Rätt nivå för olika genrer?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Rätt nivå för olika genrer?

Inläggav PerStromgren » 2020-06-13 18:36

I tråden Ljudvolymens konsekvenser för illusionen diskuterade vi i ett avsnitt vad som är "rätt" nivå för olika genrer. Jag har satt ihop ett extremt enkelt prov, för att du ska kunna testa detta hemma hos dig. Testet består av 6 ljudfiler i FLAC-format där fem av dem utgör snuttar av musik och den sjätte en referenssignal i form av rosa brus. Tanken är att du lyssnar på en ljudfil, ställer in vad du avser vara "rätt" nivå för musiken, och mäter efteråt med hjälp av referenssignalen. Du ska alltså mäta brusnivå efter varje avsnitt du lyssnat på och ställt in nivån för. Det är bara en lek, typ, så några stora krav på inspelningar har jag inte ställt.

Använd gärna appen Buller för Ios eller Buller för android, så kan vi jämföra värden. Observera att bruset är inspelat 20 dB under full utstyrning. Berätta om du lagt på dessa 20dB elelr inte, om du vill redovisa.

Jazzkvintett
Symfoniorkester
Solocello
Pop
Rock
Rosa brus -20dB

Alla musikspår är normaliserat till inom 0,5dB under FS.

Enjoy! (Om du står ut med musiken. Alla exempel är tagen från min musikhylla.)
... tycker jag!

Per

Kralle

Re: Rätt nivå för olika genrer?

Inläggav Kralle » 2020-06-13 19:09

jazz 53 dB(A)
orkester 58 dB(A)
kammar/cello 53 dB(A)
pop 50 dB(A)
rock 54 dB(A)

Har inte adderat något till appens mätvärde.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-06-13 19:15

Kralle skrev:jazz 53 dB(A)
orkester 58 dB(A)
kammar/cello 53 dB(A)
pop 50 dB(A)
rock 54 dB(A)

Har inte adderat något till appens mätvärde.

Det var kvickt, kul!

Var det svärt?
... tycker jag!

Per

Kralle

Inläggav Kralle » 2020-06-13 19:18

Lätt!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-13 19:32

Jazz 54 dB
Orkester 58 dB
Cello 53 dB
Pop 53 dB (tycker den klingar ljusare än den CD jag har eller på Tidal)
Rock 56 dB

Inget tillagt till appens siffror. Efter en snabb lyssning.

Snabbkoll mot Tidal av Beatles. Klart fetare ljud där.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2020-06-13 19:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-06-13 19:34

Just ikväll är det en fin sommarkväll och rosén är lovlig, så gör som jag, ta ett glas och glöm faktiskt ett tag! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-13 19:35

En öl är just upphälld av hustrun!

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-06-13 20:22

Sparat, barnet sover, får se om jag sätter mig i solnedgången eller går igenom exemplen ,intressant i alla fall!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2020-06-14 15:44

Det framgår inte var man skall mäta, men antar att det är vid lyssningsposition?

Apropå sovande barn, så borde det ju funka att lyssna/mäta även med lurar, eller?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2020-06-14 15:45

PerStromgren skrev:... ta ett glas och glöm faktiskt ett tag! :D

Det räcker nog inte med ett glas, tyvärr... :lol:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-14 16:13

Jag har mätt vid lyssningsplats. Antar att Kralle också gjort det. Hörlurar går ju inte, det är superkänsligt med avståndet med lurar.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-14 17:04

RogerGustavsson skrev:Jag har mätt vid lyssningsplats. Antar att Kralle också gjort det. Hörlurar går ju inte, det är superkänsligt med avståndet med lurar.

Jepp, man kan inte sitta längre bort än sladden är lång.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-06-14 17:19

Mina siffror. Mätt på lyssningsplats 4 m från högtalarna utan att lägga till de 20 dB.

Jazz 65 dB
Orkester 61 dB
Solocello 55 dB
Pop 62 dB
Rock 62 dB
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-06-14 17:20

Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag har mätt vid lyssningsplats. Antar att Kralle också gjort det. Hörlurar går ju inte, det är superkänsligt med avståndet med lurar.

:)

Jag anar att du förstod att Roger menade avståndet mellan hörlursmembran och mätverktyg.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-14 18:34

PerStromgren skrev:Mina siffror. Mätt på lyssningsplats 4 m från högtalarna utan att lägga till de 20 dB.

Jazz 65 dB
Orkester 61 dB
Solocello 55 dB
Pop 62 dB
Rock 62 dB

Jaså du vill ha den ljudnivån! Var det efter rosén? Nu blir det antagligen lite olika beroende på tid på dygnet, vilket humör man är på, om man är ensam hemma m.m. Det brukar bli protester från hustrun om det är musik hon ogillar, mindre tolerant har hon blivit med åren. Vad var det för version av Beatles-låten. Utgåvan från 2009 klingar annorlunda.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-14 18:42

PerStromgren skrev:
Perfector skrev:

:)

Jag anar att du förstod att Roger menade avståndet mellan hörlursmembran och mätverktyg.

:mrgreen:
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-06-14 18:47

Mina siffror. Mätt på lyssningsplats utan att lägga till de 20 dB. Samsung galaxy S8 med appen buller och 0 promille alkohol i blodet.
18dB(A) läser mätaren med musiken stoppad.

Jazz 73 dB
Orkester 73dB
Solocello 74 dB
Pop 73dB
Rock 75 dB

Lyssnade två gånger, var lite orolig i början är pop och rock skulle bli väldigt mycket starkare.

Lyssnade nu som att få upplevelse på några få spår, hade jag suttit och lyssnat på ett helt album hade nivåerna blivit lägre, kanske med undantag av något extra tilltalade spår.

Angående barn och hörlurar är det inget bekymmer har har, kan lyssna på samma nivå här även när hon väl sover. Efter 1-1,5h nattning sover hon, som det heter, som ett barn. Tror aldrig jag väckt henne med musik. Film däremot, när det är mycket lågbas.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-06-14 19:02

RogerGustavsson skrev:
PerStromgren skrev:Mina siffror. Mätt på lyssningsplats 4 m från högtalarna utan att lägga till de 20 dB.

Jazz 65 dB
Orkester 61 dB
Solocello 55 dB
Pop 62 dB
Rock 62 dB

Jaså du vill ha den ljudnivån! Var det efter rosén? Nu blir det antagligen lite olika beroende på tid på dygnet, vilket humör man är på, om man är ensam hemma m.m. Det brukar bli protester från hustrun om det är musik hon ogillar, mindre tolerant har hon blivit med åren. Vad var det för version av Beatles-låten. Utgåvan från 2009 klingar annorlunda.

Rosén dracks igår kväll, mätningen gjordes idag, så det så!

Jovisst påverkas nivån om man är ensam eller inte, men jag var dels ensam, dels ställde jag nivån som jag tänker mig att det möjligen kan låta live i de tre första exemplen. Pop och rock hör jag aldrig...

Beatlesplattan är märkt (P) 1987 By EMI.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-14 19:06

20 dB skillnad tror jag inte på. Den där appen kanske man inte kan lita på? Rimligtvis borde telefonens egenskaper spela in på något vis.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-06-14 19:09

RogerGustavsson skrev:20 dB skillnad tror jag inte på. Den där appen kanske man inte kan lita på? Rimligtvis borde telefonens egenskaper spela in på något vis.

Tänker du på Frisks mätning? Jag reagerade också på den, kanske speciellt cellonumret.
... tycker jag!

Per

Kralle

Inläggav Kralle » 2020-06-14 19:12

Det finns lite info om appen här.
https://www.av.se/bullerapp
"telefoner med Android bara trovärdiga resultat upp till 80 dB(A)"
Finns även länk till ett pdf-dokument längre ner på sidan.

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-06-14 19:17

RogerGustavsson skrev:20 dB skillnad tror jag inte på. Den där appen kanske man inte kan lita på? Rimligtvis borde telefonens egenskaper spela in på något vis.

Jag har för mig s8n ska vara kalibrerad till appen, men det krävs väl att telefonen som används är med i apputvecklingen. Jag kan fråga sambon om jag även kan mäta med hennes frukttelefon. Försteget stod i mitt fall på runt 0dB NAD 208 som driver frontarna i32s med känslighet 92dB-2,83V lyssningsavstånd ca3m.

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-06-14 19:24

PerStromgren skrev:

Tänker du på Frisks mätning? Jag reagerade också på den, kanske speciellt cellonumret.

För att svara konkret om cellonumret så drog jag upp en del (2-3dB på försteget)i början för att därefter sänka ett par snäpp igen när det drog igång. Tyckte det var en välljudande inspelning som funkade bra på hög nivå.
Men som sagt, nivåer jag lyssnar på något ensaka spår på ett album, knappast en hel skiva.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-14 19:28

Om ni skulle lyssna på MUSE och plattan resistance då?
Hela plattan har mycket att erbjuda, både av klassisk karaktär och av ren dyngpop som bör spelas upp ordentligt om man vill vara nära.
Mur mycket blir det då?

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-06-14 19:39

Lånade sambons frukttelefon, där min mätte 74dB visade den 80dB.
Oklart vad det är för modell, står bara iPhone och en kvadrat med ett S i på baksidan, gissar det kanske är en 6s? Fysisk rund knapp, inte 4 ans eller 5ans formfaktor.
Oväntat stor skillnad och åt fel håll.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-06-14 19:49

Det verkar som om min idé om att ha ett gemensamt mötdon har fallit. Jag ska kalibrera min telefon med min splmätare och REW plus kalibrerad umik.
... tycker jag!

Per

Kralle

Inläggav Kralle » 2020-06-14 20:09

Kollade min telefon mot en okalibrerad B&K 2230 och telefonen visar 1,5 dB högre värde i området runt 60 dB(A).
(Samsung S5)
Senast redigerad av Kralle 2020-06-14 20:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-14 20:11

PerStromgren skrev:Det verkar som om min idé om att ha ett gemensamt mötdon har fallit. Jag ska kalibrera min telefon med min splmätare och REW plus kalibrerad umik.

Precis vad jag tänkte göra. Får se om det blir av i närtid.

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-06-14 20:40

Läste förstainläget igen, tror jag tolkade frågan fel, som jag lyssnade på cellon förväntar jag mig inte att den hörs live, men jag lyssnade på en nivå som lät trevligt. var frågan att ställa volymen likt jag förväntar mig på konserthuset ska absolut cellon ner hyfsat mycket, nog bara pop och rock som behåller sina nivåer.

Läste initialt mer frågan som hur mycket man vrider på volymkontrollen mellan olika genre, i mitt fall blev det inte speciellt mycket med aktuell normalisering. Antar dock orkestern ligger närmast full utstyrning och således kräver mest effekt av anläggningen? Medans framförallt pop och rock är ganska dämpade? 15dB från skiva?

Jag blev också förvånad över appen, i "reklamen" ska den ju vara kalibrerad för ett gäng telefoner. Jag har för mig jag skulle hålla telefonen upp och ned förra gången jag använde appen, inte idag. Iponen skulle hållas upp och ned. Jag testade därför det även med min men det gav ingen variation. Nivån gick upp en dB om jag höll telefonen närmare kroppen.

Vad var bandbredden på bruset? Jag tänker att 500-1000Hz borde vara fördel, då får man antagligen inte med så mycket stöd av person eller nackstöd, eller rum för den delen och arbetar inte för högt (eller lågt) i frekvens för telefonen. Jag märkte dock ingen större skillnad med basmoduler aktiva eller ej.

Edit:
Lyssnade om cello, hamnade på 59dB med en nivå som uppfattades realistiskt, därmed inte sagt den nivå jag alltid vill lyssna på en sån skiva vid. Men nog ungefär den nivå jag vill höra ett helt album, om jag lyssnar relativt högt. -17dB på försteget ser jag nu, i den härrad jag ofta hamnar om jag lyssnar högre länge, och inte bara (extra) högt ett enstaka spår. (Vid normaliserade skivor)
Senast redigerad av Frisk 2020-06-14 21:00, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-06-14 20:53

PerStromgren skrev:Det verkar som om min idé om att ha ett gemensamt mötdon har fallit. Jag ska kalibrera min telefon med min splmätare och REW plus kalibrerad umik.

Min Sony Xperia XZ1 visar med appen Buller sama värde som REW+UMIK 1 inom någon dB, eller möjligen litet till. Jag mätte 1 kHz vid ca 70dB.

Frisk, bandbredden på bruset är 300-3000 Hz med förhoppningen att de flesta anläggningar är åtminstone hyggligt linjära där för att duga som referensmätning.

Beträffande normaliseringen, är det mest "crest" som skiljer. De tre akusitiska inspelningarna har alla crest runt 20dB. Maxnivåerna var inte lika, men inte alls i närheten av crestskillnaden. Rammsteins Masvis-utseende är inte vackert...
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till Teknikforum