Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Conan skrev:goat76 skrev:
Jo, men freferensen för mängden bas varierade mellan olika lyssnare med ett omfång på hela 17 dB, det säger mig att det är fullt rimligt att den där höjningen på 6 dB som du anser behövdes på Stings album "Nothing Like the Sun" mycket väl ryms inom preferens-ramen. De kan därmed mycket väl ha haft en fullt neutral lyssning i den studion.
Det är sant att du inte utan vidare ska tro på vad jag säger att jag har för återgivning hemma. Jag har både lyssnat och mätt och anser att jag har en ganska neutral återgivning, möjligen med en liite extra knuff i basen (det låter ju bättre så på det mesta och jag spelar film också där det är bättre för upplevelsen). Stings skiva låter tunt i basen. Den gör det relativt många andra plattor och den gör det jämfört med andra album från samma artist. Jag tror därför inte att de kan ha haft en neutral lyssning i studion.
Jag misstror väl inte det du säger om din återgivning hemma, var har du fått det ifrån?
Det enda jag säger är att, om de uppgifterna från Harmans undersökning stämmer som visar att spannet kan vara så pass stort som hela 17 dB när det kommer till olika personers preferenser vad gäller basnivå, så är det inte helt otroligt om studiokillens och din smak faktiskt kan skilja sig med 6 dB vid lyssning på exakt samma ljudsystem.
goat76 skrev:Och hur har personen med den "korrekta basåtergivningen" kommit fram till att just den nivån han har är den korrekta, hur har han mätt fram till det?
Tangband skrev:Jasså, lyssnar du på sinustoner ?Har du läst länken ?
goat76 skrev:Om du läser den länkade artikeln i första inlägget så ser du att Harman i deras undersökningar kommit fram till att olika människors preferenser, när det kommer till hur mycket bas de föredrar, kan skilja sig med hela 17 dB!
Is there a correct or ideal amount of bass boost?
"I’ve saved for last the most interesting and revealing data presented by the Harman research paper. While the study showed the mean preferred bass boost to be 6.6dB, which seems like a reasonable number to me, most intriguing were the variations of preferred bass level among the listeners participating in the study. The paper states that “the range of preferred bass levels among individual listeners is 17dB, from -3dB (listener 346) to 14.1dB (listener 400).” This finding astounded me, not only because of the range of difference of 17dB -- a lot -- but that someone out there preferred -3dB of bass cut. I’ve tried listening to music through a two-channel loudspeaker system with a flat in-room response (i.e., no boost or cut), and to me it sounded anemic."
Tell skrev:goat76 skrev:Om du läser den länkade artikeln i första inlägget så ser du att Harman i deras undersökningar kommit fram till att olika människors preferenser, när det kommer till hur mycket bas de föredrar, kan skilja sig med hela 17 dB!
Is there a correct or ideal amount of bass boost?
"I’ve saved for last the most interesting and revealing data presented by the Harman research paper. While the study showed the mean preferred bass boost to be 6.6dB, which seems like a reasonable number to me, most intriguing were the variations of preferred bass level among the listeners participating in the study. The paper states that “the range of preferred bass levels among individual listeners is 17dB, from -3dB (listener 346) to 14.1dB (listener 400).” This finding astounded me, not only because of the range of difference of 17dB -- a lot -- but that someone out there preferred -3dB of bass cut. I’ve tried listening to music through a two-channel loudspeaker system with a flat in-room response (i.e., no boost or cut), and to me it sounded anemic."
Återigen det jag skrev om i början i tråden; vilka frekvenser handlar det om? Den där studien blir rätt intetsägande annars, för som sagt så ogillar jag höjd bas i övre området, 100hz+, medans djupbasen får höjas hyfsat många dB (även i den musiken där basgången har övetoner).
goat76 skrev:Tell skrev:Återigen det jag skrev om i början i tråden; vilka frekvenser handlar det om? Den där studien blir rätt intetsägande annars, för som sagt så ogillar jag höjd bas i övre området, 100hz+, medans djupbasen får höjas hyfsat många dB (även i den musiken där basgången har övetoner).
Jag har inte läst själva studien då den verkar vara låst till medlemmar i AES, så jag har inte en aning om hur högt i frekvensområdet höjningen startade, kanske någon annan här som vet?
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=17042
Conan skrev:goat76 skrev:Conan skrev:
Det är sant att du inte utan vidare ska tro på vad jag säger att jag har för återgivning hemma. Jag har både lyssnat och mätt och anser att jag har en ganska neutral återgivning, möjligen med en liite extra knuff i basen (det låter ju bättre så på det mesta och jag spelar film också där det är bättre för upplevelsen). Stings skiva låter tunt i basen. Den gör det relativt många andra plattor och den gör det jämfört med andra album från samma artist. Jag tror därför inte att de kan ha haft en neutral lyssning i studion.
Jag misstror väl inte det du säger om din återgivning hemma, var har du fått det ifrån?
Det enda jag säger är att, om de uppgifterna från Harmans undersökning stämmer som visar att spannet kan vara så pass stort som hela 17 dB när det kommer till olika personers preferenser vad gäller basnivå, så är det inte helt otroligt om studiokillens och din smak faktiskt kan skilja sig med 6 dB vid lyssning på exakt samma ljudsystem.
Nja... du har ju inte sagt nånting om min återgivning i basen, men om lyssnaren som ville "vippa upp" Nothing Like the Sun 6 dB (faktiskt mera om man läser inlägget) sa du:goat76 skrev:Och hur har personen med den "korrekta basåtergivningen" kommit fram till att just den nivån han har är den korrekta, hur har han mätt fram till det?
Och om vi skulle ponera att jag har en "korrekt" återgivning i basen och att den andra lyssnaren också har det OCH att studion där Nothing Like the Sun slutmixades också har en neutral basåtergivning så skulle det bara handla om olika smak? Då säger jag inte en chans! Hade slutmixningen av albumet skett här i mitt vardagsrum med ljudtekniker, artisten/bandet och producenten närvarande så hade nivån på t.ex. baskaggen och elbasen dragits på! Man jobbar inte veckovis med en sån produktion för att det i slutändan ska låta så där.
Tell skrev:goat76 skrev:Tell skrev:Återigen det jag skrev om i början i tråden; vilka frekvenser handlar det om? Den där studien blir rätt intetsägande annars, för som sagt så ogillar jag höjd bas i övre området, 100hz+, medans djupbasen får höjas hyfsat många dB (även i den musiken där basgången har övetoner).
Jag har inte läst själva studien då den verkar vara låst till medlemmar i AES, så jag har inte en aning om hur högt i frekvensområdet höjningen startade, kanske någon annan här som vet?
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=17042
Efter en snabb googling så verkar det vara den här kurvan det handlar om:
[ Bild ]
Basen ser okej ut, men ändå jävligt skum i toppen, om det nu är så som folk skulle föredra?
Hur tänker ni andra om vilken kurva i basen ni föredrar?
goat76 skrev:Om man läser tråden om ”Nothing Like the Sun” i skivrekommendationer så är det i nuläget så att 4 stycken personer tycker att den är för slank i basen medans 3 personer verkar tycka att den har helt okej basmängd. Jag antar att folk i den tråden har utgått ifrån lyssning i sina egna ljudsystem där de själva rattat in basmängd/valt högtalare och övrig utrustning som överensstämmer med deras tycke och smak vad gäller basmängd.
Innan vi kan gå vidare här så vill jag veta vad du menar är en ”korrekt” återgivning i basen, är det en rak tonkurva hela vägen längst ner i basen, +-0 dB höjning?
goat76 skrev:Conan skrev:Och om vi skulle ponera att jag har en "korrekt" återgivning i basen och att den andra lyssnaren också har det OCH att studion där Nothing Like the Sun slutmixades också har en neutral basåtergivning så skulle det bara handla om olika smak? Då säger jag inte en chans! Hade slutmixningen av albumet skett här i mitt vardagsrum med ljudtekniker, artisten/bandet och producenten närvarande så hade nivån på t.ex. baskaggen och elbasen dragits på! Man jobbar inte veckovis med en sån produktion för att det i slutändan ska låta så där.
Om man läser tråden om ”Nothing Like the Sun” i skivrekommendationer så är det i nuläget så att 4 stycken personer tycker att den är för slank i basen medans 3 personer verkar tycka att den har helt okej basmängd. Jag antar att folk i den tråden har utgått ifrån lyssning i sina egna ljudsystem där de själva rattat in basmängd/valt högtalare och övrig utrustning som överensstämmer med deras tycke och smak vad gäller basmängd.
Police-studioskivan, Synchronicity
goat76 skrev:Så åter igen, vad är en ”korrekt” basåtergivning enligt dig, och med hur många dB har du höjt i ditt ljudsystem för att du ska bli nöjd med genomsnittet av den musik du lyssnar på (och vad består den musiken av)?
Conan skrev:goat76 skrev:Om man läser tråden om ”Nothing Like the Sun” i skivrekommendationer så är det i nuläget så att 4 stycken personer tycker att den är för slank i basen medans 3 personer verkar tycka att den har helt okej basmängd. Jag antar att folk i den tråden har utgått ifrån lyssning i sina egna ljudsystem där de själva rattat in basmängd/valt högtalare och övrig utrustning som överensstämmer med deras tycke och smak vad gäller basmängd.
Innan vi kan gå vidare här så vill jag veta vad du menar är en ”korrekt” återgivning i basen, är det en rak tonkurva hela vägen längst ner i basen, +-0 dB höjning?
Det var ett tag sen jag mätte upp mitt system. Kanske ett jobb i helgen. Fick leta upp en bild från medlemstråden och klippa ut den (Photo Bucket har bråkat om nåt sen länge med mitt gamla konto där därav texten i bilden):
Sådär... en ganska snygg kurva tycker jag själv. All möjlig musik låter bra om inspelningen är bra. Jag tycker jag kan bedöma rätt bra om en skiva är bassvag. Tycker nån annan att det är fett med bas på "Nothing Like the Sun" har dom förmodligen redan rattat in en högre basnivå på sin lyssning (kanske nåt liknande som monitorlyssningen i studion) eller så har dom bara fel.
Almen skrev:goat76 skrev:Conan skrev:Och om vi skulle ponera att jag har en "korrekt" återgivning i basen och att den andra lyssnaren också har det OCH att studion där Nothing Like the Sun slutmixades också har en neutral basåtergivning så skulle det bara handla om olika smak? Då säger jag inte en chans! Hade slutmixningen av albumet skett här i mitt vardagsrum med ljudtekniker, artisten/bandet och producenten närvarande så hade nivån på t.ex. baskaggen och elbasen dragits på! Man jobbar inte veckovis med en sån produktion för att det i slutändan ska låta så där.
Om man läser tråden om ”Nothing Like the Sun” i skivrekommendationer så är det i nuläget så att 4 stycken personer tycker att den är för slank i basen medans 3 personer verkar tycka att den har helt okej basmängd. Jag antar att folk i den tråden har utgått ifrån lyssning i sina egna ljudsystem där de själva rattat in basmängd/valt högtalare och övrig utrustning som överensstämmer med deras tycke och smak vad gäller basmängd.
Prova att lyssna på sista Police-studioskivan, Synchronicity, till exempel Tea in the Sahara, och jämför det med Nothing Like the Sun. Nu har jag inte lyssnat på någon av dem på länge, men ur minnet så är min subjektiva åsikt att man med all säkerhet objektivt skulle karakterisera NLtS som "basslank", "lite klen bas" eller liknande.
Perfector skrev:Hur låter det hos er med bara högtalare utan en massa DSP och annan elektronik?
Hos mig låter det alltid bra.
Prova med Chicago 17 (hela skivan)
Där finns minsann bas så det räcker.
Men det är jag det.
goat76 skrev: att jag inte har sagt vad just jag tycker om basnivån på dessa skivor, jag försöker bara göra klart för Conan att 6 dB håller sig med god marginal inom preferensfönsret på 17 dB vilket Harman kommit fram till i deras undersökning.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev: att jag inte har sagt vad just jag tycker om basnivån på dessa skivor, jag försöker bara göra klart för Conan att 6 dB håller sig med god marginal inom preferensfönsret på 17 dB vilket Harman kommit fram till i deras undersökning.
Ja, men har du läst studien du hänvisar till och vet du vad dessa 17dB är och hur inspelningar lät och om de där 17dBna ens är och rotar i ett område som är särskilt aktivt?
Det finns hårdrocksinpelningar där man mycket väl kan höja 15dB under typ 50Hz utan att mycket händer, eftersom man verkar ha högpassfiltrerat hela skiten. Har lyssnarna uppskattat den kraftigt höjda basen som en medicin för att räta ut problem i andra register (som hellre skulle behöva åtgärdas) och tyckt att det blev i alla fall inte sämre? osv, osv. Detta må vara exempel som inte har med den där studien att göra, men vet du det?
---
Hur såg bashöjningskurvan ut vid den där 17dB höjningen, vilket material spelades osv? Vet någon här det?
RogerJoensson skrev:Perfector skrev:Hur låter det hos er med bara högtalare utan en massa DSP och annan elektronik?
Men det är jag det.
Om du tycker att det alltid låter bra hos dig, så kanske det beror på att du är mer flexibel än jag eller att du väljer att bara lyssna på det du tycker låter bra...
Det finns ju en massa inspelningar som är så sönderskruvade och skadade att det är outhärdligt att lyssna på (tunt, vasst och jävligt, mastringsslaktat och distat). På olika sätt dessutom. Jag kan inte tänka mig att det finns en högtalare/anläggning i världen som utan justermöjligheter kan få allt att låta bra.
Vad gäller Chicago-plattan, så kan det mycket väl stämma att den en gång lät bra (jag kommer inte ihåg). Jag har bara tillgång till mastringarna på Spotify och jag gissar att det inte lät så på utgåvorna som såldes när det begav sig. De moderna hårdmastringarna som jag lyssnat på nu låter tryckkokare dynamiskt och är inte överdrivet basiga, om man säger så.
Perfector skrev:RogerJoensson skrev:Perfector skrev:Hur låter det hos er med bara högtalare utan en massa DSP och annan elektronik?
Men det är jag det.
Om du tycker att det alltid låter bra hos dig, så kanske det beror på att du är mer flexibel än jag eller att du väljer att bara lyssna på det du tycker låter bra...
Det finns ju en massa inspelningar som är så sönderskruvade och skadade att det är outhärdligt att lyssna på (tunt, vasst och jävligt, mastringsslaktat och distat). På olika sätt dessutom. Jag kan inte tänka mig att det finns en högtalare/anläggning i världen som utan justermöjligheter kan få allt att låta bra.
Vad gäller Chicago-plattan, så kan det mycket väl stämma att den en gång lät bra (jag kommer inte ihåg). Jag har bara tillgång till mastringarna på Spotify och jag gissar att det inte lät så på utgåvorna som såldes när det begav sig. De moderna hårdmastringarna som jag lyssnat på nu låter tryckkokare dynamiskt och är inte överdrivet basiga, om man säger så.
Med bra menar jag allting låter rätt i förhållande till allt annat i en låt.
Det värsta som finns är väl när Ian Gillan säger "cant you play Everything a bit louder than Everything else"
Perfector skrev:RogerJoensson skrev:Perfector skrev:Hur låter det hos er med bara högtalare utan en massa DSP och annan elektronik?
Men det är jag det.
Med bra menar jag allting låter rätt i förhållande till allt annat i en låt.
Det värsta som finns är väl när Ian Gillan säger "cant you play Everything a bit louder than Everything else"
RogerJoensson skrev:Det är inte jag som lägger fram den där undersökningen som något slags bevis eller argument. Det är väl rimligen du som får tala om vad det är du hänvisar till, vad det du hänvisar till säger, vad du menar?
Vad är det de visat? Det är min undran. Vilket material har avlyssnats, vilket frekvensområde gäller det, har justering skett i ett område medan lyssnarna har avvägt vad som händer vid sidan av detta område, osv. Jag har för mig att jag läst rätt massiv kritik mot testen, men kommer inte ihåg var och vad kritiken gällde.
Det är sant att personliga preferenser kan variera. 17dB låter dock lite väl mycket, men det är så klart beroende på de där omständigheterna som jag undrar över.
goat76 skrev:Jag vill bara påpeka att jag inte har sagt vad just jag tycker om basnivån på dessa skivor, jag försöker bara göra klart för Conan att 6 dB håller sig med god marginal inom preferensfönsret på 17 dB vilket Harman kommit fram till i deras undersökning.
Den skivan vi pratar om faller också den inom ramen för preferens, det behöver därmed inte betyda att lyssningen i studion var dålig.
Conan skrev:goat76 skrev:Jag vill bara påpeka att jag inte har sagt vad just jag tycker om basnivån på dessa skivor, jag försöker bara göra klart för Conan att 6 dB håller sig med god marginal inom preferensfönsret på 17 dB vilket Harman kommit fram till i deras undersökning.
Den skivan vi pratar om faller också den inom ramen för preferens, det behöver därmed inte betyda att lyssningen i studion var dålig.
Hur många personer måste säga att: "Det var lite slank bas på den låten" för att det ska vara sant? Eller menar du att det inte överhuvudtaget går att säga om någon låt egentligen att: "Det var lite slank bas på den låten"?
Eller: "Oj, den såsen var salt" eller "Oj, den filmscenen var mörk" eller "Oj, den skjortan var liten i storleken"?
goat76 skrev:Det som du dock inte verkar förstå är att studiokillens preferens vad gäller basnivå mycket väl KAN ligga 6 dB under din samt majoriteten av lyssnarnas (i Harmans undersökning) preferens, utan att det behöver betyda att lyssningen i studion nödvändigtvis var felaktig.
Conan skrev:goat76 skrev:Det som du dock inte verkar förstå är att studiokillens preferens vad gäller basnivå mycket väl KAN ligga 6 dB under din samt majoriteten av lyssnarnas (i Harmans undersökning) preferens, utan att det behöver betyda att lyssningen i studion nödvändigtvis var felaktig.
Det är nog inte bara studiokillen som lyssnar vid slutmixningen. Artisten och producenten har nog varit på mer än ett hörn. Skulle alla tycka att det låter bra om den påtagligt slanka basen menar du? Tror det är betydligt mindre sannolikt än att monitorerna varit bashöjda och att dom därför inte hört vad som hamnade på fonogrammet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster