Skillnad mellan CD-spelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hör du skillnad på olika cd-spelare?

Ja
69
72%
Nej
27
28%

Antal röster : 96

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-11 11:18

bill50 ett musikintresse förutsätter ju att man lyssnar på musik.... här tror jag vi alla kommit fram till att alla är intresserade och lyssnar precis lika mycket som alla andra och analyserar preeeecis på samma sätt som linnfantasterna...skillnaden är väl att här väljer folk att ta det ett steg längre och ifrågasätta varför låter det på det viset och hur kan man förbättra det?!

hoppas du förstår...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-11 11:50

Näää :-)

Självklart lyssnar vi alla på musik (även om viss musik inte förtjänar det epitetet...) men lika självklart är att vi lyssnar på och efter olika saker. Delvis beroende på musiksmak men även på preferenser. Eftersom all musikåtergivning hemma är någon form av kompromiss jämfört med verkligheten, får vi olika preferenser beroende på vilka kompromisser och tillkortakommanden vi accepterar eller står ut med.

Jag kan till viss del hålla med om att många här vill "gå längre" än Linn-folket, en anledning till att jag själv inte köpt hela konceptet är just att "ljudet" inte motsvaras av prislappen. Det svänger utav tusan, det är fart och glädje när det så ska vara och musiken återges väldigt homogent. I en bra anläggning hör man tydligt melodislingor, musikaliska finesser osv. Sällan låter Zappa så förståelig som i ett Linn-system. (Men det gör han i ett bra rörförstärkeri åxå!). Men det låter ofta hårt och lite för utmejslat, som ett foto med artificellt skapad skärpa. Linns högtalare är jag tex inte alls förtjust i medan däremot försteget Kolektor låter bättre än tex Sentec SC9.

Men som sagt, det jag gillar med tex Linninisterna är just fokus på musiken istället för tekniska parametrar. Jag har ännu aldrig hört någon Linn-gubbe döma ut ett försteg därför att det sitter ett visst sorts chip i det.....

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-11 20:35

Lika stor skillnad på CD-spelare som skillnad på förstärkare.

En del har dendär briljansen och tydligheten jag eftersträvar och andra har det inte.
Dåligt transientsvar ex trumpinne mot kaggkant, har jag hört stor skillnad på olika fabrikat/modeller/årsmodeller, etc.

Men som sagt då är det frågan om riktigt höga lyssningsvolymer (hög dynamik) hemma hos mig, vid jämförelserna. :wink:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-03-11 22:08

Ragnwald skrev:Dåligt transientsvar ex trumpinne mot kaggkant, har jag hört stor skillnad på olika fabrikat/modeller/årsmodeller, etc.

Placebo/inbillning? :lol: :wink:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-11 22:14

rhenrics skrev:Placebo/inbillning? :lol: :wink:

Icke sa nicke.
Jag laborerar tom med olika opampar och hör stora skillnader just på dessa punkter. 8)

Det handlar ju om att optimera drivförhållandena för varje given opamp.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-11 22:16

Av någon anledning tycker jag att det just är på transienter och avklingning (finns det något annat, mer vedertaget ord inom ljudterminologin?) som skillnaden märks som mest mellan CD-spelare. Nu var det ett tag sedan jag gjorde en mer systematisk genomgång av spelarna på marknaden, men när jag köpte min Arcam FMJ 23 var det just på den punkten jag tyckte att den skiljde sig. Inte så att jag satt och lyssnade efter transienter, men något händer med musiken när anslaget är det rätta - och det gäller inte bara kantslag på virveln, utan även röster och instrument. Just piano är ett instrument där skillnaden framgår tydligast. Tycker att många spelare (med reservation för att det finns många nyare spelare som jag inte har hört) tenderar att låta vassa i anslaget på pianon. Ett naturligt pianoanslag är mer dämpat. Vad gäller andra parametrar som detaljrikedom etc, där tycker jag att det är enormt svårt att höra skillnad och om det går, så är det mer eller mindre omöjligt att avgöra om det är till det bättre eller sämre.

Tärnström

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-11 22:23

JTarnstrom skrev:att det just är på transienter och avklingning

Tärnström

Trevligt med en broder med samma erfarenhet. :D

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-11 22:30

Ragnwald skrev:
JTarnstrom skrev:att det just är på transienter och avklingning

Tärnström

Trevligt med en broder med samma erfarenhet. :D

Jag tror att det handlar om psykoakustik i det här fallet. Om anslaget inte är det rätta tar det vår hjärna någon liten pyttedels sekund att orientera sig innan den har fattat att "aha, det är ett piano". En bråkdels stund av förvirring. Gör det jobbigt att lyssna i längden.

Bara en liten hemvävd teori... Konstaterar bara att det är betydligt lättare att svepas med av musiken när den parametern är på plats.

Skål, broder!

Tärnström

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2006-03-12 09:02

Om man inte hör tydliga skillnader på CDP:s bör man genast uppgradera resten av kedjan och börja med förförstärkaren.

Det är inga problem att höra skillnad mellan Naim CD5 och t.ex. Pioneer 668. En ytterligare riktigt stor skillnad om man hängde på ett HiCap (extern power-supply) på CD5:an.

Nästa steg när jag upgraderade till Naim CDX2. Och ett rejält steg fram när jag köpte ett kompletterande XPS2 (mycket fint externt power-supply som kostar nästan lika mycket som CDX2). Det finns numera ett 555PS-powersupply som kan ersätta XPS2 och som jag inte hört (min leksakskassa måste hämta sig lite innan jag lägger över 50000kr på ett nytt powersupply).

Det som skiljer Naim från andra märken är ju ett sjuhelvetes musikaliskt flow som ingen annan kommer i närheten av. Och att dom har en uppgraderingshierarki som fungerar.

Jag har en 668 för hemmabiografen och skillnaden mellan den och CDX2/XPS2 är löjligt stor. 668:an släpper bara igenom en mycket platt och förenklad presentation av musiken - det är svårare att höra skillnad på t.ex. förstärkare med 668:ans begränsade presentation.

Resten av kedjan jag har är all-naim. 52/SuperCap/250/SBL. Naim SBL:en är en bitch - och väldigt engelsk - att installera med allt blaskande på plats med silikon och packningar och aluminiumbrickor. Hela proceduren måste dessutom göras om om man flyttar på högtalaren. Men gör man det rätt är det en fullständigt suverän och unik högtalare om man har en bra front-end. Efter SBL låter alla andra högtalare långsamt och resonant (Quad elektrostater undantaget).

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-03-12 09:06

50000 för en nätdel till en CD? 8O

Så orginal-Naim är bestyckad med en undermålig nätdel? :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-12 09:09

Sanny_X skrev:50000 för en nätdel till en CD? 8O

*asg* Hoppas popedh missar denna tråd... ;)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-03-12 10:07

flateartharn skrev:Om man inte hör tydliga skillnader på CDP:s bör man genast uppgradera resten av kedjan och börja med förförstärkaren.

Jovisst...eller genast byta ut den undermåliga CD-spelaren.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-03-12 10:17

På en del låtar ja på en del andra nej.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-12 10:53

Thomas_A skrev:
flateartharn skrev:Om man inte hör tydliga skillnader på CDP:s bör man genast uppgradera resten av kedjan och börja med förförstärkaren.

Jovisst...eller genast byta ut den undermåliga CD-spelaren.

Håller med Thomas till 100%, flat earth confusion klarar jag mig utan.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-03-12 11:03

Hustrun kom förbi:
- Vad kollar du på nu då din datortönt?
- Jo här är en diskussion om man kan höra skillnad på CD-spelare.
- Det är klart man kan, vilken fråga!
- En del anser inte det.
- Va? Det är ju bara att använda öronen!
- Jo, men en del här dom anser att vi lurar oss om vi tror det är skillnad, de säger att alla cd-spelare låter lika.
- Löjligt. Vem som helst hör ju att det är skillnad. Antingen är det musik eller också inte.

Så nu vet ni!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-12 11:07

Visst, det finns onekligen CD/DVD-spelare* som återger musik så föga trovärdigt att man med lätthet hör skillnad, till och med från angränsande rum. Men de flesta dedikerade cd-spelare (med minst fyrsiffrig prislapp) klarar ändå uppgiften så bra att det ofta blir svårt att särskilja dem åt...

*) T ex min Pioneer DV-360 som får allt att låta syntetiskt och livlöst.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-03-12 11:10

Ragnwald skrev:Lika stor skillnad på CD-spelare som skillnad på förstärkare.

En del har dendär briljansen och tydligheten jag eftersträvar och andra har det inte.
Dåligt transientsvar ex trumpinne mot kaggkant, har jag hört stor skillnad på olika fabrikat/modeller/årsmodeller, etc.

Men som sagt då är det frågan om riktigt höga lyssningsvolymer (hög dynamik) hemma hos mig, vid jämförelserna. :wink:

Instämmer helt och hållet med dig, förutom att volymen inte behöver vara hög.

Min gissning är att analogdelen spelar större roll idag än vad D/A delen gör.

Köpte nyligen ny cd och det var STOR skillnad (har då även jämfört en hel del nyare modeller).

En förutsättning tror jag är att resterande komponenter i systemet måste hålla mycket hög klass för att inte skillnaderna mellan olika cd ska "drunkna" och maskeras.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-03-12 13:49

Har inte jämfört och skulle gissa att dom flesta bra spelare är stort sett helt lika under blindtest. Men, placebo folket säger annorlunda.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-03-12 14:26

50 000 för en nätdel till en cd, herregud vad finns det för galningar där ute.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-12 14:29

rexq skrev:50 000 för en nätdel till en cd, herregud vad finns det för galningar där ute.

De kallar oss för audiofiler. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-03-12 15:04

subjektivisten skrev:Har inte jämfört och skulle gissa att dom flesta bra spelare är stort sett helt lika under blindtest. Men, placebo folket säger annorlunda.

Vad kan man säga :mrgreen: :mrgreen:

- "Min cd/dvd för 4.000 kr låter lika bra som de bästa, allt annat är placebo"

Jovisst, ni som tror det får gärna göra det. Det är OK 8)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-12 15:14

Callisto skrev:
subjektivisten skrev:Har inte jämfört och skulle gissa att dom flesta bra spelare är stort sett helt lika under blindtest. Men, placebo folket säger annorlunda.

har du nån ggn funderat på vad som sitter i din spelare?

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-03-12 15:18

Haakan_W skrev:
Callisto skrev:

Ja, det är väl några hinkar och spadar :) .

Användarvisningsbild
retikel

Inläggav retikel » 2006-03-12 15:18

Nej, den saknar nätdel tror jag.

Om alla cd-spelare låter lika borde det ochså gälla alla förstärkare och högtalare, för att inte säga alla skivor.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-12 15:22

Callisto skrev:
Haakan_W skrev:
Callisto skrev:

Ja, det är väl några hinkar och spadar :) .

ja eller en liknande sandlåda som i 668 ;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-12 17:12

Om det ändå bara vore nätdelen som är undermålig. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-12 17:37

Man kan ju undra varför en musikstudio inte kryllar av Naim :roll:

Bryr sig dom som gör musik inte om ljudkvalitet? Isåfall är det bortkastat att försöka finna något som inte finns på inspelningen :mrgreen:

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-12 17:59

Efter SBL låter alla andra högtalare långsamt och resonant (Quad elektrostater undantaget).

Oj, alla?
/Jonas

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-12 18:04

retikel skrev:
Om alla cd-spelare låter lika borde det ochså gälla alla förstärkare och högtalare, för att inte säga alla skivor.

Du menar alltså att bara för att olika högtalare låter olika skulle alla cd-spelare låta olika ?

Förklara gärna hur du tänker ?
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-03-12 18:08

JonasNilsson skrev:
Efter SBL låter alla andra högtalare långsamt och resonant (Quad elektrostater undantaget).

Quad elektrostater har långsammare impulssvar är M.L. 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi