hcl skrev:Tangband skrev:Det är trots allt i sammanhanget extremt prisbilliga grejor jag spelat in med. Ett dubbelt så dyrt ljudkort och två mikar med kablar som kostar 10-20 gånger mer än OM 1 och Cordial silver hade varit en intressant jämförelse .
Kul du tyckte att lågbasen lät ”rätt” . Jag gick runt i lokalen medan organisten övade innan soundchecken. Två ställen i rummet framför orgeln upplevdes som väldigt bra i rummet. Jag valde den mikplacering där grundtonernas balans kändes rätt i förhållande till övertonerna. - dvs samma metod som jag brukar använda vid inställning av högtalare i ett rum. Vid soundchecken spelade jag sedan in två av placeringarna och valde sedan den jag tyckte lät bäst i lurarna. Det hade troligen kunnat göras betydligt bättre med mycket mera tid, och med lyssning genom ett par högtalare.
Som du vet, så tar det ordentligt med tid och flyttande samt optimering av två högtalare i ett rum innan man hittat den perfekta platsen där grundtoner och övertoner hör ihop- dvs där melodistämmor i hela basregistret återges på ett tydligt sätt i en tvåkanalig anläggning. Det görs inte på en kafferast. Om det är så, att inspelning på en hel del sätt är en reversering av uppspelningen så borde mikplaceringen, precis som Bertil Alving skriver, vara extremt viktigt för att nå ett bra resultat.
Ja, det är klart att bättre prylar möjliggör ett bättre totalresultat, men med hyggligt bra utrustning och möjlighet att testa placering kan man komma ganska långt ändå, vilket du visat. För egen del har jag varit mer eller mindre tvingad att placera mikrofoner i blindo, vilket jag försökt hantera genom att placera fler mikrofoner och välja/balansera dessa för ett så bra resultat som jag bedömt möjligt. Än viktigare än utrustning och placering av denna är dock lokalens beskaffenhet, instrument och främst den/de som trakterar instrumentet/instrumenten.
Upplever du kyrkan som förhållandevis torr i klangen jämfört med andra, f.f.a. större kyrkor eller är det ett resultat av mikrofonplaceringen?
Efterklangen vid den plats mikrofonerna placerades och strax bakom dessa, där jag satt under konserten, har en relativt kort efterklang som visar väl ungefär hur det är i de flesta kyrkor i Västerbotten. Kyrkorna är helt enkelt inte alls lika enormt stora som tex katarinakyrkan i Stockholm med flera sekunders kraftig efterklang.
Ställer man sig längst ned vid ingången till backens kyrka och lyssnar på orgelns spel så låter det väldigt diffust och avlägset med mycket efterklang, men inte alls som i en katedral.
Jag skulle inte sätta mikrofonen där, eftersom det även är tydligt att bastonerna återges olika starkt och ganska odefinierat då man lyssnar vid den placeringen.