Belker skrev:Snyggt! Jobbar du fortfarande med No Picnic?
Japp! Dock har jag än så länge inte varit i behov av mer industridesignarbete. Men det kanske kommer till andra projekt.
Mvh
Peter
Moderator: Redaktörer
Belker skrev:Snyggt! Jobbar du fortfarande med No Picnic?
petersteindl skrev:Belker skrev:Snyggt! Jobbar du fortfarande med No Picnic?
Japp! Dock har jag än så länge inte varit i behov av mer industridesignarbete. Men det kanske kommer till andra projekt.
Mvh
Peter
Belker skrev:petersteindl skrev:Belker skrev:Snyggt! Jobbar du fortfarande med No Picnic?
Mvh
Peter
Kul! Hälsa från Mårten på Ericsson!
petersteindl skrev:Belker skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
Kul! Hälsa från Mårten på Ericsson!
Jag har mest kontakt med Sam, men jag har även viss kontakt av och till med Stefan, Jonas, Thomas, Mikael, Gunilla och Petter. Är det någon av dessa som jag kan hälsa till?![]()
Mvh
Peter
Belker skrev:petersteindl skrev:Belker skrev:Kul! Hälsa från Mårten på Ericsson!
Jag har mest kontakt med Sam, men jag har även viss kontakt av och till med Stefan, Jonas, Thomas, Mikael, Gunilla och Petter. Är det någon av dessa som jag kan hälsa till?![]()
Mvh
Peter
Thomas och Gunilla kan jag inte placera, men resten, ja!
petersteindl skrev:
Kraniet skrev:Grattis till succén på Egget. Ser riktigt fint ut. Roligt att så många kommenterat på högtalarna.
Tänkte på den nya utformningen. Hur kommer WG till basen se ut? Snarlik diskanternas?
Har du fungerande prototyper, om så hur skulle du beskriva skillnaden i ljud mot den förra designen?
JM skrev:Lite funderingar kring olika "waveguides" (ljudvågsledare?).
Menar du att en waveguide är en undergrupp till ett horn eller tvärtom?
Hur skiljer sig en waveguide från ett horn?
Hur ser formeln ut, map munarea, halsarea, längd, flare mm, för olika waveguides när de högre frekvenserna tappar inflytandet av waveguidens väggar och börjar stråla rakt fram?
När har en waveguide interna reflexer likt ett horn pga suboptimal relation halsarea-munarea-längd?
JM
petersteindl skrev:...
Horn är egentligen oändliga, men som man kortar av och där inträder problem.
...
Mvh
Peter
paa skrev:petersteindl skrev:...
Horn är egentligen oändliga, men som man kortar av och där inträder problem.
...
Mvh
Peter
Det finns ju horn som böjer sig tillbaka så mycket att de liksom bildar en sfärisk yta bakåt. Den typen är inte oändlig.
Inte heller tractrix-hornen är oändliga, de slutar när de når 90 grader från centrumaxeln.
petersteindl skrev:
Horn är en typ av waveguide.
Man får dock se hornet i sig som en operator. Inom ett visst frekvensområde fås en resistiv transformation om man optimerat de olika parametrarna. Akustisk impedans kommer in i ekvationen. Parametrarna hos horn och högtalarelement är reaktiva. Induktiv och kapacitiv reaktans. Optimeras parametrarna till varandra så blir kombinationen högtalarelement och horn resistanskontrollerat inom ett visst frekvensområde och hög verkningsgrad uppnås och rak tonkurva och 3 oktaver är ofta det som kan uppnås, t.ex. från 250 Hz till 2 kHz. Dock bör man se upp med hur man avslutar hornet vid munnen så att man undviker reflexion och tillbakagående våg från mun till hals med stående våg och resonans i hornet. Horn är egentligen oändliga, men som man kortar av och där inträder problem.
Hornteori är speciellt och jag kanske återkommer till detta.
Mvh
Peter
Wiki skrev:In physics, an operator is a function over a space of physical states to another space of physical states.
petersteindl skrev:... De horn jag håller på med är tractrix. Simulerar man på dessa så ser man att avslutet d v s munnen inte är perfekt och det går inte att få till det perfekt. Men det är minst imperfekt.![]()
...
Mvh
Peter
JM skrev:Lite bortom trådens huvudspår. Hyperbola subbashorn ger om jag minns rätt högst distorsion med sin långsamma initiala expantion men samtidigt det kompaktaste veckade hornet med högsta verkningsgraden. Har någon mätt och ffa lyssnat på hyperbola subbashorn.
Med tanke på att tolererar rätt mycket med distorsion i subbasen - är distorsionen hörbar?
JM
JM skrev:Lite bortom trådens huvudspår. Hyperbola subbashorn ger om jag minns rätt högst distorsion med sin långsamma initiala expantion men samtidigt det kompaktaste veckade hornet med högsta verkningsgraden. Har någon mätt och ffa lyssnat på hyperbola subbashorn.
Med tanke på att tolererar rätt mycket med distorsion i subbasen - är distorsionen hörbar?
JM
paa skrev:petersteindl skrev:... De horn jag håller på med är tractrix. Simulerar man på dessa så ser man att avslutet d v s munnen inte är perfekt och det går inte att få till det perfekt. Men det är minst imperfekt.![]()
...
Mvh
Peter
Problemet är väl att derivatan för hornets profilkurva närmar sig oändligheten just vid öppningen?
Jag tror man måste hålla nere den derivatan för att förbättra tractrixhornet och få en bättre övergång till baffeln eller angränsande ytor.
paa skrev:Vågfronten försöker vara vinkelrätt mot väggen, men det brukar inte riktigt lyckas till 100%, ju kraftigare hornväggen böjer desto svårare för ljudfronten att följa vinkelrätt. Det innebär förstås också att ljudhastigheten blir lägre nära väggen.
Vid öppningen (munnen) blir det extra svårt för vågfronten att hitta något att vara vinkelrät mot, och olika fenomen som diffraktion och reflexer uppstår.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster