Man har notchat bort grundtonen för att expandera FFT-analysatorns dynamiska omfång. Obsevera dock att skalan relaterar till grundtonen.

Moderator: Redaktörer
Isidor wrote:
För CRT-teveapparater så behöver man knappast vänta 30 minuter innan systemet stabiliserats rimligt väl, gissningsvis räcker ett par minuter. För CRT-projektorer (inkl. bakprojektion) ändras dock konvergensen tydligt under den första halvtimmen eller så. I något mindre grad gäller detta även fokus, både optisk och elektromagnetisk. Den generella rekommendationen är nog anpassad för att gälla i samtliga fall.
Skulle vara intressant VART du har fått den infon, eller om det är bara något du tror.
För det jag fått min ifrån är DVE, standarden som man kalibrerar perfekt bild ifrån. Där säger dom att CRT tv's bör stå på minst 30 min innan man gör några slutgilltiga inställningar.
Isidor skrev:subjektivisten,Isidor wrote:
För CRT-teveapparater så behöver man knappast vänta 30 minuter innan systemet stabiliserats rimligt väl, gissningsvis räcker ett par minuter. För CRT-projektorer (inkl. bakprojektion) ändras dock konvergensen tydligt under den första halvtimmen eller så. I något mindre grad gäller detta även fokus, både optisk och elektromagnetisk. Den generella rekommendationen är nog anpassad för att gälla i samtliga fall.
Skulle vara intressant VART du har fått den infon, eller om det är bara något du tror.
För det jag fått min ifrån är DVE, standarden som man kalibrerar perfekt bild ifrån. Där säger dom att CRT tv's bör stå på minst 30 min innan man gör några slutgilltiga inställningar.
Rejält OT, men eftersom jag många gånger kalibrerat och mätt in både CRT-teveapparater och CRT-projektorer så kan jag säga att det är av erfarenhet. CRT-teveapparater har mycket lägre känslighet för konvergensdrift än CRT-projektorer och de inställningar man vanligen gör i tevefallet (svartnivå, vitnivå, färgmättnad, färgton) är mindre kritiska.
Isidor skrev:Men snälla subjektivisten, jag tror alls inte att Herr Kane och jag har speciellt olika uppfattning. Däremot så tar han nog i en aning, dels för att täcka in alla tänkbara halv- eller heltaffliga modeller, dels för att understryka sitt budskap (överdrifter är vanligen mycket effektivt för detta ändamål).
För övrigt känner jag väl till Joe Kane, inte minst som en av grundarna till ISF (Imaging Science Foundation).
mattepatte skrev::lol: Måste bli ganska träligt för alla om man ska kolla på en film hos Zubi
Isidor skrev:Nej, i 99 fall av 100 är det slöseri med tid.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster