Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Jo, men jag frågade specifikt efter dessa 2 optioner.
RogerGustavsson skrev:Du kan lägga in en faktor till, känsligheten. Det blir alltid kompromisser. Prioriterar du lägre basen får du ofta tulla på något annat.
Perfector skrev:Jag har ju sagt att jag prioriterar omfånget före effekten.
Perfector skrev:Inte ett svar jag söker.
Perfector skrev:Jag har funderat lite på hur man väljer element när man bygger högtalare.
I första hand baselementet.
För min egen del föredrar jag element som har låg undre gränsfrekvens framför hög effekttålighet.
I mina nuvarande 40 liter lådor sitter Isophon PSL 203/50 som går ner till 25 Hz (8") och tål 50/70 W sinus/musik
Andra har jag satt element från monacor i som stannar vid 38 Hz men tål upp emot 200 Watt musik.
Hur resonerar ni när ni bygger.
Söker ni hög effekttålighet i system, eller söker ni djup basåtergivning?
Vore intressant att veta hur ni tänker.
Kanske kan jag lära mig något jag inte redan vet.
paa skrev:Perfector skrev:Jag har funderat lite på hur man väljer element när man bygger högtalare.
I första hand baselementet.
För min egen del föredrar jag element som har låg undre gränsfrekvens framför hög effekttålighet.
I mina nuvarande 40 liter lådor sitter Isophon PSL 203/50 som går ner till 25 Hz (8") och tål 50/70 W sinus/musik
Andra har jag satt element från monacor i som stannar vid 38 Hz men tål upp emot 200 Watt musik.
Hur resonerar ni när ni bygger.
Låg resonansfrekvens betyder inte automatiskt djup basåtergivning. Q-värdet måste vägas in i ekvationen.
F.ö. blev jag förvånad att du som alltid föreslår Monacor-element själv har valt ett Isophonelement!
Kanske det även finns andra element som det inte står Monacor på, som också är bra?
Perfector skrev:Hur resonerar ni när ni bygger.
Perfector skrev:Tack Bill för ett klart svar.
Kalejdokom skrev:Perfector skrev:Hur resonerar ni när ni bygger.
Perfector, du skriver att det vore intressant att veta hur "vi" tänker och att du är beredd att lära dig något. Tyvärr låter det ju tvärtom som att du inte vill veta hur vi tänker eller vill lära dig något...
Är det inte intressant att få höra att andra inte delar uppfattningen om att man måste välja mellan effekt eller djup bas? Är det inte intressant att lära sig hur andra tänker för att vidga sin syn på saken?
För egen del kan jag ha helt olika ingång i ett byggprojekt:
Ibland hittar jag något intressant i garaget och funderar på vad man kan göra av detta? Se t.ex. min pågående tråd om OA112. En mix av bandpassbas och ortoakustisk designinspiration. Inledningsvis funderar jag inte alls på effekttålighet eller frekvenssvar, men efter lite laborerande och mätningar på testlådor ser jag potential till något som kan fungera som en lounghögtalare - resultatet kan bli en högtalare med hyfsat frekvensomfång, men begränsad effekttålighet - helt ok då det inte blir aktuellt med så höga SPL-krav.
En annan gång har jag en mycket tydlig kravspec på vad jag vill uppnå - som t.ex. vid bygget av mina nuvarande "huvudhögtalare", som i princip skulle bli kompromisslösa såväl i frekvensomfång som i SPL-kapacitet (och därmed hög effekttålighet). Här behövdes alltså båda egenskaperna för att kunna spela starkt i alla register.
Bara två exempel på hur olika det kan vara. Det finns inga tumregler för högtalarbygge!
Tarzan skrev:Får man fråga vad som var bakgrunden till frågan?
Om jag har som mål att kunna spela djupt, vill jag också kunna spela ganska starkt. Annars är inte djupet till någon vidare nytta, tycker jag. Därför tycker jag det är ok med mindre högtalare avsedda för lägre ljudnivåer som går ner till kanske 50 Hz medan en högtalare som ska kunna spela starkare vill jag ska kunna gå ner till i alla fall 25 Hz för att jag annars skulle sakna den oktaven när jag spelar starkt.
Så jag väljer effektsvagt som inte spelar särskilt djupt, eller effekttåligt som spelar djupt.
Perfector skrev:Ett exempel är Peerless som med KO50WGX gick till 40 Hz (5") och sedan gjordes elementet om med PP-kon och resonans 55 Hz för att få högre tålighet på 150 Watt om jag minns rätt.
Det var att förstöra elementet
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Ett exempel är Peerless som med KO50WGX gick till 40 Hz (5") och sedan gjordes elementet om med PP-kon och resonans 55 Hz för att få högre tålighet på 150 Watt om jag minns rätt.
Det var att förstöra elementet
Och hur fungerade det i sluten låda då? Du kan inte inte förutsätta att det skall sitta i basreflex.... eller att det ens är tänkt spela ned i botten - kan finnas andra användningsfall...
Perfector skrev:Du har fattat vad jag avser.
Ibland låg volym och djup bas, ibland hög volym och något mindre bas.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster