Moderator: Redaktörer
Kralle skrev:jazz 53 dB(A)
orkester 58 dB(A)
kammar/cello 53 dB(A)
pop 50 dB(A)
rock 54 dB(A)
Har inte adderat något till appens mätvärde.
PerStromgren skrev:... ta ett glas och glöm faktiskt ett tag!
RogerGustavsson skrev:Jag har mätt vid lyssningsplats. Antar att Kralle också gjort det. Hörlurar går ju inte, det är superkänsligt med avståndet med lurar.
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Jag har mätt vid lyssningsplats. Antar att Kralle också gjort det. Hörlurar går ju inte, det är superkänsligt med avståndet med lurar.
Jepp, man kan inte sitta längre bort än sladden är lång.
PerStromgren skrev:Mina siffror. Mätt på lyssningsplats 4 m från högtalarna utan att lägga till de 20 dB.
Jazz 65 dB
Orkester 61 dB
Solocello 55 dB
Pop 62 dB
Rock 62 dB
PerStromgren skrev:Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Jag har mätt vid lyssningsplats. Antar att Kralle också gjort det. Hörlurar går ju inte, det är superkänsligt med avståndet med lurar.
Jepp, man kan inte sitta längre bort än sladden är lång.
![]()
Jag anar att du förstod att Roger menade avståndet mellan hörlursmembran och mätverktyg.
RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:Mina siffror. Mätt på lyssningsplats 4 m från högtalarna utan att lägga till de 20 dB.
Jazz 65 dB
Orkester 61 dB
Solocello 55 dB
Pop 62 dB
Rock 62 dB
Jaså du vill ha den ljudnivån! Var det efter rosén? Nu blir det antagligen lite olika beroende på tid på dygnet, vilket humör man är på, om man är ensam hemma m.m. Det brukar bli protester från hustrun om det är musik hon ogillar, mindre tolerant har hon blivit med åren. Vad var det för version av Beatles-låten. Utgåvan från 2009 klingar annorlunda.
RogerGustavsson skrev:20 dB skillnad tror jag inte på. Den där appen kanske man inte kan lita på? Rimligtvis borde telefonens egenskaper spela in på något vis.
RogerGustavsson skrev:20 dB skillnad tror jag inte på. Den där appen kanske man inte kan lita på? Rimligtvis borde telefonens egenskaper spela in på något vis.
PerStromgren skrev:RogerGustavsson skrev:20 dB skillnad tror jag inte på. Den där appen kanske man inte kan lita på? Rimligtvis borde telefonens egenskaper spela in på något vis.
Tänker du på Frisks mätning? Jag reagerade också på den, kanske speciellt cellonumret.
PerStromgren skrev:Det verkar som om min idé om att ha ett gemensamt mötdon har fallit. Jag ska kalibrera min telefon med min splmätare och REW plus kalibrerad umik.
PerStromgren skrev:Det verkar som om min idé om att ha ett gemensamt mötdon har fallit. Jag ska kalibrera min telefon med min splmätare och REW plus kalibrerad umik.
Användare som besöker denna kategori: pLudio och 22 gäster