Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Går filmer som "Det sjunde inseglet" bort för att det saknas maffigt ljud i dem?
Morello skrev:För mig är det en mardröm att åka bil med någon som har ovanan att lyssna på reklamradio.
Nattlorden skrev:Morello skrev:För mig är det en mardröm att åka bil med någon som har ovanan att lyssna på reklamradio.
Vad får dig att tro att de lyssnar bara för att de har den på?
Nattlorden skrev:Morello skrev:För mig är det en mardröm att åka bil med någon som har ovanan att lyssna på reklamradio.
Vad får dig att tro att de lyssnar bara för att de har den på?
PerStromgren skrev:Så svaret är nej, jag låter inte anläggningen bestämma vad jag lyssnar på, det är omvänt.
Strmbrg skrev:Är det några här som låter anläggningen bestämma vad ni ska lyssna på?
Eller bestämmer ni allesammans själva vad ni vill lyssna på?
Är det så att viss slags musik "går bort" för att den är fri från djupbas, kraftiga transienter och inte gör sig vid riktigt höga ljudtryck?
Går filmer som "Det sjunde inseglet" bort för att det saknas maffigt ljud i dem?
Nä, tänkte väl det.
Morello skrev:Nej det får du inte, för det finns inte mycket till djupbas i spåret!
Det börjar bli mer och mer uppenbart att din definition av djupbas är avvikande. Riktigt djupbas hittar man i subkontraoktaven (16-32 Hz). Om du lågpassfiltrerar "super trouper" vid 32 Hz (med stor branthet nota bene) kommer du fått något som kan liknas vid tystnad.

RogerGustavsson skrev:Är det livespår 10 på "Super Trooper" som åsyftas?
Från Tidal ser det ut så här:
[ Bild ]
Morello skrev:Nej det får du inte, för det finns inte mycket till djupbas i spåret!
Det börjar bli mer och mer uppenbart att din definition av djupbas är avvikande. Riktigt djupbas hittar man i subkontraoktaven (16-32 Hz). Om du lågpassfiltrerar "super trouper" vid 32 Hz (med stor branthet nota bene) kommer du fått något som kan liknas vid tystnad.
Strmbrg skrev:Jag gillar Sibelius symfonier. Men jag letar fortfarande efter inspelningar som inte låter gälla i vissa partier.
Nu är jag förvisso kräsen: Det skall vara en balanserad klang och ett påtagligt orkesterdjup, dvs mycket god tredimensionalitet. Det finns det ju ett - förvisso litet men dock - utbud av i många andra inspelningar av diverse symfonier.
Kanske att gubben Sibelius helt enkelt har orkestrerat sålunda att det blir lite gällt?
Perfector skrev:Ja liven.
Men hur låter det hos er?
Hur det mäter skiter jag i för jag lyssnar med öronen, inte med en mätmik
RogerJoensson skrev:Strmbrg skrev:Jag gillar Sibelius symfonier. Men jag letar fortfarande efter inspelningar som inte låter gälla i vissa partier.
Nu är jag förvisso kräsen: Det skall vara en balanserad klang och ett påtagligt orkesterdjup, dvs mycket god tredimensionalitet. Det finns det ju ett - förvisso litet men dock - utbud av i många andra inspelningar av diverse symfonier.
Kanske att gubben Sibelius helt enkelt har orkestrerat sålunda att det blir lite gällt?
Eller så har du kanske bara provat inspelningar som låter gällt (inget ovanligt). Har du några inspelningar från BIS? Låter de i så fall också gällt?
RogerJoensson skrev:Perfector skrev:Ja liven.
Men hur låter det hos er?
Hur det mäter skiter jag i för jag lyssnar med öronen, inte med en mätmik
Jag lyssnade och utgick från det och såg efter detta mätgrafen som bekräftade det jag hörde.
Om den basen låter maffigt, så skulle nog inte bastung musik (åt det djupbasiga hållet) funka särskilt väl där.
RogerJoensson skrev:RogerJoensson skrev:Strmbrg skrev:Jag gillar Sibelius symfonier. Men jag letar fortfarande efter inspelningar som inte låter gälla i vissa partier.
Eller så har du kanske bara provat inspelningar som låter gällt (inget ovanligt). Har du några inspelningar från BIS? Låter de i så fall också gällt?
När det diskuterades om Hyperion(?) tidigare här, så snöade jag in på Beethovens 5:e symfoni och gick igenom vad som fanns att hitta på Spotify. Det ena lät värre än det andra. En del lät så trasigt att jag kastade mig på panik-knappen. Det som lät vettigast som jag hittade där var en Naxos-utgåva. Jag har tidigare hör en inspelning från BIS, som lät bra, förmodligen den bästa versionen ljudmässigt som jag hört. Olika inspelningar kan som sagt betyda enorma skillnader.
Strmbrg skrev:Är det några här som låter anläggningen bestämma vad ni ska lyssna på?
Är det så att viss slags musik "går bort" för att den är fri från djupbas, kraftiga transienter och inte gör sig vid riktigt höga ljudtryck?
Går filmer som "Det sjunde inseglet" bort för att det saknas maffigt ljud i dem?
Nä, tänkte väl det.
Almen skrev:Strmbrg skrev:Är det några här som låter anläggningen bestämma vad ni ska lyssna på?
Nä, tänkte väl det.
Hur är det med dig då, Strmbrg? Är det så att viss musik "går bort" för att det är för mycket djupbas, kraftiga transienter och bara gör sig vid riktigt låga ljudtryck?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 18 gäster