REL rekommenderar Blu-Tack istället för spikes

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Re: REL rekommenderar Blu-Tack istället för spikes

Inläggav Tangband » 2020-04-25 13:34

goat76 skrev:
Tangband skrev:Är det nån som testat RELs tips ? ( förutom jag som gjort det nyligen )
Vad tyckte ni ?

Jag testade häftmassa under min REL men gick ganska snabbt tillbaka till de SD-fötter jag hade innan.

Jag vet att du har god kännedom om vad REL förespråkar med deras högnivå-koppling där de låter frontarna spela så djupt de kan och att deras "Sub Bass System" (som är kopplad till samma högtalar-utgångar som frontarna för att få precis samma signal) bara tar vid från den punkten där frontarna kroknar.
Det man går miste om med detta tänk är ju såklart att frontarna inte avlastas någonting alls, däremot påverkas inte den hörbara tonen alls (förutsatt att man noga hittat rätt med Crossover inställningen) vilket gör att man omöjligen kan höra i vilket skede som högtalaren från REL tar över, man märker bara vad man går miste om ifall man stänger av den.

Med Blu-Tack lät det som att subwoofern började "äta sig upp" i frekvensområdet och gjorde sig hörd på fel sätt vilket gjorde att integreringen till frontarna blev märkbart sämre. Jag kan inte heller ställa ner min REL i frekvens speciellt mycket mer då den redan är endast två steg från det lägsta läget så häftmassa under subwoofern passar helt enkelt inte in i mitt rum och kombination med nuvarande fronthögtalare. I ett annat rum med andra fronthögtalare tror jag säkert att häftmassa mycket väl kan vara helt rätt val, och det är helt klart värt att testa då ett paket häftmassa bara kostar 30 kr.

Intressanta iakttagelser !

Själv har jag fått ställa ned volymen ungefär 1 dB med blutack under subbaslådorna, jämfört med att ha lådorna direkt på golvet. Jag har även blutack mellan HYBRIDDIST och baslådorna. Här tycker jag blutack är bättre speciellt på pianomusik där spikar eller koner gör att det blir en färgning omkring 400 Hz som i längden är oacceptabel. Med hård koppling blir det lite ”skramligt” ljud i brist på beskrivning. Kan låta småkul på rock men det är en färgning som jag inte vill ska vara där.

Kan tillägga att det även gjorts tester med Akudorik exakt katalyst och dess subbasar, två rel s5 med blutack samt spikar.
Resultatet här blev att det upplevdes som en försämring att ha blutack under subbasarna, jämfört med spikar.

Både du och Akudorik- ägaren ändrar avståndet från slavbasen som är nedåtriktade på era rel-subbar, - i samband med att det används spikar, SD kuddar eller blutack. Blutacken blir ju alldeles platt- vilket borde påverka slav-avstämningen någon Hz jämfört med SD eller spikar. Avstämningen borde bli en smula lägre med blutack, eftersom avståndet golv-slav blir mindre. En skillnad i avstämning mellan tex 29 mot 30 Hz är klart hörbar som en skillnad.

Detta som ett försök till förklaring. Samtidigt ska man såklart använda det material som man tycker låter bäst 8)

Intressant att REL själva numera rekommenderar blutack som ett bättre material än spikar.
Kanske har de slutat att ha fötter förborrade för de (förut ) medlevererade spikarna på de nyaste subbasarna, och optimerat avståndet till slav/golv för blutack istället ?

De har ju ko-vänt eftersom de förut rekommenderat spikar. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-04-25 14:08

Tangband, min REL T2 kom aldrig med några spikar, den kom leverarad med små mjuka möbeltassar. Mitt golv är dock alldeles för ojämnt så därför behövde jag en mjukare fot som fördelade balansen och gjorde att den kunde stå stabilt. Jag testade lite olika mjuka lösningar och för mig gav SD-fötterna bäst resultat plus att det minskade störljuden till grannarna, hoppas jag. :)

C36734F6-24A3-43DB-A6E8-D527322D6FAF.jpeg
C36734F6-24A3-43DB-A6E8-D527322D6FAF.jpeg (51.94 KiB) Visad 2220 gånger

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-04-25 19:38

Goat 76, din subbas är från 2007 och det har kommit många nya serier som är förberedda för spikar efter detta från Rel. Men nu verkar de ha frångått detta till förmån för blutack.
Nedan ses undersidan på REL S5.

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-04-27 07:43

Hm... klibbar inte det där fast väldigt i mattan? Kanske redan behandlats? Läste bara första sidan i tråden...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-04-27 08:35

Det är väl knappast tänkt att det skall vara något mellan subben och golvet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-04-27 09:24

Frisk skrev:Hm... klibbar inte det där fast väldigt i mattan? Kanske redan behandlats? Läste bara första sidan i tråden...

Menar du en mjuk matta? På ett sånt underlag bör man naturligtvis inte använda häftmassa. Enligt REL verkar det inte direkt vara något annan orsak än häftmassans förmåga att få balans på ett annars ojämnt golv, så att den inte vickar och vibrerar ur sin position, inte att kopplingen i sig tack vare materialet ger några direkta ljudliga egenskaper förutom att det inte vibrerar och skapar ljud därigenom.

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-04-27 13:49

goat76 skrev:
Frisk skrev:Hm... klibbar inte det där fast väldigt i mattan? Kanske redan behandlats? Läste bara första sidan i tråden...

Menar du en mjuk matta? På ett sånt underlag bör man naturligtvis inte använda häftmassa. Enligt REL verkar det inte direkt vara något annan orsak än häftmassans förmåga att få balans på ett annars ojämnt golv, så att den inte vickar och vibrerar ur sin position, inte att kopplingen i sig tack vare materialet ger några direkta ljudliga egenskaper förutom att det inte vibrerar och skapar ljud därigenom.

Precis, tänkte normalfallet i ett lyssningsrum borde vara heltäckningsmatta, men så kanske det inte är?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-04-27 14:24

Frisk skrev:
goat76 skrev:

Precis, tänkte normalfallet i ett lyssningsrum borde vara heltäckningsmatta, men så kanske det inte är?

Det normala är nog parkett, vanliga vardagsrum är nog den vanligaste typen av lyssningsrum skulle jag tro.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-04-27 22:58

goat76 skrev:

... fast stereophiles mätningar visar att blutack minskar resonanser i lådan jämfört med utan . Det har inte bara en utjämnande effekt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-04-28 00:25

Tangband skrev:
goat76 skrev:

... fast stereophiles mätningar visar att blutack minskar resonanser i lådan jämfört med utan . Det har inte bara en utjämnande effekt.

Jag vet vad Stereophile kommit fram till, men REL talar inte om de minskade resonanserna på samma sätt.

Målet med användandet av häftmassa från RELs sida är att tackla problemet med hårda ojämna golv och att se till att högtalaren inte vickar, vilket kan skapa vibrationer som i sin tur kan få högtalaren att flytta sig ur sin position. Blu-Tack får alltså både subben att stå jämt samt att den "kladdar fast" på sin position.
Om du tar en titt på videon du postade i första inlägget i tråden så ser du att han endast lägger häftmassa under två av subwooferns fyra fötterna, detta visar med all tydlighet att det inte är de egenskaperna som du tror att de använder Blu-Tack för, annars hade de lagt häftmassa under alla fötterna.
De talar alltså inte direkt om några dämpande/fjädrande egenskaper själva materialet har, bara att häftmassan är ett formbart material som jämnar ut balansen mellan fötterna, samt att den samtidigt inte höjer upp subben från golvet och därmed påverkar slavbasens avstånd till golvet.

Jag är inte emot användandet av häftmassa, men i mitt fall blev det ett sämre ljud. Om jag byter rum eller högtalare kommer jag garanterat testa häftmassa igen. :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi