å andra sidan brillierar de ibland... :P

På senaste året har jag sett åtminstone två excellenta artiklar i High Fidelity, vilket jag tycker är mycket trevligt. Den ena var skriven av en Johnny Sörensen (som jag tyvärr aldrig har träffat), och den andra var skriven om Michael Madsen. Båda var så bra att jag inte vet hur man skulle kunna göra det bättre (hmmm... är det för underligt att recensera recensioner?).

Ett bra mål (för alla hifi-tidskrifter i hela världen) borde vara att bli lika bra som Danska High-fidelity var i slutet av 70-talet och början av 80-talet. :P
Eller så bra som Stereophile fortfarande är när den är som allra bäst, vilket är ungefär så bra som Audio (amerikanska) var som bäst, alltså när den lades ned.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-11 23:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 23:46

Och topic var...

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 23:53

:lol:

Fast topic var...?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-11 23:56

Ja... IÖ det kan man klura på. Två individer kunde uppenbarligen inte förstå skriven svenska. I a f inte ikväll. Någon mer som vill tolka mitt inlägg på ett alternativt sätt få gärna förska. ;)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-12 00:02

XXXX

:?: :?:

du glömde denna nagref...

Den tog jag bort för en stund sedan. Mindre än 20 sekunder efter jag tog bort ditt inlägg.

/naq

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-12 00:03

Två individer kunde uppenbarligen inte förstå skriven svenska.

Ber som ödmjukast om ursäkt, även om ovanstående ter sig som ett personligt påhopp :wink:

Någon mer som vill tolka mitt inlägg på ett alternativt sätt få gärna förska.

Jag kan uppenbarligen inte förstå skriven svenska, men kan du förklara ordet "förska"?

/Jonas

Ps. Ursäkta, kunde inte låta bli :wink: :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-12 00:09

JonasNilsson skrev:
Två individer kunde uppenbarligen inte förstå skriven svenska.

Ber som ödmjukast om ursäkt, även om ovanstående ter sig som ett personligt påhopp :wink:

Någon mer som vill tolka mitt inlägg på ett alternativt sätt få gärna förska.

Jag kan uppenbarligen inte förstå skriven svenska, men kan du förklara ordet "förska"?

/Jonas

Ps. Ursäkta, kunde inte låta bli :wink: :D

Som alltid så är det mer legitimt att häckla admin/moddisar här. Bättre att vi får på nöten än att ni får det. Fast ibland kan även vi få nog. ;)

Tog inte det minsta illa upp. :)

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-12 01:38

Ja Danska High Fidelity var bra på den tiden Ingvar, håller helt med. :)

Det var för övrigt högre klass och högre ambitioner på artiklar, tester, recensioner förr i tiden tycker jag, också i de svenska magasinen.

MoLT brukar vara läsvärda medan resten av tidningarna idag kan vara kul för bilderna.

Två av mina favoriter var Bertil Hellsten och Anders Edenholm för att nämna två personer som jag minns namnet på.

nl1970: det kan vi ta via pm om du inte förstår.

mayro: eftersom du ber mig så ska jag avstå.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-03-12 01:46

Vi kan väl övergå till politik och religion så blir det lite lugnare ?

:mrgreen:
Mundus Vult Decipi

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-12 02:31

OT: framgår nog tydligt för många varför jag valde att lämna tråden nu.

On topic: Ingen reaktion ännu på mitt mail. Ett uteblivet svar är också det ett svar. Tiden får utvisa.

xxxxx

Kram på er. Och skål!

Vad i min text ovan gick inte fram? ;)
/naqref

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-12 12:17

Jag vore förbannat glad om moderatorer kan ta tag i att moderera där min familj har dragits in här tidigare i tråden..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-12 12:20

Mayro skrev:Jag vore förbannat glad om moderatorer kan ta tag i att moderera där min familj har dragits in här tidigare i tråden..

håller med...verkligen onödigt inlägg av mp

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-12 13:25

The_Man skrev:Finns ju en annan anledning till att det är helsides annonser med från samma företag som testobjekten....gör en tidning ett test så är ju naturligtvis företaget som säljer/tillverkar objektet mycket intresserad av att annonsera i just det numret(om objektet får bra omdömmen speciellt) sen kan det ju vara tvärtom också, att annonsören har "krav" på tidningen att deras produkt blir bra i "testet" för att dom ska annonsera. Och utan annonser så finns inte tidningen längre. Tror båda alternativen förekommer, men jag har ingen aning om vilket som är vanligast.....det vet nog bara tidningen(och det är nog inget dom berättar så gärna)

Det finns ett tredje alternativ som enligt uppgift lär förekomma i de större sammanhangen. Annonsera först, så kanske vi testar dina produkter.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-12 13:26

Det alternativet förekommer säkert också
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-12 13:53

Timbre skrev:Det finns ett tredje alternativ som enligt uppgift lär förekomma i de större sammanhangen. Annonsera först, så kanske vi testar dina produkter.

Eller ännu värre: Annonsera först, så kanske vi hypar dina produkter.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi