Nåväl, jag bytte ut mitt Rotel RB-1590 till ett Accuphase klass-A. Det senare specat till 20/40/80 Watt i 8/4/2 Ohm.
Högtalarna är fortsatt Magneplanar MG 3.7i.

Moderator: Redaktörer
AndersP skrev:Nä, inte alls.
Dom flesta spelar inte starkare än att topparna ryms inom 20 W. Spelar man tokhögt kan det börja låta hårt pga toppklippning, men då vet man ju att man behöver mer effekt.
Kl A är ett av flera sätt att minska distorsion. Det finns flera.
gopnik skrev:Problemet är att förvånansvärt få högtalare klarar av ens 20 W i praktiken.
Nattlorden skrev:gopnik skrev:Problemet är att förvånansvärt få högtalare klarar av ens 20 W i praktiken.
Om du blandar in något så irrelevant som kontinuerlig effekt, ja.
gopnik skrev:Nattlorden skrev:gopnik skrev:Problemet är att förvånansvärt få högtalare klarar av ens 20 W i praktiken.
Om du blandar in något så irrelevant som kontinuerlig effekt, ja.
Nej, jag pratade transienteffekt.
Som sagt, mycket få högtalare klarar ens 20 "åttaohmswatt" signal utan att själva överstyra. Till och med stora högtalare som pi60 klarar bara lite drygt det dubbla. Vad B&W skriver i diverse säljtexter är bara fria fantasier. Eller, man kan naturligtvis rekommendera lite vad som helst. Men den högtalaren klarar nästan med säkerhet inte 20 W i sitt svagaste register innan xmax är överskridet och mer därtill.
Strmbrg skrev:Kanske rent av obegripligt?
Nåväl, jag bytte ut mitt Rotel RB-1590 till ett Accuphase klass-A. Det senare specat till 20/40/80 Watt i 8/4/2 Ohm.
[ Bild ]
Strmbrg skrev:Kanske rent av obegripligt?
[ Bild ]
PerStromgren skrev:Vi behöver ju inte spekulera, det är bara att fråga hr Strmbrg om effekten räcker!
Tangband skrev:Strmbrg skrev:Kanske rent av obegripligt?
[ Bild ]
...jag antar att du upplever en förbättring med den nya förstärkaren ? På vilket sätt blir ljudet bättre tycker du ?
Griff skrev:gopnik skrev:Som sagt, mycket få högtalare klarar ens 20 "åttaohmswatt" signal utan att själva överstyra. Till och med stora högtalare som pi60 klarar bara lite drygt det dubbla. Vad B&W skriver i diverse säljtexter är bara fria fantasier. Eller, man kan naturligtvis rekommendera lite vad som helst. Men den högtalaren klarar nästan med säkerhet inte 20 W i sitt svagaste register innan xmax är överskridet och mer därtill.
Det där skulle vara intressant om du utvecklade, orsak och verkan.
gopnik skrev:Griff skrev:gopnik skrev:Som sagt, mycket få högtalare klarar ens 20 "åttaohmswatt" signal utan att själva överstyra. Till och med stora högtalare som pi60 klarar bara lite drygt det dubbla. Vad B&W skriver i diverse säljtexter är bara fria fantasier. Eller, man kan naturligtvis rekommendera lite vad som helst. Men den högtalaren klarar nästan med säkerhet inte 20 W i sitt svagaste register innan xmax är överskridet och mer därtill.
Det där skulle vara intressant om du utvecklade, orsak och verkan.
Jag vet inte exakt vad du vill att jag utvecklar, men jag gör ett försök. Elementen i en högtalare har ett begränsat område inom vilket de kan röra sig någorlunda linjärt. Vid någon nivå av påförd spänning kommer konen röra sig ut utanför detta linjära område. Vid vilken nivå det inträffar varierar, men typiskt ligger det minst insignalståliga området någonstans strax ovanför avstämningsfrekvensen - för en basreflexhögtalare. För en sluten låda, dipoler eller lakan ligger det lägre - vid avstämningsfrekvensen.
I det området klarar nästan alla högtalare mycket mindre effekt än folk i allmänhet tror. En piP - som ändå kan spela ganska starkt jämfört med vad annat som spelar där ute i stugorna - klarar ca 10-15 "åttaohmswatt" innan slaglängden är slut. Någonstans mellan 40-60 hz, om jag ska gissa.
Perfector skrev:Jag kommer aldrig att förstå att slaglängden tar slut.
Då är ju högtalaren felbyggd så det skriker.
Om man belastar elementet genom basreflexkanalen så tål ju elementet mer effekt med mindre slaglängd och ändå bibehållen återgivning.
En liten sluten låda på runt 23 liter med 8" bas får en väldigt hård luftfjäder genom den begränsade innervolymen som bromsar upp elementrörelsen och tål då mer effekt än den är angiven till från fabrik.
Men jag har väl fel som vanligt, trots att det funkat utan anmärkning i mer än 25 som jag höll på.
Fostex skrev:Jag tror helt enkelt att du inte definierar djupbas så som många andra här på forumet.
RogerJoensson skrev:Stämmer möjligen om du väljer att stirra dig blind på en liten del av frekvensspektrat där just x-max kan utgöra begränsningen
RogerJoensson skrev:Många vanliga domediskanter klarar hundratals watt (i form av "högfrekventa" transienter) med låg distorsion (= långt från haveri).
RogerJoensson skrev:all musik är inte bastung och musik innehåller vanligen andra frekvenser också och ofta många samtidigt!
jansch skrev:Dina Magneplan är väl på 4ohm nominellt? Du får ut 40watt då.....
Skillnaden är ju då knappt 10dB(SPL) mellan förstärkarna.
Huvudräkning... blev det rätt?