Moderator: Redaktörer
xeizo skrev:JIzzes vad datorer!Lite som mitt hobbyrum om man ersätter datorerna med gitarrer och gitarrförstärkare(och datorer)
nuffe skrev:Skrev jag W i mitt svar, menade V....
AlbertHall skrev:Dessutom en jävla massa fula bilder. Inte ens intresseklubben orkar anteckna längre. Stäng tråden.
peterh skrev:Detta är den mest läsvärda trådarna på faktiskt just nu. Fortsätt gärna att mäta och visa bilder !
Perfector skrev:Du ska inte bry dig om AlbertHall.
Där är så dålig akustik att man gråter.
Jag har en orgelskiva inspelad där och efterklangen är NOLL, det låter för djävligt helt enkelt.
peterh skrev:Detta är den mest läsvärda trådarna på faktiskt just nu. Fortsätt gärna att mäta och visa bilder !
gflar skrev:+1
Bry dig inte om tråkmånsar
jonaz81a skrev:AlbertHall skrev:Dessutom en jävla massa fula bilder. Inte ens intresseklubben orkar anteckna längre. Stäng tråden.
Ingen tvingar herr tråkmåns att läsa!
Perfector skrev:Vad är vitsen med att klistra in en redan skriven post?
SD_Card skrev:Perfector skrev:Vad är vitsen med att klistra in en redan skriven post?
Hej Perfector (och alla andra)
Förstår din undran. Min skrivna kommentar uteblev, har lämnat PM till jonaz81a att han kan "deleta" den där reproduktionen.
Vad jag först skrev var att berättelsen är underhållande, och att jag själv har insyn "under skalet" på halv-gammal Hi FI.
Mvh/ SD_Card
nuffe skrev:Bra så ni vet, detta är en mycket underhållande tråd![]()
Jag hoppas att Jonaz81a fortsätter skriva och att SD_card startar också.
Bry er inte om påhoppen. Heja
Henrik
xeizo skrev:Du kan alltså inte höra att Kenwood DP-47 mäter mycket renare än Philips CD-spelaren? Frågan är då, behöver det vara renare för användningsområdet musiklyssning? Rör och gamla transistorstärkare från 60-talet brukade väl ha typ 0.1% - 0.5% dist och ingen klagade, tills distorsion wars på 70-talet då nollorna efter kommat bara blev fler och fler.
Bill50x skrev:xeizo skrev:Du kan alltså inte höra att Kenwood DP-47 mäter mycket renare än Philips CD-spelaren? Frågan är då, behöver det vara renare för användningsområdet musiklyssning? Rör och gamla transistorstärkare från 60-talet brukade väl ha typ 0.1% - 0.5% dist och ingen klagade, tills distorsion wars på 70-talet då nollorna efter kommat bara blev fler och fler.
Hård motkoppling var metoden och det lät allt sämre. Tills Matti Ottala presenterade sina rön om TIM och folk började sansa sig lite.
/ B
Morello skrev:Otala planterade myt som har visat sig mycket svår att ta död på bland audiogubbar utan djuplodande kunskap inom elektronik och reglerteknik - det är olyckligt.
Bob Cordell har skrivet en riktigt fin artikel som bör läsas av ALLA som fortfarande tror att Otala hade något relvant att tillföra ämnet.
http://www.cordellaudio.com/papers/anot ... of_tim.pdf
Morello skrev:Bill, när du läst den första artikeln, fyller du på kaffe och läser nästa:
http://www.cordellaudio.com/papers/anot ... tim_II.pdf
Bill50x skrev:Morello skrev:Bill, när du läst den första artikeln, fyller du på kaffe och läser nästa:
http://www.cordellaudio.com/papers/anot ... tim_II.pdf
OK, ska ta mig tid. Sedan
/ B
xeizo skrev:Du kan alltså inte höra att Kenwood DP-47 mäter mycket renare än Philips CD-spelaren? Frågan är då, behöver det vara renare för användningsområdet musiklyssning? Rör och gamla transistorstärkare från 60-talet brukade väl ha typ 0.1% - 0.5% dist och ingen klagade, tills distorsion wars på 70-talet då nollorna efter kommat bara blev fler och fler.
Bill50x skrev:Hård motkoppling var metoden och det lät allt sämre. Tills Matti Ottala presenterade sina rön om TIM och folk började sansa sig lite.
/ B
Morello skrev:Jag rekommenderar verkligen Cordells artikel ovan - läs och njut, gärna i sällskap med en kopp gott kaffe.
För den som verkligen vill förkovra sig i ämnet rekommenderar jag varmt Cordells bok "Designing audio amplifier" .
jonaz81a skrev:Idag så kom paketet äntligen fram!
En positiv sak har min nya bänkmultimeter redan bidragit med! Den Philips CD 692 jag använt som signalkälla vid mätandet har pensionerats, fy fan vilket junk! Jag tänkte att innan jag mäter på något roligare så är det bäst att kolla signalkällan.
Philips CD-spelaren mätte som bäst en THD på ~0.015% och som sämst som en tivoliattraktion. Detta är dock inte något jag lagt märke till innan och utan att mäta så hade jag troligen aldrig märkt det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster