Kalejdokom skrev:Jag misstänker att Perfector och AndersP har rätt så skilda preferenser (och referenser) när det gäller synen på en högtalare som utan extra baslådor ger ett ljud "i balans och med rätt förhållande".Perfector skrev:Själv har jag högtalare som klarar sig fint utan några DSP eller EQ eller något annat.
Tonkontrollerna är på noll och knappen line direct är aktiverad.
Av nyfikenhet och för intresse i tråden vore det intressant att veta vilka av Perfectors högtalare som anses ha dessa egenskaper. Frågan är inte ställd för att håna eller raljera, utan bara för att just få klarhet i vilka preferenser var och en har gällande "rätt" mängd bas.
Själv har jag ju ett par högtalare som liknar Orion i stora stycken - med XLS-basar i dipol, som också likt Orion drivs via aktiva filter och flera slutsteg. Jag betraktar ändå dessa högtalare som "ett par högtalare" som klarar sig fint utan extra baslådor. Jag upplever att jag har alldeles lagom mycket bas, oavsett fonogram.
Nu är det ju så att även om all inspelad musik skulle vara perfekt balanserad och högtalarna återgav inspelningen perfekt så spelar det ju mindre roll då lyssningsrummet påverkar klangbalansen. DEN påverkan vet ju alla här på faktiskt.io att den är avsevärd.
Det räcker ju att man är 3-4 människor i ett rum istället för en ensam lyssnare, eller flyttar sig i rummet, eller byter soffa, eller har dörren öppen, osv för att i vissa fall påtagligt ändra klangbalansen. För att inte tala om att byta lyssningsrum.....
Alltså
Det är inte i första hand högtalarna om behöver tonkontroller/EQ utan rummet.
Sedan ska man inte underskatta personliga preferenser..... jag föredrar t.ex. lite överdrivet lägsta register = 20 - 45 Hz, det som mer känns i fåtöljen än hörs. Om jag inte hade mätt det hade jag trott att det var "balanserat"