Moderator: Redaktörer
gopnik skrev:Inte hört, men -3 dB @ 65 hz är ju som en riktigt pytteliten stativhögtalare. Och -6 dB @ 45 hz dessutom.
Snickarglädjen är det inget fel på, men i övrigt väcker hans konstruktioner i varje fall inte mitt intresse. Det verkar handla mer om träslöjd, fårull och hokus pokus-komponenterna i delningsfiltren än högtalarkonstruktion.
Är ett delat system uteslutet?
Talspolen skrev:Nu är jag byggsugen och på jakt efter större högtalare. Vill ha mer jävlar anamma och bastryck men ändå med bibehållen finess.
Har kikat på en trevägare med 12” bas: http://www.troelsgravesen.dk/Faital-3WC.htm
Någon här som testat denna eller någon annan av Troels skapelser? Brukar de leverera? Han har ju vettiga instruktioner om man, som jag nu, vill bygga utan att mäta och trixa.
gopnik skrev:Det är synd att bygga något som inte ger det man önskar, om ambitionen uttryckligen var något mer baskapabelt. Särskilt som aktiv delning mot basmoduler verkar avlägset.
Nattlorden skrev:Visst - inga basmonster, men det är ju många högtalare som inte är det. Får man liknande rumslyft som Troels så kommer det att spela snyggt i alla fall - och kanske inte få så mycket av de värsta rumsresonanserna heller. Så jag tror nog det finns stora möjligheter att den som bygger dem kommer att bli jättenöjd. Sen, precis som oss allihop, så beror det ju på vad annat man kommer att råka lyssna på sedermera. (För egen del kommer jag att undvika att åka och lyssna på några Ino större än i32s någonstans av ren självbevarelsedrift t.ex.)
Så jag tycker nog att folk ibland är lite onödigt negativa här ibland....
Så varför inte bygga högtalaren? I bästa fall motsvarar eller överträffar den förväntningarna, behövs mer extrembotten kan den säkert kompletteras senare på något sätt.... i värsta fall har du bara fått väldigt kul ett tag att bygga den och lärt dig mer om vad det är du egentligen söker?
goat76 skrev:Nattlorden skrev:Visst - inga basmonster, men det är ju många högtalare som inte är det. Får man liknande rumslyft som Troels så kommer det att spela snyggt i alla fall - och kanske inte få så mycket av de värsta rumsresonanserna heller. Så jag tror nog det finns stora möjligheter att den som bygger dem kommer att bli jättenöjd. Sen, precis som oss allihop, så beror det ju på vad annat man kommer att råka lyssna på sedermera. (För egen del kommer jag att undvika att åka och lyssna på några Ino större än i32s någonstans av ren självbevarelsedrift t.ex.)
Så jag tycker nog att folk ibland är lite onödigt negativa här ibland....
Så varför inte bygga högtalaren? I bästa fall motsvarar eller överträffar den förväntningarna, behövs mer extrembotten kan den säkert kompletteras senare på något sätt.... i värsta fall har du bara fått väldigt kul ett tag att bygga den och lärt dig mer om vad det är du egentligen söker?
Bra positiv anda Nattlorden, klart trådskaparen ska bygga den där!
Jag dras helt klart till den där typen av högtalare av Harbeth-typ, vackra skapelser.
Talspolen skrev:Jag tror att den mesta musiken jag lyssnar till saknar den djupaste basen. Möjligen något orgelstycke där basen är ordentliga djup.
gopnik skrev:Talspolen skrev:Jag tror att den mesta musiken jag lyssnar till saknar den djupaste basen. Möjligen något orgelstycke där basen är ordentliga djup.
Fast exempelvis en elbas är inte ens en fjärdedel så starkt återgiven som den borde vara. Lyssnar du inte på musik med varken el- eller ståbas? Även grundtonen på en baskagge ligger i samma område, och kommer återges påtagligt försvagad. Kicken ligger högre upp förvisso, men grundtonen kommer vara lite frånvarande. Det kommer klinga tunt och sakna kropp.
Om du ändå vill bygga just denna högtalare skulle jag simulera en del och sannolikt bygga lådan väsentligt större. Låta den gå hela vägen ner till golvet och kanske även göra den ett par centimeter djupare. Troels alternativ med en bara 20 % större låda är för lite för att göra skillnad. Vad som nu krävs för att få upp känsligheten vid avstämningsfrekvensen. Jag skulle vilja ha en grövre port också...
Talspolen skrev:Nu är jag knappast någon hejare på högtalarkonstruktion men tar vi hänsyn till vad rummet tillför bör det se(eller låta!) djupare?
Talspolen skrev:Vad finns det för program till Mac att simulera med?
Nattlorden skrev:Baskapabelt och djupbaskapabelt är nödvändigtvis inte samma sak. Man kan vilja ha bra fysisk återkoppling vid 60+120Hz och det är många med stora basar som gör just detta utan att gräva så djupt - Cerwin Vega kommer direkt i åtanke här. Dessa tror jag dock spelar väldigt mycket snyggare ovanför basen än vad Cerwin gör.
Bjorn_ skrev:Nattlorden skrev:Baskapabelt och djupbaskapabelt är nödvändigtvis inte samma sak. Man kan vilja ha bra fysisk återkoppling vid 60+120Hz och det är många med stora basar som gör just detta utan att gräva så djupt - Cerwin Vega kommer direkt i åtanke här. Dessa tror jag dock spelar väldigt mycket snyggare ovanför basen än vad Cerwin gör.
+1
Farsan har ett par gamla vs15 (tror jag de heter iaf). Svårt att få bättre kick än så. Ingen djupbas, och mycket övrigt att önska, men vissa kvaliteter har de. Metallicas album ”and Justice for all” återges väldigt bra, i alla fall kicken.
gopnik skrev:Inte hört, men -3 dB @ 65 hz är ju som en riktigt pytteliten stativhögtalare. Och -6 dB @ 45 hz dessutom.
Snickarglädjen är det inget fel på, men i övrigt väcker hans konstruktioner i varje fall inte mitt intresse. Det verkar handla mer om träslöjd, fårull och hokus pokus-komponenterna i delningsfiltren än högtalarkonstruktion.
Är ett delat system uteslutet?
gopnik skrev:Väl fångat! Jo, jag läste dem fel, så 60 respektive 40 hz då cirka, i stället. Det är dock fortfarande så dåligt att det inte påverkar analysen.
Bjorn_ skrev:Om man delar systemet. Vore det inte bättre att lågpassdelen kommer från ett element istället för en port?
Jag är som sagt själv sugen på att bygga samma högtalare, men jag tänker delat system, just för att den inte går så djupt. Sen gillar jag utseendet så som den ser ut med ”orginal-volym”, lite klassiskt. Portarna fram hade varit snyggare dock.
Vill man ha bra återgivning nedåt i registret är det väl bättre att bygga något annat? Typ mindre fast fler element med lite bättre slaglängd...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster