Jag har två par fantastiska Carlsson som inte har låtit bra i basen. Det har bumlat och larmat i registret kring 40-50Hz och det har stundom varit olidligt. Anledningen är givetvis måtten på vardagsrummet med sina stabila betongväggar. För ett par månader frångick jag mina principer och placerade de båda basmodulerna (XLS10") assymetriskt i förhållande till Carlsson, till höger om lyssningspositionen. Det blev faktiskt bra och med tanke på att jag ställt delningsfrekvensen så lågt som 40 Hz skulle det inte gå att härleda något basljud till subbarna.
Det bumliga och störande basfladdret hängde dock kvar. Dock vägde den plötsligt framträdande djupbasen upp skiten och ljudet blev så att säga acceptabelt och mycket bättre än tidigare.
Så satt jag då för en knapp timme sedan och tänkte: Kan jag höja delningsfrekvensen till 60 Hz? Skulle rumsåterkopplingen i basen försvinna då? Skulle det bli pannkaka med subbarna?
Sagt och gjort, jag provade, och nu är det bara att jubla. Jag har till och med fått sänka basarna 3 dB för att det ska bli jämnt och fint.

/Fredrik