Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelningar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76

Re: Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelnin

Inläggav goat76 » 2020-06-08 18:40

RogerGustavsson skrev:
dewpo skrev:
Morello skrev:Jag har denna på kompaktskiva- den låter mycket fint såväl ljudtekniskt (AB-teknik) som musikaliskt.

https://www.discogs.com/Stravinsky-Boro ... se/2490911

Den finns tyvärr bara i AAC på TIDAL inte i CD eller MQA version

Hur vet man att det är AAC? Den ligger inte som Hifi eller Master på Tidal. Telarc CD-80039 står det på omslagsbilden hos Tidal.

Vet inte hur man ser det på Tidal, men i Linn Kazoo ser man att det är AAC 96 kbps.

Firebird.png
Firebird.png (1.24 MiB) Visad 3308 gånger

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-08 18:53

Alltså, egentligen är det ganska enkelt för min del. Och då syftar jag på vad jag vill uppnå. Jag tror för övrigt att många människor snarare ägnar sig åt att JÄMFÖRA och RANGORDNA än åt att definiera vad de vill uppnå.
Nå, jag vill helt enkelt hitta inspelningar av musik som jag vill lyssna på men som inte distraherar mig.
Svårare än så var det alltså inte att fastslå min målbild.
Med den målbilden framför mig så spelar det egentligen inte någon roll - i sak - om det låter si eller så. Det är underordnat.
Ty, så länge det som serveras uppfyller målbilden så är det ju alldeles utmärkt!

Så, problemet för min del är inte att jämföra. Problemet är att finna det som uppfyller målbilden.
Om jag saknar målbild så kan jag ju öda enorma resurser på att istället hålla på och rota runt bland allt möjligt, mest bara för att sedan hålla på och rangordna skiten!

Enklare uttryckt:
"Nu har jag funnit den bästa inspelningen av Eldfågeln. Den som tilltalar mig mest!"
"Jaha? Men den där bästa du har funnit... -Är den bra dessutom? Eller är den bara bäst?.."
Senast redigerad av Strmbrg 2020-06-08 18:57, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-06-08 18:56

Strmbrg skrev:Alltså, egentligen är det ganska enkelt för min del. Och då syftar jag på vad jag vill uppnå. Jag tror för övrigt att många människor snarare ägnar sig åt att JÄMFÖRA och RANGORDNA än åt att definiera vad de vill uppnå.
Nå, jag vill helt enkelt hitta inspelningar av musik som jag vill lyssna på men som inte distraherar mig.
Med den målbilden framför mig så spelar det egentligen inte någon roll - i sak - om det låter si eller så. Det är underordnat.
Ty, så länge det som serveras uppfyller målbilden så är det ju alldeles utmärkt!

Så, problemet för min del är inte att jämföra. Problemet är att finna det som uppfyller målbilden.
Om jag saknar målbild så kan jag ju öda enorma resurser på att istället hålla på och rota runt bland allt möjligt, mest bara för att sedan hålla på och rangordna skiten!

Enklare uttryckt: Nu har jag funnit den bästa inspelningen av Eldfågeln. Den som tilltalar mig mest.
Jaha? Men den där bästa du har funnit... -Är den bra dessutom? Eller är den också dålig - egentligen?..

...det måste väl även vara bra musiker och ett bra framförande från orkestern, inte bara ljudtekniskt perfekt, väl ?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-08 18:58

Tangband skrev:
Strmbrg skrev:Alltså, egentligen är det ganska enkelt för min del. Och då syftar jag på vad jag vill uppnå. Jag tror för övrigt att många människor snarare ägnar sig åt att JÄMFÖRA och RANGORDNA än åt att definiera vad de vill uppnå.

Enklare uttryckt: Nu har jag funnit den bästa inspelningen av Eldfågeln. Den som tilltalar mig mest.
Jaha? Men den där bästa du har funnit... -Är den bra dessutom? Eller är den också dålig - egentligen?..

...det måste väl även vara bra musiker och ett bra framförande från orkestern, inte bara ljudtekniskt perfekt, väl ?

Är det dåligt spelat så lär inte målbilden uppfyllas. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-06-08 20:09

Enklare uttryckt:
"Nu har jag funnit den bästa inspelningen av Eldfågeln. Den som tilltalar mig mest!"
"Jaha? Men den där bästa du har funnit... -Är den bra dessutom? Eller är den bara bäst?.."

Det där sista du skriver, är det p.g.a att jag gav ett tips som jag tror du borde uppskatta mer än den du länkade till i första inlägget?

Du brukar ju ofta nämna att du gärna vill ha illusionen av realism, inspelningar som inbringar känslan att du befinner dig på plats och lyssnar, därför tror jag att du borde gräva lite mer efter så kallade live-inspelningar och som har ambitionen att bibeålla den känslan. Alltså inte de renaste inspelningarna utan de som även innehåller verklighetens smuts, om du förstår vad jag menar?

Det handlar alltså inte om att rangordna något, det handlar om att just hitta det som tilltalar dig och strunta i resten...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-08 20:33

Näjdå! Det där jag skriver om att hålla på och jämföra har inget alls med det du skrivit att göra.
Jag tycker bara att jämförandet verkar ha blivit viktigare för folk i gemen än att leta efter det som är riktigt bra.

Typ:
"Den här falukorven är godast!" Okay... men är den god?
eller
"Här har vi testvinnaren bland pelarborrmaskinerna!" Jaha, men är vinnaren bra också, eller var den bara bäst?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-06-08 20:58

Jag lyssnar i skrivande stund på Telarc CD 80039. Jag tycker den spatiella presentationen är utomordentligt bra - fint djup bland annat. Å andra sidan sker återgivningen inte medelst dipol-högtalare, som ju Strömberg nyttjar.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-08 21:11

Jag ägnar mig egentligen mest åt Strauss Alpensinfonie för närvarande. Det är svårt det där med violinerna i avsnittet "Vision".
Det blir tydligen väldigt lätt skrikigt. Efter att ha harvat igenom en stor del av de vax som finns på Tidal så har jag åter landat i denna med Järvi. De jobbiga bryten mellan satserna får jag helt enkelt finna mig i...
Det tycks mig som att Chandos har en annorlunda mikning än flertalet, då det är ett i mitt tycke behagligt djup i många av deras inspelningar.
CH10199.jpg
CH10199.jpg (501.5 KiB) Visad 3266 gånger

https://tidal.com/track/12412834

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-09 06:36

dewpo skrev:
Strmbrg skrev:Det går ju uppenbarligen. Jag lyssnar just nu på Eldfågeln på Reference Recordings. https://tidal.com/album/45716607
Det mesta som finns - alltså inte alls bara vad gäller Eldfågeln, utan totalt sett - är ju mer eller mindre dåligt. Med några få och svårfunna undantag.
Nu talar jag inte om att fonogrammen är söndermastrade (tror jag), utan om att man misslyckats redan från början. Vore det inte för min någorlunda - men varierande - förmåga att (Oj! Nu small det till när "Infernalisk dans" drog igång...) processa det som når mina höron, så skulle jag nog ledsna på storskalig musik.
När jag är som mest frustrerad över detta surfande bland oändliga mängder inspelningar, så känns det litegrann som med kommersen i stort:
Utbudet är enormt. Variationen är begränsad.

Nej, vad jag sagt tidigare är - att det verkar som att Tidals klassiska utbud inte är förstört jämfört med motsvarande CD. Det vill säga CD-utgåvorna är i gemen lika dassiga. Det vill säga att det inte verkar ha med tekniken att göra utan snarare med hantverket vid inspelandet.

Jag har inga missljud denna inspelningen på mitt system, Klippte det någon stans månne?

:D Näj! Det small till i musiken! Det är en rejäl attack precis i starten av satsen "Infernalisk Dans" i Eldfågeln.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-09 08:49

Du får starta ett bolag själv och se till att det bara spelas in sådant som du samtycker till.
Bo Hansson gjorde väl det och det var ju inte så dumt :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-06-09 08:52

Strmbrg skrev:Jag ägnar mig egentligen mest åt Strauss Alpensinfonie för närvarande. Det är svårt det där med violinerna i avsnittet "Vision".
Det blir tydligen väldigt lätt skrikigt. Efter att ha harvat igenom en stor del av de vax som finns på Tidal så har jag åter landat i denna med Järvi. De jobbiga bryten mellan satserna får jag helt enkelt finna mig i...
Det tycks mig som att Chandos har en annorlunda mikning än flertalet, då det är ett i mitt tycke behagligt djup i många av deras inspelningar.
CH10199.jpg

https://tidal.com/track/12412834

Nu har jag lyssnat igenom ”vision” på Spotify.
Jag tycker detta är en mycket bra inspelning och jag upplever inte någon hårdhet i Vision med violinerna.
Snarare att det möjligen låter lite snällare än verkligheten ?
Det är bra drag i musiken och ordentligt tryck i stortrummor och kontrabasar.

Jag får i detta musikstycke illusionen av att sitta nånstans i mitten av konsertsalen .
Vad tycker ni andra ?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-09 09:13

Mjö, inte hårdhet, men lite skrikigt. Inte riktigt så som jag minns att det brukar låta i verkligheten.

PS
Jag misstänker att jag för närvarande har lite problem med trycket i innerhöronen.
Får lyssna på nytt senare idag. Fåtöljen pajade igår kväll och jag skall titta på denna som ersättare idag...
2DF97873-B9AE-46AA-8A06-B71EFEDD9DA3.png
2DF97873-B9AE-46AA-8A06-B71EFEDD9DA3.png (494.46 KiB) Visad 3201 gånger

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-06-09 09:42

Spisade Eldfågeln två gånger igår (Telarc 80039) - en kalasskiva!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-06-09 10:03

Morello skrev:Spisade Eldfågeln två gånger igår (Telarc 80039) - en kalasskiva!

Ja, den är riktigt fin. Den går att köra med fullt ställ i en 2x250 W-anläggning och låter strålande hela vägen.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-06-09 10:21

Jag spelade den med försteget på -16 dB, vilket gör en toppnivå om +24dBu.
-Innehar F-skattsedel-

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-06-09 12:00

Nu blev det intressant. Vem handlar man Telarc ifrån idag?
Jag har alltid gillat deras inspelningar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-06-09 12:01

-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-06-09 12:34

AlbertHall skrev:Nu blev det intressant. Vem handlar man Telarc ifrån idag?
Jag har alltid gillat deras inspelningar.

Om du är intresserad av en mer nervkittlande ljudupplevelse av detta verk, helt enkelt en större musikalisk upplevelse med tydligare dynamiska kast så borde du leta upp Stravinsky: The Firebird / Petrushka / The Rite Of Spring av Sydney Symphony Orchestra, David Robertson.

Är det bara Strmbrg som provlyssnat den?
Vad tycker ni andra?
Senast redigerad av goat76 2020-06-09 12:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-09 12:41

Almen skrev:

Ja, den är riktigt fin. Den går att köra med fullt ställ i en 2x250 W-anläggning och låter strålande hela vägen.

Undrar om det är en sabbad version som ligger på Tidal. Vad betyder AAC som nämns här ovan i tråden?.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-06-09 13:04

Strmbrg skrev:
Almen skrev:

Undrar om det är en sabbad version som ligger på Tidal. Vad betyder AAC som nämns här ovan i tråden?.

Oja, totalt sabbad precis som alla andra av Telarcs skivor hos streamingtjänsterna. Men märk väl, det är bara skivbolagets egna fel, inte Tidals eller Spotifys. Telarc verkar inte fatta att det bara vattnar ur deras egna ryckte om att stå för hög ljudkvalitet.

AAC är ungefär som Mp3 och en sådan i låga 96 kbps är extremt usel kvalitet.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-06-09 13:13

Strmbrg skrev:Mjö, inte hårdhet, men lite skrikigt. Inte riktigt så som jag minns att det brukar låta i verkligheten.

PS
Jag misstänker att jag för närvarande har lite problem med trycket i innerhöronen.
Får lyssna på nytt senare idag. Fåtöljen pajade igår kväll och jag skall titta på denna som ersättare idag...

Om du tycker att det ofta låter ” skrikigt ” om violinerna på flera inspelningar kan det vara nåt knas med dina högtalare.
Ta fram din OM1:a och gör ett sinussvep på dina högtalare :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-09 13:35

Tangband skrev:
Strmbrg skrev:Mjö, inte hårdhet, men lite skrikigt. Inte riktigt så som jag minns att det brukar låta i verkligheten.

PS

Om du tycker att det ofta låter ” skrikigt ” om violinerna på flera inspelningar kan det vara nåt knas med dina högtalare.

Alltså, jag har alltid - oavsett högtalare, rum och övrigt varit ganska känslig för det där som jag klassar som "skrikigt". Jag har ett lätt hörselfel för övrigt, som brukar ge sig till känna vid vissa ljud. Bland annat kraftiga fiolljud. Yttermera så skallrar det i det skadade hörat vid vissa frekvenser. (Man kanske borde byta hobby...)
OM1... Ytterligare en förkortning som jag inte begriper. Det är ju en gammal Olympus-kamera...
8O
Senast redigerad av Strmbrg 2020-06-09 13:38, redigerad totalt 1 gång.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-06-09 13:38

Tack för länken Morello:-)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-06-09 13:46

Strmbrg skrev:
Tangband skrev:

PS

Alltså, jag har alltid - oavsett högtalare, rum och övrigt varit ganska känslig för det där som jag klassar som "skrikigt". Jag har ett lätt hörselfel för övrigt, som brukar ge sig till känna vid vissa ljud. Bland annat kraftiga fiolljud. Yttermera så skallrar det i det skadade hörat vid vissa frekvenser. (Man kanske borde byta hobby...)
OM1... Ytterligare en förkortning som jag inte begriper. Det är ju en gammal Olympus-kamera...
8O

Om du besöker konserter, låter violinerna skrikiga då för dig ? Det borde tyda på en sån där hörselskada du nämner.
Frekvenskurvan på magnepan 3.7 ser allt annat än skrikig ut.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... review.pdf

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-09 13:55

Jag ser nu att Tidal-versionen av Telarc-Eldfågeln är upplagd med "Normal" kvalitet. Det kanske kan medföra att det låter annorlunda än originalet.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-06-09 14:02

Har originalet en onormal kvalitet? :)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-06-09 14:13

Strmbrg skrev:Jag ser nu att Tidal-versionen av Telarc-Eldfågeln är upplagd med "Normal" kvalitet. Det kanske kan medföra att det låter annorlunda än originalet.

Fungerade inte min förklaring längre upp?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-06-09 14:18

Men det har väl konstaterats för länge sedan, att Tidals "Best sound quality available" är en till intet förpliktigande marknadsföringsfloskel.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-09 14:25

De använder sig av olika kvalitetsbenämningar där "HIFI" och "Master" är vad jag normalt lyssnar på.
Dumt dock att inte alla plattor ligger i dessa kvalitetsnivåer.
Innan min CD-spelare pajade så gjorde jag några jämförelser mellan Tidal och CD. Jag kunde inte förnimma någon skillnad.
Det kan förvisso bero på att min anläggning inte är så bra som andras här, att jag inte optimerat mitt rum samt att jag har en lätt hörselskada.
Senast redigerad av Strmbrg 2020-06-09 14:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-06-09 14:28

Almen skrev:Men det har väl konstaterats för länge sedan, att Tidals "Best sound quality available" är en till intet förpliktigande marknadsföringsfloskel.

De kan ju knappast tillhandahålla något de inte får rättigheterna till, eller hur? :)

Om 99% av allt på Tidal är i CD-kvalitet men att det finns några få skivbolag som likt Telarc inte vill tillhandahålla deras musik i samma höga kvalitet som alla andra, ska då Tidal anpassa sin marknadsföring till de skräp-bolagen?

Jag tycker nog de borde ta bort dessa bolag från utbudet istället, men tyvärr måste de nog stryka medhårs med vissa av dessa bakåtsträvande bolag.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi