Ja! Äntligen!!

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Rishna

Ja! Äntligen!!

Inläggav Rishna » 2006-03-12 15:10

Det vore väl själve greve j*velen om jag inte en dag skulle knäcka basproblemet i vår betonglägenhet. Att det skulle ta sån tid är bara pinsamt. Så mycket vånda och besvär under så lång tid med en massa funderingar på uppgraderingar, slutsteg och annat när det räckte med att ställa om delningsfrekvensen i min Denon.

Jag har två par fantastiska Carlsson som inte har låtit bra i basen. Det har bumlat och larmat i registret kring 40-50Hz och det har stundom varit olidligt. Anledningen är givetvis måtten på vardagsrummet med sina stabila betongväggar. För ett par månader frångick jag mina principer och placerade de båda basmodulerna (XLS10") assymetriskt i förhållande till Carlsson, till höger om lyssningspositionen. Det blev faktiskt bra och med tanke på att jag ställt delningsfrekvensen så lågt som 40 Hz skulle det inte gå att härleda något basljud till subbarna.

Det bumliga och störande basfladdret hängde dock kvar. Dock vägde den plötsligt framträdande djupbasen upp skiten och ljudet blev så att säga acceptabelt och mycket bättre än tidigare.

Så satt jag då för en knapp timme sedan och tänkte: Kan jag höja delningsfrekvensen till 60 Hz? Skulle rumsåterkopplingen i basen försvinna då? Skulle det bli pannkaka med subbarna?

Sagt och gjort, jag provade, och nu är det bara att jubla. Jag har till och med fått sänka basarna 3 dB för att det ska bli jämnt och fint.

:D :D :D :D :D

/Fredrik

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-12 15:28

Härliga tider! :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-03-12 16:00

Va.. Hur fan funkar det?
Det har alltså att göra med från vilken position frekvenserna som skapar oljud kommer ifrån?

Hur har du basmodulerna placerade nu?

Jag måste prova med basmoduler.. om det är lösningen här hemma så behöver vi inte flytta! :D
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2006-03-12 17:52

Rummet mäter 3.7 x 5.5 m och samtliga väggar är tegel/betong. Golvet är parkett på betong. De båda Carlsson-paren är placerade längs hälften av ena långväggen, den ena i ett hörn och den andra mitt på långväggen. Avståndet mellan elementen är c:a 2 m. Längs motstående långvägg står en soffa. Enkelt beskrivet skulle jag vilja säga att högtalarna spelar i ung. halva rummet på en yta av 3,7 x 2,5 m.

Hänger ni med?

Okej. Basarna står mitt på kortväggen till höger sett från lyssningsposition i soffan. Avståndet till lyssningsposition c:a 1,5 m. Avståndet till Carlsson från lyssningsposition c:a 3,5 m.

På den vägen är det. Jag skulle kunna lägga in en skiss men det vete katten hur det går till :)

Med basarna ståendes på högra kortväggen, spelandes på längden i rummet s.a.s., blir resultatet bra med en jämn och djup bas. Genom att låta Carlsson delas vid 60 Hz tas den (av dem genererade) besvärliga baspuckeln och utsläckningen bort och istället får XLS-basarna spela allt under 60 Hz.

Denon 2106 står för delningen förresten.

/Fredrik

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2006-03-12 18:03

Ska försöka göra en skiss:

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
C.............BB

C

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

C=Carlsson, B=Bas, långvägg 5.5, kortvägg 3.7 m

/Fredrik

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-03-14 16:35

Har du haft känslan av att oljudet i basen kom ungefär från den plats där basen står nu?
Jag har den senaste veckan tänkt mer och mer på att det kanske funkar bra om man placerar baskällan just där det bildas mest resonanaer, det verkar som de blir mindre störande då.

Mitt rum nu, med en hemsk baspuckel och mycket bortfall:

---------------------

oa

oa

------xxxxxxx------

X = element. Soffa på andra långväggen från OA12orna. Rummet är ungefär 6x4 meter.
När jag sitter i soffan känns det som om resonanserna kommer från trakten kring elementen, förmodligen är det hörnet innanför elementet som sabbar mest. Puckeln finns där helt oavsett möblering.

Finns det nåt som stödjer idén att placera, i det här fallet, en basmodul just där det blir mest oväsen? Eller är jag helt ute och cyklar?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-14 17:15

Har själv använt Room Response Calculator, http://www.pvconsultants.com/audio/reflection/rrc.htm . Den ger rätt bra överensstämmelse med mina högtalare och mitt rum.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2006-03-14 17:33

För att svara på din fråga distortion: Värst muller i 40-50Hz-regionen uppstod i hörnet till höger om soffan och faktiskt ganska nära bashögtalarna. Jag har försökt med att placera basarna i nämnda hörn men då blev det om möjligt ännu sämre. Den där metern ut från hörnet uträttar underverk i basen!

Ditt rum är ganska snarlikt mitt så du kanske skulle prova att placera ett par basar vid elementet och sen dela dina 12:or en bit ovanför "puckeln" som bör vara någonstans vid 40-45 Hz med tanke på de fyra meter de har att spela på. Den stående vågen genererad av OA12 lär vara hemsk om det är fråga om stenväggar.

/Fredrik

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-03-14 17:57

Jag ska prova flytta runt 12orna till att börja med.

Till höger om soffan i det hörnet är det öppet ut i hallen, där har jag min datorstol en liten bit in, där låter det skitbra i hela registret. Det är alltså hörnet snett över där det bildas mest oväsen. Tonen ligger dessutom kvar en stund i rummet.. :(

Mjaa.. dags att börja testa.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-03-15 05:09

Roger.. tack för den där kalkyleringsfilen.
Men det visar faktiskt helt tvärt emot hur det låter i rummet! :D

Jag ska kolla mer ingåenge så jag inte missat nåt eller så..

En konstig sak jag tänkt på länge är hur endel rum, som till synes är lika mitt med betong i alla väggar och ungefär samma mått, kan vara näst intill problemfria medans andra rum inte alls vill ha med ett par högtalare o göra!?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-15 09:08

Som sagt, den stämmer bra i mitt rum. Man får tänka på att det är rummets inverkan av en rak tonkurva man ser och att beräkningen inte tar hänsyn till rummets efterklang. Det är väl endast vanliga rektangulära rum man kan simulera på detta vis. Rum med öppningar mot andra rum brukar vara svåra att få till och bör enligt många undvikas.

Återgå till Carlsson Illuminati