Strmbrg skrev:Alltså, egentligen är det ganska enkelt för min del. Och då syftar jag på vad jag vill uppnå. Jag tror för övrigt att många människor snarare ägnar sig åt att JÄMFÖRA och RANGORDNA än åt att definiera vad de vill uppnå.
Nå, jag vill helt enkelt hitta inspelningar av musik som jag vill lyssna på men som inte distraherar mig.
Svårare än så var det alltså inte att fastslå min målbild.
Med den målbilden framför mig så spelar det egentligen inte någon roll - i sak - om det låter si eller så. Det är underordnat.
Ty, så länge det som serveras uppfyller målbilden så är det ju alldeles utmärkt!
Så, problemet för min del är inte att jämföra. Problemet är att finna det som uppfyller målbilden.
Om jag saknar målbild så kan jag ju öda enorma resurser på att istället hålla på och rota runt bland allt möjligt, mest bara för att sedan hålla på och rangordna skiten!
Enklare uttryckt:
"Nu har jag funnit den bästa inspelningen av Eldfågeln. Den som tilltalar mig mest!"
"Jaha? Men den där bästa du har funnit... -Är den bra dessutom? Eller är den bara bäst?.."
Det där sista du skriver, är det p.g.a att jag gav ett tips som jag tror du borde uppskatta mer än den du länkade till i första inlägget?
Du brukar ju ofta nämna att du gärna vill ha illusionen av realism, inspelningar som inbringar känslan att du befinner dig på plats och lyssnar, därför tror jag att du borde gräva lite mer efter så kallade live-inspelningar och som har ambitionen att bibeålla den känslan. Alltså inte de renaste inspelningarna utan de som även innehåller verklighetens smuts, om du förstår vad jag menar?
Det handlar alltså inte om att rangordna något, det handlar om att just hitta det som tilltalar dig och strunta i resten...