goat76 skrev:Tangband skrev:Är det nån som testat RELs tips ? ( förutom jag som gjort det nyligen )
Vad tyckte ni ?
Jag testade häftmassa under min REL men gick ganska snabbt tillbaka till de SD-fötter jag hade innan.
Jag vet att du har god kännedom om vad REL förespråkar med deras högnivå-koppling där de låter frontarna spela så djupt de kan och att deras "Sub Bass System" (som är kopplad till samma högtalar-utgångar som frontarna för att få precis samma signal) bara tar vid från den punkten där frontarna kroknar.
Det man går miste om med detta tänk är ju såklart att frontarna inte avlastas någonting alls, däremot påverkas inte den hörbara tonen alls (förutsatt att man noga hittat rätt med Crossover inställningen) vilket gör att man omöjligen kan höra i vilket skede som högtalaren från REL tar över, man märker bara vad man går miste om ifall man stänger av den.
Med Blu-Tack lät det som att subwoofern började "äta sig upp" i frekvensområdet och gjorde sig hörd på fel sätt vilket gjorde att integreringen till frontarna blev märkbart sämre. Jag kan inte heller ställa ner min REL i frekvens speciellt mycket mer då den redan är endast två steg från det lägsta läget så häftmassa under subwoofern passar helt enkelt inte in i mitt rum och kombination med nuvarande fronthögtalare. I ett annat rum med andra fronthögtalare tror jag säkert att häftmassa mycket väl kan vara helt rätt val, och det är helt klart värt att testa då ett paket häftmassa bara kostar 30 kr.
Intressanta iakttagelser !
Själv har jag fått ställa ned volymen ungefär 1 dB med blutack under subbaslådorna, jämfört med att ha lådorna direkt på golvet. Jag har även blutack mellan HYBRIDDIST och baslådorna. Här tycker jag blutack är bättre speciellt på pianomusik där spikar eller koner gör att det blir en färgning omkring 400 Hz som i längden är oacceptabel. Med hård koppling blir det lite ”skramligt” ljud i brist på beskrivning. Kan låta småkul på rock men det är en färgning som jag inte vill ska vara där.
Kan tillägga att det även gjorts tester med Akudorik exakt katalyst och dess subbasar, två rel s5 med blutack samt spikar.
Resultatet här blev att det upplevdes som en försämring att ha blutack under subbasarna, jämfört med spikar.
Både du och Akudorik- ägaren ändrar avståndet från slavbasen som är nedåtriktade på era rel-subbar, - i samband med att det används spikar, SD kuddar eller blutack. Blutacken blir ju alldeles platt- vilket borde påverka slav-avstämningen någon Hz jämfört med SD eller spikar. Avstämningen borde bli en smula lägre med blutack, eftersom avståndet golv-slav blir mindre. En skillnad i avstämning mellan tex 29 mot 30 Hz är klart hörbar som en skillnad.
Detta som ett försök till förklaring. Samtidigt ska man såklart använda det material som man tycker låter bäst

Intressant att REL själva numera rekommenderar blutack som ett bättre material än spikar.
Kanske har de slutat att ha fötter förborrade för de (förut ) medlevererade spikarna på de nyaste subbasarna, och optimerat avståndet till slav/golv för blutack istället ?
De har ju ko-vänt eftersom de förut rekommenderat spikar.