Hur mycket bas är "rätt"?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

jansch

Re: Hur mycket bas är "rätt"?

Inläggav jansch » 2020-05-13 09:19

Kalejdokom skrev:Jag misstänker att Perfector och AndersP har rätt så skilda preferenser (och referenser) när det gäller synen på en högtalare som utan extra baslådor ger ett ljud "i balans och med rätt förhållande".

Perfector skrev:Själv har jag högtalare som klarar sig fint utan några DSP eller EQ eller något annat.
Tonkontrollerna är på noll och knappen line direct är aktiverad.

Av nyfikenhet och för intresse i tråden vore det intressant att veta vilka av Perfectors högtalare som anses ha dessa egenskaper. Frågan är inte ställd för att håna eller raljera, utan bara för att just få klarhet i vilka preferenser var och en har gällande "rätt" mängd bas.

Själv har jag ju ett par högtalare som liknar Orion i stora stycken - med XLS-basar i dipol, som också likt Orion drivs via aktiva filter och flera slutsteg. Jag betraktar ändå dessa högtalare som "ett par högtalare" som klarar sig fint utan extra baslådor. Jag upplever att jag har alldeles lagom mycket bas, oavsett fonogram.

Nu är det ju så att även om all inspelad musik skulle vara perfekt balanserad och högtalarna återgav inspelningen perfekt så spelar det ju mindre roll då lyssningsrummet påverkar klangbalansen. DEN påverkan vet ju alla här på faktiskt.io att den är avsevärd.
Det räcker ju att man är 3-4 människor i ett rum istället för en ensam lyssnare, eller flyttar sig i rummet, eller byter soffa, eller har dörren öppen, osv för att i vissa fall påtagligt ändra klangbalansen. För att inte tala om att byta lyssningsrum.....

Alltså
Det är inte i första hand högtalarna om behöver tonkontroller/EQ utan rummet.
Sedan ska man inte underskatta personliga preferenser..... jag föredrar t.ex. lite överdrivet lägsta register = 20 - 45 Hz, det som mer känns i fåtöljen än hörs. Om jag inte hade mätt det hade jag trott att det var "balanserat"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-13 09:48

jansch skrev:
Kalejdokom skrev:Jag misstänker att Perfector och AndersP har rätt så skilda preferenser (och referenser) när det gäller synen på en högtalare som utan extra baslådor ger ett ljud "i balans och med rätt förhållande".

Perfector skrev:Själv har jag högtalare som klarar sig fint utan några DSP eller EQ eller något annat.
Tonkontrollerna är på noll och knappen line direct är aktiverad.

Av nyfikenhet och för intresse i tråden vore det intressant att veta vilka av Perfectors högtalare som anses ha dessa egenskaper. Frågan är inte ställd för att håna eller raljera, utan bara för att just få klarhet i vilka preferenser var och en har gällande "rätt" mängd bas.

Själv har jag ju ett par högtalare som liknar Orion i stora stycken - med XLS-basar i dipol, som också likt Orion drivs via aktiva filter och flera slutsteg. Jag betraktar ändå dessa högtalare som "ett par högtalare" som klarar sig fint utan extra baslådor. Jag upplever att jag har alldeles lagom mycket bas, oavsett fonogram.

Nu är det ju så att även om all inspelad musik skulle vara perfekt balanserad och högtalarna återgav inspelningen perfekt så spelar det ju mindre roll då lyssningsrummet påverkar klangbalansen. DEN påverkan vet ju alla här på faktiskt.io att den är avsevärd.
Det räcker ju att man är 3-4 människor i ett rum istället för en ensam lyssnare, eller flyttar sig i rummet, eller byter soffa, eller har dörren öppen, osv för att i vissa fall påtagligt ändra klangbalansen. För att inte tala om att byta lyssningsrum.....

Alltså
Det är inte i första hand högtalarna om behöver tonkontroller/EQ utan rummet.
Sedan ska man inte underskatta personliga preferenser..... jag föredrar t.ex. lite överdrivet lägsta register = 20 - 45 Hz, det som mer känns i fåtöljen än hörs. Om jag inte hade mätt det hade jag trott att det var "balanserat"

Då har jag tur som har möblerat rätt.
Jag upplever ingen direkt förändring var jag än sitter i mitt vardagsrum utan det är balans utom på ett ställe framför en komod som står med öppen lucka och stör när man sätter sig precis framför den.
Men där finns normalt ingen sittplats så det är inget jag fäster någon vikt vid.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tell

Inläggav Tell » 2020-05-13 12:23

Perfector skrev:Då har jag tur som har möblerat rätt.
Jag upplever ingen direkt förändring var jag än sitter i mitt vardagsrum utan det är balans utom på ett ställe framför en komod som står med öppen lucka och stör när man sätter sig precis framför den.
Men där finns normalt ingen sittplats så det är inget jag fäster någon vikt vid.

Har för mig om att jag sett bild på ditt vardagsrum med högtalare, o jag har svårt att tro att det inte skulle vara ganska stoe skillnad i klangbalans mellan olika ställen i rummet, framför allt i basen. Måste vääldigt mycket till för att få ett så perfekt balanserat rum.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-13 12:28

Tell skrev:
Perfector skrev:Då har jag tur som har möblerat rätt.

Har för mig om att jag sett bild på ditt vardagsrum med högtalare, o jag har svårt att tro att det inte skulle vara ganska stoe skillnad i klangbalans mellan olika ställen i rummet, framför allt i basen. Måste vääldigt mycket till för att få ett så perfekt balanserat rum.

Ja, och antingen har jag en enorm tur med mitt möbelemang eller så är jag tondöv.
Men jag ser det som om jag satt i en lokal där någon spelar från en scen.
Det låter olika med ändå musik var jag än sätter mig.
Mitt rum är samma sak för mig.
Så länge jag hör båda högtalarna och inget fattas mig musikalisk är det precis så som det ska vara.
Jag lyssnar nämligen på musiken :wink:
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-15 11:11

Jag misstänker att inte alla har samma måttstock på hur likt det låter ett verkligt framförande. En del har ljudnivån som referens, andra har ljudbilden och en del nöjer sig med att det låter som att man befinner i ett angränsande rum. Grovt förenklat! Det går att lyssna på olika sätt men på ett forum som detta, utgår jag ifrån att man vill efterlikna något som möjligen finns att lyssna på i någon form i verkligheten. Själv vill jag helst sitta i sweetspot och inte stå och skramla i köket på andra sidan väggen eller dammsuga på andra våningen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-15 11:58

RogerGustavsson skrev:Jag misstänker att inte alla har samma måttstock på hur likt det låter ett verkligt framförande. En del har ljudnivån som referens, andra har ljudbilden och en del nöjer sig med att det låter som att man befinner i ett angränsande rum. Grovt förenklat! Det går att lyssna på olika sätt men på ett forum som detta, utgår jag ifrån att man vill efterlikna något som möjligen finns att lyssna på i någon form i verkligheten. Själv vill jag helst sitta i sweetspot och inte stå och skramla i köket på andra sidan väggen eller dammsuga på andra våningen.

Låter som en utmärkt filosofi.
Jag har både stora lådor med horn i diskanten och en liten med takmonterad diskant som låter min sweetspot blir hur stor som helst (nästan)
Just nu sitter jag en våning ner i huset och lyssnar på en fransk tonsättares balettmusik.
Det låter som om han är i huset med hela orkestern.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2020-05-15 16:20

Jag har inte, såvitt jag vet, hört någon av Perfectors högtalare, men jag utgår från att dom fungerar bra.
Perfector och jag kan ha samma referenser vad gäller återgivning, men det finns olika vägar till målet.

Orions stora nackdel är det otillräckliga Xmech. Man hindras spela så djupt som högtalaren mäktar på den nivå där man faktiskt hör tonerna. Stoppar man basarna i slutna lådor bör det detta problem minska och jag har därför på rea köpt ett antal XLS 10 för ändamålet.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-05-15 17:41

Jag vill ha en nivå i basen som upplevs rätt och på samma gång lite gripande, så en aning extra nivå jämfört med det vissa andra kallar "rätt" uppskattas oftast.
Jag tycker ju att min nivå är rätt... :)

Jag har för länge sedan ägt ett par Perfektor Original men har inte skrivit om det då jag inte vet hur jag ska kunna gör det på ett bra sätt.
Det jag vill säga om dom är att jag gläds åt att Perfektor är nöjd med dom och njuter hemma vid så som han gör, det är ju så gött när människor får njuta och ha det bra :D
Och att jag vet att Perfektors och mina preferenser gällande ljudåtergivning ur alla avseenden antagligen är så väsen skiljda att det inte riktigt är relevant att jämföra upplevelser.
Inte utan att sitta i samma rum och tala om det som faktiskt båda lyssnar på. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-05-15 18:04

DVD-ai skrev:...
Jag har för länge sedan ägt ett par Perfektor Original men har inte skrivit om det då jag inte vet hur jag ska kunna gör det på ett bra sätt.
Det jag vill säga om dom är att jag gläds åt att Perfektor är nöjd med dom och njuter hemma vid så som han gör, det är ju så gött när människor får njuta och ha det bra :D
Och att jag vet att Perfektors och mina preferenser gällande ljudåtergivning ur alla avseenden antagligen är så väsen skiljda att det inte riktigt är relevant att jämföra upplevelser.
Inte utan att sitta i samma rum och tala om det som faktiskt båda lyssnar på. :)

Vad kul att någon här har lyssnat på dem. Här måste tydligen läsas mellan raderna. Men jag skulle hellre vilja läsa i klartext. Jag har ju träffat dig David under en givande helg i Trollhättan då vi lyssnade på Carlsson och diskuterade mycket. Det vi lyssnade på då var inte heller enligt dina egna preferenser. Men jag blev imponerad över ditt sätt att kunna höra och analysera och sen dessutom beskriva vad du hör. Dvs jag har stort förtroende för dina "öron" och beskrivningar. Kan du inte skriva mer om hur du upplevde Perfector Original?

Tillägg: Jag smörar inte för David för att jag ska få honom att berätta utan för att om han berättar så ska andra läsare förstå att, trots att han själv har en fantastiskt anläggning, så anser jag honom vara en bra bedömare av olika anläggningar.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-15 18:40

DVD-ai skrev:Jag vill ha en nivå i basen som upplevs rätt och på samma gång lite gripande, så en aning extra nivå jämfört med det vissa andra kallar "rätt" uppskattas oftast.

Jag blir åxå nyfiken på vem du är David, som jag eventuellt byggt åt.
För dom fanns inte till allmänt utbud utan endast till beställning.
Dessutom undrar jag om du hade första generationen eller senare när alla filterbitar hade mätts upp av HiFi-Connection i Mälarhöjden.
Och vi är nu inne på 4'e generationen basar så det vore kul att få veta dels vilka du hade och åxå var du fick tag i dom..
När Covid19 är över skulle jag gärna ha dig här och lyssna på dom senaste med nyaste basarna med en kopp kaffe och en kanelbulle, eller 2
Bilder finns väl inte heller kan jag tänka.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-05-15 18:56

Perfector skrev:
DVD-ai skrev:Jag vill ha en nivå i basen som upplevs rätt och på samma gång lite gripande, så en aning extra nivå jämfört med det vissa andra kallar "rätt" uppskattas oftast.

Dessutom undrar jag om du hade första generationen eller senare när alla filterbitar hade mätts upp av HiFi-Connection i Mälarhöjden.
Och vi är nu inne på 4'e generationen basar så det vore kul att få veta dels vilka du hade och åxå var du fick tag i dom..
När Covid19 är över skulle jag gärna ha dig här och lyssna på dom senaste med nyaste basarna med en kopp kaffe och en kanelbulle, eller 2

Ja mycket rimligare att prata upplevelser mellan fyra öron som sagt :)

Ne det var ett bra tag sedan och inte tog jag några bilder på dom flesta högtalare jag hade då (det var mååånga), :)
Dom Perfector Original var med Gamma basar men jag vet inte säkert något om version.
Diskanten var en dome och svart, med tre skruvar tror jag det var också men mer än så sviker minnet mig...
Jag köpte dom begagnade på en loppis :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-15 19:19

DVD-ai skrev:
Perfector skrev:

Ne det var ett bra tag sedan och inte tog jag några bilder på dom flesta högtalare jag hade då (det var mååånga), :)
Dom Perfector Original var med Gamma basar men jag vet inte säkert något om version.
Diskanten var en dome och svart, med tre skruvar tror jag det var också men mer än så sviker minnet mig...

Jag köpte mina på Tradera jag :-)
Jag trodde mitt par var från en vän som hade fått problem med diverse droger, men kanske var det fler som bytte bort sig.
Var diskanten nedsänkt i taket eller låg den ovanpå.
Nedsänkt är tidigt modell, ovanpå lite senare.
Jag flyttade från Järna till Mölnbo 1980 och när flytten var avklarad och jag skulle ta upp byggandet (cirka 3 veckor) så hade nå'n "lånat" verktygen för att försänka diskanterna så efter det blev det ovanpåliggande montering. Det såg ut så här.
OBS!
Lådorna på bilden är 40+ och plast och front har åldrats med en viss värdighet ;-)
Bilagor
Perfector Original (2).jpg
Perfector Original (2).jpg (311.95 KiB) Visad 4995 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-15 19:24

DVD-ai skrev:Ja mycket rimligare att prata upplevelser mellan fyra öron som sagt :)

Det är det. Ord nedpräntade kan så lätt missförstås. Något som sägs med glimten i ögat går inte alltid fram som man tänkt sig och liknande.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-05-15 19:44

RogerGustavsson skrev:
DVD-ai skrev:Ja mycket rimligare att prata upplevelser mellan fyra öron som sagt :)

Det är det. Ord nedpräntade kan så lätt missförstås. Något som sägs med glimten i ögat går inte alltid fram som man tänkt sig och liknande.

Varför speciellt i det här fallet? Det beskrivs väl hur mycket som helst om hur ljud låter även på detta forum. Och har så gjorts även om Perfector Original, men bara från Perfector själv. Jag tycket det skulle vara intressant att få subjektiva synpunkter från någon annan som lyssnat. Men jag får tydligen läsa mellan raderna istället (och det blir kanske helt fel).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-05-15 20:10

STDI skrev:
RogerGustavsson skrev:

Varför speciellt i det här fallet? Det beskrivs väl hur mycket som helst om hur ljud låter även på detta forum. Och har så gjorts även om Perfector Original, men bara från Perfector själv. Jag tycket det skulle vara intressant att få subjektiva synpunkter från någon annan som lyssnat. Men jag får tydligen läsa mellan raderna istället (och det blir kanske helt fel).

Pga skillnader i vad som anses vara öppet, eller starkt, eller linjärt, eller svagt, eller djupt, eller högupplöst psv osv... :)
Orden betyder inget konkret då det handlar om upplevelser om inte alla inblandade hör samma sak och kan relatera :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-05-15 20:15

DVD-ai skrev:
STDI skrev:
RogerGustavsson skrev:

Pga skillnader i vad som anses vara öppet, eller starkt, eller linjärt, eller svagt, eller djupt, eller högupplöst psv osv... :)
Orden betyder inget konkret då det handlar om upplevelser om inte alla inblandade hör samma sak och kan relatera :)

Det är väl upp till STDI att avväga dina synpunkter mot att han vet att du uppskattar ”Ino-soundet” vilket han säkert har erfarenheter av.

När jag läser recensioner i Stereophile lägger jag klart större vikt på den skrivna texten, och sedan väger jag det mot vad recensenten tyckt om andra högtalare i andra sammanhang och gör mig en bild av vad han uppskattar för kvaliteer och om dessa beskrivningar överensstämmer med vad jag föredrar. Det ger för mig en mycket tydligare bild än vad mätningarna ger.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-05-15 22:05

goat76 skrev:
DVD-ai skrev:
STDI skrev:Varför speciellt i det här fallet? Det beskrivs väl hur mycket som helst om hur ljud låter även på detta forum. Och har så gjorts även om Perfector Original, men bara från Perfector själv. Jag tycket det skulle vara intressant att få subjektiva synpunkter från någon annan som lyssnat. Men jag får tydligen läsa mellan raderna istället (och det blir kanske helt fel).

Det är väl upp till STDI att avväga dina synpunkter mot att han vet att du uppskattar ”Ino-soundet” vilket han säkert har erfarenheter av.

När jag läser recensioner i Stereophile lägger jag klart större vikt på den skrivna texten, och sedan väger jag det mot vad recensenten tyckt om andra högtalare i andra sammanhang och gör mig en bild av vad han uppskattar för kvaliteer och om dessa beskrivningar överensstämmer med vad jag föredrar. Det ger för mig en mycket tydligare bild än vad mätningarna ger.

Men nu pratar jag inte om vad man gillar, utan om hur man upplever/beskriver det man upplever :)
Juh!

Kan tillägga att jag uppskattar många olika "sound" också :)
Senast redigerad av DVD-ai 2020-05-15 22:11, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-05-15 22:10

Perfector skrev:
DVD-ai skrev:
Perfector skrev:Jag blir åxå nyfiken på vem du är David, som jag eventuellt byggt åt.

Jag köpte mina på Tradera jag :-)
Jag trodde mitt par var från en vän som hade fått problem med diverse droger, men kanske var det fler som bytte bort sig.
Var diskanten nedsänkt i taket eller låg den ovanpå.
Nedsänkt är tidigt modell, ovanpå lite senare.
Jag flyttade från Järna till Mölnbo 1980 och när flytten var avklarad och jag skulle ta upp byggandet (cirka 3 veckor) så hade nå'n "lånat" verktygen för att försänka diskanterna så efter det blev det ovanpåliggande montering. Det såg ut så här.
OBS!
Lådorna på bilden är 40+ och plast och front har åldrats med en viss värdighet ;-)

Hmm ja den var nog monterad utanpåliggande tror jag :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-15 22:19

Var gjorde du av dom se'n då?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-05-15 22:24

DVD-ai skrev:
goat76 skrev:
DVD-ai skrev:

Men nu pratar jag inte om vad man gillar, utan om hur man upplever/beskriver det man upplever :)
Juh!

Kan tillägga att jag uppskattar många olika "sound" också :)

Meh! :)

Alla pusselbitarna sitter juh(!) på plats i detta fall, STDI har ju precis sagt att han uppskattar din förmåga att beskriva ljud så nog kan du säkert beskriva Perfectors högtalare utifrån hur du upplevde dem så att STDI får en någorlunda hum om hur de är.

Kom igen nu, var inte så tråkig och gör ett försök! :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-15 23:03

Nä, ge järnet nu och berätta hur illa det lät.
Se'n kan man ju komma ihåg att det var den allra första konstruktionen jag gjorde, mer med hjärtat än skallen.
Allt eftersom har den utvecklats, men det skulle vara kul med ett ärligt intryck av dig som ju lyssnat på dom.
Om du ens kommer ihåg hur det lät.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-05-15 23:29

Jaja.... :lol:
Instängt, disstat och otydligt är min upplevelse av dom, men som sagt upplevelser och länge seda...
Placerade vi vägg och drivna md en Vincent sv233 :)

Jag tycker det är svårt att skriva om någon annans konstruktioner...
Det kan lätt tas på fel sätt :?
Mvh//David

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-15 23:54

Inte jag.
Alla har sina egna preferencer och dom är ju snudd på 40 år

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-05-16 01:32

RogerGustavsson skrev:Jag misstänker att inte alla har samma måttstock på hur likt det låter ett verkligt framförande. En del har ljudnivån som referens, andra har ljudbilden och en del nöjer sig med att det låter som att man befinner i ett angränsande rum. Grovt förenklat! Det går att lyssna på olika sätt men på ett forum som detta, utgår jag ifrån att man vill efterlikna något som möjligen finns att lyssna på i någon form i verkligheten. Själv vill jag helst sitta i sweetspot och inte stå och skramla i köket på andra sidan väggen eller dammsuga på andra våningen.

Om jag ska generalisera (såklart så är inte alla så) så är min erfarenhet att många av de som talar om "akustisk musik" som referensen för sin stereo ofta har prylar som distar hörbart vid tämligen små ljudtryck. De har även ofta en ljudbild som enligt mig, är en förskönande "gör allt större än verkligheten".
Det är intressant detta, med olika erfarenheter och referenser.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-05-16 06:49

Perfector skrev:Nä, ge järnet nu och berätta hur illa det lät.
Se'n kan man ju komma ihåg att det var den allra första konstruktionen jag gjorde, mer med hjärtat än skallen.
Allt eftersom har den utvecklats, men det skulle vara kul med ett ärligt intryck av dig som ju lyssnat på dom.
Om du ens kommer ihåg hur det lät.

DVD-ai skrev:Jaja.... :lol:
Instängt, disstat och otydligt är min upplevelse av dom, men som sagt upplevelser och länge seda...
Placerade vi vägg och drivna md en Vincent sv233 :)

Jag tycker det är svårt att skriva om någon annans konstruktioner...
Det kan lätt tas på fel sätt :?

Tack till er båda.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-16 09:16

Det vore kul att höra från andra som byggt eget hur första snickeriet lät, jämfört med hur det låter idag när ni sätter spiken i lådan.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-05-16 14:55

Perfector skrev:Det vore kul att höra från andra som byggt eget hur första snickeriet lät, jämfört med hur det låter idag när ni sätter spiken i lådan.

Den första lät förskräckligt, den andra inadekvat.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-05-16 15:38

hcl skrev:
Morgan skrev:Rätt mängd bas är när rummet skakar och man känner baskaggens slag i bröstet, ryggen, nacken. Därefter gäller det att övriga register ska hamna i balans med basen. De ska höras tydligt och rent, men inte sticka elakt i öronen. Det är alltså mängden bas som först justeras, därefter övriga register i relation till basen - inte tvärtom, som många i den här tråden verkar resonera. 8)

Den > här < kanske har rätt mängd?

Det var nog många som missade denna, men jag tänkte att det kunde vara kul att höra hur denna mix faller ut i riktigt baskapabla system? Håller prylarna?

8)
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Tell

Inläggav Tell » 2020-05-16 17:45

hcl skrev:
hcl skrev:
Morgan skrev:Rätt mängd bas är när rummet skakar och man känner baskaggens slag i bröstet, ryggen, nacken. Därefter gäller det att övriga register ska hamna i balans med basen. De ska höras tydligt och rent, men inte sticka elakt i öronen. Det är alltså mängden bas som först justeras, därefter övriga register i relation till basen - inte tvärtom, som många i den här tråden verkar resonera. 8)

Den > här < kanske har rätt mängd?

Det var nog många som missade denna, men jag tänkte att det kunde vara kul att höra hur denna mix faller ut i riktigt baskapabla system? Håller prylarna?

8)

Den lär väl låta gött? Den är väl inget som sticker ut direkt, har ju mängder med låtar som håller samma eller mer (o djupare) bas än den där.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-16 18:08

Chicago 17 i sin helhet har en massa goa låter med tyngd i sig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi