Bränna in kablar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-05 15:08

Wolfie,

Man har notchat bort grundtonen för att expandera FFT-analysatorns dynamiska omfång. Obsevera dock att skalan relaterar till grundtonen. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-05 21:37

subjektivisten,

Isidor wrote:
För CRT-teveapparater så behöver man knappast vänta 30 minuter innan systemet stabiliserats rimligt väl, gissningsvis räcker ett par minuter. För CRT-projektorer (inkl. bakprojektion) ändras dock konvergensen tydligt under den första halvtimmen eller så. I något mindre grad gäller detta även fokus, både optisk och elektromagnetisk. Den generella rekommendationen är nog anpassad för att gälla i samtliga fall.

Skulle vara intressant VART du har fått den infon, eller om det är bara något du tror.
För det jag fått min ifrån är DVE, standarden som man kalibrerar perfekt bild ifrån. Där säger dom att CRT tv's bör stå på minst 30 min innan man gör några slutgilltiga inställningar.

Rejält OT, men eftersom jag många gånger kalibrerat och mätt in både CRT-teveapparater och CRT-projektorer så kan jag säga att det är av erfarenhet. CRT-teveapparater har mycket lägre känslighet för konvergensdrift än CRT-projektorer och de inställningar man vanligen gör i tevefallet (svartnivå, vitnivå, färgmättnad, färgton) är mindre kritiska.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-01-05 22:19

nu när jag har köpt ny tv så har jag blivit sugen på att byta ut min scartkabel (standard-följa-med-i-kartongen-kabel) till en lite fetare dito men med rak kontakt, är det menlöst appropå mätningen
Bikinitider

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-01-06 02:02

Isidor skrev:subjektivisten,

Isidor wrote:
För CRT-teveapparater så behöver man knappast vänta 30 minuter innan systemet stabiliserats rimligt väl, gissningsvis räcker ett par minuter. För CRT-projektorer (inkl. bakprojektion) ändras dock konvergensen tydligt under den första halvtimmen eller så. I något mindre grad gäller detta även fokus, både optisk och elektromagnetisk. Den generella rekommendationen är nog anpassad för att gälla i samtliga fall.

Skulle vara intressant VART du har fått den infon, eller om det är bara något du tror.
För det jag fått min ifrån är DVE, standarden som man kalibrerar perfekt bild ifrån. Där säger dom att CRT tv's bör stå på minst 30 min innan man gör några slutgilltiga inställningar.

Rejält OT, men eftersom jag många gånger kalibrerat och mätt in både CRT-teveapparater och CRT-projektorer så kan jag säga att det är av erfarenhet. CRT-teveapparater har mycket lägre känslighet för konvergensdrift än CRT-projektorer och de inställningar man vanligen gör i tevefallet (svartnivå, vitnivå, färgmättnad, färgton) är mindre kritiska.

Då tycker jag du ska höra av dig med din erfarenhet till denna killen: http://www.videoessentials.com/about_jk.htm och förklara att han säger helt fel på kalibrerings DVD'n.

Mr. Kane specializes in the science of electronic imaging and accurately reproducing video signals on all types of displays. His efforts in that direction have been the focus of his business activities since 1982. In 1986 he joined and later became chair of the Society of Motion Picture and Television Engineers (SMPTE) Working Group on Professional and Studio Monitors. That effort brought organization and consistency to displaying pictures in the professional and broadcast world.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-08 22:30

Men snälla subjektivisten, jag tror alls inte att Herr Kane och jag har speciellt olika uppfattning. Däremot så tar han nog i en aning, dels för att täcka in alla tänkbara halv- eller heltaffliga modeller, dels för att understryka sitt budskap (överdrifter är vanligen mycket effektivt för detta ändamål).

För övrigt känner jag väl till Joe Kane, inte minst som en av grundarna till ISF (Imaging Science Foundation).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-01-09 03:19

Isidor skrev:Men snälla subjektivisten, jag tror alls inte att Herr Kane och jag har speciellt olika uppfattning. Däremot så tar han nog i en aning, dels för att täcka in alla tänkbara halv- eller heltaffliga modeller, dels för att understryka sitt budskap (överdrifter är vanligen mycket effektivt för detta ändamål).

För övrigt känner jag väl till Joe Kane, inte minst som en av grundarna till ISF (Imaging Science Foundation).

Jo, exakt det! Och därför säger han 30 min. Och det är ju självklart att vissa klarar detta fortare och vissa långsammare. Men det kan ju vara bra att veta när det gäller ordentligt kalibrering. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-09 04:07

:lol: Måste bli ganska träligt för alla om man ska kolla på en film hos Zubi
Senast redigerad av mattepatte(removed) 2004-01-09 14:21, redigerad totalt 1 gång.
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-09 10:37

Men nu är det inte "vissa" apparater som stabiliseras fortare och "vissa" som stabiliseras långsammare, utan kanske 99 % som stabiliseras på några minuter och 1 % som stabiliseras inom en halvtimme. Det är således inte obefogat att hävda att man bara i undantagsfall behöver vänta 30 minuter före kalibrering. Men det är klart, vill man vara omöjlig kan man ju hävda att ibland uppnås aldrig stabilitet och för att även inkludera dessa fall måste väntetiden gå mot oändligheten...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-01-09 17:39

mattepatte skrev::lol: Måste bli ganska träligt för alla om man ska kolla på en film hos Zubi

Verkligen inte. För dessa 30 min som jag snackar om är när man gör en kalibrering av CRT TV'n eller CRT projektorn, något som man gör väldigt sällan.

Isidor, Alltså, som sagt. När man kalibrerar bilden för optimal bild så är det, som Joe säger, bra om man har på CRT TV'n/projektorn i iaf 30 min innan man gör slutgilltiga ändringar.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-09 17:48

Nej, i 99 fall av 100 är det slöseri med tid.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-01-09 17:57

Isidor skrev:Nej, i 99 fall av 100 är det slöseri med tid.

Ja, kanske det men om man är en av dom 1% så är det värt det.
Eller du kanske inte köper lotter? 8)
Har du något mer ang detta så kan du kontakta Joe Kane som ger denna info och ta det med han istället.

Föregående

Återgå till Teknikforum