Moderator: Redaktörer
RogerJoensson skrev:Nej, jag pratar inte nödvändigtvis om samma mängd bas! -Mer om det låter vettigt eller inte.
Hur avvägningen lät i studion och om det skruvade soundet har med den artistiska avvägningen att göra eller blev som det blev pga skruvad lyssning som man skruvat efter, kan man inte veta om man inte var där.
Massor av 70-tals pop/rock är t ex svårt basstympad, för att det skulle gå att dra på i den tidens i skitstereos och små transitorradioapparater (gissar jag).
Talspolen skrev:OT: vet inte varför men jag kommer att tänka på en snubbe från hifimagasinet.coms tid (länge sedan, osäkert om ni snorungar ens var blöjfria då!) som hette eller kallade sig för Niklas Nord. Han byggde jättelika baslådor och allt skulle vara av märket JBL. Kommer någon ihåg denne herre? Han försvann plötsligt. Har han hittat rätta basen tro?
Talspolen skrev:OT: vet inte varför men jag kommer att tänka på en snubbe från hifimagasinet.coms tid (länge sedan, osäkert om ni snorungar ens var blöjfria då!) som hette eller kallade sig för Niklas Nord. Han byggde jättelika baslådor och allt skulle vara av märket JBL. Kommer någon ihåg denne herre? Han försvann plötsligt. Har han hittat rätta basen tro?
hcl skrev:Tangband skrev:...
Jag sticker ut hakan och påstår : vill du ha bättre upplevd basåtergivning vid musik, där kontrabasen låter bättre - köp bättre toppar
Intressant nog tycks även det omvändningen gälla, d.v.s. att även ljud högre upp i registren vinner ökad uppfattbarhet (tydlighet) med bättre basåtergivning. Även i en till synes (höres) välupplöst ljudande anläggning kan en bra sub utöver att fylla ut med kapacitet vid låga frekvenser även öka tydligheten hos t.ex. kvinnliga röster, gitarr, t.o.m. flöjt. Jag kan inte påstå att jag förstår varför, men jag uppfattar det som att anläggningens impulssvar påverkas till det bättre?
Tell skrev:Tangband skrev:Det känns som alla glömt bort att ” bas, mellanregister och diskant ” är påhittade begrepp som verkliga instrument struntar i fullständigt .
Ett normalt instrument spelar alla frekvenser samtidigt .
Jag sticker ut hakan och påstår : vill du ha bättre upplevd basåtergivning vid musik, där kontrabasen låter bättre - köp bättre toppar .
Läs mera här :
https://www.musikipedia.se/overtoner
Det här med att övertoner är det som ger varje instrument sitt unika sound är väl ingen nyhet för nån? Men i den här tråden pratas det om just den "påhittade" basen, så varför skulle bättre basåtergivning inte innebära att man ska köpa bättre bas?
Personligen lyssnar jag på en del musik där basgången har tämligen lite övertoner, går i vissa fall inte ens över 100hz-strecket. Där hjälper inte bättre toppar mycket
Conan skrev:RogerJoensson skrev:Nej, jag pratar inte nödvändigtvis om samma mängd bas! -Mer om det låter vettigt eller inte.
Hur avvägningen lät i studion och om det skruvade soundet har med den artistiska avvägningen att göra eller blev som det blev pga skruvad lyssning som man skruvat efter, kan man inte veta om man inte var där.
Massor av 70-tals pop/rock är t ex svårt basstympad, för att det skulle gå att dra på i den tidens i skitstereos och små transitorradioapparater (gissar jag).
Jag tror att på plats 1 - 32 i listan över skit som påverkar ljudkvaliteten i basen, ligger undermålig kontroll över monitorlyssningen i studion. Kan inte tänka mig det rockband eller den hip hop-artist som skulle acceptera en klen basåtergivning på deras inspelning dom slitit med. Det gjorde man nog inte på 70-talet och det gör man inte nu heller. Svårt att veta dock om det som är "för lite" från studion/inspelningen är en justering med EQ eller en nivåjustering på de basstarka instrumenten som baskaggen eller el-bas t.ex? Kanske en kombination av dessa?
Det lät såklart "fett" (eller vad säger ungdomarna nuförtiden?) i studion och det låter lika fett hemma i vardagsrummet om man bara ställer upp basnivån 8 dB; ja då är det såklart 8dB för lite bas på inspelningen. Vad beror det på? Jo studiolyssningen måste ha haft samma +8dB från det neutrala vilket gjort att den "faktiska" inspelade basnivån blivit för låg. Jätteförenklat jag vet men i huvudsak...
Lite kan man väl tänkas vilja kompensera för att det förmodligen lyssnas med lägre ljudnivå hemma i vardagsrummet jämfört med i studion, och sen lite allmänt smak & tycke, men det är nog småpotatis jämfört med den bas som faktiskt fattas på skivan.
Tangband skrev:hcl skrev:Tangband skrev:...
Jag sticker ut hakan och påstår : vill du ha bättre upplevd basåtergivning vid musik, där kontrabasen låter bättre - köp bättre toppar
Intressant nog tycks även det omvändningen gälla, d.v.s. att även ljud högre upp i registren vinner ökad uppfattbarhet (tydlighet) med bättre basåtergivning. Även i en till synes (höres) välupplöst ljudande anläggning kan en bra sub utöver att fylla ut med kapacitet vid låga frekvenser även öka tydligheten hos t.ex. kvinnliga röster, gitarr, t.o.m. flöjt. Jag kan inte påstå att jag förstår varför, men jag uppfattar det som att anläggningens impulssvar påverkas till det bättre?
Jo, bättre blir bättre i hela frekvensområdet . Man kan inte separera basområdet från diskant eller mellan, eftersom alla instrument spelar hela registret samtidigt .
Tangband skrev:Tell skrev:Tangband skrev:Det känns som alla glömt bort att ” bas, mellanregister och diskant ” är påhittade begrepp som verkliga instrument struntar i fullständigt .
Jag sticker ut hakan och påstår : vill du ha bättre upplevd basåtergivning vid musik, där kontrabasen låter bättre - köp bättre toppar .
Läs mera här :
Det här med att övertoner är det som ger varje instrument sitt unika sound är väl ingen nyhet för nån? Men i den här tråden pratas det om just den "påhittade" basen, så varför skulle bättre basåtergivning inte innebära att man ska köpa bättre bas?
Personligen lyssnar jag på en del musik där basgången har tämligen lite övertoner, går i vissa fall inte ens över 100hz-strecket. Där hjälper inte bättre toppar mycket
Jasså, lyssnar du på sinustoner ?Har du läst länken ?
Tangband skrev:Tell skrev:Tangband skrev:Det känns som alla glömt bort att ” bas, mellanregister och diskant ” är påhittade begrepp som verkliga instrument struntar i fullständigt .
Läs mera här :
Johan_Lindroos skrev:Om det ska föreställa en spektrumanalysator så är den extremt dålig.
Mirage skrev:Talspolen skrev:OT: vet inte varför men jag kommer att tänka på en snubbe från hifimagasinet.coms tid (länge sedan, osäkert om ni snorungar ens var blöjfria då!) som hette eller kallade sig för Niklas Nord. Han byggde jättelika baslådor och allt skulle vara av märket JBL. Kommer någon ihåg denne herre? Han försvann plötsligt. Har han hittat rätta basen tro?
OT: Jag minns Niklas Nord, fast från dvdforum.nu. Det första forum på Internet som jag hängde på!
Johan_Lindroos skrev:Om det ska föreställa en spektrumanalysator så är den extremt dålig.
Bill50x skrev:En gång i tiden hade jag en förstärkare med ganska rikliga möjligheter att korrigera tonkurvan. Jag tog mig för att för varje skiva jag spelade anteckna vilka inställningar som lät bäst. Problemet var bara att nästa gång samma skiva spelades föredrog jag andra inställningar. Så jag gav upp och kopplade ur alla tonkontroller och njöt av musiken istället
RogerJoensson skrev:Bill50x skrev:En gång i tiden hade jag en förstärkare med ganska rikliga möjligheter att korrigera tonkurvan. Jag tog mig för att för varje skiva jag spelade anteckna vilka inställningar som lät bäst. Problemet var bara att nästa gång samma skiva spelades föredrog jag andra inställningar. Så jag gav upp och kopplade ur alla tonkontroller och njöt av musiken istället
Förutom det jag skrev tidigare, så vill jag tillägga kan det kan krävas ganska exakta verktyg för att pricka rätt och att man behärskar dem. Om inte, så är risken större att filtren lägger sig vid sidan av i frekvens, jobbar för brett eller för smalt och då får man inte med sig enbart eller allt av det man önskar räta ut. När det sker så har man kanske mildrat ett problem, men samtidigt förvärrat ett annat och då är det inte konstigt om man vid ett senare tillfälle upptäcker att det fortfarande inte låter rätt. Man har kanske inte kunnat göra det som skulle kunna göras och kanske därför dragit fel slutsatser om vad som kan göras med eq.
Conan skrev:RogerJoensson skrev:Bill50x skrev:En gång i tiden hade jag en förstärkare med ganska rikliga möjligheter att korrigera tonkurvan. Jag tog mig för att för varje skiva jag spelade anteckna vilka inställningar som lät bäst. Problemet var bara att nästa gång samma skiva spelades föredrog jag andra inställningar. Så jag gav upp och kopplade ur alla tonkontroller och njöt av musiken istället
Förutom det jag skrev tidigare, så vill jag tillägga kan det kan krävas ganska exakta verktyg för att pricka rätt och att man behärskar dem. Om inte, så är risken större att filtren lägger sig vid sidan av i frekvens, jobbar för brett eller för smalt och då får man inte med sig enbart eller allt av det man önskar räta ut. När det sker så har man kanske mildrat ett problem, men samtidigt förvärrat ett annat och då är det inte konstigt om man vid ett senare tillfälle upptäcker att det fortfarande inte låter rätt. Man har kanske inte kunnat göra det som skulle kunna göras och kanske därför dragit fel slutsatser om vad som kan göras med eq.
Ja ett undermåligt arbete i studion, med taskiga verktyg, ställer till det för all framtid med fonogrammet. Man behöver egentligen mixa om skivan med tillgång till de enskilda spåren. Men ändå kanske man kan mildra de värsta problemen med att bara dra på baskontrollen eller på annat sätt lägga på mera bas.
Kolla på tråden under Skivrekommendationer där Stings album "Nothing Like the Sun" diskuterades. Här ökade upplevelsen av albumet för en lyssnare (med uppmätt korrekt basåtergivning i systemet) genom att flippa på "+6dB" på delningsfiltret. Men det ska ju inte behövas! De 6 decibelen skulle såklart redan ligga på skivan i form av ökad nivå på bas och baskaggen!
Conan skrev:RogerJoensson skrev:Bill50x skrev:En gång i tiden hade jag en förstärkare med ganska rikliga möjligheter att korrigera tonkurvan. Jag tog mig för att för varje skiva jag spelade anteckna vilka inställningar som lät bäst. Problemet var bara att nästa gång samma skiva spelades föredrog jag andra inställningar. Så jag gav upp och kopplade ur alla tonkontroller och njöt av musiken istället
Ja ett undermåligt arbete i studion, med taskiga verktyg, ställer till det för all framtid med fonogrammet. Man behöver egentligen mixa om skivan med tillgång till de enskilda spåren. Men ändå kanske man kan mildra de värsta problemen med att bara dra på baskontrollen eller på annat sätt lägga på mera bas.
Kolla på tråden under Skivrekommendationer där Stings album "Nothing Like the Sun" diskuterades. Här ökade upplevelsen av albumet för en lyssnare (med uppmätt korrekt basåtergivning i systemet) genom att flippa på "+6dB" på delningsfiltret. Men det ska ju inte behövas! De 6 decibelen skulle såklart redan ligga på skivan i form av ökad nivå på bas och baskaggen!
goat76 skrev:Conan skrev:RogerJoensson skrev:Förutom det jag skrev tidigare, så vill jag tillägga kan det kan krävas ganska exakta verktyg för att pricka rätt och att man behärskar dem. Om inte, så är risken större att filtren lägger sig vid sidan av i frekvens, jobbar för brett eller för smalt och då får man inte med sig enbart eller allt av det man önskar räta ut. När det sker så har man kanske mildrat ett problem, men samtidigt förvärrat ett annat och då är det inte konstigt om man vid ett senare tillfälle upptäcker att det fortfarande inte låter rätt. Man har kanske inte kunnat göra det som skulle kunna göras och kanske därför dragit fel slutsatser om vad som kan göras med eq.
Det är dock omöjligt att veta om basnivån på den skivan har någonting alls att göra med att jobbet i studion skulle varit dåligt eller om lyssningen i den samma var undermålig, det kan ju lika gärna ha varit precis så de ville att det skulle låta.
goat76 skrev:...det kan ju lika gärna ha varit precis så de ville att det skulle låta.
Conan skrev:goat76 skrev:...det kan ju lika gärna ha varit precis så de ville att det skulle låta.
Näpp, finns nog inte en chans. Artikeln i början skrev väl att tränade lyssnare ville ha extra bas och otränade mer än så. Bara nån enstaka kuf ville ha lägre. Den bas som "fattas" på fonogrammet borde ha legat där men gör inte det eftersom lyssningen i studion inte varit neutral utan bashöjd. Undantag och andra förklaringar finns men här har du lejonparten av problemet på de skivor som har för låg bas.
goat76 skrev:Tangband skrev:Tell skrev:
Det Tell talar om är dator-alstrade bastoner inom elektronisk musik, dessa behöver nödvändigtvis inte innehålla alla de övertoner som uppkommer från en analogt spelad bas där hela instrumentets material och uppbyggnad bidrar till mängden övertoner.
Här nedan är en bild på en sådan ton som endast sträcker sig upp till circa 175 Hz.
jansch skrev:goat76 skrev:Tangband skrev:
Det Tell talar om är dator-alstrade bastoner inom elektronisk musik, dessa behöver nödvändigtvis inte innehålla alla de övertoner som uppkommer från en analogt spelad bas där hela instrumentets material och uppbyggnad bidrar till mängden övertoner.
Här nedan är en bild på en sådan ton som endast sträcker sig upp till circa 175 Hz.
Alltså.... bastoner i området upp till 200 Hz blir väldigt odefinierade i takten av normal musik (över100 takter/min) om hörbara övertoner saknas. Det är ingen synpunkt utan ett fysikaliskt faktum.
goat76 skrev:Conan skrev:goat76 skrev:...det kan ju lika gärna ha varit precis så de ville att det skulle låta.
Näpp, finns nog inte en chans. Artikeln i början skrev väl att tränade lyssnare ville ha extra bas och otränade mer än så. Bara nån enstaka kuf ville ha lägre. Den bas som "fattas" på fonogrammet borde ha legat där men gör inte det eftersom lyssningen i studion inte varit neutral utan bashöjd. Undantag och andra förklaringar finns men här har du lejonparten av problemet på de skivor som har för låg bas.
Jo, men freferensen för mängden bas varierade mellan olika lyssnare med ett omfång på hela 17 dB, det säger mig att det är fullt rimligt att den där höjningen på 6 dB som du anser behövdes på Stings album "Nothing Like the Sun" mycket väl ryms inom preferens-ramen. De kan därmed mycket väl ha haft en fullt neutral lyssning i den studion.
Conan skrev:goat76 skrev:Conan skrev:
Jo, men freferensen för mängden bas varierade mellan olika lyssnare med ett omfång på hela 17 dB, det säger mig att det är fullt rimligt att den där höjningen på 6 dB som du anser behövdes på Stings album "Nothing Like the Sun" mycket väl ryms inom preferens-ramen. De kan därmed mycket väl ha haft en fullt neutral lyssning i den studion.
Det är sant att du inte utan vidare ska tro på vad jag säger att jag har för återgivning hemma. Jag har både lyssnat och mätt och anser att jag har en ganska neutral återgivning, möjligen med en liite extra knuff i basen (det låter ju bättre så på det mesta och jag spelar film också där det är bättre för upplevelsen). Stings skiva låter tunt i basen. Den gör det relativt många andra plattor och den gör det jämfört med andra album från samma artist. Jag tror därför inte att de kan ha haft en neutral lyssning i studion.
Användare som besöker denna kategori: dewpo och 25 gäster