Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Tycker ni i övrigt att kanonen låter ofärgat? Förutsätter att kanonen inte var laddad med någon kula när man spelade på den och det borde ju förändra ljudet emot hur den låter naturligt på slagfältet.
/Harry Up
Perfector skrev:Kan det vara utrustningen för avspelning som sitter med begränsningar?
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Alltså, vill man så kan man göra vad som helst med en inspelning, men det kan mycket väl vara som du gissar.
Gissning? Det är bara fullt logiskt tänkande värderat mot vad som sannolikt gjorts.![]()
Är det ens samma inspelning som jämförs?
RogerJoensson skrev:Titta i översta samplingsöversikten för höger och vänster, 60% in. Där finns en liten korv i den ena, men inte andra... Jag gissar med detta som underlag att det inte är samma inspelning, vilket även förklarar varför starkaste partiet ser så annorlunda ut.
Jag förutsätter att materialet på SACDen inte har kompimerats, för att det resonemanget ska hålla. Men det är en aning konstigt att 20ms kan bli så lika på två olika inspelningar. Hm.
Almen skrev:Perfector skrev:Kan det vara utrustningen för avspelning som sitter med begränsningar?
Vad menar du? Menar du att alla de som noterat klippningar har samma fel i den apparatur som sparat ned en WAV från fonogrammet?
Eller menar du att det är de som inte hör några klippningar vid lyssning som har fel på sina apparater?
Perfector skrev:Almen skrev:Perfector skrev:Kan det vara utrustningen för avspelning som sitter med begränsningar?
Vad menar du? Menar du att alla de som noterat klippningar har samma fel i den apparatur som sparat ned en WAV från fonogrammet?
Eller menar du att det är de som inte hör några klippningar vid lyssning som har fel på sina apparater?
Valfritt, jag är bara nyfiken på vad som händer här.
Och du?
Almen skrev:Perfector skrev:Almen skrev:Vad menar du? Menar du att alla de som noterat klippningar har samma fel i den apparatur som sparat ned en WAV från fonogrammet?
Eller menar du att det är de som inte hör några klippningar vid lyssning som har fel på sina apparater?
Valfritt, jag är bara nyfiken på vad som händer här.
Och du?
Jag ville bara få reda på vad du menade med "Kan det vara utrustningen för avspelning som sitter med begränsningar?" - alltså vad det var för begränsningar du såg manifesterade.
Perfector skrev:Precis som att ett gravyrverk kan gravera 10x starkare signaler än någon pick-up kan spåra så kan nog digitalmaskin som samplar spela in starkare än någon "civil" avspelare kan klara.
RogerJoensson skrev:Perfector skrev:Precis som att ett gravyrverk kan gravera 10x starkare signaler än någon pick-up kan spåra så kan nog digitalmaskin som samplar spela in starkare än någon "civil" avspelare kan klara.
Eh? Nej! Nonsens.
Perfector skrev:Precis som att ett gravyrverk kan gravera 10x starkare signaler än någon pick-up kan spåra så kan nog digitalmaskin som samplar spela in starkare än någon "civil" avspelare kan klara.
Perfector skrev:RogerJoensson skrev:Perfector skrev:Precis som att ett gravyrverk kan gravera 10x starkare signaler än någon pick-up kan spåra så kan nog digitalmaskin som samplar spela in starkare än någon "civil" avspelare kan klara.
Eh? Nej! Nonsens.
Jag älskar uttömliga förklaringar.
Stort tack
Harryup skrev:Tycker ni i övrigt att kanonen låter ofärgat? Förutsätter att kanonen inte var laddad med någon kula när man spelade på den och det borde ju förändra ljudet emot hur den låter naturligt på slagfältet.
/Harry Up
Perfector skrev:RogerJoensson skrev:Perfector skrev:Precis som att ett gravyrverk kan gravera 10x starkare signaler än någon pick-up kan spåra så kan nog digitalmaskin som samplar spela in starkare än någon "civil" avspelare kan klara.
Eh? Nej! Nonsens.
Jag älskar uttömliga förklaringar.
Stort tack
Conan skrev:Harryup skrev:Tycker ni i övrigt att kanonen låter ofärgat? Förutsätter att kanonen inte var laddad med någon kula när man spelade på den och det borde ju förändra ljudet emot hur den låter naturligt på slagfältet.
/Harry Up
Ja hur sjutton låter en kanon egentligen? Beror nog väldigt mycket på från vilket avstånd den är inspelad/avlyssnad. Man hade väl kunnat spela in en kanon från ett avstånd som ger ett ljudtryck som, okomprimerat, ryms inom CD-standarden och sen mixa in den i orkesterns spelande. Frågan är om inte det varit ett smartare sätt än att spela in den med mera dynamik men sen låtit det klippa trots att orkesterns medelnivå ligger jättelågt.
RogerJoensson skrev:Perfector skrev:RogerJoensson skrev:Eh? Nej! Nonsens.
Jag älskar uttömliga förklaringar.
Stort tack
Du efterfrågade det inga förklaringar...
Vid digital inspelning så lagrar man digital data (som siffror) med ett strikt begränsat omfång. T ex CD-systemets 16bitar rör sig om -32768 till +32767 i "vanliga siffror". Det är den data som lagras. Det kan inte bli starkare än -32768 eller +32767. Blir det starkare så lagras det inte helt enkelt och finns det inte i dataformatet (kan inte lagras) så finns inte heller något att plocka fram, oavsett kvalité på avspelningsutrustningen.
Nattlorden skrev:Conan skrev:Harryup skrev:Tycker ni i övrigt att kanonen låter ofärgat? Förutsätter att kanonen inte var laddad med någon kula när man spelade på den och det borde ju förändra ljudet emot hur den låter naturligt på slagfältet.
/Harry Up
Ja hur sjutton låter en kanon egentligen? Beror nog väldigt mycket på från vilket avstånd den är inspelad/avlyssnad. Man hade väl kunnat spela in en kanon från ett avstånd som ger ett ljudtryck som, okomprimerat, ryms inom CD-standarden och sen mixa in den i orkesterns spelande. Frågan är om inte det varit ett smartare sätt än att spela in den med mera dynamik men sen låtit det klippa trots att orkesterns medelnivå ligger jättelågt.
"Master & Commander" är ett lysnade referensmaterial för kanoner.... ( DTS-spåret på DVD-utgåvan )
Harryup skrev:Är det en artellerist som uttalat sig?
RogerJoensson skrev:Perfector skrev:RogerJoensson skrev:Eh? Nej! Nonsens.
Jag älskar uttömliga förklaringar.
Stort tack
Du efterfrågade det inga förklaringar...
Vid digital inspelning så lagrar man digital data (som siffror) med ett strikt begränsat omfång. T ex CD-systemets 16bitar rör sig om -32768 till +32767 i "vanliga siffror". Det är den data som lagras. Det kan inte bli starkare än -32768 eller +32767. Blir det starkare så lagras det inte helt enkelt och finns det inte i dataformatet (kan inte lagras) så finns inte heller något att plocka fram, oavsett kvalité på avspelningsutrustningen.
Conan skrev:Harryup skrev:Tycker ni i övrigt att kanonen låter ofärgat? Förutsätter att kanonen inte var laddad med någon kula när man spelade på den och det borde ju förändra ljudet emot hur den låter naturligt på slagfältet.
/Harry Up
Ja hur sjutton låter en kanon egentligen? Beror nog väldigt mycket på från vilket avstånd den är inspelad/avlyssnad. Man hade väl kunnat spela in en kanon från ett avstånd som ger ett ljudtryck som, okomprimerat, ryms inom CD-standarden och sen mixa in den i orkesterns spelande. Frågan är om inte det varit ett smartare sätt än att spela in den med mera dynamik men sen låtit det klippa trots att orkesterns medelnivå ligger jättelågt.
goat76 skrev:Inte ens de mest inbitna audiofilerna skulle tycka att det hade varit okej om musiken på denna skiva hade legat ytterligare 10 dB lägre i medelnivå än den låga nivån den redan nu ligger på.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Inte ens de mest inbitna audiofilerna skulle tycka att det hade varit okej om musiken på denna skiva hade legat ytterligare 10 dB lägre i medelnivå än den låga nivån den redan nu ligger på.
Fast nu gavs CDn ut på 80-talet då lyssnarna inte var lika känsliga för medelnivåskillnader som by. På den tiden bytte många skiva, för att strax därefter anpassa volymen varje gång (var vanligt på vinylernas tid).
RogerJoensson skrev:Jag tycker inte alls att det är långsökt att man inte hade koll på hur hårt det klippte och att det därför klippte i värsta topparna. Detta spelades ju in på 70-talet och det var knappast så att man hade en datamaskinbaserad ljudeditor (fanns det ens?) med sig att granska samplingarna i och kanske var inte VU-mätarna snabba nog att indikera hur hårt det klippte heller. Dessutom var det förmodligen så att man fick balansera mellan brus från A/D-omvandlarna och risk för klippning, vilket man knappast behöver göra i dag.
Jag tror inte dom fulklippte topparna vid överföring till CD, utan tror på det de påstod. -Att dom inte trixat med inspelningen vid överföring. -Tills mer och trovärdlig information i sak presenteras.
Om det nu var så att man inte råkade spela in så det klippte, så hade det väl varit mer rimligt att komprimera ner smällarna än att fulklippa vid överföring till CD.
osv.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster